Інтелектуальний турнір "Вшануймо пам'ять Кобзарю"

Про матеріал
Розширити знання учнів про життя та творчість Тараса Шевченка, ознайомити з творами Шевченка, які було покладено на музику, розвивати інтерес до спадщини, яку залишив нам поет, виховувати любов до книги, бажання читати твори Тараса Шевченка.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                              

 

                                                                        

                                                              

                                                                       

 

 

 

 

ВШАНУЙМО ПАМ’ЯТЬ  КОБЗАРЮ

( Інтелектуальний турнір для учнів 3-х класів)

Мета: розширити знання учнів про життя та творчість Тараса Шевченка, ознайомити з творами Шевченка, які було покладено на музику, розвивати інтерес до спадщини, яку залишив нам поет, виховувати любов до книги, бажання читати твори Тараса Шевченка.

Обладнання: портрет Тараса Шевченка, рушник, аудіо запис пісні «Садок вишневий коло хати»,аудіо запис вірша  поета «Заповіт» , пісня на вірші Т.Шевченка  «По діброві вітер віє», картки, прислів'я, мультимедійна  презентація.

Місце проведення:  актова зала

                                                       ХІД ЗАХОДУ

1 учень.  (Слайд 1)

Щовесни, коли тануть сніги

І на рясті сяє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

2 учень.

Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами,

Земля, яку скропив Тарас

Дрібними росами-сльозами.

3 учень.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душу окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

4 учень.

У росяні вінки заплетені суцвіття,

До ніг тобі, титане, кладемо.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

Тебе своїм сучасником звемо.

 Учитель.

  • Як і щороку, ми вшановуємо пам'ять  великому поету, художнику, мислителю, діячу визвольного руху Тарасу Григоровичу Шевченку.

Сьогодні наш  інтелектуальний турнір  ми присвячуємо  200-річчю з дня народження Великого Кобзаря.

Ведучий.

  • Сьогодні на кращого знавця життя і творчості поета братимуть участь три команди – «Барвінок», «Вербиченька», «Калинка».

Ведучий.

І конкурс

                                   «Представлення команд» (Слайд 2)

  • Чому ваші команди мають такі назви? Назвіть вірші, у яких згадуються ці рослини.

Ведучий.

За правильні відповіді ви отримали фішки у формі ромашки.

Як ця квітка пов'язана з життям малого Тараса? (Сестра, яка няньчила малого Тараса, часто залишала брата в ромашках, а сама бігла з дітьми гратися, бо ще сама була малою і їй дуже хотілося погуляти, хоч вона дуже любила брата і щоразу обіцяла більше ніколи не залишати його самого.

Ведучий.

ІІ  конкурс 

Вікторина  «Стежками долі Кобзаря» (Слайд 3)

  1. Де і коли народився Тарас Григорович Шевченко?

(У селі Моринцях на Звенигородщині, у кріпацькій сім'ї  9 березня

 1814 р., зараз це Черкащина.)

  1. Як звали матір, батька і діда Тараса? (Катерина, Григорій, Іван.)
  2.  Село, в якому минуло дитинство Тараса Шевченка. (Кирилівка.)
  3. Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас? (Бунтівник.)
  4. Скільки дітей було у сім'ї? ( Шестеро дітей, Тарас був третьою дитиною.)
  5. Як звали братів і сестер Тараса? (Микита, Катерина, Ярина,  Марія, Йосип.)
  6. Якою була найбільша мрія хлопчика? (Учитися малювати.)
  7. У скільки років Тарас залишився круглою сиротою? (У 11 років.)
  8. «Із нього буде або щось дуже добре, або велике ледащо…» Чиї це слова і коли їх було сказано? (Це сказав батько Тараса перед смертю.)
  9. Що раніше почав робити Тарас – писати вірші чи малювати? (Малювати.)
  10. Що ви знаєте про навчання Шевченка? Яким він був учнем. (У 8 років пішов до школи. Брався до науки охоче. Найбільше любив писати. Дуже гарно читав. Непосидючий. Години не посидить тихо. Мав чудову пам'ять.)
  11. У яких творах Тарас Шевченко пише про своє нещасливе дитинство? («Мені тринадцятий минало», «І виріс я на чужині», «І золотої й дорогої».)
  12.  Яким був маленький Тарас за характером? (Тонкосльозий – що жалісне почує – разу плаче. Упертий – як стане на своє, то, як тур. Розбіяка – люди називали його Кармелюком. Добрий – купляв сестричкам цукерку чи бубличок, а собі аркуш грубого сірого паперу.)
  13.   Коли Шевченко почав мріяти про свою книжку? Про поетичну творчість? (Коли, прибираючи у дяка, знайшов зшитий зошит, у якому дяк записував псалми, щедрівки, пісні, вірші.)
  14.   Як називається перша книжка Т.Шевченка? («Кобзар», виданий у 1840 р. до якого увійшло 8 творів.)
  15.  Хто звільнив Т.Шевченка з кріпацтва? (У 1838 році,коли йому йшов 25-й рік, художники К.П. Брюллов, І.Сошенко, О.Г.Венеціанов, поет В.А.Жуковський  викупили Тараса Шевченка з кріпацтва, бо побачили його талант. Художник К.П.Брюллов намалював портрет В.А.Жуковського, картину розіграли на аукціоні. За отримані гроші, 2500 крб.,  і був викуплений Тарас Шевченко з неволі.)
  16.  Який навчальний заклад закінчив Т.Шевченко? (Петербурзьку академію мистецтв.)
  17.   Чому Шевченкові заборонили писати вірші й малювати? (Закликав до боротьби.)
  18.   Де поет відбував заслання? (У Казахстані.)
  19.   Як називалася книжечка, у яку він записував вірші на засланні? Чому?

(Захалявною,  ховав  її в халяву чобота.)

  1.   У якому році Тарас Шевченко побував на Конотопщині? (Серпень 1845 р., у с. Гирівка (нині с. Шевченкове) у братів Лазаревських.)
  2.   У яких ще містах  на  Сумщині побував Шевченко?

   (1845 року – на ярмарку  у Ромнах;

         1859 року – у друзів і знайомих на Лебединщині й Конотопщині).

  1.    Що змусило  Т.Шевченка написати «Заповіт» у 1845 році? ( Хвороба.)
  2.    Скількома мовами перекладено «Заповіт»? (150-ма мовами.)
  3.  Яку книгу для маленьких дітей уклав і видав власним коштом Тарас Шевченко? («Буквар»)
  4.   У якому році помер Т.Шевченко і де його було поховано? (10 березня 1861 року, м. Петербург, Смоленське кладовище.)
  5.  Коли і де Т.Г.Шевченко був перепохований?  (У травні 1861 року на Чернечій горі,  м. Канів.)

ІІІ  конкурс

Поетичне лото  «Вірші  Шевченка у серці кожного із нас» (Слайд 4)

Ведучий.

  • Зараз у наших команд є можливість показати наскільки добре вони знають твори Тараса Шевченка. Я буду читати початок вірша, а діти поміж своїх карток повинні відшукати продовження вірша. Той, хто першим знайде потрібну картку, зачитує її або ж декламує вірш напам'ять, називає заголовок. Перемагає команда, яка збере найбільше карток.

                      Вірші Тараса Григоровича Шевченка (Слайди 5 – 9)

                  ***

Тече вода із-за гаю

та попід горою.

Хлюпощуться качаточка

помеж осокою.

 

А качечка випливає

з качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

з дітками своїми.

 

                       ***

І досі сниться: під горою

меж вербами та над водою

біленька хаточка. Сидить

 

Неначе й досі сивий дід

коло хатиночки і бавить

хорошеє та кучеряве

своє маленькеє внуча.

