Урок
з української мови
в 7 класі
за темою «Узагальнення, систематизація знань
з теми «Прислівник»»
Учитель української мови та літератури Красноградської гімназії «Гранд»
Красноградської районної ради Харківської області
Супрун Тетяна Володимирівна
Тема. Узагальнення, систематизація знань з теми «Прислівник»
Мета: повторити та систематизувати вивчене про прислівник;
розвивати увагу, кмітливість, удосконалювати вміння використовувати прислівники в мовленні; виховувати національну гідність.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
1. Мотивація навчальної діяльності школярів
1. Організаційний момент
2. Оголошення теми та мети уроку
2. Актуалізація опорних знань учнів
1. Словниковий диктант ( тема «Прислівник»)
3. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Завершуємо з учнями віртуальну подорож країною «Морфологія». Робимо зупинку в місті Прислівник. (Учні самостійно визначають завдання уроку).
- Вам уже багато відомо про це місто. Тож спробуймо скласти карту місцевості за допомогою гронування
- Отже, характеристика місцевості виявилася пізнавальною. А ще у великому місті є бізнес. І наш урок буде побудовано на завданнях від різноманітних фірм.
2. Словникова робота.
Бізнес – будь-який вид підприємницької діяльності, що дає прибуток.
Бізнесмен – людина, яка робить бізнес.
3. Фірма «Орфограма» пропонує знайти і виправити помилки, пригадавши правила «Правопис прислівників».
По –друге, хтозна-куди, ані-трохи, будь-де, щогодино, впевнено, віч-на-віч, як небудь, навмання, аби де, коли то, якнеяк.
4. Фірма «Дослідження-зіставлення» пропонує дібрати прислівники до поданих схем-моделей, визначити спосіб словотворення.
1. По------------и (по-вовчи, по-українськи, по-заячи(префіксально-суфіксальний спосіб).
2. Тишком----------- (тишком-нишком, ледь-ледь, часто-густо).
5. Фірма «Знайди зайве слово» пропонує виписати з поданих слів у ряду лише зайве.
1-В. Ледве-ледве, сіро-блакитний (прикметник), любо-дорого.
2-В. Написано по-латинськи, відпустка по перше вересня (прийменник, числівник).
3-В. Десь (прислівники з частками де-, аби-, сь- пишуться разом),
будь-коли, як-от, гег-ген.
6. Рольова гра « Адвокат».
Де є бізнес, там неодмінно знайдеться робота для адвокатів.
- Діти, у даній грі ви виступатимете адвокатами, бо маєте захистити свої знання з теми «Прислівник».
Учень-мовознавець:
- Прислівник – цікава й складна частина мови. Його характерною особливістю є різноманітність. Це пояснюється тим, що протягом багатьох віків прислівники формувалися й формуються з різних частин мови. Найбільше їх утворюється від прикметників та іменників.
Прокурор:
- Звинувачення перше. Невідомому Х були запропоновані такі речення:
1. У нього добре (прикметник) серце. 2. Їм добре (прислівник) жилося.
3. Сказати добре (прикметник) слово.
- Невідомий припустився помилки, не виділивши в другому реченні в слові добре закінчення.
Адвокати доводять, що у другому реченні слово «добре» є прислівником, а не прикметником.Отже, у ньому немає закінчення -е-.
Суддя:
- Таким чином, дане звинувачення є безпідставним.
4. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Інтерактивний метод «Мікрофон»
-Чого я навчився (навчилася) на сьогоднішньому уроці?
- Тепер мені зрозуміло, що…..
5. Домашнє завдання. Скласти словниковий диктант за темою «Прислівник»