Інтелектуальна гра Брейн-ринг до Дня рідної мови

Про матеріал
Сценарій інтелектуальної гри брейн-ринг "Золоті злитки дивослова" для учнів 5-х класів до Дня рідної мови (позакласний захід).
Перегляд файлу

Брейн  Ринг

до Міжнародного дня рідної мови

«Золоті злитки дивослова»

 

Цільова аудиторія: п’ятикласники

Перебіг заходу:

 

Вступне слово вчителя:

         Доброго  дня, шановна громадо ! Я рада вітати вас на Брейн Ринзі, (муз. заставка) інтелектуальній битві, де кожна команда своїми знаннями виборює перемогу.

Усім відома істина, що мова — це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.   21-го лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання бенгальської мови. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову.
У 1999 році на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було започатковано Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21лютого          2000 року цей день відзначають і в Україні.

У Святому письмі сказано: «Спочатку було Слово». Тож мова має божественне походження, вона подарована людям як вище благо.

(виступ учнів )

Ми зібралися в цій залі, щоб ще раз переконатися в тому, що учні нашої школи люблять і шанують рідну мову. А зробимо  це у формі брейн рингу між командами учнів 5-х  класів. Привітайте учасників!

Команда «Еврика»  до складу команди входять … (представлення гравців) капітан команди ____________, тренує команду _________________

Команда «Блискавки»  , до складу команди входять(представлення гравців) капітан команди ____________  ,тренує команду _______________

Команда «VIP - пятикласники», до складу команди входять (представлення гравців)  капітан команди ________, тренує команду ______________

Команда «Кілери Суржика», до складу команди входять (представлення гравців) капітан команди ____________,тренує команду _____________

Чотири команди по 6 учасників проведуть бої за кубок Брейн Рингу. Всього  між командами відбудеться 4 битви, перші дві, до трьох балів кожна, виявлять переможців, які будуть змагатись за головний приз Брейн Рингу. Кожен бій буде тривати до   п’ятьох балів. Допомагати нам сьогодні будуть, а саме слідкувати за дотриманням правил гри, вирішувати суперечливі питання під час інтелектуальних битв будуть Переможці районних та обласних етапів гри «Що? Де? Коли?» ________________. Привітаємо їх гучними оплесками. (муз. заставка)  Спостерігачами на грі будуть учні 7-Б класу, які слідкуватимуть за глядацькою аудиторією, тут не місце для підказок. У разі підтвердженого факту про підказку чарівні помічники підіймають червоний прапорець. (муз. заставка)  Я думаю, всі формальності дотримано, можна починати. За результатом жеребкування

за червоний ігровий стіл я запрошую команду __________________________________________________________________

Капітан команди________________________________________

За зелений ігровий стіл проходить команда суперників __________________________________________________________________

Капітан команди________________________________________

Бій триває до трьох балів, розігрується один бал.

  • Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  • Які знаки в українській мові не є розділовими? ( Дефіс, апостроф)
  • Що означає фразеологізм «Решетом воду міряти» ( вести пусту розмову)
  • Людина, яка знає багато мов. (Поліглот)
  • Розмова двох осіб. (Діалог)
  • Як записати словосполучення «суха трава», щоб було всього чотири букви? (сіно)

Перший бій закінчився з рахунком _________вітаємо команду переможців____________________________(муз заставка) А для всіх присутніх читає гумореску Павла Глазового «Кухлик» учень 6 –го класу_______________

Продовжуємо гру і за червоний ігровий стіл я запрошую команду ________________________________________________________________

Капітан команди________________________________________

За зелений ігровий стіл проходить команда суперників __________________________________________________________________

Капітан команди________________________________________

Бій триває до трьох балів, розігрується один бал.

  • Музичний ансамбль із чотирьох виконавців. (Квартет)
  • Скільки звуків в українській мові? (38)
  • З яких літер в українській мові не починаються слова? (Ь, И)
  • Що означає фразеологізм «топтати ряст»? (жити, ходити по землі)
  • Територіальний різновид мови. (Діалект)
  • Хоч я з дерева, з соломи, та ніколи не згорю. (попіл)

Вітаємо команду переможців_______________________(муз заставка)

На нашу гру завітали маленькі розумнички,  учні 1-А класу, що постійно вдосконалюють свої знання з рідної мови. Їм слово

А ми починаємо битву інтелектуальних титанів (муз заставка), і

За червоний ігровий стіл я запрошую команду __________________________________________________________________

Капітан команди________________________________________

За зелений ігровий стіл проходить команда суперників __________________________________________________________________

Капітан команди________________________________________

Бій триває до п’ятьох балів. Розігрується один бал.

  • Назвіть найуживанішу літеру української мови. (П)
  • Закінчіть прислів’я Шевченко дужий був не силою, а …..(мудрим словом)
  • Цей напис «Ліки для душі» зустрічався ще в часи Рамсеса ІІ , фараону Єгипту. А де саме можна було побачити цей напис, в якому культурно-освітньому закладі. (бібліотека)
  • Мовознавчі терміни, як правило, іншомовного походження. З яких мов запозичено найбільше мовознавчих  термінів в українській мові.
  • Ця книжка призначалася для дітей,  на останній сторінці якої розміщена видавнича марка, вона складається з двох гербів: міста Львова та особистого герба першодрукаря Івана Федорова. Назвіть цю книжку і в якому столітті вона була надрукована (Буквар 1574)
  • При вивчення якої теми на уроках української мови часто можна почути мнемонічну фразу «Де ти з’їси ці лини» (правопис м’якого знака)
  • Твори для дітей він друкував в дитячому журналі «Дзвінок», підписував їх просто дідусь Кенир. Назвіть автора цих творів? (Леонід Глібов)
  • Які племена проживали на території сучасної київської області в часи заснування Києва, братами Києм, Щеком і Хоривом  і їхньою сестрицею Либідь.? (поляни)
  • Цей вірш був написаний поетом у 1845 році, на його думку час його життя завершувався, хоча помер він у 1861 році прочитайте уривок з цієї поезії (Як умру, то поховайте мене на могилі )
  • Назвіть мнемонічну фразу, яка допомагає нам запам’ятати правила правопису префіксів з,с (кафе Птах)

Перший бій закінчився з рахунком   _______       Вітаємо переможців команду

                                                  (муз заставка)

Самотній сад
Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг.
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє,
Сад – солодкий спокій – спить.
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи –
Срібні співи серенад.
Стиха стеляться сніжинки –
Спить самотній сонний сад.

В 1934 році в Парижі на конкурсі краси мов українська мова посіла третє місце після французької та перської за такими критеріями як фонетика, лексика, фразеологія, структура речень. Мелодійність же української мови визнана другою найгарнішою серед мов світу, після італійської. За кількістю носіїв наша мова посідає 26 місце, вона є другою за поширеністю серед слов’янських мов. На території України більше 32 000 вільно спілкуються українською мовою.

А ми розпочинаємо другий бій за кубок Брейн Рингу (муз заставка). Бій триває до 5-х балів. Розігрується один бал

  • Яку літеру не часто зустрінеш в мовленні українців (ф)
    • В Лондоні започатковано інститут, де сертифіковані бібліотекарі, вислухавши пацієнта, виписували йому ліки у формі романів та есе.  Назвіть науку, яка досліджує вплив читання на організм людини. (бібліотерапія)
    • Що науковці  називають кам’яними літописами.(замки, фортеці)
    • Цей твір починається словами « ..звідси пішла Руська земля, і хто в ній почав спершу княжити, і як Руська земля постала. Тож почнемо повість оцю. Назва цієї повісті загальновідома. Назвіть цю повість, автора, та жанр цієї повісті («Повість минулих літ», Нестор Літописець, літопис)
    • Коли цей слов’янський бог ступав по землі, то під ним западався грунт, а вся його постать променилася сліпучим світлом. Хто цей бог і як його діяльність пов’язана з Україною (Дажбог, він був родоначальником русів-українців)
    • Олександр Кониський має їх 101, Іван Франко- 99, Олена Пчілка -46. Скільки їх має Олександр Кандиба? (2)
    • Відгадайте загадкуНе горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани, стрілець їх сватав та й голову склав.(Хотинський замок)
    • Язик кісток немає. Як прийде времячко-достигне яблучко. Саме такі прислів’я та приказки, а також загадки, стійкі влучні порівняння можна зустріти в пригодницькій повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Назвіть твір  УНТ у якому сюжет побудовано на основі відгадування загадок. (казка «Мудра дівчина»)
    • Вір своїм очам, а не … (чужим словам).
    • Бережи хліб на обід, а … (слово на відповідь).
    • У воді росте, у воді кохається, у воду впаде — води злякається. (Природна сіль)
    • Поки батько народився, син по світу находився. (Вогонь і дим)

Вітаємо переможців команду_________________капітан команди_____________Тренер __________________________

Для нагородження ми запрошуємо __________________________

___________________________________________________________

____________________________________________________________

День української мови — особливе свято. В ньому є радість і гордість, але є й туга, біль. Не все гаразд сьогодні з вивченням мови в навчальних закладах. функціонуванням її на виробництві та в бізнесі, з уживанням у родинах. І це викликає занепокоєння. Але віриться: мине час, а мова житиме щодня і щомиті у щоденному спілкуванні людей і в будні, й у свята. І кожен з нас дбатиме про чистоту мови, зберігаючи її нев’янучу красу.

(Пісня у виконанні учениць 5-А класу)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Книга Олена Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Литвинюк Інна
Додано
19 березня 2019
Переглядів
12261
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку