Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні в 5 класі знання учнів про основні відомості з лексикології, фразеології; удосконалити знання, уміння й навички п'ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології та фразеології в усному й писемному мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти відродженню українських звичаїв і традицій.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань і вмінь; урок – подорож.
Обладнання: проектор, презентація, святково оформлений клас, дидактичний матеріал.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а мислити.
Дружньо і плідно працювати.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Ми з вами вивчили розділ “Лексикологія”, «Фразеологія». Навчилися розрізняти антоніми, синоніми, омоніми та пароніми, визначати однозначні та багатозначні слова, пряме та переносне значення слова. Сьогодні ми підіб’ємо підсумки, узагальнимо вивчене та перевіримо, як ви підготувались до контрольної роботи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, як блудний син і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу. Щоб не трапилося з нами такої біди, щоб не стали ми людьми без роду-племені, давайте сьогодні разом і продовжимо вивчати народні традиції, пов’язані з найулюбленішим весняним святом усіх християн – Великоднем або Святом Пасхи. Виконуючи завдання, будемо долати перешкоди на нашому шляху і таким чином збиратимемо Великодній кошик, щоб мати змогу ввійти до храму. А допомагати нам сьогодні буде Великодній Кролик.
Робота з девізом уроку ( метод «Мозковий штурм»)
Перш ніж починати серйозну подорож, давайте визначимо, за яким девізом ми будемо працювати.
Як ви розумієте девіз уроку?
ІV. Основний зміст уроку
Робота з картою.
Діти, перед вами карта, по якій ми будемо рухатися, долаючи перешкоди. Виконавши завдання на кожній зупинці, ви отримаєте предмет, який буде необхідним для відвідування храму на Великдень.
ЗУПИНКА 1. Веселкова розминка ( перевірка теоретичних знань). Прийом «Розкиданих думок»
Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків! Кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір. Отже, щоб почати наш урок, давайте пригадаємо…
Видно, що ви розумні діти і засвоїли теорію. Тому вперед! До нових здобутків. А чи вмієте використовувати їх на практиці?
ЗУПИНКА 2. Гра «Редактор»
Замініть слово «край» синонімами, поданими в довідці. Який варіант, на вашу думку, більш виразний?
Відлітають журавлі в теплий край.
У нашому краю багато лісів.
Лісник жив десь на краю села.
Вода полилася через край склянки.
Добре грають футболісти, особливо правий край.
Повернувся в рідний край.
Довідка. Права сторона, у кінці, на батьківщину, вінце, місцевість, у вирій.
Наша подорож триває. І на нас знову чекає цікаве завдання.
ЗУПИНКА 3. «Латка» на фразеологізм
Доповнити поданими “латками” слова, щоб отримали фразеологізм (завдання для двох груп на швидкість).
"Латка": ніс, язик, око, вухо, губа, зуб
тримати ... за вітром; на ... нічого покласти; і за ... не свербить; робити з ... халяву; хоч в ... стрель;
"Латка": кіт, кінь, курка, свиня, собака, коза
гарна як ... в дощ; носиться як ... з яйцем; нагадати ... смерть; як ... на плакав; пише як ... лапою.
Невід’ємною частиною Великоднього свята були і є крашанки і писанки. Яйце – це символ весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду
ЗУПИНКА 4.
Діти, на шляху до храму ми отримали дивного листа. «Допоможіть, зла Чаклунка перекрила дорогу й замінила всі слова на протилежні. Якщо ви виправите текст заклинання , то шлях буде вільний».
(до підкреслених слів підібрати антоніми)
Заклинання
Нехай піде темна ніч. Усі сумні повернуться з роботи. Дорослі заплачуть. Піде нещастя й неспокій. Горе й сум вийдуть з хати. Небо не буде темним. Нехай усі будуть нещасливі.
Прочитайте текст. Як змінився його зміст?
V. Підсумок уроку
Ось ми й прийшли до храму. Ви виконали всі завдання і зібрали повний великодній кошик. Тепер ми можемо ввійти до храму. В ніч Воскресіння Христа, проводиться святкове богослужіння, святяться паски, яйця та інші страви. На Великдень всі мають веселитися, бо хто буде сумувати в цей день, сумуватиме і весь рік . Після розговін починали дзвонити на дзвіниці, - а хто перший задзвонив, той найперший обробить жнива і буде в нього найкраще збіжжя. Дзвонили в дзвони ввесь день, а потім ще й другого та третього дня.
Вивчайте й зберігайте славні народні традиції України, примножуйте їх, бо це - наша історія, наша культура.
Нехай якнайшвидше кожен здобуде перемогу добра над силами зла у своїй душі. Щоб не тільки вустами, а й чистим серцем на привітання: "Христос воскрес!", відповісти: "Воістину воскрес!"
Вискажіть, будь ласка, свої враження від подорожі ( метод «Мікрофон»)