Засвоєння матеріалу з економіки в ігровій формі, удосконалювати вміння працювати в групах, формувати компетентність продуктивної творчої діяльності; розвивати економічне мислення та інтерес до суспільного життя в цілому; виховувати почуття естетичного смаку і ввічливості, самостійність, ініціативу, цілеспрямованість, волю.
Інтелектуальна гра «Фортуна»
Мета: засвоїти знання з економіки в ігровій формі, удосконалювати вміння працювати в групах, формувати компетентність продуктивної творчої діяльності; розвивати економічне мислення та інтерес до суспільного життя в цілому ; виховувати почуття естетичного смаку і ввічливості, самостійність, ініціативу, цілеспрямованість, волю.
Обладнання: картки із завданнями, емблеми, плакати з висловами, схема «Функції грошей».
Перебіг заходу
І. Організаційний момент
Добрий день, шановні гості, діти. Зараз ми проведемо економічну гру «Фортуна». Почнемо гру зі знайомства. Кожна команда у вільній формі представляє свою фірму-підприємство (назва, емблема, продукція, яку виробляє, вибирають директора, менеджера, брокера, бухгалтера).
ІІ. Проведення гри
І конкурс – «Розминка»
Містить декілька етапів.
1-й етап. «Питання – відповідь». По черзі кожній команді ставлять запитання. Вам потрібно дати відповідь. Правильна відповідь – 1 бал.
1. Які види бірж вам відомі, крім фондової? (Товарна, праці)
2. Що таке менеджмент?
3. Що таке маркетинг?
4. Які структури управління вам відомі? (Лінійна, функцій на, лінійно-функційна).
5. Різниця між виторгом і витратами фірми. (Прибуток)
6. Кількість товару, яку продавці готові продати за певною ціною в даний момент часу. (Пропозиція)
7. Товари-взаємозамінники, які задовольняють одну й ту саму потребу. (Субститути)
8. Продовжте вислів: «Щасливий не той, у кого багато грошей, а той …»
9. Чому вода, без якої не можна жити, так мало коштує, тоді як діаманти, без яких можна обійтися, такі дорогі?
10. Що станеться на товарному ринку з ціною на молоко, якщо збільшиться кількість корів і зменшаться доходи споживачів?
11.Точка перетину графіків попиту та пропозиції. (Ринкова рівновага)
12.Що таке гроші? (Загальний еквівалент обміну товарами або послугами).
13.Поясніть китайське прислів’я: «Не бійся, що не знаєш товару, треба тільки порівняти його з іншими».
14.Поясніть вислів: «У лісі не торгують дровами, на березі озера – рибою».
2-й етап. Назвіть по 3 товари-субститути і 3 товари-комплементи до товару: 1-ша команда – автомобіль, 2-га –велосипед.
3-й етап. «Валютний магазин». У нашому магазині валюта різних країн. Визначте, яким країнам вона належить. Я називаю по черзі кожній команді назву країни, а ви називаєте валюту цієї країни.
4-й етап. «Нічого собі реклама». Потрібно прорекламувати нікому не потрібні речі.
1-ша команда – валіза без ручки.
2-га команда - порожня консервна банка.
ІІ конкурс – «Брокерський»
Для спілкування часто використовують мову жестів. Найчастіше цим користуються брокери на біржах. Жестами вони показують, які акції, у якій кількості, за якою ціною вони купують і продають. Завдання брокерів – передати інформацію один одному. №1 – перший учасник (брокер) отримує інформацію, передає жестами другому, другий передає, що сказав перший.
1-ша команда – «Час – це гроші».
2-га команда – «Без труда не выловить рыбку из пруда»
Ваше домашнє завдання – розпитати батьків, які були ціни на товари у 80-х роках ХХ ст. Я роздаю вам картки з переліком товарів, ви повинні назвати максимально приблизну ціну цих товарів у 80 роках. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал.
Морозиво «Пломбір» у шоколаді – 0,24 крб.
Кілька в томатній пасті – 0,45 крб.
Піаніно «Україна» - 500 крб.
Велосипед «Десна» - 82 крб.
Спінінг – 10 крб.
Проїзд в автобусі – 0, 05 крб.
Буханка білого хліба – 0,20 крб
1 кг вершкового масла – 3,40 крб.
Найдорожчі туфлі – 40 крб.
ІІІ конкурс – для директорів фірм
Шановні бізнесмени, як ви вважаєте, яка різниця між діловою і неділовою людиною? Що ми маємо на увазі, коли говоримо «ділова людина»?
Зараз ви виберете одну із двох ситуацій, де будуть оцінювати критерії ділового спілкування. Спробуйте розіграти ситуацію.
ІV конкурс – «Сортування»
У конкурсі беруть участь тільки менеджери. На дошці прикріплені написи «Засіб обігу», «Міра вартості», «Засіб платежу», «Засіб нагромадження», «Світові гроші». Виходять менеджери, отримують картки. Зачитують ситуацію і говорять, яку функцію виконують гроші в цій ситуації.
Картка 1
Картка 2
V конкурс – «Хвилинка-цікавинка»
Командам було завдання підготувати повідомлення на економічну тему.
1-ша команда «Принципи оподаткування в минулому»
На перших етапах розвитку людства правителі держав обмежувалися одержанням натурального продукту як податку (зерном, шкірою, худобою) і використанням робочої сили. Пізніше збирали данину грошима або цінностями – так було зручніше. Відмовитися від натуральної системи податків змусив розвиток товарного виробництва і торгівлі. Однак і тоді, і пізніше основний податковий тягар лежав на бідних і середніх за достатком верствах населення.
Наприклад, повноправні громадяни Давнього Риму були звільнені від податків, їх стягували тільки з рабів і чужоземців. Але, мабуть, коштів, що в такий спосіб одержувала скарбниця, було недостатньо. Імператор Веспасіан наклав податок на громадські туалети. Саме йому належить фраза, що стала крилатою, але позбавлена нині свого справжнього змісту, - «Гроші не пахнуть».
Петро І запровадив податок на бороди, який платив кожний, що не бажав голити бороду за наказом царя. Ще один податковий приклад із Давньої Русі – багато селян топили хату по-чорному без труби, що виводить дим на вулицю не тому, що не вміли скласти піч, а тому, що існував особливий податок на дим. Сплатити його під силу було тільки заможному селянинові.
Щоб під тягарем податків люди не ставали ще біднішими, назріла необхідність
створення нової системи збору податків. У ХІХ ст.. Адам Сміт запропонував чотири принципи фіскальної (податкової) політики:
Ці принципи, незважаючи на давнину їхнього визначення, і сьогодні залишаються вкрай важливими і для платників податків, і для держави.
2-га команда «Штриховий код»
Народився штриховий код у Гарвардській школі бізнесу, де в 30-х рр.. ХХ ст.. була захищена дисертація на цю тему. Набув поширення з розвитком мікропроцесорної техніки. 1973 року у США був прийнятий універсальний товарний код – URS, придатний для використання як у промисловості, так і в торгівлі. 1977 року спочатку на європейському континенті, а потім і на інших континентах затвердили Європейську систему кодування – EAN. Ця система містить код із 13 цифр. Товари невеликих розмірів можуть мати код, що містить 8 цифр. У такому випадку для коду країни-виробника дають 3 цифри, а для коду підприємства – чотири.
Штриховий код – це сукупність вертикальних чорних і білих смуг із рядом цифр унизу. За його допомогою зашифрована найбільш істотна інформація про товар. Тобто кожному видові виробу надають свій номер, що зазвичай містить 13 цифр.
Перші 2 цифри вказують, у якій країні виготовлено товар, наступні 5 цифр – підприємство-виробник. Далі 5 цифр – споживчі властивості товару (розміри, маса, колір). Остання цифра – контрольна, використовувана для перевірки правильності зчитування штриха за допомогою сканера.
За допомогою коду контролюють якість продукції, відповідність товару первісному зразкові, полегшують роботу фахівців у торгівлі.
VI конкурс
Проягом хвилини написати якнайбільше слів з коренем «економ-«, дотримуючи правил правопису.
Наприклад: економ, економка, економгеографія, економіка, економіст, економічна, економний, економія та ін..
VII конкурс – «Цікаві запитання»
По черзі кожній команді ставлять запитання. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Учитель. От і закінчилася наша гра. Дякуємо всім за увагу. Зараз журі підіб’є підсумки і оголосить переможців, яких нагородять грамотою. А від мене обом командам солодкий подарунок.
ЛІТЕРАТУРА