Тема: Інтелектуальна гра зі світової літератури "Розумники та розумниці" Перевірити рівень знань і навичок учнів із вивченого матеріалу, виховувати зацікавленість в учнів до художньої літератури, формувати їх мистецькі літературні смаки.
1
Тема: «Розумниці та розумники»
Мета: перевірити рівень знань і навичок учнів із вивченого матеріалу, виховувати зацікавленість в учнів до художньої літератури, формувати їх мистецькі літературні смаки.
Завдання:
Форма проведення: інтелектуальна гра зі світової літератури.
Діяльнісна структура: групова.
Обладнання: картки лото, картки із висловами відомих людей.
Місце проведення: класна кімната.
Цільова аудиторія: 9-11 клас.
ХІД ЗАХОДУ
Вчитель. Добрий день, діти. Сьогодні ми зіграємо з вами в інтелектуальну гру «Розумниці та розумники».
Правила дуже прості:
- ми розділилися з вами на 2 команди;
- кожна команд вибрала собі капітана;
- гра складається з шести раундів;
- в кожному раунді ви маєте виконати відповідні завдання, суму балів за правильні відповіді я буду називати в продовж гри;
- переможе команда з найбільшою сумою балів.
Успіхів!
І. «ШВИДКА РЕАКЦІЯ»
Вчитель. Кожній команді я поставлю по 7 запитань. Відповідати мають усі учасники команди, по черзі. Правильна відповідь – 2 бали.
Для команди І.
1) Хто є верховним богом в грецькiй мiфологii? (Зевс)
2) Гефест — це бог... (вогню та ковальства).
3) Що (за мiфом про Геракла) означає слово «Геракл»? (Уславлений Герою)
4) Назвiть цикл мiфів, з якого походить вислiв «Авгiєвi стайнi». (Мiфи про Геракла)
5) Як звали ,німецьких казкарiв братiв Грiмм? (Якоб та Вiльгельм)
6) Як називається найвiдомiша збiрка арабських народних казок? («Тисяча i одна нiч»)
7) Назвати автора казки «Соловей». (Г. Х. Андерсен)
Для команди ІІ
1) І висока, і струнка,
І розумна, і метка,
Тiльки дуже вередлива.
Про кого з героїв казки О. С. Пушкiна «Казка про мертву царiвну i сiмох богатирiв» йде мова у запропонованому уривку? (Цариця)
2) Хто був першим автором книги про пригоди барона Мюнхгаузена?
(Барон Карл Фрiдрiх Iєронiм фон Мюнхгаузен)
3) у якiй країнi народився видатний англiйський письменник Оскар Уайльд? (В Iрландiї)
4) Яким другим iм’ям назвала Мати-Вовчиця Мауглi? (Жабеня)
5) Що в перекладi з грецької мови означас слово «гiпербола? (Перебiльшення)
6) Вкажiть пропущене слово:
Ернест Сетон-Тоіпсон — ... письменник (канадський).
7) У якiй країнi народився Федір Іванович Тютчев (В Росiї)
ІІ. УПІЗНАЙ ТВІР ЗА ЦИТАТОЮ
Вчитель. Зараз я буду зачитувати уривки з літературних творів. Ваше завдання назвати автора і назву. Яка команда першою підніме сигнальну картку, та і відповідає. Ціна правильної відповіді – з бали.
1) «Рудий клiєнт гордовито випнув груди й видобув з кищені брудну, пожмакану газету. Поки вiн, розклавши газету на колiнах i витягши шию, перечитував колонку оголошень, я добре роздивився цього чоловiка й спробував, як це робив мій друг, за одягом i зовнiшнім виглядом визначити, що вiн за один».
Артур Конан Дойл «Спiлка рудих»
2) «Легран вийняв з кишенi гаман, обережно вклав туди папiрця i, заховавши його у письмовий стiл, замкнув шухляду».
Едгар По «Золопий жук»
3) «У руках вiн тримав чотири пакунки! І в ту ж мить узявся за мiй палець. Спершу я не знав, що й думати. Я роззирнувся, шукаючи поглядом дверей чарiвної крамницi».
Герберт Веллс «Чарiвна крамниця»
4) «І батько з сином, замiсть привiтання пiсля давньої розлуки, почали садити один одному стусани i в боки, і в поперек, і в груди, то вiдступаючи i оглядаючись, то знов наступаючи».
Микола Гоголь «Тарас Бульба»
5) «Не обманюй, рицарю, i себе, і мене», — казала вона, хитаючи тихо прекрасною головою своєю: "знаю, що тобi не можна кохати мене, і знаю я, який обов’язок і завiт твiй: тебе кличуть твої батько, товаришi, вiтчизна, а ми — вороги тобi».
Микола Гоголь «Тарас Бульба»
6) «Дарую тобi цей вiнець, рицарю, як нагороду, призначену мужньому переможцевi на сьогоднiшньому турнiрi. — Вона замовкла на кiлька секунд, але потiм твердо додала: — І нiколи вiнець рицарства не був покладений на бiльш гiдне чоло».
Вальтер Скотт «Айвенго»
7) «Стихла битва. Настав перепочинок. Роланд, в закривавленому обладунку, об’їжджає поле битви. Бачить вiн: майже все вiйсько франкiв знищене, не залишилося навiть сотнi воїнiв».
(«Пiсня про Роланда»)
8) «Старого негра мовби ошелешило це запитання, і якусь хвильку вiн не вiдповiдав. Озвався він тiльки після того, як пiдступив зовсiм близько до величезного стовбура, повiльно його обiйшов і прискiпливо оглянув».
(Едгар По «Золотий жук»)
ІІІ. МИ УМІЄМО МИСЛИТИ
Вчитель. Як ви розумієте висловлювання відомих людей? Оберіть одного учасника з команди, який буде пояснювати вислів. Повнота відповіді буде оцінена за 5-тибальною шкалою.
Для команди І
« Алмаз би запишався, якби його серце порівняли з людским серцем»
Г. Гейне
Для команди ІІ
«Тоді людина стає кращою, коли ви покажете їй, яка вона є»
А. Чехов
IV. КАПІТАНСЬКИЙ БЛІЦ-ТУР
Вчитель. Зараз я запрошую капітанів взяти участь в цьому турі. Я буду кожному з вас ставити запитання. Правильна відповідь – 2 бали.
Для капітана І команди
1. Яке справжнє ім’я Петрарки?
2. Кого алжирський Гасан – паша називав «одноруким дияволом»?
3. Поетичні рядки цей поет писав на полях своїх наукових праць.
4. Кого вважають першим альпіністом у Європі?
5. З яким богом пов’язане виникнення трагедії.
6. Що означає слово «трагедія»?
7. В якому місті жили Ромео і Джульєтта?
8. Як звали доньку царя Роставі?
9. У чому Прометей приніс людям вогонь?
Для капітана ІІ команди
1. Яка збірка уславила Петрарку?
2. У грецькій міфології дружина Зевса, покровителька шлюбу.
3. Найбільш відомий театр часів В. Шекспіра.
4. Скільки рядків у сонеті?
5. З ким хотіли повінчати Джульєтту?
6. Герой Троянської війни, втілення мудрощів і хитрощів.
7. Який твір було присвячено грузинській цариці Тамар?
8. Скільки сонетів налічувала збірка «Канцоньєре»
9. На могилі цього письменника викарбувана цитата з його відомого твору : «за десять хвилин я встигну добігти до канадського кордону». Назвіть письменника.
V. ЛОТО «ЗНАЙДИ ПАРУ»
Вчитель. Ви отримаєте картки з іменами літературних персонажів. Ваше завдання – сформувати пари з імен героїв. Команда, яка першою справиться із завданням, отримає 4 бали.
Для команди І
Джульєтта |
Айвенго |
Ассоль |
Ромео |
Лаура |
Петрарка |
Дульсінея |
Дон Кіхот |
|
|
Ровена |
Артур Грей |
|
|
Для команди ІІ
Пані де Реналь |
Офелія |
Робінзон Крузо |
Жульєн Сорель |
Гамлет |
Людмила |
Руслан |
П’ятниця |
Хосе |
Кармен |
VI. ЩО ВІДПОВІВ ГЕНІЙ?
Вчитель. Я зачитаю дві історії. Переможе той, хто проявить гумор і запропонує нестандартне, незвичайне вирішення кожного питання, або, яке буде найближчим до правильної відповіді.
Історія перша
Давньогрецький драматур Софокл сказав одного разу, що три вірші забрали у нього три дні праці.
- Три дні – вигукнув посередній поет, що почув ці слова, - та за цей час я написав би сто.
Як відреагував на це Софокл?
Правильна відповідь:
- Так, - відповів Софокл, але вони проіснували б тільки три дні.
Історія друга
Англійський письменник - фантаст Герберт Уеллс почав свою літературну кар’єру без особливого успіху. Він і його друг заснували журнал, що мав тільки 4 передплатників. Якось друзі побачили у вікно похоронну процесію. Схвильований Веллс сказав своєму другу:….
Що сказав Веллс ?
Правильна відповідь:
- Тільки б це був не наш передплатник.
(Журі рахують бали)
(Нагородження переможця грамотою)
Вчитель. Отож, усі раунди зіграно, переможець визначено. Я сподіваюся, що сьогоднішня наша зустріч не пройшла даремно, старші учні згадали те, що вже вивчали на уроках світової літератури, а учні 9 класу отримали екскурс по майбутніх уроках літератури.