В матеріалі запропоновані ігри для 5 класу на уроці української літератури. Урок стане ще більш цікавим, адже ігрова діяльність на уроках розпочинає невимушене спілкування дитини з колективом та вчителем. Завдяки іграм в учнів виробляється звичка зосереджуватися, працювати самостійно або в команді, розвивається пам'ять, увага, проявляються індивідуальні якості, здібності дітей.
Інтелектуальна гра для 5 класу
Малі фольклорні форми – основа розвитку умінь спостерігати та аналізувати
Очікувані результати: збагатити знання дітей про малі фольклорні форми, навчити учнів розрізняти поняття прислів’я та приказки, відтворювати прихований зміст загадок, використовувати їх у своєму мовленні; розвивати уважність, зосередженість, пам’ять, логічне мислення; виховувати інтерес до усної народної творчості, до літератури, формувати естетичний смак.
Учитель: Світ літератури є неймовірно захоплюючий, у ньому ми можемо експериментувати, фантазувати, мандрувати. І на сьогоднішньому уроці ми у цьому переконаємося завдяки малим фольклорним формам: прислів’ям, приказкам, загадкам. Використання цих форм посилює емоційність, активізує інтерес до читання. За змістом вони є різноманітні, але привертають увагу до себе завдяки своїй конкретиці, влучності, різнобічності.
Щоб потрапити до чарівної країни фольклору, вам потрібно виконати тестові завдання. Учні поділені на дві команди, кожна з яких обирає собі капітана, назву та речівку.
І завдання – «Мозковий штурм»
а) прислів’я; б) приказка; в) загадка.
2. Образний вислів, який позбавлений повчального змісту називається:
а) загадка; б) приказка; в) прислів’я.
3. Повчальний вислів, який складається з двох частин це:
а) приказка; б) загадка; в) прислів’я.
4. Стислі поетичні запитання, де у прихованій формі одні предмети
зображуються через інші називаються:
а) прислів’я; б) приказка; в) загадка.
5. Який художній засіб найчастіше використовується в загадках?
а) епітет; б) метафора; в) анафора.
ІІ завдання – «Хто швидше?»
У цьому завданні важлива уважність та зосередженість кожного учасника, адже команді потрібно швидко розподілити прислів’я та приказки та записати номери у вільні комірки. За кожну правильну відповідь, учасники отримують додатковий бал ( в даному випадку яблучко у свій кошичок).
Очікувана відповідь:
ІІІ завдання — «Розпізнавалочка».
Учитель: завдання на швидкість, хто знає прислів’я піднімає руку. Перемагає та команда, яка більше матиме правильний відповідей.
1. Яке прислів’я використовують, коли говорять про людину, що довго мудрує над якимось завданням, а з допомогою друга, виконує його швидко?
(Одна голова добре, а дві краще).
2. Яке прислів’я допоможе нам, коли ми опиняємося в незнайомому для нас місті? (Язик до Києва доведе).
3. Так кажуть про людину, яка не боїться життєвих труднощів та рухається вперед до своєї цілі (Вовків боятися — в ліс не ходити)
4. Пригадайте прислів’я у якому говориться про людину, яка зовні є бездоганною, тихою, скромною, вихованою, але в один прекрасний момент, коли не очікуєш цього, вона робити негарні вчинки на які б не міг ніколи подумати ( У тихому болоті чорти водяться)
5. Яке прислів’я ви використаєте, коли говоритимете про людину, яка не цінує людської праці, а користується лише чужими заслугами? (На чужий труд ласий не будь. Чужим добром не збагатієш).
6. Яким прислів’ям ви помирите друзів, що посварилися? (Дружба будує, а розбрат руйнує. Солом'яна згода краща за золоту зраду).
7. Згадайте прислів’я, яке характеризує балакучу людину, яка завжди має що сказати (За словом у кишеню не полізе).
ІV завдання – «Скриня народної мудрості»
Учитель: Кожна команда отримує листки із завданнями, у якому потрібно поєднати частини прислів’їв та приказок в єдине ціле, розфарбувавши одним кольором, та пояснити на прикладі з творів або особистого досвіду значення кожного з них. В даному випадку пропонуються прислів’я та приказки про дружбу, учням буде легко пояснити їх значення та підібрати аргументи до конкретних життєвих ситуацій.
Очікувана відповідь:
V завдання – «Знайди картинку до загадки»
Кожній команді пропонуються завдання із загадками та зображеними на них малюнками-відповідями. Прочитавши їх, учні мають уважно проглянути запропоновані малюнки та знайти відгадки. Перемагає та команда, яка швидше знайде правильні відповіді. Ця гра розвиває логічне мислення, спостережливість, кмітливість.
Очікувані відповіді:
V завдання – «Числова розшифровка»
Розгадайте ребуси із зашифрованими числівниками у прислів’ях, з яким числом пов’язані вони. Пригадайте ще прислів’я у яких є числівники.
Очікувані відповіді:
Сім п’ятниць на неділю.
Сім раз одмір, а раз одріж.
Семеро одного не ждуть.
Сім літ мак не родив, і голоду не було.
V завдання – «Творці прекрасного».
Кожна команда за визначений час має написати власні загадки та запропонувати для відгадування команді суперників. Відповіддю до загадок будуть власні намальовані відгадки. Перемагає команда, яка напише цікаву загаду та намалює оригінальну відгадку.
( Приклади загадок та малюнків учнів)
1. Я люблю цю дуже гру,
М’ячик всі ганяють
Його б’ють, штовхають
Вгору відбивають
Головне забити гол!
Це прекрасна гра .....
2. Як не бий, він не заплаче
Тільки сам завзято скаче
3. Коли дощик закінчиться
Й зникнуть темні хмари,
Небо гарно прикраситься
Сімома кольорами.
4. Довжину предметів відміряє,
та на математиці нам допомагає.
5. Вони нам допомагають,
Україну захищають!
6. Тільки впаде на землю сніг,
Він ховається в барліг.
Спить він там до весни,
Сниться йому мед запашний.
Підбиття підсумків