Тема уроку: Друзі пізнаються в біді Читання. Опрацювання казки Миколи Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку». Українська мова. Вправи на закріплення знань про правопис слів з ненаголошеними е-и. Відновлення деформованих речень.
Тема уроку: Друзі пізнаються в біді
Читання. Опрацювання казки Миколи Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку».
Українська мова. Вправи на закріплення знань про правопис слів з ненаголошеними е-и. Відновлення деформованих речень.
Мета: розширювати знання дітей про літературну казку, розвивати навички виразного читання, переказування; вчити визначати головну думку прочитаного, давати характеристику дійовим особам. Формувати уміння добирати перевірені слова до слів з ненаголошеними е-и. Розвивати творчу уяву, спостережливість. Виховувати почуття дружби, доброзичливості.
Обладнання: таблиці для розчитування, картки для роботи в парах, групах, картки з деформованими реченнями, ілюстрації із зображенням тварин – героїв казки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Встаньте, діти, всі скоріше,
Посміхніться всім миліше.
Привітайтесь: «Добрий день».
Дзвоник кличе: «Дзень-дзелень»!
Рак від берега задкує,
Риба лин над ним кепкує:
Рак забрів в очерети,
Річку думав перейти.
Завдання.
Назвати якомога більше слів із звуком [р].
Дібрати споріднені слова до слова риба (рибка, рибина, риб'ячий, рибалити, риболовля).
Р р ер ар ра рак риба берег річка
Завдання. Поставити наголос в словах, виділити корінь.
II. Актуалізація опорних знань.
Діти розповідають свої казочки за бажанням. Оцінювання.
Сьогодні до нас у гості знову завітала літературна казка. (Виходить дівчинка-старшокласниця у костюмі казки). Це сестра народної казки, але автор літературної казки завжди відомий.
Вона хоче перевірити, чи уважно ви читали на попередньому уроці казки Івана Франка та Наталі Забіли і підготувала вам запитання про зміст прочитаного.
Діти відповідають. Літературна казка дякує за змістовні відповіді.
ІІІ. Повідомлення завдань, теми уроку.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо казку відомого українського письменника Миколи Трублаїні. Він прожив недовго – всього 34 роки, бо загинув на полях Великої Вітчизняної війни. Проте залишив багато чудових творів, які запалюють юних читачів бажанням стати дослідниками, вченими, моряками, що перемагають всі стихії. У творах письменника виражена його любов до природи, до життя. Є в нього і казки для дітей.
Казка про Наталочку і сріблясту рибку.
Риба – рибка – риб'ячий.
Жаба – жабка – жаб'ячий.
Дівча – дівчинка – дівчачий.
са • ма де • ти
риб - • - ка жаб - • - ка
озе - • - ро від - • - дав
Ната — • — лочка чере — • — вички
IV. Робота над текстом казки.
1. Читання колонок слів з дошки, правильне наголошування:
білий в озері
великий з шиєю
срібляста у воді
глибокому одного разу
2. Тлумачення значення слів:
підожди (зачекай)
плигнула (стрибнула).
Вправа-пошук.
В озері — озера
Глибокому — глиб
Зелена — зелень
Полетів — злет
Перша група – знайти в казці зачин, основну частину, кінцівку.
Друга група – знайти опис лебедя.
Третя група – знайти опис озера.
Жабка Рибка Дівчинка
небайдужа срібляста чуйна
стрибає стривожена доброзичлива
допомагає вдячна рятує
На великому озері сумувала рибка. Вона шукала черевички для лебедя. Жабка і горобчик допомогли їх дістати.
Учні отримують картки із деформованими реченнями за змістом казки. Завдання: змінити порядок слів так, щоб речення було правильно побудоване (картки індивідуальні).
Творчі завдання за змістом прочитаного. Розіграти діалог між Наталочкою і горобчиком або жабкою і горобчиком.
Вчитель. Прочитайте прислів'я з дошки. Котре з них краще виражає головну думку твору? Лихий доброго псує. Друзі пізнаються в біді. Дружба та братство – найбільше багатство.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання (диференційоване).
Середній рівень – навчитися виразно читати казку.
Достатній рівень – виразно читати в особах.
Високий рівень – виразно читати казку, звертаючи увагу на правильну вимову слів, скласти план.
1