МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
В. В. Кір’янова, Т. М. Кириченко
Застосування логарифму при визначенні водневого показника РН.
Інтегрований урок математики та хімії для учнів
ІІ - курсу торгівельно-кулінарного профілю.
Методична розробка
м. Краматорськ – 2018
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
В. В. Кір’янова, Т. М. Кириченко
Застосування логарифму при визначенні водневого показника РН.
Інтегрований урок математики та хімії для учнів
ІІ - курсу торгівельно-кулінарного профілю.
Методична розробка
м. Краматорськ – 2018
Кір’янова Вікторія Володимирівна – викладач математики Слов’янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П. Ф. Кривоноса.
Кириченко Тетяна Миколаївна– викладач хімії та біології Слов’янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П. Ф. Кривоноса.Застосування логарифму при визначенні водневого показника РН. Інтегрований урок математики та хімії для учнів ІІ - курсу торгівельно-кулінарного профілю. –Краматорськ: 2018 рік, 29стор.
Рецензент: Колієва Зоя Іванівна, викладач математики, спеціаліст вищої категорії, «старший викладач» Краматорського державного навчального закладу «Краматорське вище професійне торгово-кулінарне училище».
У поданій методичній розробці інтегрованого уроку математики та хімії використані інтерактивні методи, зокрема, робота відділів учнівської дослідницької лабораторії, випереджаючі дослідницькі завдання для учнів, елементи методу проектів, ігрові методики та інше. Використання цих та інших методів робить урок цікавим та актуальним, формує чітке розуміння про застосування логарифму при розв’язуванні прикладних задач з професії «Кухар. Кондитер», «Кухар. Офіціант», що вчить учнів працювати в команді та є актуальним в рамках підготовки до ЗНО.
Методична розробка інтегрованого уроку стануть в нагоді викладачам математики та хімії.
Відповідальний за випуск: Пустовгарова Ольга Володимирівна – методист НМЦ ПТО у Донецький області.
Розглянуто та схвалено навчально-методичною радою
Навчально-методичного центру професійно-технічної
освіти у Донецькій області
(протокол №___ від «___»_____________2018 року)
ЗМІСТ
ВСТУП …………………………………………………………… 5
Методична розробка інтегрованого уроку математики
та хімії………………………………………………………………6
ВИСНОВКИ …………………………………………………….. 14
Список використаних джерел ………………………………… 15
ДОДАТКИ ……………………………………………………….. 16
Вступ.
Сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня.
Марія фон Ебнер-Ешенбах.
Ми пропонуємо методичну розробку інтегрованого уроку математики та хімії, який створювався разом з учнями ІІ курсу торгово-кулінарного профілю як узагальнення та підготовка до ЗНО з тем «Логарифми та їх властивості» та «Визначення водневого показника РН» і який виник з практичної потреби учнів, якіпро загадковий РН-баланс чують по телебаченню або читають в газетах та журналах – це і реклама про самих передових гігієнічних засобах для шкіри, і реклама жувальної гумки також повідомлення екологічних рубрик. Ось тільки з’ясувалось, що для визначення РН потрібне знання логарифмів, тому цей інтегрований урок проводиться викладачами математики та хімії.
Робота учнів на уроці організована як робота відділів учнівської дослідницької лабораторії. Данні учнівських робіт з'єднують воєдино різні предмети, інтереси і здібності, дозволяють активізувати увагу учнів. Метою дослідницької роботи учнів є розширене вивчення водневого показника РН, його обчислення математичними методами, вплив РН на організм людини та оточуюче середовище. Дослідницька робота учнів по групам розширює їх уяву про логарифм, формує чітке розуміння про його застосування при розв’язуванні прикладних задач з професії «Кухар. Кондитер», «Кухар. Офіціант» в рамках підготовки до ЗНО та вчить працювати в команді.
Роль викладачів на підготовчомуетапі носить направляючий і консультативний характер, на основному етапі, в ході уроку, організаційний ікорегуючий, на заключному – оцінювальний.
В ході уроку використовуються метод проектів, ігрові методики, творчі, дослідницьківиступи, комп’ютернезабезпечення (презентації, відеоматеріали).
Тема програми:Показникова та логарифмічна функції.Неметалічні й металічні елементи та їхні сполуки.
Тема уроку: Застосування логарифму при визначенні водневого показника РН.
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь та навичок.
Мета уроку:
1.Систематизувати способи розв’язування задач на визначення рівня рН, реалізуючи міжпредметні зв’язки математики та хімії.
2.Сприяти розвитку вміння та навиків учнів проводити аналіз отриманих результатів проведених дослідів та формуванню вміння застосовувати знання з теми «Логарифми» при розв’язанні хімічних задач.
3.Допомогти учням проявити себе на високому рівні творчої діяльності: виконання тесту, дослідницької роботи, складання творчого звіту.
4. Сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів до математики та хімії та до процесу придбання знань в цілому, формуванню навичок взаємонавчання у групах та самостійності кожного з них, розвитку логічного мислення, впевненості в своїх силах.
5. Показати практичну спрямованість даної теми для якісної підготовки до ЗНО.
Задачі:
Проблема для дослідження:
Об’єкти дослідження:
Обладнання та наочність:
Форма проведення:робота учнівської дослідницької лабораторії.
Міжпредметні зв’язки:математика, хімія, біологія, екологія, історія математики та хімії, спецдисципліни.
Очікуваний результат: використання отриманих знань в практичній діяльності.
План уроку.
Підготовчий етап (за тиждень до проведення уроку).
Хід уроку:
Підготовчий етап. ( за тиждень до проведення уроку).
Розподіл учнів на творчі групи. Ознайомлення з темою проектних завдань, складання плану виконання робіт, проведення консультацій.
І. Організаційний етап:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Викладачі математики та хімії:
Сьогодні ми проводимо незвичайний урок-це інтегрований урок математики та хімії, роботу на якому організовано як роботу дослідницької лабораторії. Девізом цієї роботи стали слова Є. С. Полата про те, що «Разом навчатися не тільки легше й цікавіше, але й значно ефективніше».
Форма проведення цього уроку (робота дослідницької лабораторії) виникла не випадково.
На уроках математики та хімії, в своїй професійній діяльності (на виробничій практиці) ви зіткнулися з рядом цікавих питань відповіді на які стали основою дослідницької лабораторії.
Для того, щоб наша робота була ефективною, ми повторимо необхідні теоретичні положення.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.(Учні працюють у зошитах. Додаток Г).
Викладач математики:
Викладач математики:
2. Наступні завдання виконуємо в малих групах та здійснюємо взаємоперевірку, результати заносимо в оціночні листи (Додаток Д):
Викладач хімії:
Продовжуємо працювати в малих групах та здійснювати взаємоперевірку:
ІV. Презентація роботи відділів учнівської дослідницької лабораторії.
На нашому уроці свої творчі роботи презентують наступні відділи учнівської дослідницької лабораторії (Додаток Є):
Презентація роботи історично-архівного відділу (Додаток А):
Презентація роботи науково-дослідницького відділу(Додаток Б):
Презентація роботи відділу охорони здоров’я(Додаток В):
V. Підведення підсумків уроку, оцінка навчальної діяльності учнів. Рефлексія.
Викладачі математики та хімії:
VІ. Домашнє завдання:
1. Р. 2, §15, зап.2,3, №5(1,2), с.201.
2. Додаткове завдання(для учнів з достатнім та високим рівнем знань):
3log210 - 2 log25 + log240
3. Скласти тижневе меню з урахуванням співвідношення в раціоні рН показника продуктів харчування.
Висновки
Інтегрований урок математики та хімії «Застосування логарифму при визначенні водневого показника РН» для учнів ІІ-курсу торгівельно-кулінарного профілю сприяє розвитку особистості, творчого потенціалу. ініціативності, саморозвитку учнів, формує в них уміння застосовувати набуті знання у реальних життєвих ситуаціях, під час розв'язання практичних завдань, здійснення досліджень та проводження аналізу результатів проведених дослідів.
Форма проведення уроку – це робота учнівської дослідницької лабораторії, дуже цікава та актуальна для учнів, які набувають досвіду командної роботи. В основі уроку покладено компетентнісний підхід.На уроці реалізуються наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров'я і безпека», «Громадянська відповідальність», які сприяють формуванню в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях, що є актуальним в сучасних умовах.
Інтерактивні методи навчання, метод проектів, застосовані на уроці, сприяли формуванню в учнів вміння досліджувати реальні об'єкти, процеси та явища, знаходити необхідну додаткову інформацію, аналізувати та інтерпретувати отриманий результат, робити висновки за результатами розв'язання та дослідження.
Практичній спрямованості природничо-математичної освіти протягом уроку сприяло впровадження інформаційно-комунікаційних засобів та реалізація міжпредметних зв'язків.
В результаті проведення інтегрованого уроку математики та хімії «Застосування логарифму при визначенні водневого показника РН» підвищився інтерес учнів до предметів природничо-математичного напрямку та їх підготовка до ЗНО стали більш усвідомленою.
Література:
-К. 2012.
Х. 2011
Тернопіль 2001
ДОДАТОК А
Матеріали до презентації роботи історично-архівного відділу.
З історичних джерел.
Перші зародки поняття логарифма можна знайти в Архімеда, але сама ідея розвитку не набула. Триста років тому в епоху Відродження почався бурхливий розвиток науки, техніки і мореплавства. Розвиток астрономії, а точніше астрономічних спостережень, вимагали нових методів обчислень, які були б доступні широкому колу людей. В основу таких методів і були покладені логарифми.
Видання таблиць логарифмів.
Перші таблиці логарифмів склав швейцарський механік, годинникар, астроном і математик І.Бюргі (1552-1632). Він довго не наважувався їх опублікувати і лише в 1620 році за наполяганням Кеплера він їх видав. Оригінал цих таблиць зберігається зараз у Пулковській обсерваторії в Санкт-Петербурзі.
Неперові логарифми.
За свою неквапливість Бюргі поплатився пріоритетом. В 1614 році в Англії шотландський математик Джон Непер, барон, який займався різними науками, особливо астрономією і математикою, надрукував таблиці логарифмів тригонометричних функцій від 0º до 90º. До речі, натуральний логарифм в честь Непера називають Неперовим логарифмом.
Ідея виникнення логарифмів.
Ідея десяткових логарифмів виникла в англійського професора Генрі Брігса, який після зустрічі з Джоном Непером вже в 1617 році опублікував такі таблиці для чисел першої тисячі. Після цього менше ніж за 7 років він обчислив 30000 логарифмів з 14 десятковими знаками.У 1628 році голландський математик А.Влакк доповнив їх, а на основі цих таблиць у 1703 році в Росії були надруковані таблиці логарифмів синусів та косинусів. Ці таблиці допомагали астрономам і інженерам, скорочуючи час на обчислення, а отже, як сказав знаменитий французький вчений Лаплас, "продовжували життя обчислювачам".
Водневий показник.
Це поняття було введено в 1909 р. датським хіміком Петром Серенсеном. Показник називається pH, за першими літерами латинських слів potentiahydrogeni - сила водню.А почалось все с того, що у 1879р. німецький фізик і фізико-хімік Фрідріх Кольрауш розробив метод, який дозволяє втановитиступінь дисоціації електроліта. Пізніше, у 1894р, за допомогою цього методу він довів, що вода є слабким електролітом та невзначній ступені дисоціює на йони водню та гідроксид- йони.
ДОДАТОК Б
Матеріали до презентації роботи науково-дослідницького відділу.
Кількісна характеристика середовища.
Кількісна кислотність середовища характеризується водневим показником рН, що пов’язаний з вмістом катіонів Гідрогену в 1л розчину.
В чистій воді та нейтральних розчинах, його кількість 1 10-7, томурН = 7,
Кисле середовище рН<7
Нейтральне середовище рН = 7
Лужне середовище рН> 7
рН розчину обчислюється як негативний (узятий з оберненим знаком) десятковий логарифм активності водневих іонів, вираженої в молях на літр:
pH = - lg [H+]
рН та здоров’я шкіри.
Відомо, що здорова шкіра людини має рН=5,5.
Завдання:дослідити за допомогою індикатора та обчислити математично рН косметичних та санітарно–гігієнічних засобів. Які з цих засобів найбільш безпечні для шкіри?
Ми будемо досліджувати розчини миючих засобів та математично обчислювати їх рівень рН.
1пробірка- розчин господарського мила.
2 пробірка - розчин засобу для миття посуду “Gala”
3 пробірка – розчин засобу для чистки плит “Мілам”
[OH-] = 0,01 моль/л => [H+] = 1·10-12розчин лужний, встановлено, що
[H+] = 1·10-12
pH = -lg (1·10-12)= -(-12)=12рН середовище = ?
Всім відомо, що вода в нашому місті тверда і тому вапняний наліт (Ca CO3) є основним забруднювачем. В нашому досліді ми з’ясуємо чи здатні засоби, які нам пропонують торговельні мережі впоратись з розчиненням цього забруднення? Крім того ознайомившись з написами на упаковці миючих засобів ми не побачили склад речовин,що входять у ці засоби. Тому у:
1 пробірці- розчин засобу “Чистін”
2 пробірка-розчин засобу ”Санеліт”
[OH-] = 2·10-9 моль/л => [H+] = 5·10-5розчин кислий
[H+] = 1·10-6
рН = -lg (5·10-6)= -(lg5 + lg10-6) = -(0,699-6) = 5,3
рН< 6, середовище = ?
Висновок: запропоновані засоби розчиняють вапняний наліт.
Наступним об’єктом нашого дослідження стала вода в озері Михайлівське. Причиною цього дослідження стало питання впливу талих вод з проїжджої частини вул. Гагаріна та снігу який привозиться з мікрорайону до берегів на екологічний стан озера. Визначимо рН цієї води та характер середовища.
Концентрація гидроксид-йонів дорівнюється 0,0001 моль\л.
[ОН-] = 0,0001 моль\л = 10-4 моль\л.
[Н+] = 10-14\ [ОН-] = 10-14\ 10-4 = 10-10 моль\л.
рН = - lg[Н+] = - lg 10-10 = 10
рН> 7 – середовище слаболужне.
Висновок:відомо,що для нормального розвитку прісноводних риб середовище повинно мати рН = 5,5-7,5. Тому обчислений нами рН показник веде до зменшення біорізноманіттябіоценоза водоймища.
ДОДАТОК В
Матеріали до презентації роботи відділу охорони здоров’я.
рН деяких речовин.
розчин |
pH |
розчин |
pH |
Томатний сік Вода Кров Розчин соди Na2CO3(1% - вий) Нашатирний спирт Вапняна вода Розчин гидроксиду натрію (14%-вий) |
4,1 7,0 7,4 11,6 11,9 12,9 15,0 |
Чорна кава Сльози Шлунковий сік Сок щавеля Яблучний сік Соляна кислота (37%-ная) |
5,0 7,0 1,4 3,7 2,5 3,7 -1,1 |
рН крові людини.
рН крові людини у нормі 7,34-7,44. Зменшення цієї величини нижче 6,8 та збільшенння її до 8,0 призводить до загибелі організму. Таким чином, реакція крові дуже слаболужна. Ми з’ясували, що якщо в кров потрапляє підвищена кількість молочної кислоти, яка утворюється в м’язах з глюкози при напруженій фізичній роботі або заняттях спортом, то вона нейтралізується, в наслідок чого утворюється карбонатна кислота, яка виводиться з організму у вигляді вуглекислого газу під час дихання. При перенапружені чи захворюванні до крові потрапляє багато органічних кислот, які ведуть до значного збільшення кислотності крові. У реальному житті людина може самостійно контролювати рН показник крові за кольором коньюнктиви:
Ми з’ясували, що колір коньюнктиви змінюється через 80сек. після потрапляння будь-яких речовин, які змінюють рН.
рН шлунково-кишкового тракту.
Шлунковий сік людини містить соляну кислоту рН якого від 0,9-1,6,завдяки чому шлунковий сік має бактерицидну дію.
Порівняємо у скільки разів концентрація йонів водню в крові людини (рН=7,36) меньше ніж у шлунковому сокі.
Зробимо розрахунки: 7,36: 0,9=8,18 (разів).
Сік кишечнику має нейтральну реакцію (рН 6,0-7,6).
Слюна людини завжди лужна (рН 7,4-8,0).
Лужне середовище пригнічує життєдіяльність хвороботворних мікроорганізмів, тому є своєрідним захистом від інфекцій.
Кисле середовище є ознакою запального процесу в організмі людини.
Таким чином, сталість концетраціїйонів водню є однією зважливих констант внутрішнього середовища живих організмів.
Тому, для нормального функціонування всіх органів і систем, необхідно, вживати в їжу 20-25% кислих продуктів, і 75-80% лужних.
Лужні продукти: Кислотні продукти:
1. Вода 1.Білий хліб
2. Молоко, молочна сировотка 2.Кондитерські вироби
3. Банани 3.Алкогольні напої
4. Мигдаль 4.Солодкі газовані напої
5. Крупи 5.Цукор, солодощі
6. Фініки 6.Фастфуд, копченості.
7. Ріпа.
Приготування індикаторів власними руками.
Сировиною для приготування індикаторів можуть бути рослини (їх відвари):квіти, ягоди, листки та корени мають кольорові пігменти які здатні змінювати свій колір залежно від середовища до якого вони потрапляють.
Аналіз реклами жувальної гумки.
Кожен раз, коли виїсте, порушується кислотно-лужний баланс в порожнині рота. Ця реклама закликає нас до вживанняжувальноїгумки з метою відновлення кислотно-лужного балансу в ротовійпорожниніпісляприйомуїжі. Спробуйтеоцінити з позиційхіміка, наскільки справедлива ця реклама, наскількиефективнажувальнагумка у відновленні рН середовища в ротовійпорожниніпісляприйомуїжі. (Учнідивляться два рекламнихроліка).
Висновки, які роблять учні в процесі обговорення.
Далеко не кожен раз післяприйомуїжі вротіпорушується кислотно-лужнарівновага. Наприклад, вона не порушується при прийомібілковоїїжі. При вживаннівуглеводівпіддієюбактерій, щомістяться в порожнині рота, відбуваєтьсябродіння з утворенняммолочноїкислоти, яка знижуєзначення рН в роті і сприяєруйнуваннюзубноїемалі.
Як можедопомогтижувальнагумка?
У складіжувальноїгумкимістятьсярізнізамінникицукру: ксиліт, сорбіт. Вони є багатоатомними спиртами і забезпечуютьприємнийсолодкий смак, не поставляючивуглеводи. При жуваннівідбуваєтьсялишечастковемеханічнеочищеннязубіввідзалишківїжі, не впливає на змінукислотності в ротовійпорожнині. Якщо ж жувальнагумкаміститькарбамід (NH2)2CO, то такагумказдатнанейтралізуватидеякучастинумолочноїкислоти. При гідролізікарбамідувідбуваєтьсяутвореннягідроксидуамонію, який і нейтралізуємолочну кислоту:
СН3СН(ОН)СООН + NH4OH → СН3СН(ОН)СООNH4 + Н2О
А чому реклама жувальнихгумок, щомістятькарбамід, обіцяєзахистзубів з ранку до вечора?
Незважаючи на перебільшення, яке присутнєв будь-якійрекламі, цетвердження не позбавленесенсу з точки зорухіміка. Карбамідгідролізуєтьсядужеповільно, тому гідроксидамоніюутворюється в ротовійпорожнині рота поступово.
ДОДАТОК Г
Робочій зошит учня ІІ-курсу торгівельно-кулінарного профілю
__________________________________________________________
Тема уроку: Застосування логарифму при визначенні водневого показника РН.
Повторення теоретичних питань (фронтальне опитування):
(Правильна відповідь – 1бал)
№ 1 «Вільний мікрофон»
А) Подайте у вигляді степеня з основою 2:
4; 32; 128; ; ; ; ; ; 1.
