Презентацію присвячено проблемі формування природознавчої компетентності молодших школярів на уроках природознавства. Мій досвід роботи показав, що для успішного формування природознавчої компетентності вивчення природознавства в початковій школі повинно орієнтуватися на компетентнісно орієнтований підхід із використанням сучасних освітніх технологій, фронтальні, індивідуальні та колективні форми роботи із застосуванням інноваційних методик, використанням інформаційно-комунікаційних засобів.
Програма “Природознавство” розроблена на основі Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до спірально-концентричного принципу, який забезпечує неперервне розширення і поглиблення знань та повторне вивчення певних тем, з метою глибшого проникнення в сутність явищ та процесів відповідно до вікових особливостей дітей. Уперше: * «Природознавство» - це освітня галузь і предмет * Час на вивчення природознавства в початковій школі удвічі збільшено.
Завдання: виховання соціально активної особистості; формування природничо-наукової картини світу; розвиток розумових здібностей, емоційно-вольової сфери, пізнавальної активності та самостійності; забезпечення єдності інтелектуального та емоційного сприйняття природи з практичною природоохоронною діяльністю засвоєння традицій українського народу у відносинах людини з природою; оволодіння доступними способами пізнання предметів і явищ природи та суспільства. Освітня галузь «Природознавство»
1 2 Природознавча компетентність як предметна - це особистісне утворення, що характеризує здатність учнів розв’язувати доступні соціально і особистіснозначущі практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин "людина - природа". Компетентність є результатом набуття компетенцій.
Урок є основною формою організації процесу навчання природознавства, де реалізую поставлену мету: Освітня формування системи уявлень та понять про предмети і явища природи,взаємозв'язки й залежності між ними; предметних умінь на основі засвоєних природознавчих знань; умінь застосовувати спеціальні методи пізнання природи (спостереження, дослід, практична робота). спрямовані на розвиток розумових здібностей учнів, що відбувається через оволодіння уміннями розумової діяльності: сприймання, логічне і творче мислення, уява,пам'ять, мовлення. А також на розвиток емоційної сфери дітей. Розвиваюча Виховна пов'язані з вихованням особистісних якостей кожного школяра, його екологічної культури, поведінки, адекватної моральним, етичним, естетичним нормам і загальнолюдським цінностям у ставленні до навколишнього світу, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.
Комбінований Предметний Урок-екскурсія Узагальнюючий Нестандартний Типи уроків Нестандартні уроки урок-міркування урок-змагання урок-взаємного навчання урок-проект урок-пресконференція урок – вікторина урок – подорож урок – диспут урок-мандрівка урок-сюжетно-рольової гри інтегрований урок театралізований урок урок- “Милування природою”
спостереження у природі; власні дослідження учнів; практичні роботи; демонстраційні і фронтальні досліди; виготовлення моделей явищ природи та формування вмінь користуватися ними; екологічне моделювання та прогнозування; вирішення ситуативних завдань; робота з інформаційними джерелами; практична діяльність з охорони природи. Методи, прийоми організації навчальних занять з природознавства
Впроваджую інтерактивні методи навчання: «Акваріум»; «Ажурна пилка»(Мозаїка); «Мозковий штурм»; «Незакінчена думка»; «Асоціативний кущ»; «Робота в парах»; «Робота в групах»; «Рольова гра»; «Коло ідей»; «Мікрофон»; «Ігри-криголами»(«Дві правди, одна неправда», «Мій новий знайомий є особливою людиною, томущо…»). «Ігри-розминки»(«Космічна швидкість», «Казка»).
Форми та засоби проведення навчальних занять • використання місцевого природознавчого та краєзнавчого матеріалу у навчальних цілях; • проведення регулярних екскурсії у природу, населеним пунктом, у краєзнавчий або природничий музей, планетарій; • дидактичні ігри; • уроки, проведені у формі подорожі, усного журналу, репортажу з місця подій; • святкування дня Землі, космонавтики, прильоту птахів; • власні учнівські дослідження; • виконання завдань пошуково-творчого характеру; • екологічні акції.
Форми і засоби проведення навчальних занять Екскурсії Екологічні акції , дидактичніігри Використання дитячої літератури і усної народної творчості Імітаційне моделювання Спостереження ІКТ Дослідницька діяльність Задачі, завдання, конкурси і вікторини Проектна діяльність Проблемні ситуації Використання місцевого природознавчого та краєзнавчого матеріалу
Активізація навчальної діяльності: спонукання учнів до її енергійної, цілеспрямованої роботи, подоланню інерції та пасивних стереотипних форм викладання та учіння (Т. Г. Щукіна) мобілізація інтелектуальних, емоційно-вольових та фізичних сил учня, що здійснюється учителем за допомогою певних засобів (Т. Г. Шамова)
Умови для активізації навчальної діяльності: дітям надаю можливість … -вільно висловлювати, захищати свою думку, наводити на її захист аргументи, докази, користуючись здобутими знаннями; -ставити запитання вчителю, товаришам, з'ясовувати незрозуміле, поглиблювати процес пізнання; -рецензувати відповіді, повідомлення та творчі роботи однокласників, вносити корективи, давати поради; -допомагати товаришам, коли вони відчувають утруднення, пояснювати незрозуміле; -виконувати завдання- максимум, розраховане на читання додаткової літератури, першоджерел, на тривалі спостереження тощо…
Гра, загадка, казка, театральне дійство … *** Цікавий матеріал + активна діяльність + поступове формування творчого досвіду Умови гри: виконують – придумують свої; Загадки – відгадують – аргументують –доповнюють – складають свої; Запитання – відповідають – задають – відтворюють діалог - створюють діалог; Театралізація – виконання ролей – доповнення (зміна) частини тексту, створення свого сюжету розвитку подій (метод емпатії).
Створення ситуації успіху Проведення досліду Диференційований підхід Індивідуальна картка-помічниця Рослина стояла на підвіконні, отже вона мала достатньо …. . Температура повітря в класі 20 градусів тепла, тому рослині вистачало … Рослину поливали водою, отже , було достатньо Насіння було висіяне у піджарений пісок, який немає поживних речовин, отже рослині не вистачало … –Робимо висновок: щоб рослина добре росла і розвивалась, потрібні не тільки …., а й …. .