 

                       ***

Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

 

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

Сади рясні похилились,

Тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

 

                         ***

Встала  й весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;

 

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї –

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають.

 

                      ***

Вітер віє-повіває,

По полю гуляє.

На могилі кобзар сидить

Та на кобзі грає…

 

Сивий ус, стару чуприну

Вітер розвіває;

То приляже та послуха,

Як кобзар співає.

 

Ведучий.

                                                ІV конкурс

«Лине пісня Кобзаря» (Слайд 10)

            Народні пісні Тарас чув із самого дитинства від мами, сестрички, діда, кобзарів.  Тарас часто підспівував старшим, а коли було йому років 8-9, то з дівчатами співав, хай яку пісню почнуть. У свою маленьку книжечку переписував зміст пісень, особливо про сирітську долю. Без пісні Тарас Шевченко не міг жити. Працюючи над своїми картинами завжди тихесенько наспівував, зачаровуючи товаришів і свого вчителя «Великого Карла», як називав він Брюллова.

  • Який композитор написав близько 100 мелодій на слова Тараса   Шевченка? (Український композитор Микола Лисенко.)
  • Назвіть вірші Тараса Шевченка, які покладено на музику? («Зоре моя вечірняя», «Тече вода з-під явора…», «Садок вишневий коло хати», «Дивлюся, аж світає…», «Сонце заходить, гори чорніють»,

«Реве та стогне Дніпр широкий»)

  • Як називалася головна річка у давнину? ( Славутич.)
  • Звучить  аудіозапис пісні на вірші Тараса Шевченка «Садок вишневий коло хати». (Слайд 11)

Ведучий.

      І до сьогодні  у родинах,  із покоління в покоління, передаються пісні на вірші Тараса Шевченка.

  • Звучить пісня на вірші Тараса Шевченка «По діброві вітер віє» у виконанні учнів та батьків.

 

Ведучий.

                                                V  конкурс

«Скринька народної мудрості» (Слайд 12)

                                        (Скласти  прислів'я)

  • Тарасові слова -                             то для народу великий дар
  • Шевченкове слово                        то правда жива.
  • Шевченків «Кобзар» -                  у віках не старіє.
  • Шевченко Тарас -                          мов зорі.
  • Шевченкові твори сяють,            наче сонце для нас.

( Капітани рахують фішки.  Підбиття підсумків.)

Ведучий.

                                                                                           (Слайди 13,14,15)

  • Вболівальникам пропонується відгадати до яких творів Тараса Шевченка намальовані ілюстрації ( «Садок вишневий коло хати», «Встала й весна», «Тече вода з-під явора»)

Ведучий . 

      Минає 208 років з дня народження славного сина України Тараса Григоровича Шевченка. І дорослі, і діти шанують великого українського поета, художника, борця за волю народу і завжди будуть пам'ятати його заповіти.

1 учень.

У вікні любисток, на підлозі м'ята,

В золотій оправі книга серед книг.

Наче щедре сонце поселилось в хаті,

Як велике щастя стало на поріг.

2 учень.

Мудра, світла книга, - то «Кобзар» Тараса,

На столі, як свято, білий коровай.

І пішло повір'я з дідівського часу.

Як «Кобзар» у хаті – буде щастя, знай.

 

3 учень.

Ти пройди по селах рідної Вкраїни:

В кожній хаті – книга, на стіні – портрет.

В рушнику розшитім, квітчаний в калині,

Бо в святій пошані у людей поет.

4 учень.

То співець-предтеча, наш Кобзар Шевченко,

Знають його люди і широкий світ.

Внук Дніпра-Славути, син Вкраїни-неньки,

Він живе в народі, як і «Заповіт».

(Звучить пісня «Заповіт», діти слухають стоячи. (Слайд 16))

 

docx
Додано
12 січня 2023
Переглядів
319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку