Продовжувати формувати уявлення учнів про осілих та перелітних птахів, зміну життя птахів із настанням осені; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, уяву; формувати вміння висловлювати думки; виховувати бережливе ставлення до природи, чуйність, милосердя, усвідомлення того, що життя пернатих друзів може залежати від людини.
Попела Ольга Миколаївна
вчитель початкових класів
спеціаліст вищої категорії
КУ ССШ №1 І-ІІІ ступенів
ім..В. Стрельченка м. Суми
Тема . Птахи восени
Мета. Продовжувати формувати уявлення учнів про осілих та перелітних птахів, зміну життя птахів із настанням осені; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, уяву; формувати вміння висловлювати думки; виховувати бережливе ставлення до природи, чуйність, милосердя, усвідомлення того, що життя пернатих друзів може залежати від людини.
Обладнання. Демонстраційний матеріал-мультимедійна презентація,мікрофон, роздатковий матеріал, зразки годівничок, тестові завдання.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення уроку: телеурок
Хід уроку
І. Організаційна частина
Любі діти у наш клас
Завітали гості щирі
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Усміхніться всім навколо
Небу ,сонцю, добрим людям,
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Що двічі родиться:
вперше - гладеньке,
а вдруге - пухкеньке? (Птах)
про життя птахів восени;
розглянемо причини відльоту птахів у вирій:
про те, як піклуватися про наших пернатих друзів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фенологічні спостереження.
Розпочинаємо нашу трансляцію зі студії «Школярик - календарик".
- Уважно слухаємо помічницю синоптиків і відмічаємо погоду сьогоднішнього дня.
- На протязі тижня, які зміни ви спостерігали в погоді7
- Які зміни відбулися в неживій природі?
- Як зміни в неживій природі вплинули на живу природу?
Доповнення вчителя. Листопад ще називають «строкатим місяцем». Зима з осінню в цей час бореться,тому може бути дві осені. Одна - золота,радісна. Друга - сіра ,сумна, похмура. До нас на урок завітало сонечко і тому я вважаю,що передача наша пройде радісно, безхмарно і у теплій сонячній атмосфері.
Ви і надалі спостерігайте за погодою, свої спостереження фіксуйте в календарику спостережень.
ІV. Перевірка домашнього завдання.
Гра «мікрофон». Ми вітаємо наших глядачів у студії і перевіримо чи готові вони до роботи над нашою програмою.
- Над якою темою ми працювали на минулому уроці?
- Куди зникають комахи восени?
- Як готують ся до зими мурашки?
- Куди зникають метелики?
- З чим пов’язана підготовка комах до зими?
- З настанням осені змінюється не тільки життя комах, а кого ще дізнаєтесь з загадки:
Хто співає нам пісні
Пречудові, голосні?
Крильця, дзьобик, хвостик має.
В небі високо літає.( Птах)
- Назвіть головну ознаку птахів.
-А чим же живляться птахи?
-А чи є комахи зараз?
- А що ж робити птахам?
Всі ці та інші питання ми розглянемо у рубриці нашої програми « В гостях у тітоньки Сови».
V. Вивчення нового матеріалу.
З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, все менше і менше корму залишається для птахів. Тому багато птахів відлітає - це і є першою причиною відльоту птахів. Наші кореспонденти підготували інформацію про птахів,уважно слухайте і запам’ятайте .
1 кореспондент. Пернаті птахи – це ті,які влітку гніздуються в наших краях, а на зиму відлітають у вирій – туди, де тепло. Це – солов’ї, зозулі,жайворонки, качки, лебеді. А які ще дізнаєтесь із ребусів і загадок.
Сад й гайочок звеселяє.
У дуплі живе цей птах.
Підкажу тобі це(шпак).
2. Маленька, чорненька
Співає, щебече.
Під стріхою з глини
Зліпила гніздечко.
Роздвоєний хвостик
Як ножички має
Що це за пташка?
Хто пташку цю знає?(ластівка).
3 .Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів - обід приніс.
Смачненьких жабеняток
Для своїх маляток.(лелека)
Ребус-С3Ж (стриж).
- Назвіть перелітних птахів.
- Яка причина відльоту?
2 кореспондент. Осілі птахи – це птахи, які цілий рік живуть в одній місцевості. З настанням холодів, вони залишають ліси та поля і переселяються ближче до помешкань людей, де можуть прогодуватися. Це – сойки, ворони, синиці, голуби,галки. А які ще осілі птахи відгадайте.
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю,
Я не цвяхи забиваю,
Я комашок дістаю.(дятел).
Ребус - 40А(сорока).
- Назвіть зимуючих птахів.
3 кореспондент. Я розповім вам про зимових гостей - птахів, які з’являються в наших краях у листопаді, прилітають до нас з півночі, а навесні відлітають до місць постійного гніздування. Це - снігурі, шишкарі,чечітки,омелюхи,вівсянки.
Рекламна пауза у вигляді фізкультхвилинки.
Робота за підручником.
- Ми продовжуємо дізнаватися щось нове в рубриці «В гостях у тітоньки Сови».
- Щоб відповісти на запитання:(Що слугує сигналом для польоту птахів і які з них відлітають першими ми дізнаємось з підручника.
Перевірка сприймання: - Які птахи відлітають першими? А які потім?
Робота в зошитах.
- Визначте осілих птахів.
- Наступна рубрика нашої програми: «Людина і птахи».
- На зміну осені яка пора року прийде?
- Чим характерна ця пора року?Чим же будуть харчуватися осілі птахи?
- Як їм пережити зиму?
- Хто може допомогти осілим птахам? А чим саме?
(Показ годівниць)
- Чим саме підгодовувати птахів послухайте .
* несолоне свиняче сало
* пшоно, вівсяні хлоп’я
*несмажене насіння соняшника
* сушені ягоди шипшини
*горіхи, шишки, сухофрукти
*свіжі м’які фрукти
* крихти білого хліба.
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
1 .Робота в групах.
- Наступна рубрика програми «Грайлик - розважайлик».
2. До вашої уваги гра «Посади птахів до годівнички». Будьте уважні, посадіть тільки осілих птахів.
1-ша група-ластівка, горобець,голуб,зозуля дятел, омелюх;
2-га група-журавель,синичка,жайворонок,сорока,снігур;
3-тя група-лелека,ворона,галка,соловей,дятел;
4-та група-шпак,горобець,ластівка,омелюх,голуб;
5-та група-журавель,синичка,жайворонок,сорока,снігур.
(Капітани повідомляють).
Підсумок. Перша причина відльоту птахів-це голод,нічим живитися,немає комах.А зимувати залишаються ті, що живляться різним насінням,рештками рослин.
- Наш ефірний час добігає кінця, а разом з ним і завершується наш телеурок.
- Підведемо підсумки. Дізнаємось, що ви запам’ятали:
3.Тестування
1)Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод, б)холод.
2)Перелітний птах:
а)синиця, б)ластівка,в) дятел.
3)Горобці,галки,ворони:
а)перелітні птахи,б) зимуючі птахи.
4)Оберіть зимуючого птаха:
а)Горобець,б)лелека,в)зозуля.
5)Яка пташка відлітає першою:
а) стриж,б) качки,в)лебідь.
VІ. Підсумок уроку
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Що змушує птахів відлітати у вирій?
- На згадку про наш урок кожен отримає пам’ятку, як і чим треба підгодовувати птахів.
VІІ. Домашнє завдання
Виготовити разом із дорослими годівничку для птахів. Збирати корм.