Інтегрований урок з української мови, розвитку мовлення та читання у 3 класі
Тема: Добро твориться просто.
Мета: Формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники для опису предмета; розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати й зіставляти. Розповісти учням, що являє собою моральна категорія “Добро”; виховувати у дітей доброту, щирість, повагу до людей, а також протидію всьому негативному, що втілює зло; формувати переконання, що творити добро – необхідний елемент поведінки вихованої людини; вчити міркувати, фантазувати, збагачувати свою мову новими словами, складати зв’язну розповідь.
Обладнання: приказки про добро, вислови видатних людей про доброту, кадри діафільму “Поважай старших”, уявний мікрофон, грамзапис.
Приказки:
1. Добро роби, добре й буде.
2. Добре діло роби сміло.
3. Робиш добро – не кайся,
робиш зло – зла й сподівайся.
4. Хто людям добра бажає, той і собі має.
Вислови:
Б.Паскаль
М.Горький
Що ти віддав, те – твоє”.
Ш.Руставеві
Все сподівається на доброту твою”.
П.Осадчук
Поспішайте творити добро”.
О.Довженко
Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна, інтерактивні: гра “Асоціація”, “Мікрофон”, “Мозковий штурм”, драматизація, презентація думок, робота в групах, рефлексія.
Хід уроку
І. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Хвилинка каліграфії.
“Буква “де” звелась на ноги
І прибігла вже до школи.
– Гей, гукнула буква “де”, –
Хто до мене приведе
Букви лагідні і милі,
Щоб я слово утворила?
Покотилась буква “о”,
Притулились – вийшло ДО,
Далі “бе”, а потім РО.
Вийшло слово в нас – ДОБРО.
Воно нам буде потрібне сьогодні на уроці, бо і тема нашого уроку звучить так: “Добро твориться просто:” (І.Драч).
(Тема записана на плакаті. Її зачитує один з учнів).
Будемо сьогодні на уроці і філософами, і письменниками, і акторами, і чарівниками.
Працюватимемо за таким планом:
(Ознайомлення з планом роботи.)
ІІ. Слово.
а) вколоти – щоб дужче боліло;
б) вилаяти – щоб до печінок;
в) образити – щоб до сліз.
А слово “добро” – справді наче промінчик сонця в сірій убогості наших днів.
Добро , добрість, доброта, добродій.
Добрий, доброзичливий, добросердечний.
Добріє, задобрив.
Добре.
(Слова записані на дошці. Діти визначають, якою частиною мови виражені ці слова)
ІІІ. Складання асоціативного куща “Добро”.
Допомога
Мир Гроші
Щирість Д о б р о Милосердя
Золото Дорогоцінності
Любов Сердечність
Багатство
ІV. Посперечаємось.
Слухання в записі суперечки двох малих дітей про те, що таке “добро”.
Хлопчик:
– Добро – це цукерки.
Дівчинка:
– Ні, Павлику! Це мама!
Хлопчик:
– Це печиво і шоколад!
Дівчинка:
– Я кажу, що мама і бабуся!
Хлопчик:
– А я кажу, що велосипед!
Дівчинка:
– Та скільки тобі говорити, що це мама, бабуся, дідусь і тато!
– Хто правий? Чому? (Відповіді дітей)
Робота в парах. Драматизація. (Придумати свої доводи)
V. Пофантазуємо. Гра “Мікрофон”.
Що таке “добро”?
(Добро – це ласка, добра людина, добрі теплі руки, котик, собачка).
Добро – це злагода, мир;
це почуття, яке виражає людина, коли вона щаслива;
це, коли робиш добро іншим;
це щось таке хороше, що є в людині).
VІ. Презентація учнівських творів, написаних вдома.
А зараз ми з вами попробуємо скласти колективний твір на тему: “Добро твориться просто…” (Діти записують назву твору у зошити)
VІІ. Складання і написання колективного твору про добро. Читаю вірш І.Драча.
Добро твориться просто
Ні за так
Так, як цвіте і опадає мак.
Як хмарка в’ється
І сміється пташка,
Як трудиться мурашка-горопашка.
Як ви розумієте цей вислів? (Сонечко всіх осяває своїми промінчиками. Від них нам стає радісно, тепло, добре).
А що робить сонце, а разом з ним і добро? (Всіх осяває своїми промінчиками)
VІІІ. Увесь твір діти зачитують вслух.
ДОБРО ТВОРИТЬСЯ ПРОСТО
Добро, що сонце.
Народжується воно із любові і поваги. Всіх осяває своїми промінчиками. Кожний промінчик дарує тепло, увагу, турботу. Він може побороти зло, розбудити почуття, зігріти холодні серця. Це велике щастя, коли не гасне у серці людини сонце добра.
Отож, дорогу, вибираючи круту, іди і сій – сій доброту.
“Добре бачить тільки серце”.
ІХ. Інтерактивна модель “Акваріум”.
Кожна група отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити висновок.
І група.
На ваш погляд, яких людей більше добрих чи злих? (Мабуть, добрих, бо ще з часів царя Соломона існує оптимістична гіпотеза – припущення, що добрих людей все-таки більше. Їх треба шукати. А як? А де?)
ІІ група.
Ви зустрічали добрих людей? Назвіть їх.
ІІІ група.
Чи вмієте ви бути добрими?
ІV група.
А ви б хотіли бути чарівниками? Чому? (Щоб творити добро, бо добро завжди перемагає зло).
Х. Ситуації.
ХІ. Робота з прислів’ями і висловами.
А прекрасне – від людини.
ХІІ. Читання вірша учнем.
Добрим бути так непросто,
Добро не залежить від зросту.
Добро виростає із серця,
Його не збереш у відерце.
Так потрібно добрим, добрим бути
Одне одного в біді, щоб не забути.
І земля закрутиться скоріше,
Коли будемо з тобою ми добріші.
Бо добро з роками не старіє,
Бо добро від холоду зігріє.
А якщо воно, як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.
ХІІІ. Рефлексія. Самоконтроль і самооцінка.
5. Закінчіть речення: Сьогодні на уроці для мене було важливим…
ХІV. Мозкова атака (штурм)