Інтелектуально-розвивальна гра-квест за творчістю Т.Шевченка "Майстри літературного слова"

Про матеріал
Гра-квест проводиться з метою організувати активне дозвілля дітей, викликати інтерес до літературної спадщини Т.Шевченка, розвивати пізнавальні інтереси, логічне та критичне мислення, кмітливість; сприяти виявленню організаторських та творчих здібностей; спонукати до читання художньої літератури; виховувати почуття взаємодопомоги й толерантного ставлення до суперників.
Перегляд файлу

 

Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №16

ВЦА м.Торецьк Донецької області

 

 

 

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД

(українська література – українська мова – історія )

Інтелектуально-розвивальна гра-квест

9 клас

 

 

 

МАЙСТРИ ЛІТЕРАТУРНОГО СЛОВА

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Taras_Shevchenko_selfportrait_oil_1840_%28crop%29.png(за творчістю Т.Г Шевченка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Gimp\00d27\Новая папка\860.001.png 

 

Розробку підготувала

Амеліна Т.М., учитель ЗЗСО № 16

ВЦА м.Торецьк Донецької обл.

 

 

 

 

 

 

Мета: організувати активне дозвілля дітей, викликати інтерес до літературної спадщини Т.Шевченка, розвивати пізнавальні інтереси, логічне та критичне мислення, кмітливість; сприяти виявленню організаторських та творчих здібностей; спонукати до читання художньої літератури; виховувати  почуття взаємодопомоги й толерантного ставлення до суперників.

Форма проведення: інтелектуально-розвивальна  гра-квест

Підготовчо-організаційна робота

 оформлення приміщення для проведення гри:

гра проводиться  у приміщенні школи; усі учасники збираються в актовому залі школи, де розміщені портрети Т.Шевченка, репродукції картин, «Кобзар», виставка книг про поета, проектор.

 формування команд гравців:

 з учнів 9 класів формуються три  команди по 5 учасників, які заздалегідь придумують собі назви, форму й  девіз;

     учням пропонується повторити біографічні відомості про  Т.Шевченка  та його поетичні твори.

  • визначення  координаторів:

  координаторами можна призначити  учнів 10-11 класів або вчителів мови та історії.

 визначення журналістів:

учні-журналісти фотографують моменти  квесту.

Реквізит: маршрутні листи, ручки, відомості для підрахунку балів, завдання для станцій, відео.

Хід квесту

Звучить пісня «Любіть Україну» (https://youtu.be/033QV0NznpQ)

Ведучий 1.  Час біжить і біжить нестримно. Все змінюється, забувається. Стирається невпинними плином років.

Ведучий 2.  Та, однак, не все. Є в світі те, що залишається з нами навічно, як перше кохання у житті.

Ведучий 1.  В історії кожного народу є імена, які він свято береже у своїй пам’яті і з великою любов’ю та повагою передає з покоління в покоління. Є таке ім’я і у нашого народу – Тарас Шевченко.

Ведучий 2. Не було і немає в Україні поета, який був би йому подібний. Не було у неньки України сина, який так ніжно і віддано любив свій народ і так страждав за нього. Саме він зберіг і повернув народу його голос – українську мову.

 Ведучий 1.  Для кожного з нас ім’я Шевченка є святим. Велич Кобзаря – у величі всієї України і в особистій долі кожного українця.

Ведучий 2.  Шевченко приходить до кожного з нас по-різному: у різному віці, за різних обставин. Геній Шевченка полягає якраз у тому, що все своє життя він був собою. Право залишатись особистістю за будь-яких обставин майбутній поет виборював з дитинства.

Ведучий 1.  У творчості Шевченка, у його страдницькому житті і навіть у його зовнішності відображена прекрасна багатостраждальна Україна, яка бореться за своє світле майбутнє до сьогоднішнього дня.

Ведучий 2.  Ні старість, ні хвилини часу, ні смерть не мали над ним влади. Тарас Шевченко  належить вічності, він злився з нею у солов’їному своєму піднебессі.

Проектується відео https://youtu.be/1mJaj8y5OIg

Ведучий 1. Доброго дня усім присутнім, а також тим, хто вирішив спробувати свої сили в літературному квесті!

Наша гра проходить в шевченківські дні. Учасникам гри стануть в пригоді їхні знання життя і творчості Великого Кобзаря України, теорії літератури, а також логіка, витримка та бажання перемогти.

 Отже, познайомимося з героями сьогоднішнього змагання : вітаймо оплесками команди!

Ведучий 2. Оцінювати наш конкур буде компетентне журі, члени якого є координаторами на станціях.

Ведучий 1.  А зараз настав час ознайомити вас, шановні друзі, з умовами нашого літературного квесту.

Першим вашим завданням буде презентувати назву та девіз вашої команди.

Ведучий 1. Потім кожна команда отримає маршрутний лист, у якому позначено станції, на яких ви будете виконувати завдання. Ці завдання дадуть вам змогу отримати певну кількість балів.

Ведучий 2. Бажаємо командам проявити себе якнайкраще та заробити максимум балів на кожній станції! Оголошуємо перше завдання. Прошу кожну команду презентувати свою назву та девіз.

Ведучий 1. Поки журі оцінює яскравість та влучність назв та девізів команд, прошу капітанів отримати маршрутні листи та запам’ятати правила квесту.

Правила квесту    (висвітити на екрані)

1. Час перебування на одній станції – 5 хвилин. За часом слідкують координатори.

2.  Якщо час вичерпаний, то координатор припиняє роботу. 

3. Завдання для переходу до наступного випробування (станції) дається тільки після розв’язання відповідного завдання або як автоперехід після відведеного для виконання завдання часу.

4. Координатори не мають права дати автоперехід швидше, ніж за вказаний у завданнях час.

5.Координатори не мають права давати підказки і надавати допомогу командам.

6.  За шум –  штрафні  2 бали  на завданні.

Наша гра-квест розпочинається. Бажаємо вам успіху!

(Команди за маршрутними листами розходяться та виконують завдання

Станція «Кімната асоціацій»

 

Знання біографії письменника допомагає читачеві глибше зрозуміти зміст його творів. Розгадайте кроссенс, у якому приховані події життя Т.Шевченка.

 

 

http://w4.wallls.com/uploads/original/201604/05/wallls.com_106237.jpg

https://naurok.com.ua/uploads/files/46017/16380/16662_images/9.jpg

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=dfb9aa847fd878f97acbdd00a3dac2cd&n=13

http://kremenhistory.org.ua/wp-content/uploads/2013/11/iakzichqipu.jpg

http://www.noviden.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/sh.jpg

http://www.nbuv.gov.ua/sites/default/files/ex/2014-03_exhibitions_field_ex_gallery/3_1.jpg

https://pp.vk.me/c622718/v622718064/4e312/Se6Xnbl882k.jpg

  http://soviet-art.ru/wp-content/uploads/2016/10/TG-Shevchenko-in-exile.jpg

https://s14.stc.all.kpcdn.net/share/i/12/10337751/inx960x640.jpg

 

  1.  Тарас Шевченко народився 25 лютого (9 березня) 1814 року  в селі Моринці, нині Звенигородського району Черкаської області в Україні.
  2.  Восени 1822 року Тарас починає вчитися грамоти у місцевого дяка.
  3.  Здібності до малярства виявилися в Тараса дуже рано: ще змалку крейда й вуглинка були для нього неабиякою радістю, а прагнучи стати художником, хлопець побував у трьох церковних малярів.
  4. Одного разу, перемальовуючи статуї в Літньому саду, Шевченко зустрів земляка — художника І. Сошенка, який познайомив його з видатними діячами російської й української культур.
  5.   22 квітня 1838 року спільними зусиллями згаданих митців Шевченко був викуплений з кріпацтва. Цього ж року він став вільним слухачем Академії мистецтв, а згодом одним з найулюбленіших учнів видатного російського художника Брюллова.
  6.   5 квітня 1847 року Шевченка було заарештовано і відправлено до Петербурга. Проте Шевченка звинувачували, головним чином, не в участі в Кирило-Мефодіївському братстві, а в написанні революційних творів.Поет був засланий до Оренбурзького окремого корпусу рядовим солдатом на 10 років без права писати та малювати. Але Шевченко продовжував писати, ховаючись від унтерів та офіцерів, на випадково знайдених шматках обгорткового паперу оцупком олівця, хтозна-як добутого.
  7.  «Букварь южнорусскій» – остання прижиттєва книжка Т.Г.Шевченка. Фототипічне видання «Букваря південноруського» було укладене і видане Т.Шевченком 1861 року
  8. Після смерті Шевчена вирішено було поховати в Україні. 8 (20 травня) 1861 року на пароплаві «Кременчук» останки Кобзаря перевезено з Києва до Канева. Дві доби домовина перебувала в Успенському соборі, а 10 (22 травня), після відслуженої в церкві панахиди, прах віднесли на Чернечу гору.

 

 

 

Станція «Історична»

 

Життя кожної людини нерозривно зв’язане з долею батьківщини.

Прочитайте поетичні рядки Т.Шевченка. Згадайте відповідні історичні події, які відбувалися в нашій країні. Коротко розкажіть про них. Підказкою для вас служитимуть фотокартини.

 

 

Задзвонили  в  усі  дзвони 

По  всій  Україні; 

Закричали  гайдамаки: 

“Гине  шляхта,  гине!

Гине  шляхта!  погуляєм 

Та  хмару  нагрієм!” 

Зайнялася  Смілянщина, 

Хмара  червоніє.

 

http://wiki.kubg.edu.ua/images/6/61/%D0%93%D0%B0%D0%B9%D0%B4%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%B03.jpg

Вже  не  три  дні,  не  три  ночі 

Б'ється  пан  Трясило. 

Од  Лимана  до  Трубайла 

Трупом  поле  крилось. 

Ізнемігся  козаченько, 

Тяжко  зажурився, 

А  поганий  Конецпольський 

Дуже  звеселився

https://static2.gazeta.ua/img2/cache/preview/839/839523_w_300.jpg?v=0

Реве  гарматами  Скутара, 

Ревуть,  лютують  вороги. 

