Інтелектуальна гра "Як парость виноградної лози, плекайте мову"

Про матеріал

Інтелектуальна гра « Як парость виноградної лози, плекайте мову»

Мета заходу: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навичками застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів; прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших; виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

Перегляд файлу

Інтелектуальна гра « Як парость виноградної лози, плекайте мову»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Мета заходу: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навичками застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки, логічне мислення, увагу, пам'ять, навчати самостійно набувати знання, створювати умови для самореалізації учнів; прищеплювати любов до рідної мови, бажання нею досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших; виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.

 

Обладнання: картки, демонстративний матеріал, комп'ютер.

 

 

Епіграф до уроку:                                            Хто мови своєї цурається, хай сам себе                                                                                                                                                    стидається.              

Хід уроку

 

Учитель: Учні дорогі, будьте зараз готові

                  Полинути в країну рідного слова.

                  Якою цікавою є наша мова –

                  Запевнити вас я сьогодні готова.

                  Цікава мандрівка чекає на нас,

                  Чи кожен до неї готовий із вас?

                  Тільки сьогодні, і тільки до нас

                  Чарівна мова наша прийде в клас (входить дівчина-мова).

                                                             Рідна мова

 

Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова;

І в голосі яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,

Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа

І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

У просторах, яким немає меж,

Не згубишся, як на вітрах полова.

Моря перелетиш і не впадеш,

Допоки буде в серці рідна мова.

                       Дмитро Павличко

- Любі друзі, ми починаємо змагання знавців  української мови.

  Девіз нашого змагання:

Хто  мову  шанує свою, хай той переможе  в бою.

-  А епіграфом нашого уроку будуть слова:                                        

 

Хто мови своєї цурається, хай сам себе                                                                                                                                          стидається.              

 

На парту кожному із вас упало сонечко. Ви повинні знати, що ви уже маленькі сонечка, які зігрівають своїх рідних, нас учителів, нашу країну

 

ІІ.    Правила гри

Уважно послухайте правила гри. Перевіримо ваші знання з української мови .

За кожну правильну відповідь ви отримуєте сонечко. Всі учні продовжують набирати бали-сонечка  до кінця  змагання.    Потім учні  підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращого знавця рідної мови .

 

  1.  Конкурс « Далі, далі …»

Надається серія запитань, на які треба відповісти. За кожну правильну відповідь сонечко.

Запитання:

  1. Скільки голосних звуків? ( 6 )
  2. Який розділовий знак ставиться після слів автора перед прямою мовою?

 ( Двокрапка )

  1. Частина слова після кореня? ( Суфікс)
  2. Розмова двох осіб. ( Діалог )
  3. Перша буква у власній назві? ( Велика )
  4. У що береться пряма мова? ( Лапки )
  5. Нема України без верби і …. ( калини )
  6. Речення з однією граматичною основою. ( Просте )
  7. Великий за обсягом прозовий твір. ( Роман )
  8.  Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає … ( словосполучення і речення ).
  9.  Слова, близькі за значенням. ( Синоніми )
  10.  Сьомий відмінок нашої мови. ( Кличний )
  11.  Словник про значення слів. ( Тлумачний )
  12.  Частина мови про кількість. ( Числівник )
  13.  Речення лише з підметом. (  Односкладні, називні )

 

( Підведення підсумків конкурсу )

2. КОНКУРС    «Склади ВІРШИКА»  

 

        Їжачок – голочок.

     Лисиця – сниться.

       Голова – сова.

 

 

 

 

 

 

 

3. Конкурс « Таємниці мови ».

На екрані монітора ІКТ висвічується завдання: розв'язати подані ребуси. Кожен відповідає на випередження, при готовності відповідати піднімає сигнальну картку та дає відповідь. У разі неправильної відповіді право переходить до іншого. Час на обдумування кожного питання – 1 хв.

 

 

№1

 

№ 2

№ 3

 

 

 

 

 

 

( Підведення підсумків конкурсу )

 

VІ. Конкурс « Мовні заморочки ».

Необхідно розшифрувати той фразеологізм, який показаний картинкою на екрані проектора, та скласти речення з цим фразеологізмом. Час на обдумування одного питання – 1 хв. Хто першим приготує правильну відповідь, піднімає сигнальну картку (сонечко) та дає відповідь. Якщо відповідь помилкова, право відповіді переходить іншому.

 

№ 1

 

Крокодилячі сльози

№ 2

   Волосся дибки

 

№ 3

 

№4   За сімома замками

№ 5 Дивитися крізь пальці

   Ноги звісити

 

№ 6

   Розмотати клубок

№ 7

  Водою не розіллєш

№ 8

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Біла ворона

 

 КОНКУРС    «ВІДПОВІДІ  У  СЛОВАХ»

Відповіді на ці запитання можна знайти у  словах.

 1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Що вилили з цистерни на залізничну колію?

6.Що побачив мотоцикліст попереду?

7.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

8. Яку страву любить тракторист?

9.Хто налякав королеву у лісі?

10.Що зламав цап об поріг?

 КОНКУРС  «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»

- Використовуючи  літери із запропонованого слова (не повторюючи), скласти їх у нові слова:

 

  МЕЛОДІЙНІСТЬ –  ніс, сіль, осінь,сіть, лом, літо, міль...

Вчитель: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі  ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть  загадки, мовні загадки-шаради.

                       Конкурс

Завдання: відгадати загадку

  1. Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою р)
  2. Яке слово об’єднує 33 букви? (Алфавіт)
  3. Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух автомобілів? (Сто-п)
  4. Як із буряка зробити великий дощ? (Буря-к)
  5. Що зробити, щоб майка полетіла? (Майка-чайка)
  6. Як написати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця) Чотирма? (Труд)
  7. Яке слово просить повірити, що це воно? (Явір)
  8. Назвіть місто великих хижаків. (Львів)
  9. Яке місто солодке-солодке? (Ізюм)
  10. Які міста кольорові? (Червоноград, Зеленоград)
  11. Яку  з держав можна носити на голові? (Панама)
  12. Назва якої держави каже про себе, що вона футболка? (Ямайка)

 

Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому у нас ще попереду ще багато подорожей до країни Мова.

 

( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )

 

 

 

На закінчення спробуємо всі разом дібрати епітети  до слова мова.

                                  Мова – мелодійна, чарівна, калинова, багата, медова, ласкава…

 

- Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!

 

Чи живеш біля моря синього,

Чи в степу, чи обіч гори,

Ти не будь малоросом, сину мій,

Українською говори.

 

Чи ідеш ти міською дорогою,

А чи стежкою на селі,

Говори українською мовою,

Бо живеш на своїй землі

 

І не слухай ворожих натяків,

Мов «забули за сотні літ»,

Це ж бо так, як забути матінку,

Що пустила тебе у світ.

 

Чуєш, як розмовляють соняхи,

Як шумлять густі явори,

Як від рідної мови сонячно?

Українською говори!

 

               В. Бондаренко

doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку