Світ чарівних казок

Про матеріал
Казка вчить сміливості, доброти і всіх інших людських чеснот, але робить це без нудних повчань: просто показує, що може статися, якщо людина поводиться погано, не по совісті. У чарівній казці людина спілкується з істотами, яких не зустрінеш у житті: Кощієм Безсмертним, Бабою Ягою, багатоголовим Змієм, велетнями, чаклунами-карликами. Тут — і небачені звірі: Олень-Золоті роги, Свинка-Золота щетина, Сивка-бурка, Жар-птиця. Нерідко до рук людини потрапляють чарівні предмети: клубочок, гаманець-самотряс, скатертина-самобранка, кийок-самобийка. У такій казці все можливо!
Перегляд файлу

Урок з зарубіжної літератури 5 клас вчителя Малинівського закладу І-ІІІ ступенів Ахтямової Таісії Степанівни

Тема: Світ чарівних казок

Мета: формувати в учнів поняття про чарівні казки; вчити порівнювати художні твори,

оцінювати вчинки героїв; розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування казок; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло; виховувати активну життєву позицію щодо зла й несправедливості.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мовленнєва роз минка

1. Розчитування. Читання складової таблиці (індивідуально)

2. Вправи на вимову звуків

— Відтворіть свист вітру: сссссс.

— Передайте голосом шум моря: шшшшш.

— Продемонструйте дзижчання комах: дззззззз.

— Продемонструйте свист вітру, шум моря і дзижчання комах послідовно і швидко.

3. Вправа на розвиток дихання

— Заплющте очі, уявіть, що ви — біля куща троянди, вдихніть повітря, затримайте його і повільно видихайте (повторити двічі).

4. Робота над скоромовкою

— Ой! —

Злякалась Ната,—

У траві зеленій

Чорні оченята

Дивляться на мене.

А Тарас регоче —

Світять зубки білі:

— То не чорні очі,

А чорниці спілі.

5. Робота над чистомовкою

Ок-ок-ок — покликав нас дзвінок

Ову-ову-ову — у подорож казкову,

Яти-яти-яти — щоб мудрість перейняти

Ати-ати-ати — і добрими нам стати.

III. Перевірка домашнього завдання

Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»

Учні в парах переказують одне одному казку «Лисиця та Рак».

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку

— Прочитайте слова В. О. Сухомлинського, що супроводжують нас протягом усіх уроків вивчення казок.

«Казка невіддільна від краси, сприяє розвитку естетичних почуттів, без якого немислиме благородство душі, щира чуйність».

— Відомий український педагог Василь Сухомлинський уважав: «Казка — животворне джерело дитячого мислення. Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем. Казки, прочитані у дитячому віці, назавжди відкладають у серці зернятка людяності, з яких складається совість».

— Ви, напевно, теж помітили, що казки приносять не лише естетичне задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемою реального життя — вибором друзів, поведінки, правильного рішення. До таких роздумів спонукають нас казки, де герої проявляють хвалькуватість, користолюбство, нечесність, хитрування, пихатість, підлість — ось риси вдачі казкових персонажів, які викликають у нас осуд, іноді навіть і сміх.

Сьогодні ми поговоримо про чарівні казки.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Читання тексту «Чарівні казки» (с. 11)

— Що поєднується у чарівних казках?

— З чого вони розпочинаються?

— Які «чарівні помічники» зазвичай допомагають героєві?

Фізкультхвилинка

2. Розповідь учителя

— Казка вчить сміливості, доброти і всіх інших людських чеснот, але робить це без нудних повчань: просто показує, що може статися, якщо людина поводиться погано, не по совісті.

У чарівній казці людина спілкується з істотами, яких не зустрінеш у житті: Кощієм Безсмертним, Бабою Ягою, багатоголовим Змієм, велетнями, чаклунами-карликами. Тут — і небачені звірі: Олень-Золоті роги, Свинка-Золота щетина, Сивка-бурка, Жар-птиця. Нерідко до рук людини потрапляють чарівні предмети: клубочок, гаманець-самотряс, скатертина-самобранка, кийок-самобийка. У такій казці все можливо!

3. Гра «Упізнай казку»

Стали її брати, бачать — у неї ніжка зламана. Вони взяли її, принесли додому, зробили їй гніздечко, обклали його пір’їнками, посадили в нього качечку, а самі знову по гриби пішли. («Кривенька качечка»)

От дід запріг кобилу да посадив дочку на віз, і сам сів, та й поїхали. Їдуть лісом, аж там стоїть хатка на курячих ніжках. Дід узяв дочку та й повів у хату, а хата була одчинена, та й каже:

— Оставайся ж, доню, тут, а я піду, дровець нарубаю, щоб було чим кашу зварить.

Та сам пішов з хати, та й поїхав, тільки прив’язав до оконниці колодочку. («Кобиляча голова»)

Приходить дід додому, аж глядь: нічого нема, стоїть та сама стара хата і баба коло неї. Так покарала липка за те, що ненажерлива баба хотіла людей батраками зробити. («Казка про липку і зажерливу бабу»)

Як вийде на Дніпро мочити кожі (бо він кожум’яка), то не одну несе, а дванадцять разом, і як набрякнуть вони водою у Дніпрі, то я візьму та й учеплюсь за них, чи витягне-то він їх? А йому байдуже: як поцупить, то й мене з ними трохи на берег не витягне. От того чоловіка тільки мені й страшно. («Кирило Кожум’яка»)

4. Робота в групах

— Хто пригадає більше зачинів і кінцівок казок?

Наприклад: «Сказала б казки — не вмію, сказала б приказки — не смію, сказала б небилиці — так багато плутаниці»; «Живуть і хліб жують, і постолом добро возять»; «Жив собі»; «Був собі»; «У якомусь царстві, в якомусь государстві був собі»; «І я там був, мед-вино пив, у роті не було, а по бороді текло»; «От вам казка, а мені бубликів в’язка, мені — колосок, а вам — грошей мішок...».

VI. Підсумок уроку

Гра «Пароль»

— Продовжте речення.

Усне народне оповідання про вигадані, а часом і фантастичні yy події, що сприймаються як реальні,— це... (казка).

Казка має своєрідну побудову: вона складається із... (зачину, основної частини, кінцівки).

За змістом казки поділяються на такі види... (про тварин і чарівні).

Казки, у яких звичне поєднується з неймовірним, фантастичним, є... (чарівними).

— Що завжди перемагає у казках? (Добро, справедливість)

— Як ви гадаєте, до якого виду казок належить казка «Кривенька качечка»? (До чарівних)

— Яке число найчастіше повторюється в казках і чому? (Число «три», бо його вважають магічним.)

— Чого казка вчить людину? (Кращих людських чеснот.)

VII. Домашнє завдання

Намалювати ілюстрацію до своєї улюбленої чарівної казки.

docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку