Інтегрований урок
з української мови
на тему :
“Велика буква в назвах міст, сіл, річок. Віртуальна подорож по рідному селищу Велика Березовиця”
Підготувала
вчитель 2-Б класу
Великоберезовицької ЗОШ І-ІІІ ст.
Гудак І.В.
Тема. Велика буква в назвах міст, сіл, річок . Віртуальна подорож рідним селищем Велика Березовиця.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про вживання великої букви в словах, збагачувати словниковий запас дітей; розвивати зв’язне мовлення , вміння спостерігати ; виховувати любов до своєї Батьківщини, інтерес до історії рідного селища; розширювати уявлення учнів про красу рідного краю .
Обладнання і матеріали: маски для інсценізації казки “Ріпка”, проектор, мультимедійна презентація “Велика буква у назвах міст, сіл, річок ” .
Форма проведення уроку: інтегрований (українська мова, природознавство, літературне читання), урок – подорож.
Хід уроку
-
Організація класу. З’ясування емоційної готовності учнів.
-
Що побажаєте одне одному на урок ? (Гарного настрою, нових знань , швидко думати, правильно відповідати, дружно працювати , …).
-
Отже, налаштовуємося на роботу і працюємо. Я чекаю від вас плідної праці.
-
Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Інсценування уривка казки “Ріпка”
-
Подивіться уривок казки І.Франка “Ріпка” (Підготовлені учні в масках казкових героїв інсценують уривок) .
-
Які імена і клички тварин ви почули в казці?
-
Як пишуться імена людей та клички тварин ?
-
Вивчення нового матеріалу
-
Повідомлення теми та завдань уроку.
-
Сьогодні на уроці ми будемо вчитись правильно писати назви, міст, сіл, річок .
-
Робота з підручником М.Д.Захарійчук “Українська мова” (с.83-84)
Вправа 1
-
На сьогоднішньому уроці ми побуваємо в різних куточках нашої Батьківщини.
-
Прочитайте вірш і зверніть увагу на слова підкреслені однією рискою . Це назви міст України. З якої букви вони пишуться?
-
Спишіть слова за зразком і простим олівцем підкресліть велику букву. Не забудьте правильно сісти під час письма .
-
Якими горами України ми мандрували? Розгляньте ілюстрації гір у підручнику. Зверніть увагу, що ці слова підкреслені двома рисками. З якої букви вони написані? Спишіть за зразком вправи.
Вивчення правила, що назви міст, сіл, річок, морів і гір пишуться з великої букви (с.84). Заучування допоміжного вірша.
Ми літеру першу на весь її зріст
Напишемо в назвах річок, сіл і міст .
Вправа 2
-
Прочитайте речення з вправи 1, у якому йдеться про могилу Тараса Григоровича Шевченка. У якому місті вона знаходиться ? Що ви знаєте про відомого поета з уроків ллітературного читання. Відповіді учнів. (Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині. Коли Тарас був ще зовсім малий, батьки переїхали в село Кирилівку, яке тепер зветься Шевченкове).
-
Які слова потрібно писати з великої букви і чому?
-
Фізкультхвилинка (Під пісню Т.Кароль «Україна - це ти». Співають і виконують рухи діти).
-
Які слова у виконаній пісні потрібно писати з великої букви і чому ?
-
Розширення знань учнів про свою малу батьківщину. Зв’язок з природознавством.
-
У кожної людини є свій рідний край . Це те місце , де вона народилась .
-
Давайте пригадаємо. А найкраще це робити під час подорожі.
-
Як називається населений пункт, у якому ми живемо і навчаємося? (Селище Велика Березовиця).
-
Вам цікаво буде дізнатися, що назва нашого селища малоймовірно пов’язана з березами, з огляду на несприятливі ґрунти для росту цих дерев. Однією з версій є та, що село заснувалось саме на берегах річки. Коли б запитатись тогочасного мешканця села: «Де живеш ?», він відповів би: «На березі», звідси могла піти і назва селища Велика Березовиця.
