Тема: Інтелектуальна лінгвістична гра-конкурс «Найрозумніший»
Мета: виявити серед учнів 7-11 класів учня з високим рівнем знань
української мови; розвивати увагу, пам'ять, мислення; виховувати
повагу до рідної мови.
Учасники: учні 7-11 класів (бажано одного з класу)
ХІД ГРИ
Доброго дня, дорогі друзі! Щиро вітаю всіх учасників на інтелектуальній лінгвістичній грі «Найрозумніший». Сьогодні ви зможете показати не тільки знання з української мови та літератури, але й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід із складних ситуацій. Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, впевненість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть отримати вам перемогу. Хай щастить!
Надаю слово претендентам на переможця гри.
(прізвища і фото учнів)
Виявити найкмітливіших, найрозумніших і найстаранніших учнів люб’язно погодилися (перелік учнів7-11 класів).
На ігровому подіумі – найкращі гравці, які будуть боротися за перемогу.
Увага!
Мій обов’язок: нагадати правила гри.
Гра проходить у три раунди. 1-й – бліцтурнір, 2-й – категорія знань, 3-й – своя тема.
Перший раунд – вирішальний. Адже лише 6 учасників можуть надалі грати в півфіналі. Нагадую правила першого раунду. 18 обов’язкових питань мають по три відповіді, з яких одна лише правильна. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Хто отримає найбільшу кількість балів, той продовжить гру у півфіналі.. Нагадую, що після цього конкурсу залишиться лише 6 гравців.
Починаємо 1 раунд. Увага! Перше питання.
Бліцтурнір
1. Скільки звуків в українській мові |
А 33 Б 38 В 36 Г 34 |
2. Алегоричний твір повчального характеру |
А байка Б дума В балада Г сонет |
3. Скільки звуків у слові «джміль» |
А 6 Б 5 В 4 Г 3 |
4. Співзвучне закінчення рядків |
А ритм Б ямб В епіфора Г рима |
5. У якому словнику можна знайти значення слова |
А іншомовному Б синонімів В тлумачному Г орфографічному |
6. У якому стилі мовлення пишеться газетна стаття |
А художньому Б розмовному В науковому Г публіцистичному |
7. У якому столітті українській мові надано статус державної? |
А ХІХ Б ХІХ-ХХ В ХХ Г ХХІ |
8. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма |
А орфографія Б фонетика В графіка Г орфоепія |
9. Який розділовий знак треба поставити в реченні «Гра «Найрозумніший» гра саме для мене» |
А тире Б кому В двокрапку Г кому і тире |
10. Хто з українських письменників закликав заглядати у словник |
А Тарас Шевченко Б Максим Рильський В Василь Симоненко Г Борис Грінченко |
11. У якій відміні при відмінюванні іменника з’являються суфікси –ат-, -ят-, -ен- |
А ІV Б ІІ В І Г ІІІ |
12. Розділ науки, що вивчає правильне написання слів |
А фонетика Б орфографія В графіка Г орфоепія |
13. День української писемності і мови ми відзначаємо |
А 21 лютого Б 9 березня В 24 серпня Г 9 листопада
|
14. Скільки всього є самостійних частин мови |
А 10 Б 5 В 6 Г 9 |
15. У якому слові апостроф не пишеться |
А морквяний Б кров’яний В торф’яний Г дерев’яний |
16. Слово «кожний» - це |
А сполучник |
|
Б прикметник В прислівник Г займенник |
17. Непрямий порядок слів у реченні має назву |
А полісиндетон Б інверсія В літота Г оксиморон |
18. Скільки букв творять голосні звуки |
А 8 Б 6 В 10 Г 9 |
Ведучий..
Поки журі визначатиме шістьох учасників ІІ раунду, давайте переглянемо цікаву інформацію.
Слово журі.
Ведучий. (дякує учасникам, які виходять з гри)
Перед нами 6 гравців, які набрали найбільшу кількість балів. Вітаю вас з першою перемогою.
Наступний конкурс називається « Категорія знань». Теми, як ви здогадалися, пов’язані з основними розділами української мови.. Пропоную 6 тем, кожна з яких має 12 запитань, які коштують по 1 балу.
Якщо гравці дадуть правильні відповіді на усі 12 запитань, то одержать 5 балів бонусу.
Для встановлення порядку вибору категорії проведемо гру «Шифрувальник». У якій послідовності гравці будуть розшифровувати слова, у такій і будуть виступати.
Назвати розділ науки про мову, який складається з 9 букв.
с |
л |
о |
в |
о |
т |
в |
і |
р |
Для проведення наступної гри пропонуються категорії:
За порядком, встановленим після гри «Шифрувальник», кожен з гравців за 1 хвилину має набрати максимальну кількість балів (1 бал – правильна відповідь на запитання). Не забувайте про бонуси.
Починаємо ІІ раунд
Категорія «Орфографія»
Категорія «Лексикологія»
11. Омоніми поділяються на такі групи ( омоформи, омофони, омографи)
12. Застарілі слова, які вийшли з ужитку…(архаїзми)
Категорія «Фонетика»
Категорія «Словотвір»
Категорія «Синтаксис»
12. Назвіть вид обставини, що відповідає на питання: Де? Куди? Звідки? (обставина місця)
Категорія «Морфологія»
1. Скільки в українській мові частин мови? (10)
2. До якого роду належать іменник соня? (спільного)
3. Якою частиною мови виступає слово «майбутнє» в реченні
Вже почалось, мабуть, майбутнє. (іменником)
4. До якого розряду за значенням відноситься прикметник у словосполученні яблуневий сік ? (відносний)
5. Указати форму ступенів прикметника найбільш цікавий? ( складена форма
найвищого ступеня)
6. Як називається форма дієслова, що у реченні може виступати будь-яким членом речення, не змінюється і відповідає на питання що робити? Що зробити?
7. До якого розряду належать займенники мій, свій, нашого? (присвійний)
8. До якої частини мови належать слова тільки, хіба, ото? (частка)
9. На які три групи поділяються прийменники? (прості, складні, складені)
10. Родовий відмінок іменника лоша (лошати)
11. До якої дієвідміни належить дієслово «лити»? (першої)
12. До твердої, м’якої чи мішаної групи належить прикметник кращий? (мішаної)
Слово журі
Ведучий. У фінал виходять три учасники, які набрали найбільшу кількість балів…..
Дякую гравцям, які показали ґрунтовні знання у півфіналі, сподіваюсь зустрітися з вами в наступних іграх.
Учасники фінальної гри мають теж визначитися, в якій послідовності вони будуть грати. Знову нам допоможе гра «Шифрувальник».
Розшифруйте назву однієї з частин мови.
Ч |
А |
С |
Т |
К |
А |
Ведучий.
Не поспішайте відповідь
Давати навмання,
Нехай допомагають
Вам розум і знання!
(Пропоную розглянути таблицю, яка складається з двох скріплених аркушів паперу . На одному аркуші пронумеровано та розфарбовано в чотири кольори 28 квадратів, по 7 кожного кольору:
Учні вивчають таблицю протягом 1 хв, після чого її перевертають стороною, на якій написано у такому самому порядку номери квадратів, але незафарбовані і підрізані з трьох сторін. Учні по порядку, встановленому за грою «Шифрувальник», вибирають номер запитання. Консультант відриває квадрат, а вчитель зачитує запитання з відповідної теми. Кожне запитання своєї теми оцінюється 2, теми суперника – 3 б, "Загальні питання" – 1 б.)
Сектор Червоний – Фразеологія
1.Як називається усталений вислів у формі синтаксично завершеного речення повчального характеру переважно морально-етичної ідеї? (прислів’я )
2. Як називаються вислови типу «Бути чи не бути», «Борітеся – поборете!»? (крилаті вислови).
3. Джерелом походження фразеологізму «дати гарбуза» є … (народ)
4. Як називається усталений вислів узагальненого змісту у формі синтаксично завершеного речення, у якому дається образна характеристика певного явища? (приказка)
5. Що означає фразеологізм «Манна небесна»? (якісь блага, що даються без особливих зусиль)
6. Джерелом походження фразеологізму «Каїнова печать» є… (Біблія)
7. Поясніть значення фразеологізму «З’їсти собаку»? (бути досвідченим)
Сектор Зелений – Морфологія
1.До якої відміни належить слово «ніс»? (ІІ)
2.Якого роду іменник «кенгуру»? (чоловічого)
3.Як звучатиме ім’я жінки Люби, батька якої звати Ігор, у К.в.? (Любове Ігорівно)
4.До якої групи за значенням належить прикметник у словосполученні «лебедина пісня» (присвійно-якісний прикметник)
5. Який займенник не має Н.в.? (зворотній СЕБЕ)
6.До якої групи належить іменник «круглолиций»? Твердої, мішаної чи м’якої? (прикметники на –лиций не належать до жодної з груп)
7.Сполучники сурядності бувають …. (єднальні, протиставні і розділові)
Сектор Синій – Лексикологія
1.До якої групи слів за походженням належать слова: мати, овоч, птах? (власне українська лексика).
2.Слово «москвич» багатозначне чи омонім? (омонім - омофон)
3.Утвори антонімічну пару до слова «хвалити» (докоряти, судити, ганьбити)
4.Слово «мотика» належить до історизмів чи архаїзмів? (історизм, бо належить певній історичній епосі)
5.До якої групи слів за вживанням належить слово «когут»? (діалектизми)
6.Слова громадський – громадянський належать до якої групи слів за значенням?
7.До якої із груп омонімів належить слово «мати»? (омоформи: мати – іменник, мати - дієслово)
Сектор Сірий – Загальні питання
1.Назвіть шосту букву українського алфавіту. (д)
2.Які члени речення становлять його граматичну основу? (Підмет і присудок)
3.Як називаються слова з протилежним значенням? (Антоніми)
4.Як схематично зображуємо означення при синтаксичному розборі? (Хвилястою лінією)
5.Які граматичні категорії має іменник? (Рід, число, відмінок)
6.Слово «медвяний» пишемо з апострофом чи без? (Без)
7.Незмінна частина мови, що виражає почуття, не називаючи їх. (Вигук)
Ведучий.
Підведення підсумків.
Вітаємо переможця конкурсу «Найрозумніший».
Учні, учасники останнього турніру, заносяться до Книги рекордів школи.
1