Інтегрований урок за казкою І. Я. Франка "Фарбований Лис" та індійською народною казкою "Фарбований Шакал"

Про матеріал
Цей інтегрований урок сприятиме розвитку критичного мислення школярів через порівняння казок із мандрівним сюжетом.
Перегляд файлу

                                        

                            Інтегрований урок

    (українська література – зарубіжна література)

 

 

 

                                         5 клас

 

 

    ТЕМА:

                   І. Я. ФРАНКО.  «ФАРБОВАНИЙ ЛИС»

                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор розробки Попова Тетяна Юріївна

 Тема: І. Я. Франко. «Фарбований Лис»

 Мета: ознайомити учнів зі змістом казки  І. Я. Франка «Фарбований Лис»,

             через зіставлення з індійською народною казкою «Фарбований Шакал»

             довести самобутність і  національний український колорит літературної

             казки І. Франка;   розвивати полікультурну, комунікативну, творчу 

             компетентності;  виховувати повагу до творчості І. Я. Франка.

  Тип: змістовно-пошукові міні-модулі; інтегрований урок компаративного

            аналізу (українська література –  світова література)

. Унаочнення: портрет І. Я. Франка, ілюстрації до казки, картки із

  комунікативно-ситуативними вправами, картки з ілюстраціями для роботи в

  групах.

  Форми роботи: фронтальна, групова.

  Методи та прийоми: репродуктивна бесіда, наочний, передбачення,

  компаративний аналіз, гронування.

                                                          Перебіг

 

                                                  1-ий міні-модуль

 І. Оргмомент.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.

Метод передбачення.

      Учитель демонструє портрет І. Я. Франка й зображення лисиці . Учні передбачають тему уроку. За потреби вчитель коригує.

      Мета нашого уроку – ознайомитися зі змістом казки «Фарбований Лис» 

І. Я. Франка і зіставити її зі змістом індійської народної казки «Фарбований  

Шакал». Для чого це нам потрібно? Про жанр казки говорять: «Сказка ложь,  

да в ней намек». Як  ви розумієте цей вислів? (Учні пояснюють). Тож казка завжди чомусь повчає. Отже, спробуємо визначити в чому ж повчальний характер казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка та індійської народної казки «Фарбований Шакал»?

    ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

       Репродуктивна бесіда

  • Який твір називаємо казкою?
  • Яка казка називається народною?
  • Назвіть відомі вам українські народні казки.
  • Які види казок ви знаєте?
  • Назвіть казки, у яких головна героїня – Лисиця.
  • Якою вона завжди постає у казках?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Ознайомлення із визначенням літературної казки.
  • Крім народних, є казки, що називаються літературними.

Літературна казка – це казка,  автором якої є одна людина, письменник.

Читання визначення в підручнику,  запис визначення в зошиті.

  1. Ознайомлення з основними відомостями про життя І. Я. Франка.
  1. Читання статті  підручника.

Постановка питання перед читанням: Чому І. Франко звернувся до жанру казки?

  1. Бесіда після прочитання статті.
    • Відповідь на поставлене перед читанням питання.
    • Як називалася збірка казок про тварин, яку написав І. Франко? («Коли ще звірі говорили»).
    • Скільки казок увійшло до неї? (19)
  • На основі чого І. Франко створив свої літературні казки? (На основі російських, німецьких, грецьких, індійських, сербських казок).
  1. Слово вчителя.
  •       До збірки «Коли ще звірі говорили» ввійшла й казка «Фарбований Лис», а значить, вона теж виникла на основі цих казок. Як називається такий сюжет у літературі? («Мандрівний сюжет – (розповідь, зображення персонажів, подій), які трапляються в літературах різних народів, вони неначе мандрують світом).

 -      Але  І. Франко не переклав відомі  вже  до цього   розповіді про  хитрого  

Лиса , створив казку з національним колоритом (забарвленням). Про це  письменник зазначав: «Я бажав не перекласти, а переробити стару повість  про лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу   національну подобу. Я, так сказати, на чужий, позичений рисунок  накладав наші  кольори».