(Правильна відповідь – 1бал)
Б) До якого степеня потрібно піднести :
а) число 2, щоб дістати 8;
б) число , щоб дістати ;
в) число 1000, щоб дістати 0,1;
г) число 3, щоб дістати ?
(Правильна відповідь – 1бал)
№ 2. «Знайди друга»
Обчислити і стрілочками вказати правильну відповідь:
(Правильна відповідь – 1бал)
№ 3Обчислити:
=
=
=
=
(Правильна відповідь – 1бал)
№ 4. Хімічний диктант.
Вам необхідно дати відповіді на запитання одним словом:
1.Позитивно заряджені частинки —
2.Негативно заряджені частинки —
3.Речовини, водні розчини або розплави яких проводять електричний
струм —
4.Речовини, водні розчини або розплави яких не проводять електричний струм —
5.Процес розпаду електроліту на йони під час розчинення або розплавлення речовини —
6. Записати рівняння у молекулярному та йонному вигляді, вказати тип реакції NаOН+HCL = NaCL + Н2О
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
(Правильна відповідь – 1бал)
№ 5.«Хрестики-нулики»
Покажи виграшний шлях, що складається з речовин або розчинів, які проводять електричний струм:
Натрій хлорид (р-н) |
Сахароза (р. р.) |
Натрій сульфат (р. р.) |
Розчин кисню у воді |
Сульфатна кислота |
Спирт |
Дистильована вода |
Нітратна кислота |
Натрій гідроксид |
(Правильна відповідь – 1бал)
РЕФЛЕКСІЯ
- Що на уроці було головним?
- Що на уроці було цікавим?
- Чого ви навчилися?
- Чим поповнили свої знання?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Р. 2, §15, зап.2,3, №5(1,2), с.201.
2. Додаткове завдання(для учнів з достатнім та високим рівнем знань):
3log210 - 2 log25 + log240
3.Скласти тижневе меню з урахуванням співвідношення в раціоні рН показника продуктів харчування.
ДОДАТОК Д
Оціночний лист учня ІІ-курсу торгівельно-кулінарного профілю
___________________________________________________________
Назва відділу дослідницької лабораторії |
Повторення теоретичних питань (фронтальне опитування) |
№ 1 «Вільний мікрофон» А) Подайте у вигляді степеня з основою 2
|
№ 1 «Вільний мікрофон» Б) До якого степеня потрібно піднести
|
№ 2. «Знайди друга»Обчислити і стрілочками вказати правильну відповідь |
№ 3 Обчислити |
№ 4. Хімічний диктант. |
№ 5. «Хрестики-нулики»
|
Загальний бал. |
Творчій проект. |
Загальний бал. |
.Оцінка у 12-ти бальній системі |
||||
Змістовність. Розкриття теми завдання. |
Ораторське мистецтво |
Естетичність. |
Творчій підхід. |
Науковість дослідження |
|||||||||||
Кількість балів за правильну відповідь
|
1 б |
1 б |
1 б |
1 б |
1 б |
1 б |
1 б |
|
2 б |
2 б |
2 б |
2 б |
2 б |
|
|
Максимальна кількість балів
|
5 б |
9 б |
4 б |
6 б |
4 б |
6 б |
3 б |
37 б |
2 б |
2 б |
2 б |
2 б |
2 б |
10 б |
|
Робота учня на уроці
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Шкала відповідності кількості балів оцінці в 12-ти бальній системі.
Кількість балів |
20 |
25 |
29 |
30 |
35 |
39 |
43 |
45 |
47 |
Оцінка |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
ДОДАТОК Є
Історико-архівний відділ
Науково-дослідницький відділ
Відділ охорони здоров’я
ДОДАТОК Ж
Сходи пізнання та успіху.
1. Добре засвоєні знання.
2. Вміння працювати з літературою.
3. Вміння проводити дослідницьку роботу.
4. Піклування про здоров’я.
5. Здобули нові знання – одержали перемогу.
1