Інтегрований урок з української мови (читання), музики та образотворчого мистецтва на тему: "Наші обереги. Рушник" Тема уроку: Розвиток мовлення. Складання замітки до газети. Українські народні пісні про рушник. Майстерня вишивальниці диво рушника. Орнамент на рушнику.
Інтегрований урок з української мови (читання),
музики та образотворчого мистецтва
на тему: "Наші обереги. Рушник"
підготувала та провела
учитель початкових класів ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 2 міста Торецьк
Сосіна Олена Миколаївна
Тип уроку: інтегрований урок українська мова (читання), музика, образотворче мистецтво.
Тема уроку: Розвиток мовлення. Складання замітки до газети. Українські народні пісні про рушник. Майстерня вишивальниці диво рушника. Орнамент на рушнику.
Мета уроку: формувати компетентності: ключові (вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, прагнення здобувати нові знання; соціальні - продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; загальнокультурні - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника; та предметні: ознайомити дітей з історією та значенням вишивки для українського народу; засвоїти слова за темою; формування в учнів комунікативної компетентності шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з української мови, опанування всіх видів мовленнєвої діяльності та набуття певного соціального досвіду; розвивати усне мовлення, мислення учнів; розвивати словниковий запас та кругозір учнів; виховувати повагу до культурної спадщини нації..
Форма уроку : урок - прес-конференція
Обладнання: мультимедійна презентація, українські рушники, тексти з теми та плани заміток для кожного учня, записи пісень А.Малишко "Пісня про рушник", Аліна Гросу "Рушничок", аркуш у клітинку, простий і кольорові олівці, гумка, кольорові фломастери, шаблони рушника.
І. Цілепокладання.
1. Організаційний момент
2. Перевірка готовності до уроку
3. Налаштування на роботу
Учитель. Бажаю вам цікавого уроку,
Щоб було всім легко працювати,
Щоб хотілось вам відповідати.
І гарні оцінки заробляти заробляти.
4. Актуалізація опорних знань учнів.
4.1 Створення ситуації успіху. - Що ви чекаєте від сьогоднішнього навчального дня? (Діти озвучують : хорошого настрою, нових знань, несподіванок, дізнатись про щось цікаве, високих балів, творчих завдань, цікавої гри, що похвалить вчителька).
4.2 Актуальність теми
Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього. Українські обереги – невід’ємна частина нашої культури. Наше минуле – це приклад художньо – естетичної культури. Адже українська вишиванка, віночок цінуються в усьому світі. Потрібно разом відроджувати обереги. Вони оберігатимуть наші домівки і донесуть культуру та звичаї до наступних поколінь. Плетіть собі на долю віночки, робіть ляльки, малюйте писанки, садіть вербу й калину, оберігайте лелек, вишивайте рушники й сорочки… Нехай вони оберігають вас від зла, заздрощів, підлості та негараздів.
5. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
Український рушник... Як він промовляє до серця кожного з нас! Від сивої давнини і до наших днів, у радості і горі рушник - невід'ємна сила нашого народу. Його можна порівняти з піснею, бо без рушника, як без пісні, не обходиться народження, одруження і смерть людини. Сьогодні на уроці ми проведемо прес - конференцію з цієї теми. Хочу нагадати, що успіх уроку залежить від кожного з вас. "Етнографам" треба якнайдокладніше розказати про все, що дізналися про рушник. А віж "журналістів" чекаємо не тільки запитань. Цікаву для себе інформацію ви можете записати, адже потім ви будете писати замітку до шкільної газети.
II. Цілереалізація.
Українська мова
1. Вступне слово
- Відлітають роки, минають віки, змінюється мода, але ніщо не затьмарить краси вишитих речей. Хліб-сіль на рушникові – одвічні людські символи.
- Український рушник… Оздоблений квітами, зірками, птахами, скільки він промовляє кожному з нас!
2. "Журналісти" ставлять запитання, що готували заздалегіть, а той чи інший "фахівець - етнограф" відповідає на нього
Питання:
1. Що таке рушник?
2. Яке походження слова рушник?
3. Де у хаті розміщюють рушники?
4. У яких звичаях та обрядах використовують рушник?
5.Відомо, що існує "рушник долі". Що він означає?
6.Для чого використовують "рушник - утирач"?
7. Де застосовують "рушник - обруч"?
8. Дівчина на виданні повинна була вишити декілька рушників. А для чого?
9. Якого кольору нитки брали для вишивки рушників?
10. Чи існують якісь повір'я відносно рушників?
11. Яке значення має рушник у житті Вашої родини?
3. Фізкультхвилинка
4. Підбиття підсумків прес - конференції
Ми впевнилися у тому, що в Україні немає більш цінної реліквії ніж рушник. Хіба що наша чарівна українська пісня
(звучить пісня А.Малишко "про рушник")
Ми сприймаємо цю пісню як символ материнської любові. Сподіваюся, що вона викликала у вас натхнення написати замітку до газети про український рушник.
5. Опрацювання тексту про рушник «Чи знаєш ти?»
5.1 .Гра «Рибки» (самостійне читання мовчки)
- Чим є рушник для нашого народу?
5.2. Читання тексту «ланцюжком»
5.3 Аналіз тексту – з елементами вибіркового читання
- Що символізує смуга полотна?
- Яку роль грають рушники в житті українців?
- Які візерунки та кольори є на українському рушнику?
- Що передано в орнаментах українських рушників?
Музичне мистецтво
1. Слово вчителя
Висить рушник у хаті на кілочку,
Калина червоніє на столі,
А біля неї житні колосочки,
Мов пустотливі братики малі.
Це все – моя земля, моя Вкраїна,
Це рук моєї матері тепло.
І цей рушник, яким і дочку,й сина
Благословляє мати на добро.
2. Повідомлення теми з музичного мистецтва
- Зараз ви послухаєте українську пісню, яку згодом вивчите.
3. Слухання пісні Аліни Гросу "Рушничок"
4. Розучування пісні
Образотворче мистецтво
Нагадують дітям, що було
В них дитинство, наче казка.
2. Повідомлення теми роботи
- Ми спробуємо сьогодні побути народними майстринями, художницями. Наша робота незвичайна: будемо «вишивати» олівцями, фломастерами на паперовому «рушнику».
- Намалюйте рушник, що виник у вашій уяві під час читання вірша, тексту про рушник. Подивимось, як же ваша голка буде ходити по полю. Який же «орнамент» на нашому рушнику?
3. Розглядання зразків.
4. План виконання роботи
5. Інформацію про орнаменти із демонстрацією слайдів доповідають "майстрині"
7. Самостійна робота
8. Презентація робіт
Рушники України,
Скільки вас і які?
Рушники для дитини,
Рушники на всі дні,
Рушники ті весільні,
Рушники лиш для свят,
Рушники для недолі,
Рушники для малят.
І над образом в хаті
Рушничок той висить,
І в палатах багатих.
Хто їх всіх полічить?
Рушники всі в узорах:
І рушник на щодень,
Різнобарвні в кольорах,
Ще й рядочки з пісень.
Рушники України –
Для обличчя і рук,
З ними діти зростали,
Брали в світ в дні розлук.
Скільки ви, українки,
Із квіток і рослин
Змайстрували в зазимки
Рушників для родин?
На весь світ розіслали
Рідні взори землі.
Рушники ми малювали,
Не для слави, для душі!
ІІІ. Рефлексивно-оцінюючий етап.
1.Рефлексія.
- Що нового дізналися з уроку?
- Які завдання вам найбільше сподобалися?
- Що сьогодні було робити найважче?
- Давайте подивимось, чи справдились ваші очікування. Так.
- Дякую всім, хто старанно працював,
В зошиті гарно писав,
На всі запитання відповідав,
Знання нові придбав.
2. Оцінювання.
Повідомлення домашнього завдання.
-Скласти і записати замітку до газети про рушник або про враження від уроку.( план додається)
І варіант
Я візьму той рушник..
План
1. Український рушник.
2. Рушник долі.
3. Рушник у нашому житті.
ІІ варіант
План
1. Український рушник.
2. Весільний рушник.
3. Моє ставлення до рушників.
ІІІ варіант
1. Походження слова "рушник".
2. Роль рушника у хаті і житті людей.
3. Український рушник сьогодні.
ІV варіант
1. Підготовка до уроку.
2. Проведення прес - конференції і виконання творчих робіт.
3. Наші враження.
-Наш урок хочу завершити словами.
Шануйте, друзі, рушники,
Квітчайте ними свою хату,
То – обереги від біди.
Шануйте те, що дала мати
В похмурі та скрутні часи
Шануйте, діти, рушники!