   

4. Робота над змістом казки «Фарбований Лис»  І.  Я. Франка.

    1.  Фронтальна робота. Перевірка правильності тверджень.

      -  А тепер визначимо, як добре ви знаєте      зміст    літературної   казки «Фарбований Лис»  І. Я. Франка. Пропонує вам невеличкі  уривки  з казки, а ви перевірте, правильні вони чи ні. Якщо ні, скажіть правильний варіант.

  • Жив собі в однім  місті Лис Микита, хитрий-прехитрий.
  • Він у білий день вибирався на полювання й завжди повертався з порожніми руками.
  • Лис Микита набрав відваги, розбігся і одним духом скочив через

пліт на вулицю.

  • Ціла юрба кинулася по тісненькім подвір'ї, по всіх закутках,

порпають, нюхають, дряпають — аж і Лиса знайшли.

  • Коли смеркалося, Лис Микита прожогом вискочив зі своєї незвичайної купелі, перебіг вулицю, ускочив до садка, а звідси чкурнув до лісу.
  • Став Лис, оглядає те чудовище, що зробилося з нього, обнюхує,

пробує обтріпатися — не йде, обкачався в траві — і фарба одразу зійшла.

  • Мавпа Фрузя вистригла Лису Микиті три жменьки волосся з-поміж очей і пустила на вітер.
  • Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був слабший, той кращий, а хто сильніший, той ніколи не вигравав справи.
  • Усі міністри і царські слуги так і не зрозуміли, що перед ними

звичайнісінький фарбований Лис.

       2.    Робота з ілюстраціями.

     -  За  допомогою  ілюстрацій  пригадайте  розвиток  подій  у  казці  (див.

         додаток 1).

  • Розкажіть, який епізод із казки зображений на ілюстрації?
  • Яку помилку в розташуванні ілюстрацій ви помітили?
  • Які б ілюстрації ви намалювали для зачину й кінцівки казки?
    1. Підбиття підсумку.

- Отже, визначте тему казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка й запишіть її в зошит.

 

 

                                           2-ий міні-модуль

І. Оргмомент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   1.  Бесіда

  • Пригадайте, як звали хитрого Лиса чи іншого звіра в тих казках, які ви читали на уроках зарубіжної літератури.

Лис Ренар – французька народна казка

Рейнеке-Лис – німецька народна казка

   Шакал Чандарава – індійська народна казка

  1. Переказ змісту індійської народної казки «Фарбований Шакал» (див. додаток 2).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Компаративний аналіз  змісту української казки І. Я. Франка «Фарбований Лис» та індійської народної казки «Фарбований Шакал».
  • Прочитайте уривок із казки «Фарбований Шакал» і знайдіть відповідний уривок із української казки «Фарбований Лис» І. Я Франка. Порівняйте, що в них схоже, а чим вони різняться?

 

  1. Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці – леви, тигри, пантери, вовки та й уся решта – із жахом кинулися тікати.
  2. Чандарава пояснив звірам, що не треба його боятися, бо його створив сам Брахман (представник вищого суспільного кола в Індії, тут – Бог-творець) і призначив царем звірів.
  3. Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів і тут од великої радості з його очей полилися сльози, він скочив і голосно завив у відповідь.
  4. Шакал намагався втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.

 

2. Гронування. «Лис Микита»

-  Тож головним героєм казки І. Я. Франка є  Лис Микита. Визначимо за допомогою грона риси його вдачі. Який він?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    3.  Бесіда. Визначення головної думки казки.

  • Якої оцінки заслуговує такий Лис Микита, його вчинки?
  • Якою ж є головна думка казки? Запишіть її в зошит.
  • Чого вона повчає?
  • За якої умови люди говорять: «Я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі»?

 4. Робота над прислів'ями до казки.

  - З'єднайте частини висловів, щоб утворилися прислів'я. Поясніть, як зміст прислів'їв відповідає характерам персонажів казки.

 

У страху                                                       бо дурниця боком вилізе

Знай, коза,                                                    а думки лукаві.

