Матеріал містить сценарій позакласного заходу для учнів 8-9 класів в рамках тижня математики "Посиденьки в математичній кав'ярні".Різноманітні завдання і конкурси представлені у вигляді смачних та креативних страв: Асорті «Математичний єралаш», «Історичне крем-брюле», "Загадкова панакота зі збитими римами», «Хитромудра запіканка» та інші.
Інтелектуальна гра «Посиденьки у математичній кав’ярні»
Мета: розширити і поглибити знання учнів про математику; розвивати допитливість, творчу фантазію; виховувати потяг до навчання
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний центр, картки,
Хід заходу
Ведучий 1. Доброго дня, друзі! Вітаємо вас, шановні гості!
Ведучий 2. Ми раді бачити вас у цьому залі.
Ведучий 1: Залишіть уроки і кабінет і клас
Вітає математика в кав’ярні щиро вас. (слайд 2)
Ведучий 2: Математика — це мова плюс міркування.
Ведучий 1: У нас в школі сьогодні відкривається кав’ярня
Ведучий 2: І я запрошую всіх, хто любить математику до нас у гості. Як відомо люди приходять до кав’ярні з метою випити кави, посмакувати тістечками пожартувати і отримати задоволення від смачної їжі. Страви, які ми вам пропонуємо потрібно буде продегустувати і розгадати їх секрети. Тож до вашої уваги меню нашого кафе (слайд 3)
Ведучий 1: Команди прошу зайняти свої місця за столами. (На столах стоять таблички «Стіл замовлено..»
Ведучий 2: Тут затії і завдання, ігри, жарти, все для вас!
Ведучий 1: А за порядком у нашій кав’ярні будуть слідкувати шеф – повара. Дозвольте мені їх представити.
Ведучий 2: Ми вам пропонуємо наступне меню:
Ведучий 1: Отже з меню ми ознайомилися. Приступаємо!!! Наше свято починається.
Нехай удача та успіх, винахідливість і кмітливість супроводжують вас.
Ведучий 2: Асорті «Математичний єралаш».
Дозвольте ознайомити вас з умовами його вживання. Вам потрібно за 1 хвилину відповісти на якомога більше питань. Якщо ви не знаєте відповіді можна сказати пас. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
За результатами жеребкування першою на питання відповідає команда ______________.
Питання 1 команді.
Питання 2 команді.
Ведучий 1. Переходимо до наступної страви «Історичне крем-брюле»
Завдання на швидкість. Я буду задавати питання, що стосуються видатних математиків, якщо команда знає відповіді, має подати сигнал (ПЛЕСНУТИ В ДОЛОНІ). Хто перший сигналізує – має право першим відповісти на запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
1 завдання (слайд 4)
ПІФАГОР АРХІМЕД ФАЛЕС
Перед вами портрети давньогрецьких учених, які жили в VI – III ст. до н.е.
1) Девізом кожного, хто знайшов щось нове, є слово «Еврика!». Так вигукнув вчений, відкривши новий закон. Він же з великою точністю обчислив значення – відношення довжини кола до її діаметра. № 2. Архімед
2) Хто з цих вчених брав участь в атлетичних змаганнях і на олімпійських іграх був двічі увінчаний лавровим вінком за перемогу в кулачному бою?
№ 1. Піфагор
3) Багато цікавого розповідають про цього вченого. Ось, наприклад, один випадок. Вчений, спостерігаючи за зірками, упав у криницю, а жінка, що стояла поряд посміялась над ним, сказавши: «Хоче знати, що робиться на небі, а що у нього під ногами, не бачить».
№ 3. Фалес
4) Хто з цих вчених допомагав захищати своє місто Сіракузи від римлян и при цьому загинув? За легендою : коли римлянин заніс меч над вченим, той не просив помилувати, а лише викрикнув: «Не чіпайте мої креслення!» . В мить загибелі вчений розв’язував геометричну задачу.
№ 2. Архімед
5) Кому з них належать слова: «Числа правлять світом».
№ 1. Піфагор
6) Хто з вчених сформулював наступні теореми:
Вертикальні кути рівні.
В рівнобедреному трикутнику кути при основі рівні.
Діаметр ділить круг навпіл.
№ 3. Фалес
2 завдання (слайд 5)
К. Ф. Гаус Евклід М. І. Лобачевський
Ці вчені жили в різних епохах, але їх об’єднує те, що кожний з них намагався довести аксіому паралельності прямих: через точку,що не лежить на даній прямій, можна провести на площині не більше однієї прямої, параллельної даній.
1) Я думаю, що спочатку жив Гаус, потім Евклід і вже потім Лобачевський. Чи згодні ви з цим твердженням?
№ 1–3.
(В IV ст. до нашої ери жив Евклід, потім в VII – VIII ст. жив Гаус, його більш молодим сучасником був Лобачевський).
2) Кому з цих вчених належать слова: «Математика – цариця наук, арифметика – цариця математики». № 1. К.Ф.Гаусс
3) Хто з них уже в 24 роки був професором університету.
№ 3. Н.І.Лобачевський
Ведучий 2. А зараз вам пропоную скуштувати «Загадкову панакоту зі збитими римами»
Команди по черзі відповідають на мої запитання, відповідь треба давати дуже швидко. За швидку і правильну відповідь – 1 бал. Але прошу бути дуже уважними. Не потрапте у халепу, шановні відвідувачі.
1. Раз, два, три, чотири, п’ять - вийшов зайчик погулять, лап у зайця
рівно… (чотири)
2. Говорив учитель Ірі, що два більше, ніж... (один, а не чотири)
3. Менше в десять раз, ніж метр, всім відомо… (дециметр)
4. Ти на пташку подивися: лап у птаха рівно . (дві)
5. Відмінник зошитом своїм гордиться: унизу, під диктантом, стоїть… (дванадцять)
6. На уроках будешь спать, у щоденник буде. (два)
7. Ось п'ять ягідок в траві. З'їв одну, лишилось -. (чотири)
8.Ми рахуєм дірки в сирі: три плюс дві – всього. (п'ять).
А для вболівальників від нашого кафе «Хитромудра запіканка»
Від прямокутної дошки відрізали один кут. Скільки стало кутів? (5).
1. Яку “невідому” букву латинського алфавіту найчастіше використовують на уроках математики? (х).
2. Щур, який ділить кут навпіл? (бісектриса).
3. Чому рівне 12 в квадраті? (144).
4. Одиниця вимірювання швидкості? (км/год).
5. Скільки чудес світу створено людьми? (7)
Ведучий 2. А зараз запрошую поласувати фруктовим салатом «Німа казка»
Я читаю завдання команди, обдумують відповідь, записують її на картці та мовчки показують. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Ведучий 1. Пропоную запити ці смаколики «Фрешем зі свіжовіджатої уваги»
Спочатку послухайте індуську притчу.
Магараджа вибирав собі міністра. Він оголосив, що візьме того, хто пройде по стіні навколо міста з глечиком, доверху наповненим молоком, і не розллє ні краплі.
Багато ходили, але по дорозі їх відволікали, і вони розливали молоко. Але ось пішов один. Навколо нього кричали, стріляли, всіляко лякали і відволікали. Але він не розлив молоко. "Ти чув крики, постріли? - Запитав його магараджа. - Ти бачив, як тебе лякали? "" Ні, повелителю, я дивився на молоко ".
Не чути і не бачити нічого стороннього, - ось до якої міри може бути зосереджена увага. Тепер ми перевіримо, наскільки уважні представники наших команд.
По одному учаснику від команди виходять до дошки. Необхідно знайти всі числа в порядку зростання, при цьому закреслювати їх. Хто швидше знайде все числа, та команда і отримає 5 балів. Журі слідкує за часом
24 |
6 |
18 |
35 |
2 |
29 |
13 |
20 |
26 |
15 |
9 |
22 |
5 |
32 |
3 |
34 |
25 |
12 |
19 |
27 |
11 |
30 |
10 |
28 |
23 |
7 |
1 |
16 |
17 |
33 |
4 |
21 |
14 |
31 |
8 |
11 |
19 |
3 |
26 |
16 |
7 |
33 |
23 |
34 |
6 |
13 |
9 |
35 |
22 |
27 |
25 |
20 |
18 |
28 |
2 |
15 |
8 |
17 |
29 |
4 |
12 |
21 |
30 |
14 |
31 |
1 |
24 |
32 |
10 |
5 |
Ведучий 2. Ми з вами добре попоїли, а щоб процес травлення відбувся швидше і їжа добре засвоїлася раджу вам прийняти Мезим
Один представник команди має зобразити у вигляді пантоміми твердження, а команда має його вгадати те, зображується протягом 1 хв 30с. За правильну відповідь – 2 бали.
Ведучий 1. Молодці, у вас гарний апетит до знань. Ви показали гарні знання і кмітливість. І наостанок пропоную вам випити «Математичний чай з добавками із шкільних предметів». Я по черзі ставитиму питання командам. Кожна правильна відповідь 1 бал. Якщо команда не знає додатковий бал може заробити інша команда.
Добавка української мови
Ведучий 2.
Послухайте історію. Сорокап'ятирічний чоловік покохав п'ятнадцятирічну дівчину. Ну, то може, той... Одружимося? — запитав він її. Та що ви, дядьку? — засміялася вона. — Адже ви втричі старші за мене... І правильно: поділивши 45 на 15, побачимо, що дівчина недарма відвідувала школу. Минуло 15 років. Йому виповнилося 60 років, їй — 30... Ну, то як? — постукав він у її двері. Я ще не така наївна, щоб виходити за людину, яка вдвічі старша за мене,— так і не відчинила дверей, І справді: 60:30=2... Непомітно шугонули у вічність ще тридцять років... І ось 90-річний довгожитель телефонує 60-річній бабусі. Присилай сватів! — почув він довгоочікувану відповідь. — Хіба то різниця — в півтора рази?.. Перевіримо: 90:60=1,5... Ось що математика з часом і людьми робить.
А до чого я тут розказала цю історію? А, згадала:
Добавка історії до математичного чаю
1. Скільки подвигів зробив Геракл? (12)
2. Про яку науку Цицерон сказав: «Греки вивчали її, щоб пізнати світ, а римляни – для того, щоб міряти земельні наділи» (геометрію)
3. Закінчіть назву книжки Дж. Толкієна «Володар…» (слайд 8) 1) пірамід, 2) куль, 3)* перстнів. (слайд 9)
4. Як в давньоруському численні називали число 100 тисяч? ( слайд10) (легіон, *когорта, полк, орда) (слайд 11)
5. Що заборонив Петро Перший дворянам, якщо вони не знали рахунку і геометрії? (одружуватися).
6. Яка держава є батьківщиною арабських цифр? (Індія)
Ведучий 1.
Тепер, журі, за вами слово!
Хоч грали тут усі чудово!
Тепер, щоб сумніви пропали, -
Підсумок сказали б.
Слайд 12
Оголошується результат, команди отримують призи. Організовується чаювання.