Інтегрований урок з української мови для 5 класу "Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку української мови та історії для учнів 5 класу "Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт"
Перегляд файлу

Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт

img6.jpg

 

Завдання №1

Записати слова в алфавітному порядку.

   Абажур, календар, парашут, телефон, дерево, машина, зернятко, електричка, жабеня, сільський, холодно, нарцис, бобер, царівна

 

 

    Завдання №2

Хто розшифрує це повідомлення, той прочитаєте вислів відомого французького поета та філософа Ф. Вольтера. Ключем для вас стане порядок розташування літер в абетці.

 

28

24

6

19

3

1

6

24

17

15

1

3

23

21

1

28

1

8

22

3

19

32

27

12

18

18

12

22

23

31

,

15

19

16

11

3

19

18

1

20

19

4

1

18

19

3

11

22

16

19

3

16

7

18

1

.

 

 

 

 

 

 

Завдання №3

Вибіркова робота . Виписати тільки ті слова, у яких є звук [й]

Ясен, ряд, воїн, армія, йод, мільярд, з’їзд, п’ять, юнга, боєць, порядок, сузір’я, мрія, синє, моряк, ключ, буряк, колодязь, заява, повітря, рояль, тюль, боягуз, синиця.

 

 

Завдання №4

Записати слова у фонетичній транскрипції, розподіливши їх у три колонки:

 

  1. Кількість звуків у слові дорівнює кількості букв
  2. Кількість букв у слові більша, ніж кількість звуків
  3. Кількість букв у слові менша, ніж кількість звуків

 

Радію, праця, рідня, дзюркіт, авіалінія, алюміній, дощ, жолудь, емальований, цятка, об’їзд, сім’я, розбуджений, електродзвоник, троє, ячмінь, льон, ідея, обсаджувати.

 

 

Завдання №5

Розташувати в алфавітному порядку.

    Парасоля, перелаз, порося, пагорб, підсніжник, перешкода, проблема, пішохід, пиріг.

 

 

 

 

Перегляд файлу

Інтегрований урок з української мови та історії

«Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт»

Мета:поглибити знання учнів про історію виникнення писемності, український алфавіт, щодо позначення звуків мовлення на письмі, навчити відрізняти букви від звуків.

Тип уроку: комбінований

Форма роботи: групова

ХІД УРОКУ

І.Організація класу

Доброго дня! Сподіваюся у всіх хороший настрій. Сьогодні ми з вами попрацюємо у групах. Впродовж уроку кожна команда виконує завдання. Група, яка впорається найшвидше, отримує бал. Але, намагаючись виконати вправу якнайшвидше, не забувайте про правильність. Якщо команда виконала завдання першою, але зробила помилку, то бал не зараховується, а право відповіді надається іншій команді. Виграє та група, яка набере найбільше балів впродовж уроку. Не забуваємо про правила поведінки під час роботи у команді:

  • поважати один одного
  • співпрацювати та ділитися думками
  • не перебивати своїх колег
  • не лише говорити, але й уважно слухати

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Який розділ мовознавства ми вивчаємо?
  • Що таке звук?
  • Які бувають звуки?

ІІІ. Оголошення теми уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

   Мова має усну й писемну форми. Для передавання усного мовлення на письмі люди використовують графічні знаки письма: букви, апостроф, дефіс та розділові знаки. Зараз важко уявити наше життя без письма. З його допомогою ми ділимося повідомленнями, занотовуємо свої думки, записуємо важливу інформацію. Та чи завжди люди мали таку можливість? Як з’явилося письмо?

Виникненню письма передував тривалий підготовчий період. Спершу були спроби передачі на відстань інформації способами, які мало нагадували графічне письмо. Йдеться про так зване "предметне письмо", яке не відтворює безпосереднього мовлення, а є нагадуванням чи підказкою для особи, яка приймає повідомлення.  Так, зокрема, в північноамериканських індіанців передача томагавка означала оголошення війни, а спільне викурювання люльки - укладення миру.

Цікавий факт "предметного письма" описав грецький історик Геродот (V ст. до н.е.). Скіфи послали персам жабу, мишу, птаха і п'ять стріл. Жерці перського царя Дарія "прочитали" це "послання" так: "Якщо ви, перси, не вмієте літати, як птахи, стрибати по болотах, як жаби, і ховатися під землею, як миші, ви всі будете знищені нашими стрілами". Розгадуючи це "послання", перси враховували й те знання "контексту", хто такі скіфи, який у них спосіб життя, як вони воюють тощо.

Пов’язане зображення

  Однак існувала інша система сигналів, коли самі речі нічого не виражають, а використовуються як умовні знаки. Наприклад, вузликове письмо – використання різнокольорових шнурків та вузликів. Зміст передають кольорами шнурків і кількістю та формою зав'язаних на них вузликів. Так, вважається, що жовтий колір – позначає золото, чорний колір позначає час . Також він міг позначати якусь хворобу. Червоний колір позначав війну.

"Предметним письмом" можна передати лише дуже прості, елементарні повідомлення (вказівки, сигнали лих - землетрус, наступ ворогів тощо). Пошуки форм і способів передачі складніших повідомлень зумовили появу графічного письма. Графічне письмо пройшло декілька етапів у своєму розвитку. Першим етапом була піктографія.