Слова ласкаві,                                              а за те, що овечку з'їв.

Не лізь туди,                                                своє стійло.

Не за те вовка б'ють, що він сірий,            очі великі.

Не микайся, Грицю, на дурницю,              куди твоя голова не лізе.

 

V. Підбиття підсумку.

 

 

 

 

 

                                          

                                          3-ій міні-модуль

І. Оргмомент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.

ІІІ. Творча робота в групах ( у тому числі й інтертекстуальна).

  1. Об' єднання в групи постійного складу.
  2. Ознайомлення з пам'яткою роботи в групі.
  3. Ознайомлення із завданнями до ілюстрацій (див. додаток 3)
  4. Ознайомлення із завданнями – КСВ (комунікативно-ситуативними вправами).

 1 група

                     Комунікативно-ситуативна вправа № 1

 

    Уявіть себе в ролі художника. Придумайте свої варіанти обкладинок до казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка та індійської народної казки «Фарбований Шакал». Опишіть усно зміст придуманих обкладинок.

 

 2 група        Комунікативно-ситуативна вправа № 2

 

   Уявіть незвичайну зустріч  Лиса Микити і фарбованого Шакала Чандарави. Подумайте, про що б вони могли розмовляти. Придумайте діалог і розіграйте його.

 

  3 група           Комунікативно-ситуативна вправа № 3

 

    Уявіть незвичайну зустріч звірів, яких одурили Лис Микита та фарбований Шакал Чандарава. Подумайте, про що б вони могли розмовляти. Придумайте полілог і розіграйте його.

  1. Виконання завдань.
  2. Звітування груп – представлення ситуацій.

  ІV. Підбиття підсумків уроку.

  V. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

                                                                                                                  Додаток 1

                 Ілюстрації до казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                   Додаток 2

 

                                                  Фарбований Шакал

                                                 Індійська народна казка  

        У лісовому краю жив шакал на ймення Чандарава.

        Одного  разу від лютого голоду він забився у місто. З усіх сторін збігалися голодні пси і, голосно гавкаючи, кинулися на нього. Нещодавно покусаний, рятуючи життя, шакал шмигнув у дім маляра, а там ускочив у велику бочку із синьою фарбою. Звідти він виліз геть синій. Пси, що чекали на нього під дверима дому, навіть не впізнали його, і пофарбований шакал спокійно побіг до рідного лісу.

     Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці – леви, тигри, пантери, вовки та й  усі решта – із жахом кинулися тікати.

  •                  Хто знає, чого сподіватися від цього чудовиська, –  приказували вони. – Краще сховатись од нього подалі.
  •                  Чому ви всі  втікаєте? – зупиняв їх Чандарава. – Вам нема чого боятися. Мене сьогодні створив сам Брахман. «Віднині, помазаний мною на царство, - сказав він, - ти будеш володарем над усіма звірами».

– Прав нами, о царю! – визнали його лісові мешканці.

   Новоспечений  «цар» подарував левові посаду головного радника, тигра зробив керуючим палацом, пантері довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем. Зі своєю ріднею, шакалами, він навіть не захотів говорити: наказав вигнати геть усіх до одного.

     Із того часу всі хижаки приносили здобич  шакалові, а вже він – своєю царською владою – розподіляв її між своїми підданими.

    Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів. І тут од великої радості з його очей полтлтся сльози, він скочив і голосно завив у відповідь. Звірі одразу збагнули, хто перед ними.

  • Як же  обдурив нас цей пройдисвіт?! – у гніві вигукували вони.
  • Це ж усього-на-всього жалюгідний шакал! За обман – розірвати негідника!

Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                      Додаток 3

1. Доберіть до ілюстрацій речення з тексту казки (мову  автора) .

2. Озвучте малюнки: придумайте, що міг сказати Лис Микита (мова персонажа).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.                                                                  1.

___________________________________________________________________2._______________________________  2. ______________________________          __________________________________  _______________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

2._________________________________________________________________

doc
Додано
25 жовтня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку