Інтелект-шоу «Зоряна година»

Про матеріал

Інтелект-шоу «Зоряна година»

У нашій школі майже всі учні люблять, шанують та із задоволенням вивчають українську мову. Тому в День рідної мови, ми проводимо інтелект шоу «Зоряна година», у якому беруть участь 3 команди

Перегляд файлу

Інтелект-шоу  «Зоряна година»

Ведуча. Шановні гості та гравці! Щиро вітаємо всіх присутніх зі святом! У нашій школі майже всі учні люблять, шанують та із задоволенням вивчають українську мову. Тому сьогодні, в День рідної мови, ми проводимо інтелект шоу «Зоряна година», у якому візмуть участь 3 команди. Зустрічайте їх оплесками!

Ведуча представляє членів журі – учнів-старшокласників.

Ведуча. Наше інтелект-шоу передбачає 4 тури, у кожному з яких на гравців чекають складні завдання: «Кліше», «Знак рівності», «Плетиво словес», «Анаграма» та фінал, у якому будуть змагатися дві команди.

І тур

Ведуча. Тож оголошуємо початок першого туру. Наші учасники одержують моделі речень, які являють собою перелік частин мови. Завдання – скласти якомога більше речень, які відповідали б поданим схемам. Головна вимога – відповідність складених речень моделям та їхня художність, змістовність. За кожне речення учасники отримують по 1 балу.

Лінгвістична гра «Кліше»

Моделі речень

1.     Дієприслівник прийменник прикметник іменник, іменник дієслово прикметник іменник, дієслово прислівник іменник, дієслово прикметник іменник.

2.     Прийменник іменник дієслово прикметник іменник, прикметник іменник дієслово іменник прикметник іменник.

ІІ тур

Ведуча. У другому турі гравці одержують дві групи карток із запозиченими і власне українськими словами, які запропоновані сьогодні для до вжитку як їхні абсолютні  синоніми. Завдання – встановити відповідність між картками цих двох груп, образно кажучи – поставити між ними знак рівності. Максимальна оцінка в цьому турі - 6 балів.

Лінгвістична гра « Знак рівності»

Для першої команди

Перша група карток (запозичені слова). Амбасада, аплодисменти, дисперсність, дифтонг, журнал, ініціатива, інфляція, куліси, міксер, пейзаж, прогрес, процент, фактор, фотографія, чемодан.

Друга група карток (українські відповідники ). Валіза, відсоток, двозвук, змішувач, знецінення, краєвид, лаштунки, оплески, посольство, поступ, почин, розсіюваність, світлина, часопис, чинник.

Для другої команди

Перша група карток (запозичені слова). Азарт, апробація, баланс, бюст, візит, гарантія, девіз, домінувати, експорт, імідж, п’єдестал, резерв, резонанс, рецепція, шоу.

Друга група карток (українські відповідники). Вивіз, видовище, відвідини, гасло, запал, запас, запорука, образ, переважати, підніжжя, погруддя, рівновага, розголос, сприйняття, схвалення.

Для третьої команди

Перша група карток (запозичені слова). Аеродром, акомпанемент, апломб, бібліотека, вертикаль, генерація, експлуатація, компроментувати, контур, кур`єр, маркетинг, масштаб, пріоритет, репродукція, фамільярність.

Друга група карток (українські відповідники). Визиск, відтворення, книгозбірня, летовище, мірило, неславити, обрис, панібратство, перевага, покоління, посланець, прямовис, самовпевненість, супровід, торгівля.

Ведуча. Будь ласка, журі, оголосіть результати двох турів.

ІІІ тур

Лінгвістична гра «Плетиво словес»

Ведуча. У третьому турі команди отримують завдання побудувати найдовший ланцюжок зі слів, розташовуючи їх за принципом однакових останньої літери попереднього слова та першої літери наступного. Наприклад:

Майстер – ремонт – телефон – ноутбук – колосся – яструб - ….

Переможе той учасник, який побудує найдовший ланцюжок слів протягом  трьох хвилин. Максимальна оцінка за це завдання – 4 бали . Висхідне слово – експедитор.

Отже, час пішов….

ІV тур

Лінгвістична гра «Анаграма»

Ведуча. Наступне завдання – лінгвістична гра «Анаграма». Нашим учасникам запропоновано слова, із яких треба утворити нові шляхом перестановки літер або складів. За кожне правильно утворене слово гравці одержують по 0,5 бала.

Для першої команди

         Рис (сир), кір (рік), тема (мета), піон (поні), ядро (дояр), Сапфо (пафос), риска (касир), сарай (сайра), ніжка (жінка), вінок (вікно).

         Рим (мир), мус (сум), краб (брак), марш (шрам), рута (тура), жало (ложа), лошак (школа), ватра (трава), зерно (резон), панда (напад).

         Для другої команди

         Бар (бра), тік (кіт), кара (арка), арфа (фара), літо (тіло), шарф (фарш), актор ( токар), Коран (ранок), лісок (сокіл), голова (волога).

         Гам (маг), угар (рагу), липа (пила), арап (пара), мара (рама), арат (тара), наказ (казан), норма (роман), вибір (виріб), канал (ланка).

         Для третьої команди

         Сет (тес), сода (осад), залп (пазл), наст (стан), дошка (шкода), бузок (козуб), колба (бокал), Барто (торба), шакал (шкала), карета (ракета).

         Лот (тло), рожа (Жора), норов (ворон), масло (смола), різак (зірка), рамка (Макар), насос (сосна), чумак (кучма), докер (кредо), морока (комора).

         Ведуча. Будь ласка, журі, оголосіть результати 4 турів.

(До фіналу проходять двоє гравців, які набрали найбільшу кількість балів протягом гри).

Фінал

Ведуча. У нас залишилося двоє учасників, яким доведеться грати одне проти одного. Кожен гравець має відповісти на 10 запитань. Нехай переможе найсильніший!

            Запитання для першої команди

1.     Назвіть губні звуки (б, п, в, м, ф)

2.     Що таке професіоналізми? (Слова та словосполучення, властиві мовленню певної групи людей)

3.     Назвіть основні способи словотворення (Префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний, складання слів або основ, перехід слів з однієї частини мови в іншу)

4.     До якої з груп фразеологізмів за походженням належать вислови Еолова арфа, Троянський кінь, яблуко розбрату, авгієві конюшні? (Вислови античного походження)

5.     Наведіть приклади іменників, що мають форму тільки однини. (Плутон, Житомир, молоко, цукор, бензин)

6.     Назвіть розряди кількісних числівників за значенням. (Власне кількісні, неозначено-кількісні, дробові та збірні)

7.     Які частини мови утворюють ступені порівняння? (Прикметники, прислівники)

8.     Назвіть типи словосполучень за способом вираження головного слова. (Іменні, дієслівні, прислівникові)

9.     Що таке прикладка? (Це різновид означення, що виражається іменником, узгодженим з пояснюваним словом у відмінку)

10.                       Які речення називаються безособовими? (Односкладні речення, у яких дія або стан не співвідноситься з дійовою особою)

 

Запитання для другої команди

1.     Назвіть задньоротові звуки (г, к, х, ґ)

2.     Що таке авторські неологізми? (Це різновид неологізмів, що утворюються окремими авторами з метою посилення образності мови)

3.     Яка основа називається похідною? (Основа, що має у своєму складі, окрім кореня, ще словотворні префікси й суфікси)

4.     До якої з груп фразеологізмів за походженням належать вислови агнець божий, вавілонське стовпотворіння, голос волаючого у пустелі, тридцять срібників? (Вислови біблійного походження)

5.     Наведіть приклади іменників, що мають форму тільки множини (Карпати, Суми, висівки, окуляри, джинси)

6.     Назвіть розряди займенників за значенням. (Особові, зворотний, питальні, відносні, заперечні, присвійні, вказівні, означальні, неозначені)

7.     Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови? (Вигук)

8.     Назвіть способи зв’язку слів у словосполученні. (Узгодження, керування, прилягання)

9.     Що таке порівняльний зворот? (Це обставина способу дії, що приєднується порівняльними сполучниками як, мов, немов, наче, неначе, ніби, нібито)

10.   Які речення називаються неозначено-особовими? (Односкладні речення, у яких дійова особа не названа й     мислиться як неозначена)

  Пісня «Рідна мова»

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
30 червня 2018
Переглядів
832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку