Тема. Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку, його види.
Наскрізна лінія: громадянська відповідальність.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- дати визначення складного речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку;
- назвати види такого складного речення;
- висловлювати власну думку про те, що означає бути громадянином.
Основні питання теми
1. Графічний організатор «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався/лася».
2. Дослідницька робота з текстом.
3. 5-хвилинне есе на тему «Що означає бути справжнім громадянином в Україні?» з використанням СР з різними видами зв’язку.
Регламент уроку
1. Вступна частина – до 7-8 хв.
2. Основна частина – до 25 хв.
3. Заключна частина – 6-7 хв.
Перебіг уроку
І. Вступна частина.
Організаційний момент
Доброго дня!
Щодня ми бажаємо оточуючим доброго дня чи ранку. Ми зичимо людям добра і навзамін розраховуємо відчути їхнє добро. Адже добро – одна із визначальних цінностей у нашому житті, які наповнюють його сенсом. І я хочу побажати доброго здоров’я вам і вашим рідним, доброго настрою сьогодні й щодня, добрих людей навколо, добрих слів і добрих справ!
Подивіться на свого сусіда чи сусідку поруч, посміхніться і побажайте йому чогось доброго.
Пропоную сьогоднішній урок провести під девізом.
(Девіз уроку є на звичайній чи інтерактивній дошці)
Девіз уроку
Я – старшокласник.
Я – особистість.
Я думаю, аналізую, висловлюю свої судження.
Гадаю, що всі ви згодні зі словами девізу уроку і заперечень немає.
Оголошення теми і завдань уроку
Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою, що стосується складного речення. Ми вже досить довго вивчаємо будову складного речення, і тому я впевнена, що запас ваших знань вагомий. Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошити (учні з інтерактивної дошки списують тему уроку).
Орфографічна розминка
Для початку проведемо орфографічну розминку.
(Словниковий диктант розміщено на інтерактивній дошці).
Завдання: у поданих словах і словосполученнях вставити пропущені букви або написати, знявши скісну риску, пояснити орфограми.
..римінальний ..одекс ..країни, законо/слухняний громадянин, суспільна не/бе..пека, злочи..ість не/повнолітніх, агр..сивний підліток, адвокатс..ка контора, само/оборона, поруше..я законів, злочин і покара..я, су..я, людс..ка гідніст.., права і обов..язки.
(Кримінальний кодекс України, законослухняний громадянин, суспільна небезпека, злочинність неповнолітніх, агресивний підліток, адвокатська контора, самооборона, порушення законів, злочин і покарання, суддя, людська гідність, права і обов’язки)
Взаємоперевірка
Правила написання.
Проблемне запитання. Як ви розумієте зміст словосполучення «законослухняний громадянин»?
(Громадянин, що дотримується чинних законів, підпорядковується певним (прийнятим у громаді) нормам поведінки)
Перевірка випереджаючого домашнього завдання
Гадаю, тепер ви зрозуміли, чому я просила вас скласти сенкан із словом «громадянин».
Зачитайте, будь ласка, свої творчі роботи.
(Громадянин
Свідомий, відповідальний.
Береже, примножує, розвиває.
Людина – гідний взірець для наслідування.
Особистість.)
Молодці! Сподіваюся, що ви не тільки на словах знаєте і розумієте зміст словосполучення «законослухняний громадянин», а і є такими насправді.
Актуалізація знань
А зараз давайте пригадаємо, що ми знаємо з теми уроку. Допоможе узагальнити ваші знання графічний організатор «Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався/лася».
1 колонка «ЗХД»
• Визначення складного речення та його видів.
• Вживання розділових знаків у різних видах складного речення.
Молодці! А тепер подумайте, чого ви ще не знаєте з даної теми уроку, але б хотіли дізнатися, і також запишіть, тільки вже у другу колонку.
Мотивація
2 колонка «ЗХД»
• Які види зв’язку можуть бути між частинами складного речення?
ІІ. Основна частина.
Дослідницька робота з текстом
- Випишіть номери тих речень, у яких різний зв'язок між частинами.
1. Гуманістичні засади громадянського виховання вперше висвітлив у 1970 році Василь Сухомлинський, який вважав першочерговою умовою формування громадянина організацію емоційно насиченого діяльного трудового життя шкільного колективу, що ефективно впливає на становлення громадянської позиції кожного індивіда. 2. Громадянське виховання – це виховання на громадянських ідеалах: бути справжнім громадянином – значить насамперед піклуватися про майбутнє суспільства, а майбутнє – це діти. 3. Знання про Батьківщину – наріжний камінь громадянської гідності, яка закладається в кожній особистості в дитинстві; людина не мислима без громадянської серцевини, а піклування про процес морального виховання є першочерговою турботою батьків та школи. 4. Громадянськість пробуджується в юній душі лише тоді, коли людина вже в ранньому дитинстві і особливо в юнацькі роки робить світ кращим, ніж він є. 5. Громадянин складається з почуття господаря, з почуття відповідальності за все, що є в нашому житті, а громадянськість – це насамперед відповідальність, обов’язок та вища сходинка в духовному житті людини, на якій вона віддає себе справжньому ідеалові.
- Перевірте правильність свого вибору.
2. Громадянське виховання – це виховання на громадянських ідеалах: бути справжнім громадянином – значить насамперед піклуватися про майбутнє суспільства, а майбутнє – це діти. 3. Знання про Батьківщину – наріжний камінь громадянської гідності, яка закладається в кожній особистості в дитинстві; людина не мислима без громадянської серцевини, а піклування про процес морального виховання є першочерговою турботою батьків та школи. 5. Громадянин складається з почуття господаря, з почуття відповідальності за все, що є в нашому житті, а громадянськість – це насамперед відповідальність, обов’язок та вища сходинка в духовному житті людини, на якій вона віддає себе справжньому ідеалові.
Ключ: 2, 3, 5.
- Зробіть висновок про те, який може бути зв'язок між частинами складного речення.
Один учень робить висновок.
- Запишіть опорний конспект про СР з різними видами зв’язку.
Розвиток навичок
5-хвилинне есе (самостійно) на тему «Що означає бути справжнім громадянином в Україні?» з використанням СР з різними видами зв’язку.
Кілька учнів зачитують есе, називаючи вид зв’язку між частинами складних речень.
(На мою думку, бути справжнім громадянином взагалі, а зокрема в Україні – означає любити і поважати те місце, у якому ти живеш: це може бути твій під’їзд, подвір’я, зупинка, а далі вже, переходячи до масштабів району чи області, твоє місто чи село. Це означає – не смітити, не плювати, прибирати, домовлятися з іншими людьми, наприклад, коли ти робиш ремонт або коли у тебе буде вечірка: потрібно поважати не тільки себе, а і своє оточення.)
ІІІ. Підсумкова частина.
Рефлексія
Графічний організатор роботи «ЗХД»
Давайте повернемося до графічного організатора роботи «ЗХД». Гадаю, нам час зробити запис у 3 колонку. Що варто написати? Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
• Складні речення можуть бути із різним сполучниковим зв’язком (підрядним і сурядним) та безсполучниковим і сполучниковим.
Короткий практикум
Установіть відповідність між реченнями та видом зв’язку.
А) А речення – мов зоряний разок слів-намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно (Д. Білоус). |
1. Складне речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком |
Б) Збулись твої (Шевченкові) слова пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб всесильним став (М. Рильський). |
2. Складне речення із підрядним та безсполучниковим зв'язком |
В) А я додам: любити можна поезію в добу ракет, бо, дивна річ, людина кожна якоюсь мірою поет (М. Рильський). |
3. Складне речення із сурядним та підрядним зв'язком |
Г) Над вечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом (Григір Тютюнник). |
4. Складне речення із сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язком |
Ключ: 1 – Б, 2 – В, 3 – А, 4 – Г.
«Мікрофон»
Продовжіть речення: «Сьогодні на уроці я…»
Домашнє завдання
Параграф підручника … Написати есе на тему «Я – громадянин України», використовуючи речення з різними видами зв’язку.
Заключне слово вчителя
Люди в сукупності становлять велику силу, а правильне її використання зможе змінити все на краще: прикладом цього можуть бути безліч періодів в історії нашої держави.
Гадаю, що ви усвідомили, що для того, щоб бути гідним громадянином своєї держави, треба чимало працювати над собою. Тому я бажаю всім нам бути справжніми громадянами України і все робити задля її добра.