-
Яка річка протікає у нашому селищі? (Серет).
-
Назву річки Серет пов’язують і з видом очерету, який росте на її берегах, назва якого в давнину було співзвучною до назви річки.
-
Назвіть, користуючись мапою Тернопільського району, найближчі села, які розташовані біля нашого селища.(Мишковичі, Острів, Петриків, Кип’ячка, Великі Гаї).
-
Яке велике місто знаходиться біля нашого селища? (Тернопіль).
-
На якій вулиці знаходиться наша школа? (Лесі Українки). Що ви знаєте з уроків літературного читання про цю відому українську поетесу? (Леся Українка народилася 25 лютого 1871 року у місті Новограді-Волинському. Пізніше родина перебралася на постійне проживання до села Колодяжного біля Ковеля ).
-
Які слова напишемо з великої букви і чому ?
-
Які ще вулиці є в нашому селищі? Назвіть. Яка з них центральна? (Енергетична, Зелена, Степова, Дубрівська, Микулинецька, Весняна, Дружби, Миру, Березова і ін. ) .
-
З якої букви ми напишемо назву нашого селища, річки, найближчих сіл, найближчого міста, вулиць?
-
Узагальнення і систематизація знань учнів
-
Гра “Впізнай свою вулицю”.
-
Я зачитаю назви вулиць нашого селища, а ваше завдання впізнати свою вулицю, на якій ви проживаєте. (Учень встає ).
-
Вправа “Наше селище”.
-
Прочитайте текст . Вставте потрібні назви . Користуйтеся словами з довідки .
Наше селище
Наше селище називається … . Центральна вулиця в селищі … . Наша школа розташована на вулиці … . Через селище протікає річка … . Найближче до нас місто - … .
Довідка : Велика Березовиця, Микулинецька , Лесі Українки , Серет , Тернопіль .
-
З якої букви ви написали вставлені слова? Чому ?
-
Робота в парах .
-
Назвіть назви міст України , які починаються з поданих букв .
Л Т К
Р Х
-
Розгляньте стрічки з літерами та викресліть літери , які повторюються. Назвіть утворені слова .
-
СКБИЛСЇБВЛ (КИЇВ) .
-
ТДВН3ІТПВРЗО (ДНІПРО) .
-
Як напишемо слова Київ і Дніпро ? Чому?
-
Вправа “Візитна картка”.
-
Коли подорожують , то знайомляться з іншими людьми. Щоб продовжити спілкування, запросити у гості використовують візитні картки. Це картки, на яких написано прізвища, імена та по-батькові, іноді разом із адресом власника для вручення під час знайомства. (Демонстрація зразка). Їх ще називають візитками.
-
Заповніть такі візитні картки, вказуючи своє прізвище, ім’я та адресу за якою проживаєте. ( Діти самостійно заповнюють візитки ) .
-
Обміняйтеся візитками із сусідом по парті, запрошуючи один одного у гості.
-
Підсумок уроку.
-
Створення “асоціативного куща”.
-
То які слова ми пишемо з великої букви ?
імена , прізвища , по – батькові клички тварин
назви міст велика буква назви сіл
назви річок назви вулиць
-
Рефлексія .
-
Діти , на уроці ви добре попрацювали, були дружними, уважними. Мої очікування справдились.
-
Де і коли можуть вам знадобитися знання, які ви отримали на сьогоднішньому уроці ?
-
Сьогодні ми подорожували віртуально рідним селищем і не просто подорожували, а й дізналися багато цікавого і нового. На наступний рік ми підемо на екскурсію по селищу, де дізнаємось про різні архітектурні і скульптурні пам’ятники, глибше вивчимо історію селища, дізнаємося як раніше жили люди у селищі .
-
Минуть роки. Ви станете дорослими громадянами нашої країни. І де б ви не були, ви повинні любити свій рідний край, свій народ, пам’ятати про свою малу батьківщину. Любіть Україну !
-
Домашнє завдання
-
Користуючись картою України, виписати п’ять міст і річок України.