Мета уроку: ознайомити учнів з відомостями про Франка-казкаря, розглянути зміст казки «Фарбований Лис», визначити основну думку та ідею твору; навчити дітей відрізняти мову автора від слів головного героя; формувати вміння учнів виразно та вдумливо читати зміст казки, розвивати культуру звʼязного мовлення, навчити дітей давати оцінку героям казки; виховувати вміння розрізняти добрі та лихі вчинки, підлість, лицемірство.
КРОСВОРД1. Що було джерелом натхнення для письменників? 2. Як звали Франка?3. Що завжди перемагає в казках? 4. В якому місті навчався Франко? 5. Чим відрізняється літературна казка від народної? 6. Народна казка – це коли автор …? 7. Хто складав народні казки? 8. Чиї риси мав на увазі Франко пишучи про тварин? 9. Яким словом називають особливість характеру? 10. Для кого Франко писав свої твори? 11. Що мріяв купити собі Франко, але так і не купив? 12. Яке останнє слово в назві збірки «Коли ще звірі…»? 13. Що це за тварина, яка має руду шубу та лукавий вираз? r
ІІІ. Засвоєння нових знань. Слово вчителя. Більшість творів, яких написав Іван Франко присвячено дітям. Їхня кількість 50 казок. 20 казок увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили». Казки Івана Франка – це художньо опрацьовані переклади грецької, індійської, німецької, російської мов. Частіше письменник запозичував образ і доповнював твір, надаючи казці українського колориту. У цих казках безліч веселих, комічних сцен. Герої – носії найкращих рис народу: щирі, добрі, милосердні. Але письменник не забуває показувати у своїх творах і негативні сторони та риси героїв. У цих казках прославляються дружелюбність, честь та підтримка між головними героями. Казки показують перемогу тих, хто бореться за справедливість, добро та правду.
Бесіда з учнями за змістом казки. Про яку тварину ви прочитали вдома казку?Як звали лиса?Яким був лис? Зачитати опис. Які риси характеру притаманні головному герою?Що задумав зробити лис?Кого боявся лис Микита?Куди сховався лис від собак?Що було в діжці?Зачитайте уривок як почував себе лис в діжці. Чому лис перелякався? Зачитати. Якими методами лис намагався позбутися фарби? Уривок зачитати Хто першим злякався лиса? Як почував себе вовк після побаченого? Що вирішили робити звірі? Яку вигадану історію розповідав тваринам лис? Як відреагували звірі на почуте?Як лис Микита себе видав?Чим закінчилася казка?
Лис Микита був дуже доброю тваринкою. Лис остерігав друзів від пасток. Побігши до міста, лис відразу попався собакам. Упавши в діжку з фарбою, лис перетворився на царевича. Шерсть лиса стала синьою. Звірі радісно прийняли новоспеченого царя. Лис над звірами царював 10 років. Коли звірі викрили лиса, то роздерли на шматки. Після смерті, звірі затужили за лисом і сиділи плакали.