Освітньо-розважальний захід «Солов’їне шоу» до Дня української писемності та мови
Мета:
Обладнання: презентація, музичний супровід
Хід заходу
Добрий день усім пошановувачам рідної мови. Я рада вас вітати на освітньо-розважальному заході «Солов’їне шоу». Сьогодні ми святкуємо День української мови та писемності. Вітаю вас зі святом та бажаю вам любити, пишатись, возвеличувати рідну мову, вдосконалювати майстерність мовлення,плекати і берегти такий скарб. А від сьогоднішнього заходу отримати позитивні емоції ,виконуючи завдання, закріплювати знання.
Перед початком шоу дозвольте представити гостей – експертів мовної галузі:
Наші експерти будуть пильнувати за шоу та допомагати нам – роз’яснювати складні випадки та наголошуючи на правилах вживання орфограм, виключень тощо.
Отож, бажаю успіхів учасникам та запрошую до першого раунду.
Отож, перший раунд. Він називається дуже просто «Так чи ні». Я буду ставити питання, на які ви маєте відповісти так чи ні. Зрозуміло? Тоді оберіть одного учасника з команди на цей раунд. Ви готові?
Питання:
Ø Чи правильно говорити «молода дівчина»? (Ні) Тут тавтологія. Просто дівчина.
Ø Слово кримсько?татарський пишемо через дефіс? (Ні)
Вчителька: Написання складних прикметників (це такі слова і яких два корення) викликає багато труднощів. Треба запам’ятати, що якщо у нас слово утворене від словосполучення, як у цьому випадку, то ми будемо писати разом, тому що ми можемо перефразувати. У нас татари які? –
кримські. Закріпімо: якщо у нас словосполучення правий берег. Який буде прекметник? І напишемо його як? (разом)
Ø «море», «ділянка», «планета» є власними назвами? (Ні)
Ø Олов?яний пишемо без апострофа? (Ні)
Вчителька: для того аби поставити апостроф в українській мові в першу чергу ми орієнтуємось на наявність роздільної вимови, це перша умова. Далі ми маємо подивитися щоби у слові був певний набір приголосних, їх для зручності об’єднали у словесний ключ мавпа буфер. Якщо у нас уже є якась з цих приголосних, а далі після цих приголосних у нас я, ю, є, ї ми будемо ставити апостроф, як у випадку олов’яний.
Ø Українська – це офіційна мова радіомовлення Ватикану? (Так) 39 мов офіційних радіомовлення Ватикану і одна з них – українська
Ø До?речі ми пишемо разом? (Ні)
Вчителька: Є три слова, при написанні яких допускають помилку «до речі», «на жаль», «до побачення». Всі вони пишуться окремо, бо іменники у них зберігають своє значення.
Вчителька: В першому раунді в нас більше правильних відповідей дала команда _________, тому вона отримує один бал.
Ведучий: По черзі кожна команда відгадує фразеологізм за малюнком та пояснює, про який фразеологізм йде мова. Завдання команд – відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.
3 РАУНД
Ведучий: Отож, другий раунд. Він має назву хвилинка! Все дуже просто. Я буду ставити вам питання протягом 1 хвилини і вам треба дати якомога більше правильних відповідей. Все зрозуміло? Готові?
1 команда:
1. Який твір вважається початком української літературної мови («Енеїда» Котляревського)
2. Числівники можна відмінювати (Так)
3. Що об’єднує слова будь-, небудь-, казна-, хтозна-, (всі ці частки пишемо через дефіс)
4. Сходити в кіно пишемо через с чи через з (через с)
5. Який знак об’єднує слова під’юджувати, пан’європейський, Мін’юст (апостроф)
6. по скільки букв –н- у словах священний священник (4)
7. Антонім до ні – (так)
8. Скільки звуків позначає буква ї (2)
9. Префіксом називають частину слова, яка стоїть після кореня (ні, перед)
10. лАте чи латЕ (лАте)
11. З якої літери починається найменша кількість слів в українській мові (Ф)
12. Скільки літер ц у слові піцерія (одна)
Вчителька: отож, …….. дав/ла … правильних відповідей
ІІ команда
1. Як називаються слова, які прийшли з інших мов (запозичені або слова іншомовного походження)
2. Який розділовий знак передує переліченню предметів (двокрапка)
3 Як пестливо сказати слово пір’я (пір’ячко)
4. Розмова двох осіб називається (діалог)
5. Вершки це однина чи множина (множина)
6. по скільки літер н у словах зайченя, кошеня, рученя ( по одній)
7. Слово кігті пишемо через г чи через х (через г)
8. Ім’я Катерина у пестливій формі (Катруся)
9. Чи буде подвоєння у слові алея (ні)
10. Скільки букв у слові кошик? (5)
11. Яким розділовим знаком виділяється пряма мова? (лапками)
12. Займенник він у множині (вони)
Вчителька: час СТОП……. дав/ла … правильних відповідей, тому за результатами другого раунду два бали отримує команда …
«Склади слово»
Вам потрібно з двох слів утвориш одне, використавшивсі букви двох слів і не добавляючи інших букв.
За кожне слово команда отримає 1 бал. Якщокоманда не справляється з завданням, інша команда має змогу назвати це слово і отримати 1 бал. Наприклад, риба + барс = барбарис
Вода + ринг = виноград
Липа + нота = антилопа
Він + дичка = дівчинка
Раса + полька = парасолька
Вежа + дар = держава
Зіниця + зал = залізниця
Конкурс «Показуха»
Від команди виходить один учень і намагаєтьсяпоказати значення слів, не вимовляючи жодногозвуку. Вся команда відгадує слова. На демонстрацію всіх слів дається 1хвилина.
: чайник, ліжко, телевізор, лікар, прапор.
: квітка, човен, ялинка, сопілка, повільний танок
Конкурс «Редактор»
Завдання . Прочитайте слова .Відшукайте зайве .
ЕЦІЛЬО, ЛИПЗЕНК, ЧАУРК, ІРОВД.
Відповідь : ОЛІВЕЦЬ, ПЕНЗЛИК, РУЧКА, ВІДРО.
ЛЕЙК , ЛИНСТІПЛА, БАФРА, ТЕІВР. Відповідь : КЛЕЙ, ПЛАСТИЛІН, ФАРБА, ВІТЕР.
6 РАУНД
Конкурс «Перекладач»
Команди отримують картки зі словами російськоюмовою, які потрібно перекласти на українську.
Слова для перекладу:
: потолок, гвоздь, кровать,
: сирень, краска, галстук.
Загальний рахунок гри…
Дякую усім вам за активність, гарну атмосферу, любов і знання рідної мови. Бажаю миру та безпеки!