Ця розробка допоможе вчителю ознайомити учнів зі змінами, які сталися в живій природі, зокрема у рослин; з'ясувати причини, що зумовлюють ці зміни; цікавитися взаємозв'язками у природі; розвивати мислення, вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки; виховувати естетичні почуття та дбайливе ставлення до природи.
Тема: Рослини навесні. Сокорух, розвиток бруньок, цвітіння.
Мета: ознайомити учнів зі змінами, які сталися в живій природі, зокрема у рослин; з’ясувати причини, що зумовлюють ці зміни; цікавитися взаємозв’язками у природі; розвивати мислення, вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки; виховувати естетичні почуття та дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: предметні малюнки, таблиця, малюнок весни, відео «Пробудження весни», презентація «Рослини навесні».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкриєм
Навчимось його красу не руйнувати,
А примножувати, любити, оберігати.
І. Фенологічні спостереження.
"За одну хвилинку - про сьогоднішню днинку"
- Записати погоду сьогоднішнього дня допоможе нам календар-хмаринка. Один учень буде працювати з календарем-хмаринкою, всі інші - в своїх зошитах.
- Яке сьогодні число?
- Яка температура повітря?
- Який стан неба?
- Чи були сьогодні опади? Які?
- Які інші цікаві явища ви помітили в природі?
ІІ.Актуалізація опорних знань
- Ви прокидаєтеся вранці і починаєте новий день. Чи відомо вам, коли прокидається від сну природа? І як починається її новий день? Давайте помандруємо у весну. І зꞌясуємо, що відбувається в живій та неживій природі з приходом весни. ( перегляд відео)
Складання схеми за малюнками «Зміни в природі навесні»
Отже, які зміни відбуваються в неживій природі? (Сонце все вище піднімається над землею, температура повітря піднімається, тому сніг починає танути,небо стає блакитним, опади змінюються від снігу до дощу).
Які зміни відбулися в живій природі?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Гра «Збери літери»
З літер скласти речення «Рослини навесні»
Отже, настав час поговорити про те, які зміни відбуваються в житті рослин з приходом весни. Сьогодні ми розглянемо, як пробуджуються від зимового сну рослини. Дізнаємося, які рослини перші зустрічають весну, коли зацвітають плодові дерева та чи є рослини, які цвітуть, коли листочки ще не розпустилися.
Гра «Мікрофон»
Пограємо у вже знайому вам гру «Мікрофон»
- Що б ви хотіли дізнатися про рослини? Свої відповіді починайте словами «Я хочу знати…»
(…які є рослини; чому вони належать до живої природи; чому їх так багато; чим вони відрізняються один від одного; що відбувається з рослинами з приходом весни; чи можуть рослини зникнути)
У вас виникло багато запитань. Якщо ви будете уважними, кмітливими, активними, старанними, то знайдете на них відповідь.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Розповідь учителя.
Зі змінами в неживій природі відбуваються зміни в житті рослин. Весні радіє все живе на землі. Все пробуджується, сповнюється рухів, звуків. На північних схилах ще лежать замети мокрого снігу, південні вже випаровуються, підсихаючи. Рослини починають тягтися вгору, намагаючись одержати якнайбільше сонячного світла.
У березні, за температури вище за +5 градусів коріння дерев починає всмоктувати воду з ґрунту, вона розчиняє запаси речовин і цей сік рухається вгору, починається сокорух у дерев і кущів. Поживні речовини з ґрунту піднімаються від коренів до бруньок. Вони швидко наливаються і ростуть.
Найпростіше виявити рух соків у берези та клена. Багато хто збирає весною сік берези. Він смачний і корисний. Містить багато вітаміну С, але може завдати і шкоди. Але, збираючи сік, можна завдати дереву непоправної шкоди. Берези невміло підрубують, щоб зібрати сік. Витікає сік на землю, і дерево гине. Одна знищена сокирою береза може втратити понад 200л соку.
Потрібно пам’ятати: не можна збирати сік із молодих дерев;
надрізи шкідливі для дерев, тому пошкоджене місце слід замазати глиною, парафіном або навіть звичайним пластиліном.
Багато дерев зацвітають до розпускання листя. Першою зацвітає вільха. Досить лише доторкнутися до гілки із сережками, як вітер підхопить цілу хмару жовтого пилу. Майже одночасно з вільхою починає цвісти й ліщина. На вербі розцвітають пухнасті квітки, або «котики». На деревах і кущах розпускаються бруньки і з’являються зелені листочки. Спочатку розпускаються ледь помітні липкі і духмяні листки берези. За березою поспішає розпускатися листя липи, вільхи, дуба. Потім починають зеленіти акації, яблуні,груші. Хвойні дерева цвітуть пізньої весни. Доказом цього є жовтий пилок на деревах. Цікаво , що ялина цвіте одночасно з черемхою, а сосна – з горобиною. Проте листки і трава швидко ростуть, і вже до травня все довкола вкривається яскравою зеленню.
VI. Перевірка сприйняття
То які явища в житті рослин відбуваються навесні?
Запам’ятай!
Сокорух, розвиток бруньок, розпускання листків, цвітіння — це весняні явища в житті рослин.
VII. Фізкультхвилинка.
1. Хто там, хто там вже стомився,
І на парту похилився?
Треба дружно всім нам встати,
Весну красну зустрічати.
Топчем, топчем ряст, ряст,
Бог здоров’я дасть, дасть,
Ще будемо присідати,
Весну красну зустрічати!
VIII. Закріплення вивченого матеріалу.
Щоб закріпити наші знання, попрацюємо з підручником. Опрацюємо текст на сторінці 93-95.Прочитавши статтю, дайте відповідь:
Гра « Знайди помилку »
Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.
Сніги розпускаються.
Сонечко тане.
З’являються перші весняні бурульки.
На деревах бубнявіють квіти.
Птахи прокидаються від зимового сну.
Звірі повертаються з теплих країв.
Найпростіше виявити рух соків у сосни.
На вербі з’являються пухнасті вишеньки.
Пошкоджене місце на березі слід замазати піском.
Сьогодні вранці у поштовому ящику я знайшла дивний конверт. А в ньому лист.
Ми — перша зелень, і за це нас усі ламають. Ми навіть боїмося розпускатися першими в лісі. А що хорошого? Все одно зламають. Допоможіть нам! Ваші вірні друзі: Верба, Черемха, Лісовий бузок.
Творча робота в групі
Дівчинка- весна підготувала вам завдання. Скласти із розсипаних слів прислів’я та пояснити його значення.
Лютий багатий снігом, а квітень водою.
Весна ледачого не любить.
Сій вчасно, вродить рясно.
Коли квітень з водою, тоді травень з травою.
Травневий дощ все одно, що з грибами борщ.
У весняну погоду і смутний веселим буває.
У поле вирушай, козаче, вже весна соком плаче.
Зійшов у березні сніжок — берися за плужок.
IX.Підсумок уроку
Наш урок майже закінчився. Чи отримали ви відповіді на свої запитання?
Які зміни відбуваються в житті рослин навесні?
У яких дерев найпростіше виявити рух соків?
Які прислів’я запам’ятали?
Які дерева зацвітають найпершими?
Ви сьогодні дуже гарно попрацювали, ніхто на залишився байдужим до різномаїття завдань на уроці. І найкращим результатом вашої праці будуть знання , які ви зможете використати у своєму житті.
Рефлексія
Ну що ж діти, у нашому класі настала весна, незважаючи на мороз за вікном.
Підніміть руки вгору,
підставте долоньки уявному сонцю,
відчуйте поколювання в пальчиках,
це добре сонечко дає нам свою радість, наповнює нас своїм теплом.
Давайте перенесемо ваші уявлення про весну своїми пальчиками на папір,
давайте разом намалюємо одну картину на всіх, яка називатиметься «Весна».
Учні за бажанням розподіляють між собою ролі.
Хто уявляє себе травичкою - мастіть свої пальчики зеленою фарбою!
А хто відчуває, що він схожий на сонце? Долоньки свої фарбуйте в жовтий колір!
Хто бажає намалювати річку? Квіти? Пташок?
Мастіть свої долоньки відповідним кольором!
На дошці прикріплене уявне полотно картини
Яка чудова вийшла картина!
Справжній авангард!
Вона символізує прихід весни не тільки у природі, а й у ваших серцях і душах.
1