Козацтво  преться  без  ваги   

І  покотились  яничари. 

Гамалія  по  Скутарі 

По  пеклу  гуляє, 

Сам  кайдани  розбиває, 

Братів  визволяє.

http://getmanat.org/wp-content/uploads/2015/10/CHayka-624x444.jpg

 

 

D:\Изображения\cl_school\24.png 

Станція «Ерудит»

 

Ерудит - це той, хто займається самостійно,

вивчаючи інформацію за додатковими і різнобічними джерелами, не обмежуючись стандартними знаннями з навчальної літератури за загальною програмою. Той, хто хоче знати і розуміти більше інших, хто прагне збільшити свої знання та інтелект шляхом саморозвитку та самовдосконалення. Хто не може задовольнятися малим і хоче розвивати свій мозок і підвищувати свої можливості. На станції «Ерудит» ми перевіримо, наскільки ви інтелектуально розвинені та кмітливі учні.

Командам пропонується виконати завдання з теорії літератури

 

І.  Відновіть рядки віршів Т.Шевченка. Визначте віршовий розмір

 

Для учасників

Для координаторів

За  сонцем  … пливе,

Червоні  поли 

І    спатоньки  зове

У …  море.

За  сонцем  хмаронька  пливе,

Червоні  поли  розстилає

І  сонце  спатоньки  зове

У  синє  море.. (ямб)

Сонце  …,  гори  …, 

Пташечка  …,  поле  німіє, 

  люде,  що  одпочинуть, 

А  я  дивлюся...  і    лину 

В  темний  … на  Україну.

Сонце  заходить,  гори  чорніють, 

Пташечка  тихне,  поле  німіє, 

Радіють  люде,  що  одпочинуть, 

А  я  дивлюся...  і  серцем  лину 

В  темний  садочок  на  Україну.(дактиль)

 

ІІ. Установіть відповідність між художнім засобом та рядками із творів Т.Шевченка

 

Художній засіб

Рядки поезій

1

паралелізм

А

Закувала  зозуленька 

В  зеленому  гаї, 

Заплакала  дівчинонька   

Дружини  немає.

2

порівняння

Б

А  три  шляхи  широкії 

Терном  заростають.

3

персоніфікація

В

                      шелестить 

Пожовкле  листя,  гаснуть  очі, 

Заснули  думи,  серце  спить

4

епітет

Г

Ой  зоре!  зоре!    і  сльози  кануть. 

Чи  ти  зійшла  вже  і  на  Украйні? 

5

риторичне звертання

Д

Мов  орел  той  приборканий, 

Без  крил  та  без  волі, 

Знеміг  славний  Дорошенко, 

Сидячи  в  неволі

 

Відповіді: 1-А,  2-Д,  3-В,  4-Б,  5-Г

 

Станція «Мовознавча»

 

Т.Шевченко безмежно любив свій край, рідну українську мову. Згадайте його рядки:

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б'ється — ожива,

Як їх почує!.. Знать, од бога

І голос той, і ті слова

Ідуть меж люди! .....

Тож доведіть, що ви поважаєте та добре знаєте рідну мову.

Перед вами рядки поезій Т Шевченка. Протягом трьох хвилин розставте розділові знаки в поданих реченнях. Поясніть їх вживання.

 

Речення для учасників

Речення для координаторів

Кохайтеся чорнобриві

та не з москалями

 бо москалі чужі люде

роблять лихо з вами.

Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями, бо москалі – чужі люде, роблять лихо з вами.(Звертання, протиставлення, прикладка)

І  на  оновленій  землі 

Врага  не  буде  супостата 

А  буде  син  і  буде  мати 

І  будуть  люде  на  землі.

І  на  оновленій  землі 

Врага  не  буде,  супостата, 

А  буде  син,  і  буде  мати, 

І  будуть  люде  на  землі.(Прикладка, коми між частинами складносурядного речення)

У чужому краю

Не шукайте  не питайте

Того  що немає

І на небі а не тілько

На чужому полі.

 

У чужому краю

Не шукайте, не питайте

Того, що немає

І на небі, а не тілько

На чужому полі.(Однорідні присудки, підрядна частина, протиставлення при однорідних обставинах )

 

 

 

 

Пройшовши всі станції, учасники збираються в актовій залі для оголошення результатів.

На сцені звучать вірші Т.Шевченка або проектується відео

https://youtu.be/KrE0XXJHOSI

 

 

Нагородження команд

  Організатори квесту (учителі-філологи та історики)  після загального підрахунку оголошують бали команд і нагороджують  їх грамотами  різних ступенів.

 

Додаток 1

Маршрутний лист

гри-квесту «Майстри літературного слова»

Команда ______________________ 9 класу

 

Станція

Кількість балів

Штрафні бали

Підпис координатора

1

«Асоціативна»

 

 

 

2

«Історична»

 

 

 

3

«Ерудит»

 

 

 

4

«Мовознавча

 

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Римар Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 жовтня
Переглядів
50
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку