Інтегрований урок з української мови, розвитку мовлення та читання у 3 класі: "Добро твориться просто"

Про матеріал
Тема: Добро твориться просто. Мета: Формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники для опису предмета; розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати й зіставляти. Розповісти учням, що являє собою моральна категорія “Добро”; виховувати у дітей доброту, щирість, повагу до людей, а також протидію всьому негативному, що втілює зло; формувати переконання, що творити добро – необхідний елемент поведінки вихованої людини; вчити міркувати, фантазувати, збагачувати свою мову новими словами, складати зв’язну розповідь.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з української мови, розвитку мовлення та читання у 3 класі

 

Тема: Добро твориться просто.

Мета: Формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники для опису предмета; розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати й зіставляти. Розповісти учням, що являє собою моральна категорія “Добро”; виховувати у дітей доброту, щирість, повагу до людей, а також протидію всьому негативному, що втілює зло; формувати переконання, що творити добро – необхідний елемент поведінки вихованої людини; вчити міркувати, фантазувати, збагачувати свою мову новими словами, складати зв’язну розповідь.

 

Обладнання: приказки про добро, вислови видатних людей про доброту, кадри діафільму “Поважай старших”, уявний мікрофон, грамзапис.

Приказки:

1. Добро роби, добре й буде.

2. Добре діло роби сміло.

3. Робиш добро – не кайся,

    робиш зло – зла й сподівайся.

4. Хто людям добра бажає, той і собі має.

Вислови:

  1.   “Чим людина розумніша й добріша, тим більше вона помічає добра в людях”.

                                                             Б.Паскаль

  1.   “Сильні – завжди добрі!”

                                                             М.Горький

  1.   “Що ти сховав, те – загубив,

      Що ти віддав, те – твоє”.

                                                             Ш.Руставеві

  1.   “І дерево, і скеля, і людина –

Все сподівається на доброту твою”.

                                                        П.Осадчук

  1.   “Життя таке коротке,

Поспішайте творити добро”.

                                                        О.Довженко 

Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна, інтерактивні: гра “Асоціація”, “Мікрофон”, “Мозковий штурм”, драматизація, презентація думок, робота в групах, рефлексія.

 

Хід уроку

 

І. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Хвилинка каліграфії.

“Буква “де” звелась на ноги

І прибігла вже до школи.

– Гей, гукнула буква “де”, –

Хто до мене приведе

Букви лагідні і милі,

Щоб я слово утворила?

 

Покотилась буква “о”,

Притулились – вийшло ДО,

Далі “бе”, а потім РО.

Вийшло слово в нас – ДОБРО.

Воно нам буде потрібне сьогодні на уроці, бо і тема нашого уроку звучить так: “Добро твориться просто:” (І.Драч).

(Тема записана на плакаті. Її зачитує один з учнів).

  •           Сьогодні на уроці ми поговоримо про добро, про те, як воно народжується і хто його творець; про те, як прекрасно і корисно творити добро.

Будемо сьогодні на уроці і філософами, і письменниками, і акторами, і чарівниками.

Працюватимемо за таким планом:

(Ознайомлення з планом роботи.)

  •     словникова робота;
  •     гра;
  •     посперечаємось;
  •     пофантазуємо;
  •     перевіримо самостійно;
  •     складений твір про добро;
  •     складемо і напишемо колективний твір про добро;
  •     узагальним зроблене;
  •     завдання додому.

ІІ. Слово.

  •     З давніх-давен (часів) у слово вірили, перед ним благовіли, од нього ніяковіли. Були слова, якими проклинали. І чогось цих слів тепер стає в нашому житті більше й більше. Мабуть тому, що й досі існують страшні диявольські закони:

а) вколоти – щоб дужче боліло;

б) вилаяти – щоб до печінок;

в) образити – щоб до сліз.

А слово “добро” – справді наче промінчик сонця в сірій убогості наших днів.

Добро , добрість, доброта, добродій.

Добрий, доброзичливий, добросердечний.

Добріє, задобрив.

Добре.

(Слова записані на дошці. Діти визначають, якою частиною мови виражені ці слова)

  •     В моїй уяві слово – це жива істота. Воно подібне людині, може радіти, сумувати, ображатись.
  •     Коли ж наше слово “добро” буде радіти?      (Відповіді дітей)
  •     А сумувати?     (Відповіді дітей)
  •     Воно виступає в ролі магніта. Притягує до себе слова за принципом: добре тягнеться до доброго.

 

    ІІІ. Складання асоціативного куща “Добро”.

                                    Допомога

       Мир                                                        Гроші

 

Щирість                       Д о б р о                  Милосердя

 

       Золото                                             Дорогоцінності

 

            Любов                             Сердечність

 

                                   Багатство

 

  •     З’єднайте слова за допомогою стрілочок, що тягнуться до слова “добро”, або, які притягує слово “добро”. (Діти виходять до дошки і виконують по черзі цю роботу)
  •     Ви правильно з’єднали слова, бо “добро” не може існувати без любові, щедрості, допомоги, сердечності і т.ін.

 

ІV. Посперечаємось.

Слухання в записі суперечки двох малих дітей про те, що таке “добро”.

Хлопчик:

– Добро – це цукерки.

Дівчинка:

– Ні, Павлику! Це мама!

Хлопчик:

– Це печиво і шоколад!

Дівчинка:

– Я кажу, що мама і бабуся!

Хлопчик:

– А я кажу, що велосипед!

Дівчинка:

– Та скільки тобі говорити, що це мама, бабуся, дідусь і тато!

– Хто правий? Чому?         (Відповіді дітей)

 

Робота в парах. Драматизація. (Придумати свої доводи)

 

V. Пофантазуємо. Гра “Мікрофон”.

  •     Закрийте очі і уявіть, як виглядає “добро”.

          Що таке “добро”?

         (Добро – це ласка, добра людина, добрі теплі руки, котик, собачка).

Добро – це злагода, мир;

це почуття, яке виражає людина, коли вона щаслива;

це, коли робиш добро іншим;

це щось таке хороше, що є  в людині).

 

VІ. Презентація учнівських творів, написаних вдома.

  •     Твори мені дуже сподобались, і я оцінюю їх на …

А зараз ми з вами попробуємо скласти колективний твір на тему: “Добро твориться просто…”  (Діти записують назву твору у зошити)

 

VІІ. Складання і написання колективного твору про добро. Читаю вірш І.Драча.

Добро твориться просто

Ні за так

Так, як цвіте і опадає мак.

Як хмарка в’ється

І сміється пташка,

Як трудиться мурашка-горопашка.

  • А народна мудрість говорить:  “Добро, що сонце”.

Як ви розумієте цей вислів? (Сонечко всіх осяває своїми промінчиками. Від них нам стає радісно, тепло, добре).

  •     Який зачин твору? (Діти записують “Добро, що сонце”)
  •     Як народжується добро? (Народжується воно із любові і поваги).
  •     Ми записали, що добро – це сонце.

А що робить сонце, а разом з ним і добро? (Всіх осяває своїми промінчиками)

  •     Що дарує кожний промінчик людям? (Кожний промінчик дарує людям тепло, увагу, турботу).
  •     Виходить, що промінчик чарівний? Що ж він може ще зробити? (Він може побороти зло, розбудити почуття, зігріти холодні серця).
  •     Ви переконалися, що промінчики мають велику силу? Я вважаю, що це велике щастя, коли не гасне у серці людини сонце добра.
  •     А ви згодні зі мною? То запишіть це речення. (Це велике щастя, коли не гасне у серці людини сонце доброти).
  •     А тепер відшукайте у нас на плакатах кінцівку, прочитайте її і запишіть. (Отож, дорогу, вибираючи круту, іди і сій – сій доброту).

 

VІІІ. Увесь твір діти зачитують вслух.

ДОБРО ТВОРИТЬСЯ ПРОСТО

Добро, що сонце.

Народжується воно із любові і поваги. Всіх осяває своїми промінчиками. Кожний промінчик дарує тепло, увагу, турботу. Він може побороти зло, розбудити почуття, зігріти холодні серця. Це велике щастя, коли не гасне у серці людини сонце добра.

Отож, дорогу, вибираючи круту, іди і сій – сій доброту.

  • До чого закликає поет вас останніми рядками? (Щоб були добрими і сіяли доброту між людьми).
  • Що означає “Бути добрим”? (Добра людина уміє співчувати і добрим, і злим людям, і звірям, навіть зламаному деревцю і камінчику).
  • Я знала хлопчика (тепер він уже дорослий), який збирав на дорозі камінчики і відносив їх у ліс: там їх уже ніхто не потовче.
  • Якщо людині байдуже, що в серці його товариша, матері, батька, будь-кого, з ким вона зустрілася, якщо людина не вміє бачити в очах іншої людини, що в неї на серці, вона ніколи не стане доброю, а разом з тим справжньою людиною).

                         “Добре бачить тільки серце”.

 

ІХ. Інтерактивна модель “Акваріум”.

Кожна група отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити висновок.

І група.

На ваш погляд, яких людей більше добрих чи злих? (Мабуть, добрих, бо ще з часів царя Соломона існує оптимістична гіпотеза – припущення, що добрих людей все-таки більше. Їх треба шукати. А як? А де?)

ІІ група.

Ви зустрічали добрих людей? Назвіть їх.

ІІІ група.

Чи вмієте ви бути добрими?

ІV група.

А ви б хотіли бути чарівниками? Чому? (Щоб творити добро, бо добро завжди перемагає зло).

 

Х. Ситуації.

  •     Закрийте очі, нахиліть голівки і в своїй пам’яті зробіть щось хороше своєму товаришу чи подрузі, чи своїм рідним.
  •     Що доброго ви хотіли б зробити для людей? (Відповіді дітей)
  •     Якими вчинками твориться добро? (Діти наводять приклади із прочитаних книг, із життя)
  •     А яка вартість, ціна добра?
  •     Якою мірою можна оцінити його? (Його не можна виміряти)

 

ХІ. Робота з прислів’ями і висловами.

  1.   Відшукайте прислів’я про добро, яке найбільше сподобалось? (Діти зачитують)
  2.   А вислів, який найбільше вразив? (Діти зачитують)
  • Отже, все добре на землі – від сонця,

А прекрасне – від людини.

 

ХІІ. Читання вірша учнем.

Добрим бути так непросто,

Добро не залежить від зросту.

Добро виростає із серця,

Його не збереш у відерце.

Так потрібно добрим, добрим бути

Одне одного в біді, щоб не забути.

І земля закрутиться скоріше,

Коли будемо з тобою ми добріші.

Бо добро з роками не старіє,

Бо добро від холоду зігріє.

А якщо воно, як сонце світить,

То радіють і дорослі й діти.

  •     А тепер повернемось до свого плану і перевіримо, чи все виконали.

ХІІІ. Рефлексія. Самоконтроль і самооцінка.

  1.   Діяльнісний підсумок уроку.
  •     Що ми з вами встигли зробити?
  1.   Розвивальний підсумок уроку.
  • Чого навчилися, у чому стали дорослішими, розумнішими?
  1.   Змістовний підсумок уроку.
  •     Які з визначених проблем змогли вирішити?
  •     На які запитання змогли дати відповідь?
  1.   Емоційний підсумок.
  •     Кому з учнів ви хотіли б подякувати за співпрацю, за конкретні результати (вчинки), за хороші твори.

5. Закінчіть речення: Сьогодні на уроці для мене було важливим…

ХІV. Мозкова атака (штурм)

  •     Як іншими словами можна було назвати тему сьогоднішнього уроку? (Діти знаходять свої рішення, ідеї)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2019
Переглядів
869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку