Урок. 9 клас . Створення проекту статті до Вікіпедії "Безсполучникове складне речення"

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 9 класу за темою " Створення проекту статті до Вікіпедії "Безсполучникове складне речення" допоможе Вам провести цікавий урок, використовуючи різні форми роботи
Перегляд файлу

Тютєрєва Надія Юріївна

Вчитель української мови та літератури

Чугинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

 

 

Урок з української мови

9  клас

27.02.2020

 

Тема.  Створення проекту до Вікіпедії «Безсполучникове складне речення»

 

Мета уроку:

  • навчальна – поглибити в учнів поняття про складне безсполучникове речення та смислові відношення між простими реченнями в його складі; визначати структурні та змістові особливості таких речень; співвідносити з реченнями інших різновидів, самостійно будувати речення цього типу
  • розвивальна – розвивати у дітей уміння зіставляти й порівнювати типологічно споріднені мовні явища; удосконалювати навички правильного інтонування безсполучникових складних речень; чітко формулювати висновки та наводити аргументи на підтвердження власних думок; узагальнювати й систематизувати одержану інформацію;

 

  • виховна – сприяти духовному й естетичному розвиткові школярів; виховувати почуття єдності з колективом

 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації

Методи і прийоми, форми: бесіда, складання речень, інтелектуальні ігри, аналіз тексту, групова робота.

 

Обладнання та матеріали: екран, проектор, презентація, навчальна гра, картки із завданнями, сигнальні картки, макет сторінки Вікіпедії

 

Перебіг уроку

 

І. Мотиваційний етап.

(Словесний настрій).

Учитель. Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? (Відповіді учнів).

Я теж трохи хвилююся, але й радію: адже кожне нове знайомство чи нова зустріч відкриває мені щось цікаве. А сьогоднішній урок незвичайний, бо ми вивчили безсполучникове складне речення, і зараз будемо створювати проект сторінки до Вікіпедії. Для того, щоб отримати необхідні елементи, ви маєте пройти сім раундів інтелектуальної гри.

ІІ. Основний зміст роботи

  1. Пояснення правил

Гра складається з шести раундів та фіналу. На кожен раунд запрошуватиметься один учасник із команди, він/ вона отримує завдання. Тільки в разі успішного виконання якого учасник або учасниця отримує частину інтернет сторінки.

Важливо:

Один учасник може брати участь в одному раунді.

На виконання завдання відводиться певний відрізок часу.

Учасник має право на одну підказку від друзів.

  1. Проведення гри

Слово вчителя. Усім зрозумілі правила? Тоді, пані та панове, вітаємо вас на нашій інтелектуальній грі «Один на один, або Гуртом і батька легше бити»

 

Раунд 1

«Термін перш за все»

Правила: знайти терміни, що стосуються теми

 

І

Ю

П

И

Р

Е

І

Г

Н

Т

О

Т

Д

Ш

З

Х

Б

Ч

Н

П

Д

К

О

К

С

Ц

А

Г

В

Е

М

Ж

      Р

І

Ф

К

О

Н

А

С

Я

Я

А

Р

Ч

Д

Е

Х

М

К

П

И

С

А

В

Е

Р

Л

К

А

К

Л

А

М

Інтонація, кома, тире, двокрапка, схема, БСР, складне

 

Раунд 2

«Знайди  смисл»

Правила: на дошці записані частини речень, їх необхідно правильно поєднати у БСР і визначити смислові відношення між його частинами.

  1. Я відчуваю: день минає (пояснення)
  2. Зрубав дерево – посади два (умова)
  3. Хмара виплакала сльози, ними вмилися гаї (послідовність)
  4. День обіцяє бути погожий: на небі ні хмаринки (причини)
  5. Місяць на небі, зіроньки сяють (одночасність)
  6. Зазиміє – навіть жаба оніміє (час
  7. Зима без снігу – літо без хліба (наслідок)
  8. Не русалонька блукає – то дівчина ходить ( зіставлення)

  

                                                   Раунд 3

 «Дай мені знак»

Правила: на дошці написані речення, необхідно розставити пропущені розділові знаки, пояснити їх вживання.

  1. Вітер з гаєм розмовляє, пливе човен по Дунаю.
  2. Знову закипіло синє море; вздовж байдака знову походжає пан отаман та на хвилю мовчки поглядає.
  3. Одне ти мусиш знати: незнані вміння у тобі таяться.
  4. Торкніться пальцями жилки на скроні – почуєте пульс батьківщини.

 

Раунд 4

 «Інтелектуальний пінг-понг»

Правила: необхідно влучити в стакан із запитанням і правильно відповісти.

  1. Яке речення називається БСР?
  2. На які групи за характером відношень між частинами поділяються БСР?
  3. Які розділові знаки ставлять між частинами БСР?
  4. Які види інтонації є у БСР?
  5. Якщо в попередній частині БСР є дієслово знати, бачити, чути, розуміти і под.., то  ставлять….
  6. Зміст частин протиставляється або зіставляється, то між частинами БСР ставлять…
  7. Як визначити кількість частин у БСР?

Раунд 5

«Шанс на удачу»

Правила: учасник кидає кубик Блума, грань кубика вказує на рубрику із завданням з української літератури, яке необхідно виконати

Назви

 

  1. Розділові знаки, що вживають у БСР
  2. Стилістичні особливості БСР
  3. Головну ознаку БСР

 

Придумай (продовжити речення так, щоб воно стало БСР)

 

  1. Хочеш бути щасливим....
  2. Прийшло літо....
  3. Урожай буде хорошим...

 

Поясни (розділові знаки)

  1. Я сьогодні радію: приїхали мої друзі.
  2. Сонце сіло – йдемо додому.
  3. Відступив вересень, тепер надворі вихукував вітер.

 

Запропонуй (речення, що відповідає схемі)

  1. [ ] – [ ]
  2. [ ], [ ], [ ].
  3. [ ] : [ ].

 

Чому

  1. Чому у БСР важливу роль відіграє інтонації?
  2. Чому БСР частіше вживають у розмовному та художньому стилях?
  3. Чому в реченні « Невдоволено скрипнули сінешні двері, на порозі з'явилися два літні чоловіки» поставлено кому?

 

Поділись ( БСР поділити на частини, розділові знаки пропущено)

  1. Небо порізали вогнями стріли ударив грім на пильних дорогах знявся вітер.
  2. Темна діброва стихла і мовчить листя пожовтіле з дерева летить.
  3. Сонце відбилося високо вгору надворі стало душно.

Раунд 6

«Трансформація»

Правила: учень отримує роздрукований текст, у якому необхідно якнайбільше речень перетворити на БСР

 

Первісний вигляд тексту

Ось і зима. Сипле сніг. І ти уві сні простягаєш мені свої долоні, тихі, як дві сніжинки. Уві сні… Я хотіла слухати музику і чула її, бо пальці твої були наче струни. Ми сміялися, щасливі. Ми сиділи щокою до щоки, а ніч ронила сніг і зорі. Століття проносилося повз нас, і я бачила весь світ у твоїх очах. Уві сні…А було ж літо. Грали бджолині скрипки над кожною квіткою. Летів білоцвіт із яблунь. Широкий світ жив, усміхався. Він був у мені, цей світ, в мені була його музика. З серця, немов із віт яблуневих, летів білоцвіт і шукав твого серця. Згадую: ти і поезія. Пливуть у вічність сумні рядки. Біля мене тремтить сум. То твої пальці. Чую тривожно-ніжний шепіт. То твої вуста. Бачу казково пре-

красний світ. То твої очі…Не летить білоцвіт, а сипле сніг, як холодний спогад минулого. Хіба ти знаєш, що снишся мені? (Зоя Кучерява).

 

Фінал

Правила: на екрані будуть показані твердження про Вікіпедію, ви маєте за допомогою сигнальних карток визначати чи правдиве воно.

Важливо: відповідь зараховується лише тоді, коли вона одностайна

  1. Відомості з Вікіпедії можна використовувати у наукових дослідженнях (ні)
  2. Статті до Вікіпедії можуть писати лише науковці (ні)
  3. У Вікіпедії є статті штучними мовами (так)
  4. Вікіпедія забрнена у Китаї (так)
  5. Існує розділ « Список скандалів, пов’язаних із Вікіпедією (так)
  6. На сайті енциклопедії налічують 15 млн статей (ні)
  7. Найбільша кількість статей Вікіпедії написано шведською мовою (ні)
  8. Вікіпедію створили на пожертвування людей з усього світу (так)
  9. Інформацію до Вікіпедії вносили більше 4 млн людей(так)
  10. У Вікіпедії налічується пнад 2 млрд правок (так)

 

ІІІ. Закріплення знань та вмінь

  1. Виконання тестових завдань

 

Слово вчителя. Відскануйте QR-код, розміщений на сторінці, та виконайте тестові завдання

 

2. Перевірка тестових завдань

 

1. В

2. Г

3. А

4. Б

5. В

6. В

 

IV. Підбиття підсумків

  1. Чи сподобалось вам сьогодні на уроці?
  2. Чи хотіли б ви повторити такий вид роботи?

 

V. Домашнє завдання: скласти тести за темою « Безсполучникове складне речення»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
8671
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку