Урок "І.Франко "Фарбований лис". Головні та другорядні персонажі казки". 5 клас

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури в 5 класі з теми "І.Франко. Казка "Фарбований лис". Головні та другорядні персонажі казки".
Перегляд файлу

Управління освіти, молоді та спорту

Лиманської міської ради

Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3

Лиманської міської ради Донецької області

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку української літератури

5 клас

 

Іван Франко. «Фарбований лис».

Головні та другорядні персонажі казки

 

 

 

Розробила

учитель української мови та літератури

Ярова А.В.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Тема уроку:  Іван Франко. «Фарбований лис». Головні та другорядні персонажі казки

 

Мета уроку:  продовжити роботу над казкою І.Франка «Фарбований Лис», допомогти  учням  розібратися  в  характері  та  вчинках Лиса; ознайомитися із поняттями «головний персонаж» та «другорядний персонаж»;  вчити відрізняти головних персонажів від другорядних; закріпити особливості літературної казки; охарактеризувати головного персонажа, вчити учнів давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб; удосконалювати вміння  виразного  читання; виховувати прагнення до чесності та порядності.

 

Цілі уроку

Учні мають знати:

  • біографію письменника;
  • зміст казки «Фарбований Лис»;
  • теоретичні поняття: казка, літературна казка, головний персонаж, другорядний персонаж.

Учні мають уміти:

  • пояснювати особливості літературної казки, її тісний зв'язок із народною;
  • визначати головних та другорядних персонажів твору;
  • працювати з текстом казки;
  • визначати  риси характеру персонажів твору;
  • характеризувати персонажів казки;
  • висловлюватися змістовно, зрозуміло, уміти доводити, аналізувати, узагальнювати.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Методи, прийоми і форми роботи: «Овації», «Асоціації»,  «Є проблема!»,  «Мозковий штурм», «Гірлянда запитань», «Метод 6 капелюхів» асоціативний ряд.

 

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку.

       Не має бути щось одне на серці,

а інше на вустах.

 

Перебіг уроку

І. Емоційне введення в урок.

- Доброго дня, діти. Рада бачити вас на уроці. Ви добре знаєте, що урок – це сукупність певних справ. А  кожна людина повинна розпочинати справу з гарним настроєм. Тож давайте привітаємо один одного оваціями.

 

Вправа «Овації»

  • Привітаємо тих учнів, які завжди використовують слова ввічливості.
  • Привітаємо учнів, які люблять фантазувати, вигадувати.
  • Привітаємо тих, хто любить читати.
  • Привітаємо учнів, які готові пізнавати щось нове, здобувати нові знання.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, визначення завдань уроку. Запис у зошиті.

  •                 Діти, у цей осінній день прошу вашої співпраці на уроці, активності, творчості і бажаю, щоб ви вийшли із класу з чудовим настроєм, незважаючи на похмуре небо за вікном.
  •                 На минулому уроці ви  ознайомились із життєвим та творчим шляхом І.Я.Франка, розпочали вивчати його казку  «Фарбований Лис». Сьогодні ми продовжимо працювати над цією темою.    Пропоную поставити наступні цілі уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Гра «Асоціації» (на слайді – кузня, книжки, цифра 1, збірки творів Каменяра; наступний слайд – обкладинки народних та літературних казок)
  • Як ви гадаєте, про що ми маємо зараз згадати?
  • Розкажіть, що найбільше вразило вас у житті І.Франка.
  • Сформулюйте визначення літературної казки.
  • Чому літературна казка тісно пов’язана з народною?
  • Визначте спільні та відмінні ознаки літературної та народної казок.

 

  1. Діаграма Вена.
  • Автор – конкретна особа

 

  • Текст не можна змінювати
  • Часточка реального життя
  • Прозова і віршована мови
  • Фантастичний зміст
  • Казкові герої
  • Добро і справедливість перемагають

 

  • Автора визначити не можна
  • Текст має варіанти
  • Казкова будова
  • Використання магічних чисел
  • Прозова мова

 

 «Є проблема!»

  • Чи можна сказати, що казки «Фарбований Лис» та індійська народна казка «Фарбований шакал» однакові?

 

  1.  «Мозковий штурм»
  • Перевіримо, як ви знаєте зміст казки.  Відновіть правильний порядок частин казки «Фарбований Лис»

 

  1. Лис Микита на торговищі
  2. У діжці з фарбою.
  3. «Сюрприз» у лісі.
  4. Микита проголошує себе царем.
  5. «Справедливе» царювання Лиса.
  6. Роковини царя.
  7. Несподіваний кінець володаря.

 

ІV. Основний зміст уроку.

  1. Пояснення вчителя

Головний персонаж — це герой, якому автор приділяє найбільше уваги, надає детальний опис зовнішності та характеру, навколо якого створює увесь сюжет казки; він бере участь у всіх подіях, що відбуваються, і нерідко за його допомогою сам автор звертається до читача.

Отже, стає зрозумілим, що головним персонажем казки «Фарбований Лис» є Лис Микита.

Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які в тій чи іншій мірі взаємодіють із головним героєм; виконують допоміжну роль;  автор не деталізує інформацію про них, часом розкриває тільки ім’я та безпосередню роль у житті головного героя або подіями, які з ним пов’язані.

Другорядними персонажами цієї казки є Пси, Вовчик-братик, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, Орли, Яструби тощо.

 

  1. Гірлянда запитань (з вибірковим читанням).
  • Яким ми побачили Лиса Микиту на початку твору.
  • Про що свідчить вправність полювання героя навіть у денний час?
  • Яка подія різко змінила життя Лиса Микити?
  • Яким чином Микита вирішив скористатися тим, що звірі не впізнали його?
  • Чому лісові мешканці так швидко повірили пройдисвітові?
  • Чи змінилося щось у житті звірів, коли царем був Остромисл?
  • Які риси характеру виявилися в Лиса під час його царювання?
  • Як необережність героя зашкодила йому?
  • Чи тільки Лиса висміяв І.Франко в казці «Фарбований Лис»? Обґрунтуйте свої міркування.

 

  1. Фізхвилинка

 

  1. Метод 6 капелюхів. Характеристика головного персонажу казки.

 

Білий капелюх – збираємо інформацію

Робота в парах. (Додаток до уроку)

  •                Оберіть із запропонованих варіантів риси характеру, притаманні Лисові Микиті.

 

Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний,  ли­цемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний,  сміливий,  підступний, переоцінює можливості,  боягуз, рішучий,  ризикований,  байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий,  користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.

F:\картинки для 6 шляп\15.gif

Жовтий капелюх  - відбираємо позитивне

  • Відберіть позитивні риси характеру Лиса Микити. Чому ви так вважаєте?

 

Чорний капелюх  - негативне

  • За що найбільше засуджує свого героя І.Франко?
  • Правильно. Недарма у народі кажуть: „Хитрий як лис". Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба берегтись і самому намагатися таким не бути. 

 

Червоний капелюх  - емоції, почуття.

  • Чи співчуваєте ви Лису? Чи заслуговує він таку страшну кару від лісових тварин?

 

 

Зелений  капелюх  - нові ідеї. 

У літературній казці фантастичне переплітається із реальним. Уявіть, що ви дивовижним способом потрапили до казки І.Франка, а у вас є чарівна паличка. Подаруйте Лису Микиті бажання, які допоможуть змінити його характер, поведінку. Які бажання ви б запропонували йому  обрати? Що саме треба змінити Микиті в собі?

Запропонуйте свій варіант кінцівки казки.

 

Синій капелюх  - підсумок, узагальнення.

 

Складання асоціативного ряду

  • Чого вчить і що виховує казка І. Франка «Фарбований лис»?

 

Чесності, доброти, чемності, відвертості, щирості, поваги до інших...

 

  •                 Як ви вже зрозуміли, дійовими особами казки «Фарбований Лис» є звірі. Але якщо ви були уважними, то не могли не помітити, що за допомогою героїв цієї казки автор висміює людські вади.  

 Казка Івана Франка «Фарбований Лис» навчає нас ніколи не об­манювати, бо все таємне і приховане завжди з’ясовується; не бути надміру гордим, бо через це легко можна вскочити в халепу; ніколи не довіряти першому враженню, бо в переважній більшості випадків воно не є правильним; багато не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не можеш.

Англійське прислів'я влучно стверджує: «Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця".  Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною? 

 

V. Рефлексія. «Незакінчене речення», «Овації».

  • Як би ви продовжили фразу «Для мене цей урок – це…»

 

VІ. Коментування домашнього завдання.

  1. Характеризувати головного персонажа казки.
  2. Скласти власну казку – мініатюру, яка б увійшла до збірки «Коли ще звірі говорили»

 

 


Додаток до уроку

 

Білий капелюх – збираємо інформацію

Робота в парах.

Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний,  ли­цемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний,  сміливий,  підступний, переоцінює можливості,  боягуз, рішучий,  ризикований,  байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий,  користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.

 

 

 

 

Білий капелюх – збираємо інформацію

Робота в парах.

Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний,  ли­цемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний,  сміливий,  підступний, переоцінює можливості,  боягуз, рішучий,  ризикований,  байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий,  користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.

 

 

 

 

Білий капелюх – збираємо інформацію

Робота в парах.

Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний,  ли­цемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний,  сміливий,  підступний, переоцінює можливості,  боягуз, рішучий,  ризикований,  байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий,  користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.

 

 

doc
Додано
28 жовтня 2019
Переглядів
7024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку