Інтелект-шоу Клас : 4
Тема: «Частини мови. Іменник»
Мета: Узагальнити і систематизувати знання про іменник, відмінювання іменників, удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення,вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники, навчити самоконтролю,розвивати пам'ять, культуру мовлення, бажання добре вчитися, уміння доводити правильність думки, виховувати любов до рідного краю.
Інтелект-шоу Клас : 4
Тема: «Частини мови. Іменник»
Мета: Узагальнити і систематизувати знання про іменник, відмінювання іменників, удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення,вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники, навчити самоконтролю,розвивати пам'ять, культуру мовлення, бажання добре вчитися, уміння доводити правильність думки, виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: нетбуки, проектор, екран, словники іншомовних слів, грамоти.
Хід уроку
- Сьогодні на уроці ми проведемо захоплююче мовне інтелект-шоу,яке присвячене нашій малій Батьківщині-Донеччині. Сьогодні ви матимете змогу показати свої:
1. Знання
2. Уміння
3. Навички
4. Ерудицію
5. Кмітливість з теми «Іменник». А чи знаєте ви, що майже кожне друге слово в українській мові це іменник,тому що половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник.
- Перекладіть, будь ласка, це слово на російську мову, на англійську, на німецьку.
- Я об’єднала вас у команди,в кожній є лідер,тобто керівник,капітан. Це пояснення я прочитала у словнику іншомовних слів, з яким ми обов’язково будемо працювати сьогодні. Ви будете виконувати завдання,грати і заробляти певні бали. Ваше завдання - уважно мене слухати, бути надзвичайно активними,творчими і обов’язково посміхатися.
-Що ж означає шоу,інтелект?
-У вас на партах лежать «Словники іншомовних слів». Знайдіть і зачитайте значення цих слів, запишіть визначення у зошити.(Інтелект - розум,ум,здатність людини мислити. Шоу-гра, вистава.)
- Отже,якщо інтелект- розум,а шоу-гра, то ми почнемо розумну гру. - Мої вітання!
3.Хід гри
1 тур «Бліц-опитування»
По- перше, пропоную пригадати все, що знаємо про іменник за допомогою бліц-опитування і отримати свої перші бали для своєї команди. Спробуйте за 30 секунд відповісти на 4 запитання.
•Як називається частина мови, що означає назву предмета ?
•Наведи приклад іменника
•На які питання відповідає іменник?
• Іменники можуть бути назвами істот і ….
Розумник!
•Наведи приклад іменника-назви істоти.
• Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній).
•Наведи приклад іменника середнього роду.
• Іменники мають числа …
Так тримати!
•Наведи приклад іменника,який вживається тільки у множині
•Що таке відмінювання іменників?
•Скільки відмінків в українській мові?
•На яке питання відповідає кличний відмінок?
Надзвичайно!
•Що таке початкова форма іменника?
• Іменники поділяються на власні та… .
•З якої букви пишуться власні іменники?
•Наведи приклад.
Прекрасно!
Дякую. Підіб’ємо підсумки. (Максимально 5 балів)Усі відповідачі отримуюь… балів.
2 тур «Аукціон власних назв»
-Що вам відомо про власні іменники?
-Закріпити правило написання власних назв з великої букви за допомогою гри «Я знаю 5 назв…». Увага на екрани!
1 група: за допомогою карти Донецької області на екрані нетбука запишіть 5 назв міст.
2 група запишіть 5 назв вулиць міста Донецька.
3 група: до загальних назв допишіть власні.
4 група: запишіть правильно імена та прізвища видатних людей Донеччини.
Перевірка (по одному учню від групи. Як ти багато зробив! Здорово!Це чудова робота. Ти робиш це красиво!). Оцінювання максимально 5 балів. Яке правило ми повторили?
Учні 4 команди згадали імена видатних людей,які народились на Донеччині або присвятили свою творчість нашій Малій Батьківщині. Ким за професією були Григорій Бойко і Володимир Сосюра?За допомогою чого можна записати твори? Яке головне знаряддя праці письменника?Так,це кулькова ручка. А це ручка дверей,це маленька ручка дитини. Тобто слово ручка має декілька значень. Як називаються такі слова?Які ще багатозначні слова ви знаєте? – Складіть речення.
3 тур «Мовний бій»
Увага на екрани!
-На ваших екранах з’явилися малюнки багатозначних слів. Складіть речення,в кожному з яких слово вживається у різних значеннях .
Перевірка,максимально 3 бали (по одному учню від групи.). Що таке багатозначні слова?Оголошую 4 тур.
4 тур «Грамотії»
Донеччина – моя мала Батьківщина. Я люблю її у радості і смутку, у щасті й горі. Я закоханий у тишу сільського ранку і безперервний гуркіт міста. Я із задоволенням вдихаю пахощі її ланів, аромати полів. Донеччина - це моя кохана ненька, рідна мати.
Увага на екрани! Завдання буде наступне:
1 група: доберіть синоніми до слова Батьківщина.(яка буква позначає 2 звуки?
2 група: випишіть антоніми: у радості і смутку, у щасті й горі, тиша-гуркіт. (Назви звуки у слові «горе»,)
3 група: випишіть синоніми: пахощі – аромати, полів- ланів, ненька-мати.(В якому слові звуків менше,ніж букв?)
4 група: доберіть антоніми до слова ранок.(Охарактеризуй звук «р» у слові ранок)
Перевірка,максимум 4 бали (по одному учню від групи ).
Частковий фонетичний аналіз слова.
Фізхвилинка
5 тур
Конкурс «Пантоміма»
Покажіть за допомогою жестів слово «стадіон». Хто перший підніме руку і скаже,а не викрикне,той отримає додатковий бал.
Вірно-це стадіон. Прочитайте речення,яке я склала. На стадіоні «Донбас Арена» проходять спортивні змагання.
Аналіз іменника за схемою:
У вас це вийшло.
6 тур
Відмінковий ланцюжок: я називаю іменник у називному відмінку і викликає учня, який повинен сказати іменник у родовому відмінку, наступний учень називає іменник у давальному відмінку і т.д.
Оцінювання.
7 тур «Мовні перлинки»
Кожна травичка на своєму (корінь) росте.
Людина без (Вітчизна),як соловей без (пісня) .
Без (верба) та (калина) немає (Україна).
За рідною (земля) і в (небо) скучно.
Перевірка, максиму 4 бали. - Чого вчать нас ці прислів’я?
8 тур Тестування»
Виставлення балів.
Домашнє завдання:записати іменники,найважливіші у вашому житті і провідміняти один з них. Які це можуть бути слова?Наприклад,для мене-це слово мама,здоров’я.
- Подаруйте мені іменники, якими охарактеризуєте наш урок?(Цікавість, швидкість, новина, … )