Піктографія (від лат. pictus "розмальований" / гр. grapho "пишу") - відображення змісту повідомлення у вигляді малюнка або послідовності малюнків (малюнкове письмо).У піктографії мистецтво і письмо нероздільні, хоча для функції письма художній рівень малюнків несуттєвий. 

Давні піктографії до цього часу збереглися на стінах печер, на скелях, камінні, рогах та кістках тварин. Піктографія не пов'язана з алфавітом, тому для її розуміння не потрібно вміти читати й писати. Піктограми — це своєрідні оповідання в малюнках; вони не читаються, а лише тлумачаться. Малюнковим письмом користувалися в доісторичному Єгипті, Фінікії, на острові Кріт, у стародавньому Китаї.

http://ok-t.ru/studopediaru/baza16/3477582395622.files/image001.png

Згодом схематичні малюнки — символи повністю пере­творилися на умовні знаки — ієрогліфи (від грец. hieros — священний і glyphe — різьблене зображення). Ієрогліфами користувалися в Давньому Єгипті, нині ієрогліфічне письмо зберігається у Китаї, Японії та в деяких інших країнах Азії. Ієрогліф - писемний знак, який, на відміну від букв, позначає не звук чи склад якоїсь мови, а ціле слово або корінь слова. Ці знаки - своєрідні схематичні малюнки. Перехід від піктографії до ієрогліфів пов'язаний із потребою графічно передати те, що не має наочності й не піддається малюнковому зображенню.

Перехід до буквеного письма – величезний крок для людства. Першими, хто створив літери, вважають фінікійців, що жили понад дві тисячі років тому. Спочатку  їхні літери позначали лише приголосні.

1200px-Phoenician_alphabet.svg.png

Саме на основі фінікійського буквеного письма створений грецький алфавіт. 

завантаження.png

Грецьке письмо - велике культурне досягнення людства. Це перший буквено-звуковий алфавіт. Він став основою латинського і слов'янського (кириличного) алфавіту.  Кирилиця була розроблена на основі грецького письма, до якого було додано ще 13 букв для специфічних слов'янських звуків.

cyrillic1708.gif

Сучасні слов'янські системи письма (українська, білоруська, болгарська, сербська) розвинулися на основі кирилиці.

   Перед вами сучасний алфавіт. Таким алфавітом користуємося ми з вами.

img6.jpg

Сучасна українська абетка є кириличною й складається з 33 літер, які вживаються для позначення на письмі 38 звуків. Літера ь звукового значення не має, а вживається для позначення м'якості приголосного звука.

Отже, бачимо, який довгий шлях пройшло письмо до такої форми,яку ми з вами сьогодні бачимо  та користуємося.

V. Узагальнення та систематизація знань

Звук – це

Буква – це

Алфавіт – це

VІ. Виконання вправ (кожному учневі роздається листок із завданнями)

Завдання №1. Записати слова в алфавітному порядку.

   Абажур, календар, парашут, телефон, дерево, машина, зернятко, електричка, жабеня, сільський, холодно, нарцис, бобер, царівна

Проблемне запитання!

Як розмістити слова в алфавітному порядку, якщо всі вони починаються однаковою буквою.

Завдання №5. Розташувати в алфавітному порядку.

   Парасоля, перелаз, порося, пагорб, підсніжник, перешкода, проблема, пішохід, пиріг

Завдання №2. Криптограма для найкмітливіших.

   Хто розшифрує це повідомлення, той прочитаєте вислів відомого французького поета та філософа Ф. Вольтера. Ключем для вас стане порядок розташування літер в абетці.

28

24

6

19

3

1

6

24

17

15

1

3

23

21

1

28

1

8

22

3

19

32

27

12

18

18

12

22

23

31

,

15

19

16

11

3

19

18

1

20

19

4

1

18

19

3

11

22

16

19

3

16

7

18

1

.

 

 

 

 

 

Ключ. Чудова думка  втрачає свою цінність, коли вона погано висловлена.

Проблемне запитання!

Як пояснити, що в українській мові 38 звуків, а в алфавіті 33 букви?

Букви я, ю, є безпосередньо після приголосного позначають м’якість приголосного і відповідно голосна а, у, е. В усіх інших випадках ці букви позначають два звуки: [йа], [йу], [йе].

Буква ї завжди позначає два звуки [йі].

 

Завдання№3. Виписати тільки ті слова, у яких є звук [й]

Ясен, ряд, воїн, армія, йод, мільярд, з’їзд, п’ять, юнга, боєць, порядок, сузір’я, мрія, синє, моряк, ключ, буряк, колодязь, заява, повітря, рояль, тюль, боягуз, синиця.

 

Завдання №4. Передати слова у звуковому записі (фонетичною транскрипцією), розподіливши їх у три колонки:

  1. Кількість звуків у слові дорівнює кількості букв
  2. Кількість букв у слові більша, ніж кількість звуків
  3. Кількість букв у слові менша, ніж кількість звуків

 

Радію, праця, рідня, дзюркіт, авіалінія, алюміній, дощ, жолудь, емальований, цятка, об’їзд, сім’я, розбуджений, електродзвоник, троє, ячмінь, льон, ідея, обсаджувати.

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання

zip
Додав(-ла)
Копак Марія
Додано
21 січня 2020
Переглядів
4031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку