Інтегрований урок
(українська література – зарубіжна література)
5 клас
ТЕМА:
І. Я. ФРАНКО. «ФАРБОВАНИЙ ЛИС»
Автор розробки Попова Тетяна Юріївна
Тема: І. Я. Франко. «Фарбований Лис»
Мета: ознайомити учнів зі змістом казки І. Я. Франка «Фарбований Лис»,
через зіставлення з індійською народною казкою «Фарбований Шакал»
довести самобутність і національний український колорит літературної
казки І. Франка; розвивати полікультурну, комунікативну, творчу
компетентності; виховувати повагу до творчості І. Я. Франка.
Тип: змістовно-пошукові міні-модулі; інтегрований урок компаративного
аналізу (українська література – світова література)
. Унаочнення: портрет І. Я. Франка, ілюстрації до казки, картки із
комунікативно-ситуативними вправами, картки з ілюстраціями для роботи в
групах.
Форми роботи: фронтальна, групова.
Методи та прийоми: репродуктивна бесіда, наочний, передбачення,
компаративний аналіз, гронування.
Перебіг
1-ий міні-модуль
І. Оргмомент.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.
Метод передбачення.
Учитель демонструє портрет І. Я. Франка й зображення лисиці . Учні передбачають тему уроку. За потреби вчитель коригує.
Мета нашого уроку – ознайомитися зі змістом казки «Фарбований Лис»
І. Я. Франка і зіставити її зі змістом індійської народної казки «Фарбований
Шакал». Для чого це нам потрібно? Про жанр казки говорять: «Сказка ложь,
да в ней намек». Як ви розумієте цей вислів? (Учні пояснюють). Тож казка завжди чомусь повчає. Отже, спробуємо визначити в чому ж повчальний характер казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка та індійської народної казки «Фарбований Шакал»?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Репродуктивна бесіда
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Літературна казка – це казка, автором якої є одна людина, письменник.
Читання визначення в підручнику, запис визначення в зошиті.
Постановка питання перед читанням: Чому І. Франко звернувся до жанру казки?
- Але І. Франко не переклав відомі вже до цього розповіді про хитрого
Лиса , створив казку з національним колоритом (забарвленням). Про це письменник зазначав: «Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу національну подобу. Я, так сказати, на чужий, позичений рисунок накладав наші кольори».
4. Робота над змістом казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка.
1. Фронтальна робота. Перевірка правильності тверджень.
- А тепер визначимо, як добре ви знаєте зміст літературної казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка. Пропонує вам невеличкі уривки з казки, а ви перевірте, правильні вони чи ні. Якщо ні, скажіть правильний варіант.
пліт на вулицю.
порпають, нюхають, дряпають — аж і Лиса знайшли.
пробує обтріпатися — не йде, обкачався в траві — і фарба одразу зійшла.
звичайнісінький фарбований Лис.
2. Робота з ілюстраціями.
- За допомогою ілюстрацій пригадайте розвиток подій у казці (див.
додаток 1).
- Отже, визначте тему казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка й запишіть її в зошит.
2-ий міні-модуль
І. Оргмомент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда
Лис Ренар – французька народна казка
Рейнеке-Лис – німецька народна казка
Шакал Чандарава – індійська народна казка
ІV. Вивчення нового матеріалу.
2. Гронування. «Лис Микита»
- Тож головним героєм казки І. Я. Франка є Лис Микита. Визначимо за допомогою грона риси його вдачі. Який він?
3. Бесіда. Визначення головної думки казки.
4. Робота над прислів'ями до казки.
- З'єднайте частини висловів, щоб утворилися прислів'я. Поясніть, як зміст прислів'їв відповідає характерам персонажів казки.
У страху бо дурниця боком вилізе
Знай, коза, а думки лукаві.
Слова ласкаві, а за те, що овечку з'їв.
Не лізь туди, своє стійло.
Не за те вовка б'ють, що він сірий, очі великі.
Не микайся, Грицю, на дурницю, куди твоя голова не лізе.
V. Підбиття підсумку.
3-ій міні-модуль
І. Оргмомент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.
ІІІ. Творча робота в групах ( у тому числі й інтертекстуальна).
1 група
Комунікативно-ситуативна вправа № 1
Уявіть себе в ролі художника. Придумайте свої варіанти обкладинок до казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка та індійської народної казки «Фарбований Шакал». Опишіть усно зміст придуманих обкладинок.
2 група Комунікативно-ситуативна вправа № 2
Уявіть незвичайну зустріч Лиса Микити і фарбованого Шакала Чандарави. Подумайте, про що б вони могли розмовляти. Придумайте діалог і розіграйте його.
3 група Комунікативно-ситуативна вправа № 3
Уявіть незвичайну зустріч звірів, яких одурили Лис Микита та фарбований Шакал Чандарава. Подумайте, про що б вони могли розмовляти. Придумайте полілог і розіграйте його.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання.
Додаток 1
Ілюстрації до казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка
Додаток 2
Фарбований Шакал
Індійська народна казка
У лісовому краю жив шакал на ймення Чандарава.
Одного разу від лютого голоду він забився у місто. З усіх сторін збігалися голодні пси і, голосно гавкаючи, кинулися на нього. Нещодавно покусаний, рятуючи життя, шакал шмигнув у дім маляра, а там ускочив у велику бочку із синьою фарбою. Звідти він виліз геть синій. Пси, що чекали на нього під дверима дому, навіть не впізнали його, і пофарбований шакал спокійно побіг до рідного лісу.
Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці – леви, тигри, пантери, вовки та й усі решта – із жахом кинулися тікати.
– Прав нами, о царю! – визнали його лісові мешканці.
Новоспечений «цар» подарував левові посаду головного радника, тигра зробив керуючим палацом, пантері довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем. Зі своєю ріднею, шакалами, він навіть не захотів говорити: наказав вигнати геть усіх до одного.
Із того часу всі хижаки приносили здобич шакалові, а вже він – своєю царською владою – розподіляв її між своїми підданими.
Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів. І тут од великої радості з його очей полтлтся сльози, він скочив і голосно завив у відповідь. Звірі одразу збагнули, хто перед ними.
Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.
Додаток 3
1. Доберіть до ілюстрацій речення з тексту казки (мову автора) .
2. Озвучте малюнки: придумайте, що міг сказати Лис Микита (мова персонажа).
1. 1.
___________________________________________________________________2._______________________________ 2. ______________________________ __________________________________ _______________________________
1.
2._________________________________________________________________