Інтелектуально-розважальна гра «Хто кращий?» (вивчаємо Лесю Українку по-сучасному)

Про матеріал
Узагальнити і систематизувати знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; пробуджувати у дітей інтерес до читання творів; розвивати мовлення учнів, уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях, колективну творчість і комунікативні здібності, формувати ціннісне ставлення до духовних надбань свого народу, сприяти розвитку творчої особистості, створювати умови для самореалізації, вміння працювати командою; виховувати у дітей через ігри людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей, великодушність, скромність та самопожертву.
Перегляд файлу

Інтелектуально-розважальна гра «Хто кращий?»

(вивчаємо Лесю Українку по-сучасному)

 

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; пробуджувати у дітей інтерес до читання творів; розвивати мовлення учнів, уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях, колективну творчість і комунікативні здібності, формувати ціннісне ставлення до духовних надбань свого народу, сприяти розвитку творчої особистості, створювати умови для самореалізації, вміння працювати командою; виховувати у дітей через ігри людяність, гуманізм у стосунках, доброзичливість, повагу до людей, великодушність, скромність та самопожертву.

Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, комплекти літер, музика, картки.

 

Хід заходу

Доброго дня! Ми пропонуємо вам пройти  життєвими шляхами Лесі Українки.

Сьогодні  ми  пограємо в інтелектуально-розважальну гру «Хто кращий?».

 

Пояснення характеру виконання роботи, поділ учнів на групи.

 

Проведення гри «Хто кращий»

У грі беруть участь дві команди – команда хлопців  та команда дівчат. Дуель між командами хлопців та дівчат ділиться на  раунди, які складаються з різноманітних конкурсів. Переможця буде визначено у фінальному раунді, де бали переможця зростуть удвічі.

 

 

На шляху до перемоги у кожної команди є 8 конкурсів. Кожен конкурс оцінюється у 10 балів. Команди  у деяких конкурсах можуть поповнити свою скарбничку ще на п’ять балів, якщо зможуть розв’язати бонусне завдання.

 

Все зрозуміло. Починаємо. Але  у нас залишилася одна незавершена справа – хто починає перший конкурс. І я думаю, що хлопці проти не будуть, якщо першими почнуть наші дівчатка, адже ви джентельмени.

 

Раунд 1

«Збери слова»

Перший наш конкурс  називається «Збери слова».

4 гравців із вашої команди отримують по 4 літери (або 8 гравців по 2 літери), ми прикріплюємо їх на руки. Дівчатка, не лякайтеся.  Зберіться, будь ласка. Правила наступні: зачитуються  питання, дівчата їх відгадують і вибудовують слово з літер, які в них на рукавичках. Треба рухатися і швидко переміщатися з літерами. Слово складаємо зліва направо, щоб ми, змогли його прочитати. Команда, яка склала більшу кількість слів отримує 10 балів, команда, яка склала меншу кількість слів – 0 балів.

Запитання для дівчат:

К О С А Ч Ф Р Н И З И Л Д І Я М

  1. Справжнє прізвище Лесі Українки - …. (Косач).
  2. Хто назвав Лесю Українку «чи не одиноким  мужчиною на всю новочасну Україну»? (Франко).
  3. Варення з яких ягід називається Лесиним? (Кизил).
  4. Назва першого вірша поетеси… («Надія»).
  5. Вставити пропущене слово:  «…далекая, … минулая» … (Мрія).

Запрошуємо наших хлопців

Запитання для хлопців: 

У К Р А Ї Н К А О В Л І Я С Е П

  1. Псевдонім Лариси Петрівни Косач… (Українка).
  2. Лесині улюблені квіти… (Конвалії).
  3. Лесине дерево в Луцьку біля замку Любарта… (Ясен).
  4. Яку пору року зображено в першій дії «Лісової пісні»? (Весна).
  5. На якому музичному інструменті грав Лукаш? (Сопілка).

Бонусне завдання (5 балів)

Для хлопців: Скільки відсотків дівчат знають  напамʼять поезію «Надія» Лесі Українки? (Дівчата пишуть на папері або вказати в презентації заздалегідь число відсотків після опитування).

Для дівчат:  Скільки відсотків хлопців знають напамʼять поезію «Contra spem spero» Лесі Українки? (Хлопці пишуть на папері  або вказати в презентації заздалегідь число відсотків після опитування).

Отже, рахунок…….На користь….

Раунд 2

«Жінка чи чоловік»

Ми переходимо до наступного конкурсу, який називається «Жінка чи чоловік», де команда показує свій сукупний інтелект. Ми будемо ставити запитання і команда має дати якомога більше правильних відповідей. Відповідь має бути лаконічною «Чоловік» або «Жінка». Зараз ви продемонструєте, як Ваші знання допоможуть Вам. Команда, що дасть більше правильних відповідей отримає до своєї копілки +10 балів, команда суперниця не отримає нічого.

Хлопці ви готові?

1. Автор твору «Лісова пісня» (Жін.)

2. З ким найбільше дружила Леся? (Чол.)

3. Хто дав літературне імʼя Ларисі Косач?… (Жін.)

4. До кого найбільше була подібна Леся? (Чол.)

5.  Підручник «Стародавня історія східних народів» написано для (Жін.)

6. Хто навчив маленьку Лесю грати на фортепіано? (Жін.)

 

А тепер ваша черга дівчатка. Вам потрібно дати правильні відповіді на запитання. Почали!

 

1. Автор твору «Сontra spem spero!» (Жін.)

2. Кому належать слова: «Зрубай її, як хочеш, хіба я бороню? Ось на й сокиру?» (Жін.)

3. Кому вишила сорочку Леся у 6 років? (Чол.)

4. Хто купив Лесі фортепіано? (Жін.)

5. Свій перший вірш «Надія» Леся Українка присвятила… (Жін.)

6.  Кому належить збірка «На крилах пісень»? (Жін.)

 

Бонусне завдання  (5 балів)

Для хлопців і дівчат (команда має дати якомога більше правильних письмових відповідей):

Назвати події із життя Лесі Українки, які повʼязані із цифрами:

42 –

9 –

1871 –

4 –

15 –

6 –

10 –

1893 –

1913 –

13 –

Відповіді:

 42 (стільки років прожила поетеса); 9 (написаний перший вірш «Надія»); 1871 (рік народження поетеси); 4 (4 збірки було видано за життя поетеси);15 (приблизно стільки мов знала Леся Українка); 6 ( 6 дітей у сімʼї Лесі Українки);  10 (початок хвороби); 1893 (рік виходу першої збірки «На крилах пісень»); 1913 (рік смерті); 13 (було надруковано перший вірш «Конвалія»).

Отже, рахунок…….На користь….

Раунд 3

«Хто я?»

Наступний конкурс має назву  «Хто я?»

Від кожної команди потрібно по одному учаснику. У вас за спиною на мультимедійній дошці малюнок персонажа

  • Мавка (для хлопців),
  • Лукаш (для дівчат).

Ви маєте задавати запитання так, щоб ваша команда давала на них відповіді «так» або «ні», якщо  від команди буде підказка, то команда програла.

Дівчата (хлопці), то хто з вас найсміливіший – ідіть до мене.  На екрані зʼявляється зображення. Дівчина (хлопець) починає ставити питання команді.)

Бонусне завдання  від Лесі Українки (5 балів)

Увага на екран! Конкурс на швидкість. Яка команда знає відповідь – підносить руку і дає відповідь на запитання. Якщо помиляється - бали отримує суперник. Літературний псевдонім матері Лесі Українки? (Олена Пчілка).

Отже, рахунок…….На користь….

Раунд 4

«Дуель»

«Так чи ні»

 І так конкурс капітанів  «Дуель»  «Так чи ні».

Запитання для хлопця:

  1. Леся Українка – це псевдонім Л.П. Косач. (Так )
  2. Уроки гри на фортепіано Леся брала в М. Лисенка. (Так )
  3. Леся в дитинстві не дружила з ровесниками. (Ні)
  4. Перша збірка називалася «На крилах пісень». (Так )
  5. Леся Українка писала лише вірші. (Ні)
  6. У сім'ї Косачів було 6 дітей. (Так )
  7.  І.Франко був другом родини Косачів. (Так )
  8. С. Мержинський був чоловіком Лесі Українки. (Ні)
  9. Леся Українка перекладала твори європейської літератури українською мовою. (Так )
  10.  Леся Українка не була в Єгипті. (Ні)

 

Запитання для дівчини:

  1. Леся Українка народилася в селянській родині. (Ні)
  2. Михайло Драгоманов – це батько Лесі Українки. (Ні)
  3. У Лесі було двоє братів і три сестри. (Так)
  4. Ольга Драгоманова-Косач – мати Лесі Українки . (Так)
  5. Леся Українка кохала Сергія Мержинського (Так)
  6. Леся Українка писала не лише поезії, але й драматичні твори. (Так)
  7.  Леся Українка та Ольга Кобилянська ніколи не були знайомі. (Ні)
  8. «До мого фортепіано» - твір Лесі Українки. (Так)
  9. Леся Українка є виразним неокласиком. (Ні)
  10.  Поетеса була одружена з Климентієм Квіткою. (Так)

Бонусне завдання (5 балів)

Прийом «Кошик» (із кошика треба дістати питання і дати відповідь)

  1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)
  2. Прізвище письменниці до одруження. (Косач)
  3. Ім'я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала. (Михайло)
  4. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя. (Туберкульоз)
  5. Село, де народилася Леся Українка. (Колодяжне)
  6. Місто для лікування і відпочинку письменниці. (Євпаторія)
  7. Ім'я матері Лесі. (Олена)
  8. Основна риса характеру поетеси, яку вона виявила у боротьбі зі своєю хворобою. (Мужність)
  9. Найулюбленіша книга Лесі. («Кобзар»)
  10. Відомий твір письменниці – «Казка про Оха - …». (Чародія)

Отже, рахунок…….На користь….

 

Раунд 5

«Хто більше?»

Наступний конкурс «Хто більше?». Необхідно назвати якомога більше назв творів Лесі Українки. Дівчата і хлопці  по черзі називають їх до тих пір,  поки  не зупиниться одна з команд.

Команда  отримує - 10 балів.

Бонусне завдання (5 балів)

Для обох команд: Хто краще розповість від імені першої особи про Лесю Українку?  Обирайте таких учасників (по одному)  від команди, які зможуть  проявити    ще  акторську майстерність, крім тексту.

Отже, рахунок…….На користь….

Раунд 6

«Бліц»

Наш наступний конкурс «Бліц». Кожному з вас буде задано запитання. Команда має дати якомога більше правильних відповідей.

Завдання для дівчат

1)  Справжнє ім’я Лесі Українки… (Лариса Петрівна Косач). 
2)  Хто дав їй псевдонім? (Її мама) 
3)  Ким була матір поетеси? (Ольга Петрівна Косач — українська письменниця, громадська діячка) 
4)  Ким був батько Лесі? (Петро Антонович Косач — український юрист, громадський діяч, освітянин) 
5)  У скільки років поетеса навчилася читати? (У чотири роки) 
6)  Чи навчалася Леся в школі? (Ні) 
7)  Яким чином здобувала освіту? (Удома за допомогою батьків, самостійно) 
8)  Що зробила Леся для своїх сестер у галузі освіти? (Написала підручник з історії) 
9)  На якому музичному інструменті грала Леся Українка? (Фортепіано) 
10) У скільки років написала свій перший вірш? (У дев’ять років) 
11) Які вірші Лесі Українки ви знаєте? 
12) Із чим поетеса вела «тридцятилітню війну»? (З важкою хво­робою)

Завдання для хлопців

1)  Край, у якому народилася Леся Українка.(Волинь)

2)  Назва релігійного свята, на якому в дитинстві побувала Леся.(Водохреща)

3)  Найчастіше Леся Українка виступала як прозаїк, драматург чи поетеса?(Поетеса)

4)  Із  скількох років Леся почала  писати? (З 9 років)

5)  Країна, де жила Леся Українка в останні роки? (Грузія)

6)  Хто за походженням була Леся Українка? (Дворянка)

7)  3 якого предмета написала Леся підручник для своєї сестри? (З історії)

8)  Де навчалася Леся Українка? (Вдома)

9)  Як називається вірш Лесі Українки про захоплення переможеними, але такими, що не здалися, у вік лицарства?(«Мрії»)

10)  Що завадило Лесі ходити до школи?  (Недуга)

11) Псевдонім матері Лесі   Українки.(Олена Пчілка)

 12)  Прізвище знаменитого дядька Лесі. (Драгоманов)

 

Бонусне завдання (5 балів)

Дати відповідь на запитання: Що Ви знаєте про нащадків Лесі Українки?

(На сьогодні усі живі нащадки Лесі Українки живуть за межами України. Це Роберто Гааб (внучатий племінник, онук Лесиної сестри Оксани Косач-Шимановської), що живе у Швейцарії, та Ольга Лютон-Петрова зі США (внучата племінниця, онука Лесиної сестри Ізидори Косач-Борисової).

Рахунок ……     На користь……

Раунд  7

«По губах»

Наступний конкурс має назву «Вгадай по губах». Учасник одягає навушники. Там грає дуже голосно музика. Ведучий називає на вухо капітанові однієї з команд слово, він промовляє його лише губами і учасник його команди повинен це слово вгадати. Слова відгадуєте по черзі. Виграє та команда, яка вгадає більше слів. Тож починаємо.

Слова для хлопців: слово, Леся, життя, воля,  Мержинський, пісня, ліс, Волинь,  будиночок, Мавка, мрія, Україна.

Слова для дівчат: Українка, конвалія, мрія, доля,  надія, Квітка,  хвороба, Колодяжне,   Лукаш,  туберкульоз, Грузія, мова.

 

Бонусне запитання (5 балів)

На якій купюрі зображено Лесю Українку? (200 грн.)

Фінал

Щоб остаточно визначити переможця, ми проведемо гру  «Вгадай героя» із «Лісової пісні». Хто правильно та швидше вирішить завдання цього раунду, то в тієї команди кількість отриманих балів подвоюється. Завдання фіналу полягає в тому, що на екрані зʼявляються  цитати з твору Лесі Українки, а вам необхідно  вказати про кого йде мова. 

 

Мавка:

  • …в ясно-зеленій одежі, з розпущеними чорними з зеленим полиском косами
  • Ну як-таки, щоб воля – та пропала? Се так колись і вітер пропаде!
  • Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає.
  • В серці знайшла я теє слово чарівне, що й озвірілих в люди повертає
  • О, не журися за тіло! (останній монолог…)

Лукаш:

…дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний так само в полотняну одежу, тільки з тоншого полотна; сорочка випущена, мережана біллю, з виложистим коміром, підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні застіжки; свити він не має; на голові бриль; на поясі ножик і ківшик з лика на мотузку.

Дядько Лев:

  • …уже старий чоловік, поважний і дуже добрий з виду; по-поліському довге волосся білими хвилями спускається на плечі з-під сивої повстяної шапки-рогатки; убраний  у полотняну одежу і в ясно-сиву, майже білу свиту; на ногах постоли, в руках кловня (малий ятірець), коло пояса на ремінці ножик, через плече виплетений з лика кошіль (торба) на широкому ремені.
  • …заклявся на життя, що дуба він повік не дасть рубати.

Лісовик:

  • …малий, бородатий дідок, меткий рухами, поважний обличчям; у брунатному вбранні барви кори, у волохатій шапці з куниці.

Водяник:

 …древній сивий дід, довге волосся і довга біла борода всуміш з баговинням звисають аж по пояс. Шати на ньому – барви мулу, на голові корона із скойок. Голос глухий, але дужий.

Перелесник:

 …гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно розвіяним, як вітер, волоссям, з чорними бровами, з блискучими очима.

Русалка Польова

 …зелена одіж на їй просвічує де-не-де крізь плащ золотого волосся, що вкриває всю її невеличку постать; на голові синій вінок з волошок, у волоссі заплутались рожеві квіти з куколю, ромен, березка.

Килина:

 лукава, як видра

Той, що греблі рве

 …молодий, дуже білявий, синьоокий,
з буйними і разом плавкими рухами; одежа на йому міниться барвами, від каламутно-жовтої до ясно-блакитної, і поблискує гострими злотистими іскрами.

 

 

Бонусне завдання (5 балів)

 

Для дівчат та хлопців: Скласти сенкан до Леся Українка.

 

Перемогу святкують……. ..…. Їх сума подвоюється!

 

 

  • Чи сподобалась Вам гра?

 

Безсмертна у віках, в душі народу

Ти довго-довго, Лесю, будеш жити.

І присягаємося нині щиросердно

Твоїм ідеям вірно послужити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Головньова Оксана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
2222
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку