Інтелектуальна лінгвістична гра-конкурс «Найрозумніший»

Про матеріал
Мета: виявити серед учнів 7-11 класів учня з високим рівнем знань української мови; розвивати увагу, пам'ять, мислення; виховувати повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Інтелектуальна лінгвістична гра-конкурс «Найрозумніший»

 

Мета: виявити серед учнів 7-11 класів учня з високим рівнем знань

            української мови; розвивати увагу, пам'ять, мислення; виховувати 

            повагу до рідної мови.

Учасники: учні 7-11 класів (бажано одного з класу)

 

ХІД ГРИ

Доброго дня, дорогі друзі! Щиро вітаю всіх учасників на інтелектуальній лінгвістичній грі «Найрозумніший». Сьогодні ви зможете показати не тільки знання з української мови та літератури, але й уміння міркувати, зіставляти, знаходити вихід із складних ситуацій. Нехай під час змагання пануватимуть кмітливість, наполегливість, впевненість, довіра та повага один до одного. Усі ці складові допоможуть отримати вам перемогу. Хай щастить!

Надаю слово претендентам на переможця гри.

(прізвища і фото учнів)

Виявити найкмітливіших, найрозумніших і найстаранніших учнів люб’язно погодилися (перелік учнів7-11 класів).

На ігровому подіумі – найкращі гравці, які будуть боротися за перемогу.

Увага!

Мій обов’язок: нагадати правила гри.

Гра проходить у три раунди.  1-й – бліцтурнір, 2-й – категорія знань, 3-й – своя тема.

 

Перший раунд – вирішальний. Адже лише 6 учасників можуть надалі грати в півфіналі. Нагадую правила першого раунду. 18 обов’язкових питань мають по три відповіді, з яких одна лише правильна. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Хто отримає найбільшу кількість балів, той продовжить гру  у півфіналі.. Нагадую,  що після цього конкурсу залишиться лише 6 гравців.

 

Починаємо 1 раунд. Увага! Перше питання.

 

Бліцтурнір

 

1. Скільки звуків в українській мові

А  33

Б   38

В  36

Г 34

2. Алегоричний твір повчального характеру

А байка

Б  дума

В  балада

Г  сонет

3. Скільки звуків у слові «джміль»

А  6

Б  5

В  4

Г  3

4. Співзвучне закінчення рядків

А  ритм

Б  ямб

В  епіфора

Г  рима

5. У якому словнику можна знайти значення слова

А  іншомовному

Б  синонімів

В  тлумачному

Г  орфографічному

6. У якому стилі мовлення пишеться газетна стаття

А  художньому

Б  розмовному

В  науковому

Г  публіцистичному

7. У якому столітті українській мові надано статус державної?

А  ХІХ

Б  ХІХ-ХХ

В  ХХ

Г  ХХІ

8. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма

А  орфографія

Б  фонетика

В  графіка

Г  орфоепія

9. Який розділовий знак треба поставити в реченні «Гра «Найрозумніший» гра саме для мене»

А  тире

Б  кому

В  двокрапку

Г  кому і тире

10. Хто з українських письменників закликав заглядати у словник

А  Тарас Шевченко

Б  Максим Рильський

В  Василь Симоненко

Г  Борис Грінченко

11. У якій відміні при відмінюванні іменника з’являються суфікси –ат-, -ят-, -ен-

А  ІV

Б  ІІ

В  І

Г  ІІІ

12. Розділ науки, що вивчає правильне написання слів

А  фонетика

Б  орфографія

В  графіка

Г  орфоепія

13. День української писемності і мови ми відзначаємо

А  21 лютого

Б  9 березня

В  24 серпня

Г  9 листопада

 

14. Скільки всього є самостійних частин мови

А  10

Б  5

В  6

Г  9

15. У якому слові апостроф не пишеться

А  морквяний

Б  кров’яний

В  торф’яний

Г  дерев’яний

16. Слово «кожний» - це

А  сполучник

 

Б  прикметник

В  прислівник

Г  займенник

17. Непрямий порядок слів у реченні  має назву

А  полісиндетон

Б  інверсія

В  літота

Г  оксиморон

18. Скільки букв творять голосні звуки

А  8

Б  6

В  10

Г  9

 

Ведучий..

Поки журі визначатиме шістьох учасників ІІ раунду, давайте переглянемо цікаву інформацію.

 

Слово журі.

 

Ведучий. (дякує учасникам, які виходять з гри)

 

Перед нами 6 гравців, які набрали найбільшу кількість балів. Вітаю вас з першою перемогою.

Наступний конкурс називається « Категорія знань». Теми, як ви здогадалися, пов’язані з основними розділами української мови.. Пропоную 6 тем, кожна з яких має 12 запитань, які коштують по 1 балу.

Якщо гравці дадуть правильні відповіді на усі 12 запитань, то одержать 5 балів бонусу.

Для встановлення порядку вибору категорії проведемо гру «Шифрувальник». У якій послідовності гравці будуть розшифровувати слова, у такій і будуть виступати.

 

 Назвати розділ науки про мову, який складається з 9 букв.

с

л

о

в

о

т

в

і

р

 

 

Для проведення наступної гри пропонуються категорії:

  1. Фонетика.
  2. Морфологія.
  3. Орфографія.
  4. Словотвір.
  5. Лексикологія.
  6. Синтаксис

 

За  порядком, встановленим після гри «Шифрувальник», кожен з гравців за 1 хвилину має набрати максимальну кількість балів (1 бал – правильна відповідь на запитання). Не забувайте про бонуси.

 

Починаємо ІІ раунд

 

Категорія «Орфографія»

  1. Орфограма – це…( єдино правильне написання)
  2. Як називається явище, коли один із приголосних звуків випадає? (спрощення)
  3. Які бувають орфограми? (буквені та не буквені)
  4. Який розділ науки про мову вивчає правильну вимову слів? (орфоепія)
  5. Скільки префіксів у слові щонайменше? (два)
  6. Яке за будовою слово, у якому два корені? (складне)
  7. Як пишеться слово хіт-парад? (через дефіс)
  8. Як пишуться слова, які мають протилежні за значенням смакові ознаки?(через дефіс)
  9. Як потрібно писати слово віч-на-віч? (через два дефіси)
  10.  З якими іменниками пів-, пишуться через  дефіс? (з власною назвою)
  11.  Наведіть приклад слова з апострофом в іншомовному слові.
  12. Як пишеться слово «напередодні»? (разом)

Категорія «Лексикологія»

  1. Лексичне значення слова – це… (те, що слово означає)
  2. Чим виражається граматичне значення слова? (закінченням)
  3. Наука, яка вивчає походження слів та їх первісне значення – це…(етимологія)
  4. Скільки значень може мати слово? (одне і декілька)
  5. Адресат – адресант  - це …. (пароніми)
  6. Як називаються слова, які наша мова успадкувала з інших мов? (запозичені)
  7. Дібрати український відповідник до слова «абзац». (відступ)
  8. Файно, плай, слоїк  – це… (діалектизми)
  9. До якої групи лексики належать слова: заметіль, хуртовина, віхола? (синоніми)
  10. Гальмування, гума, пальне – це професійна лексика …(водія)

     11. Омоніми поділяються на такі групи ( омоформи, омофони, омографи)

    12. Застарілі слова, які вийшли з ужитку…(архаїзми)

Категорія «Фонетика»

  1. Скільки в українському мовленні губних звуків? (5)
  2. Скільки звуків позначає я після голосного? (два)
  3. Як називається найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо і чуємо? (звук)
  4. Які звуки позначає літера щ? (ш ч)
  5. Якими бувають склади? (відкриті, закриті, наголошені, ненаголошені)
  6. З чим співпадає кількість складів у слові? ( з голосним звуками)
  7. Чи є велика буква, коми та крапки у транскрипції? (нема)
  8. Скільки звуків у слові ящик ?( шість)
  9. Які літери позначають мякість приголосних? ь, я, ю, є, ї)
  10.  Назвати сонорні звуки (м, в, н, л, р, й)
  11. Як називається явище, що відбувається  у слові молотьба? (уподібнення)
  12.  Частина слова, що складається з одного чи кількох звуків і вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря – це (склад)

