Мета уроку - дати певний об'єм знань про життя метеликів, про характерні особливості будови комах; удосконалювати вміння гармонійно заповнювати аплікацією площину паперу; розвивати зорову пам'ять, уяву, фантазію, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання берегти її красу.
Інтегрований урок з природознавства та образотворчого мистецтва
Тема. Чарівний світ метеликів
Мета: дати певний об’єм знань про життя метеликів, про характерні особливості будови комах; удосконалювати вміння гармонійно заповнювати аплікацією площину паперу; розвивати зорову пам’ять, уяву, фантазію, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання берегти її красу.
Методично – дидактичне забезпечення: презентація «Чарівний світ метеликів», матеріал до завдання «Склади етапи перетворення» та «Знайди помилку», зразки метеликів, кольоровий папір, клей.
Зміст уроку
I. Організація учнів до уроку.
- - Любі діти, у наш клас завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром.
- - Ми вам раді, люди добрі, то ж вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво на урок у перший клас!
II. Актуалізація опорних знань учнів.
- - Яка зараз пора року? На дворі зима, лежить сніг, лютують морози, а ми полинемо з вами у літо, на чудову квітучу галявину.
Ідіть, мої любі, під ноги дивіться,
Травам і квітам ніжно всміхніться!
Несіть же їм ласку в кожній долоньці
Разом з промінцями ласкавого сонця.
Хай ваша мандрівка казковою стане
Про неї розкажете татові й мамі.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
- - Сьогодні у нас незвичайний урок,
У світ природи зробимо крок.
Ми з творчістю стрічались вже не раз,
З метеликами завіта вона до нас.
Це творчості час, фантазії час,
Цікаві завдання чекають на вас.
( Із «чарівної» скрині учні дістають метеликів і за кольорами поділяться на групи.)
IV. Робота над темою уроку.
1. Відгадування загадки. Що то за гість: має ніжок аж шість, аж дві пари ніжок має, ні бджола, ні джмелик, а звуть його…(МЕТЕЛИК) Він яскраві крильця має, сам на квіточки сідає, прудко й високо літає, його кожен добре знає.
2. Вступна бесіда.
- - Навесні та влітку в лузі, у лісі та на городі весело пурхають на волі барвисті метелики. Вони пестять квіти крильцями і п’ють їх солодкий нектар. Скільки у світі різних метеликів не схожих один на одного? Люди стали рахувати: сто…двісті…триста…тисяча…сто двадцять тисяч видів метеликів налічили вчені.
- - Метелики – одні з найгарніших живих істот на землі. У них гарні назви, найчастіше імена грецьких богів і героїв: Аполлон, Гектор, Ікар і т.д. Так люди виражали своє захоплення красою метеликів.
3.Декламування дітьми віршиків про метеликів.
4.Інформація про характерні особливості будови комах.
- Подивіться уважно на метелика. Яку форму має тулуб? (Два з’єднаних між собою витягнутих овали)
- Яку форму мають крильця? (Овальну або круглу)
- Скільки крил має метелик? (Чотири: два великих і два малих)
- Зверніть увагу, чи однакові за розміром крила метелика? (Так, тіло метелика однакове з обох боків. Це явище називають симетрією. Кажуть, що тіло метелика симетричне)
5. Гра в парах «Знайдіть помилку»
- Я пропоную вам уявити себе в ролі вчителя і виправити помилки в зображенні метелика. Знайдіть помилки в будові метелика і виправте їх олівцем.
Тренінг – терапія
- Хто там, хто там вже втомився? І над партою схилився?
1, 2, 3, 4, 5 – час прийшов відпочивать.
(Звучить спокійна тиха мелодія)
- - Сядьте зручніше, заплющіть очі, розслабтесь. Уявіть себе на природі в лузі. Уявіть себе метеликом на квітці, яка вам найбільше до вподоби. Ви втомлені, крильця ваші опустилися, їм важко від пилу і втоми. Але ось на небі з’явилася хмаринка, і з неї на вас полив теплий літній дощик. Краплі дощу змивають з вас те, що заважало, обтяжувало. Вам стає легше. Ви вдихнули свіжого повітря, звільнились від турбот.
І ось виглянуло яскраве тепле сонечко, воно висушило ваші крильця і, немов руки, вони потягнулися вверх до сонечка. На душі у вас стає чисто, тепло і затишно. Ви чуєте спів пташок, відчуваєте красу природи і радість життя.
(Поступово музика стихає)
6. Бесіда про перетворення метелика. Супроводжується показом слайдів.
- Чому метеликів називають чарівниками? Чи відомо вам, як з’являються метелики?
- Метелики відкладають яйця. З них утворюються личинки-гусениці, які живляться зеленими листочками і підростають. Потім гусениця переповзає на дерево, на паркан або стіну. Тут вона стає нерухомою лялечкою. Потім лялечка тріскається: на спині з’являються спочатку крильця, а потім і увесь метелик. Спочатку він некрасивий, крила у нього звисають. Вони мокрі, а сам метелик млявий. Він кілька годин сидить на одному місці , поки не обсохне, а потім розправляє крила і летить.
7. Робота в групах. Скласти схему перетворення метелика.
8. Порівняння метелика з квітами.
- Є метелики вечірні, а є денні. Денні мають дуже яскраве забарвлення. Чому? На що вони схожі?
- Метелики і квіти створені одні для одних. Вони такі ніжні, красиві, різнокольорові. Крильця метелика схожі на пелюстки квіток. У квіток пелюстки закриваються ввечері і розкриваються вранці, так і метелик махає крильцями. А які ніжні крильця та пелюстки, ніби зіткані з тоненького клубка павутинок. А зараз ми полинемо в чарівний світ метеликів.
(Показ презентації)
9. Екологічна хвилинка.
- Ачи є шкідливі метелики? Є, плодожерки, совки, міль, капусниця, кропивниця і т.д. Вони знищують культурні рослини, тому люди з гусінню шкідливих метеликів ведуть нещадну боротьбу. Але переважна більшість метеликів корисна для людини. Тому не знищуйте метеликів – окрасу нашої природи.
- Не турбуйте метеликів, милуйтеся ними в природних умовах.
- Не беріть метеликів за крильця, вони втрачають свою яскравість і можуть загинути.
- Не ловіть метеликів, бо це жива природа, а її треба берегти.
- Послухайте віршик. До чого він нас закликає?
(Звучить запис вірша» Метелика ловити я не хочу»)
- Більш ніж 100видів метеликів занесені до Червоної книги. Тому:
- не знищуйте метеликів - окрасу нашої природи;
- не беріть метеликів за крильця, бо вони втрачають свою яскравість і можуть загинути;
-не ловіть метеликів, бо це жива природа, а її треба берегти;
- милуватися можна не лише живими метеликами, а й тими, які ви можете зробити своїми руками. І ми з вами сьогодні прикрасимо крильця метеликів, зробимо їх яскравими, барвистими.
V. Практична робота. Оздоблення крил метелика.
1. Організація до роботи.
- У нас сьогодні робота з кольоровим папером. Перевіримо, чи всі готові до роботи.
(Відгадування загадок)
Всяк школяр його шанує, бо він пише і малює. Хто ж цей славний молодець? Це, звичайно,....(ОЛІВЕЦЬ)
Відірвалися листчки, треба склеїти шнурочки? Допоможе повсякчас, ще й причепиться до нас. (КЛЕЙ)
-
2. Поетапне виконання роботи вчителем.
2. Практична робота учнів.
(Під супрвід музики)
VI. Підсумок уроку
1. Демонстрація дитячих робіт.
2. Створення виставки.
- Кому сподобався створений метелик - поаплодуйте. Атепер роздивіться роботу вашого сусіда. Якщо вона вам сподобалася - поаплодуйте.
- Ятеж вам всім аплодую, тому що ви творчо працювали, були уважними і змогли передати на папері красу природи, прикрасу нашої рідної землі - метеликів.