Управління освіти, молоді та спорту
Лиманської міської ради
Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3
Лиманської міської ради Донецької області
Розробка уроку української літератури
5 клас
Іван Франко. «Фарбований лис».
Головні та другорядні персонажі казки
Розробила
учитель української мови та літератури
Ярова А.В.
Тема уроку: Іван Франко. «Фарбований лис». Головні та другорядні персонажі казки
Мета уроку: продовжити роботу над казкою І.Франка «Фарбований Лис», допомогти учням розібратися в характері та вчинках Лиса; ознайомитися із поняттями «головний персонаж» та «другорядний персонаж»; вчити відрізняти головних персонажів від другорядних; закріпити особливості літературної казки; охарактеризувати головного персонажа, вчити учнів давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб; удосконалювати вміння виразного читання; виховувати прагнення до чесності та порядності.
Цілі уроку
Учні мають знати:
Учні мають уміти:
Тип уроку: комбінований.
Методи, прийоми і форми роботи: «Овації», «Асоціації», «Є проблема!», «Мозковий штурм», «Гірлянда запитань», «Метод 6 капелюхів» асоціативний ряд.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку.
Не має бути щось одне на серці,
а інше на вустах.
Перебіг уроку
І. Емоційне введення в урок.
- Доброго дня, діти. Рада бачити вас на уроці. Ви добре знаєте, що урок – це сукупність певних справ. А кожна людина повинна розпочинати справу з гарним настроєм. Тож давайте привітаємо один одного оваціями.
Вправа «Овації»
ІІ. Повідомлення теми, мети, визначення завдань уроку. Запис у зошиті.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
|
|
|
«Є проблема!»
ІV. Основний зміст уроку.
Головний персонаж — це герой, якому автор приділяє найбільше уваги, надає детальний опис зовнішності та характеру, навколо якого створює увесь сюжет казки; він бере участь у всіх подіях, що відбуваються, і нерідко за його допомогою сам автор звертається до читача.
Отже, стає зрозумілим, що головним персонажем казки «Фарбований Лис» є Лис Микита.
Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які в тій чи іншій мірі взаємодіють із головним героєм; виконують допоміжну роль; автор не деталізує інформацію про них, часом розкриває тільки ім’я та безпосередню роль у житті головного героя або подіями, які з ним пов’язані.
Другорядними персонажами цієї казки є Пси, Вовчик-братик, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, Орли, Яструби тощо.
Білий капелюх – збираємо інформацію
Робота в парах. (Додаток до уроку)
Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний, лицемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний, сміливий, підступний, переоцінює можливості, боягуз, рішучий, ризикований, байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий, користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.
Жовтий капелюх - відбираємо позитивне
Чорний капелюх - негативне
Червоний капелюх - емоції, почуття.
Зелений капелюх - нові ідеї.
У літературній казці фантастичне переплітається із реальним. Уявіть, що ви дивовижним способом потрапили до казки І.Франка, а у вас є чарівна паличка. Подаруйте Лису Микиті бажання, які допоможуть змінити його характер, поведінку. Які бажання ви б запропонували йому обрати? Що саме треба змінити Микиті в собі?
Запропонуйте свій варіант кінцівки казки.
Синій капелюх - підсумок, узагальнення.
Складання асоціативного ряду
Чесності, доброти, чемності, відвертості, щирості, поваги до інших...
Казка Івана Франка «Фарбований Лис» навчає нас ніколи не обманювати, бо все таємне і приховане завжди з’ясовується; не бути надміру гордим, бо через це легко можна вскочити в халепу; ніколи не довіряти першому враженню, бо в переважній більшості випадків воно не є правильним; багато не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не можеш.
Англійське прислів'я влучно стверджує: «Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?
V. Рефлексія. «Незакінчене речення», «Овації».
VІ. Коментування домашнього завдання.
Додаток до уроку
Білий капелюх – збираємо інформацію
Робота в парах.
Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний, лицемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний, сміливий, підступний, переоцінює можливості, боягуз, рішучий, ризикований, байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий, користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.
Білий капелюх – збираємо інформацію
Робота в парах.
Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний, лицемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний, сміливий, підступний, переоцінює можливості, боягуз, рішучий, ризикований, байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий, користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.
Білий капелюх – збираємо інформацію
Робота в парах.
Облесливий, кмітливий, співчутливий, вправний, брехливий, зарозумілий, лінивий, щирий, користолюбний, обережний, працелюбний, лицемірний, хвалькуватий, розумний, гордий, необережний, добросердечний, сміливий, підступний, переоцінює можливості, боягуз, рішучий, ризикований, байдужий до підданих, спостережливий, самовпевнений, дотримує слова, лицемірний, добрий, справедливий, користолюбний, м’якосердий цар, егоїстичний.