Категорія «Словотвір»

  1. Яким словом називають ще значущі частини слова?(морфеми)
  2. Назвіть значущу частину слова, що виражає лексичне значення слова?(корінь)
  3. Частина слова без закінчення – це… (основа)
  4. На які дві групи поділяються способи творення слів? (морфологічну і неморфологічну)
  5. У незмінних словах не буває …. (закінчення)
  6. Яке закінчення в слові ліс? (нульове)
  7. Назвати постфікс у слові намагатися.    (-ся)
  8. Як називається з’єднувальний голосний у слові водолій? (інтерфікс)
  9. Як пишеться слово по-учительськи? (через дефіс)
  10. Вкажіть, корінь у слові дит’ясла? (їх два - дит і ясла)
  11.  Назвіть узагальнюючу назву для значущих частин слова, які служать для утворення нових слів. (афікси)
  12.  Як називається спосіб творення слова «Сьогодні» (злиття слів)

Категорія «Синтаксис»

  1. Скільки буває видів словосполучень? (6 – за самостійними частинами мови)
  2. Як називається підрядний зв'язок слів у словосполученні, де головне слово вимагає певної відмінкової форми від залежного? (керування)
  3. Як називається речення, у якому лише один головний член - підмет? (односкладне називне)
  4. Назвіть тип односкладного речення, у якому головний член означає дію або стан невизначених осіб (неозначено-особове)
  5. На які три типи поділяються складнопідрядні речення? (означальні, з’ясувальні, обставинні)
  6. Назвіть ускладнюючий елемент синтаксичної конструкції, що виступає в реченні означенням. (дієприкметниковий зворот)
  7. За схемою синтаксичного розбору наявність одного або двох головних членів у синтаксичній одиниці виражається поняттям «….» (односкладне, двоскладне)
  8. Слова, які відповідають на одне і те ж запитання, відносяться до одного і того ж слова, називаються…( однорідними)
  9. Чуже мовлення, передане дослівно – це …(пряма мова)
  10. Чим поширюється речення? (другорядними членами речення)
  11. Назвіть підмет і присудок у реченні: Очі – волошки в житі.(підмет – очі, присудок - волошки)

     12. Назвіть вид обставини, що відповідає на питання: Де? Куди? Звідки? (обставина місця)

Категорія «Морфологія»

1. Скільки в українській мові частин мови? (10)

2. До якого роду належать іменник соня?   (спільного)

3. Якою частиною мови виступає слово «майбутнє» в реченні

Вже почалось, мабуть, майбутнє. (іменником)

4. До якого розряду за значенням відноситься прикметник у словосполученні яблуневий сік ? (відносний)

5. Указати форму ступенів прикметника найбільш цікавий? ( складена форма

      найвищого ступеня)

 6. Як називається форма дієслова, що у реченні може виступати будь-яким членом речення, не змінюється і відповідає на питання що робити? Що зробити?

7. До якого розряду належать займенники мій, свій, нашого? (присвійний)

8. До якої частини мови належать слова тільки, хіба, ото? (частка)

9. На які три групи поділяються прийменники? (прості, складні, складені)

10. Родовий відмінок іменника лоша (лошати)

11. До якої дієвідміни належить дієслово «лити»? (першої)

12. До твердої, м’якої чи мішаної групи належить прикметник  кращий? (мішаної)

 

Слово журі

 

Ведучий. У фінал виходять три учасники, які набрали найбільшу кількість балів…..

 

Дякую гравцям, які показали ґрунтовні знання у півфіналі, сподіваюсь зустрітися з вами в наступних іграх.

 

Учасники фінальної гри мають теж визначитися, в якій послідовності вони будуть грати. Знову нам допоможе гра «Шифрувальник».

 

Розшифруйте назву однієї з частин мови.

 

Ч

А

С

Т

К

А

 

Ведучий.

Розпочинаємо ІІІ раунд – завершальний етап, який визначить переможця гри «Найрозумніший».

Перед вами таблиця, пронумерована й розфарбована в чотири кольори: 28 квадратів по 7 кожного кольору. Один із кольорів – це ваша тема. У порядку, встановленому за грою «Шифрувальник», вибираєте номер запитання. Кожне питання своєї теми оцінюється 2 балами, теми суперника – 3 балами, «Загальні питання» - 1 балом.

Не поспішайте відповідь
Давати навмання,
Нехай допомагають
Вам розум і знання!

 

(Пропоную розглянути таблицю, яка складається з двох скріплених аркушів паперу . На одному аркуші пронумеровано та розфарбовано в чотири кольори 28 квадратів, по 7 кожного кольору:

  • Червоним кольором – запитання з теми "Фразеологія";
  • Зеленим – запитання з теми "Морфологія";
  • Синім – запитання з теми "Лексикологія";
  • Сірим – "Загальні запитання".

Учні вивчають таблицю протягом 1 хв, після чого її перевертають стороною, на якій написано у такому самому порядку номери квадратів, але незафарбовані і підрізані з трьох сторін. Учні по порядку, встановленому за грою «Шифрувальник», вибирають номер запитання. Консультант відриває квадрат, а вчитель зачитує запитання з відповідної теми. Кожне запитання своєї теми оцінюється   2, теми суперника – 3 б, "Загальні питання" – 1 б.)

 

Сектор Червоний – Фразеологія

1.Як називається усталений вислів у формі синтаксично завершеного речення повчального характеру переважно морально-етичної ідеї? (прислів’я )

2. Як називаються вислови типу «Бути чи не бути», «Борітеся – поборете!»? (крилаті вислови).

3. Джерелом походження фразеологізму «дати гарбуза» є … (народ)

4. Як називається усталений вислів узагальненого змісту у формі синтаксично завершеного речення, у якому дається образна характеристика певного явища? (приказка)

5. Що означає фразеологізм «Манна небесна»? (якісь блага, що даються без особливих зусиль)

6. Джерелом походження фразеологізму «Каїнова печать» є… (Біблія)

7. Поясніть значення фразеологізму «З’їсти собаку»? (бути досвідченим)

 

Сектор Зелений – Морфологія

1.До якої відміни належить слово «ніс»? (ІІ)

2.Якого роду іменник «кенгуру»? (чоловічого)

3.Як звучатиме ім’я жінки Люби, батька якої звати Ігор, у К.в.? (Любове Ігорівно)

4.До якої групи за значенням належить прикметник у словосполученні «лебедина пісня» (присвійно-якісний прикметник)

5. Який займенник не має Н.в.? (зворотній СЕБЕ)

6.До якої групи належить іменник «круглолиций»? Твердої, мішаної чи м’якої? (прикметники на –лиций не належать до жодної з груп)

7.Сполучники сурядності бувають …. (єднальні, протиставні і розділові)

 

Сектор Синій – Лексикологія

1.До якої групи слів за походженням належать слова: мати, овоч, птах? (власне українська лексика).

2.Слово «москвич» багатозначне чи омонім? (омонім - омофон)

3.Утвори антонімічну пару до слова «хвалити» (докоряти, судити, ганьбити)

4.Слово «мотика» належить до історизмів чи архаїзмів? (історизм, бо належить певній історичній епосі)

5.До якої групи слів за вживанням належить слово «когут»? (діалектизми)

6.Слова  громадський – громадянський належать до якої групи слів за значенням?

7.До якої із груп омонімів належить слово «мати»? (омоформи: мати – іменник, мати - дієслово)

 

Сектор Сірий – Загальні питання

1.Назвіть шосту букву українського алфавіту.  (д)

2.Які члени речення становлять його граматичну основу? (Підмет і присудок)

3.Як називаються слова з протилежним значенням? (Антоніми)

4.Як схематично зображуємо означення при синтаксичному розборі? (Хвилястою лінією)

5.Які граматичні категорії має іменник? (Рід, число, відмінок)

6.Слово «медвяний» пишемо з апострофом чи без? (Без)

7.Незмінна частина мови, що виражає почуття, не називаючи їх. (Вигук)

 

Ведучий.

Підведення підсумків.

Вітаємо переможця конкурсу «Найрозумніший».

Учні, учасники останнього турніру, заносяться до Книги рекордів школи.

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку