Інтерактивні методи – форма навчання, у процесі якого вихованці і педагог перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. Це співпраця, взаємонавчання: педагог – вихованець, вихованець - вихованець. Під час такого спілкування вихованці вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення.
Що таке «інтерактивне навчання»Термін «інтерактивний» походить від англійських слів «inter» — «взаємний» та «act» — діяти, і означає «знаходитись у постійному діалозі, бути активним учасником». Відповідно, інтерактивне навчання — це навчання, побудоване на активній взаємодії керівника гуртка (студії) та вихованців.
Принцип активностіДолучайте усіх учасників до активного спілкування, обговорення і вирішення задач. Принцип зворотного зв'язку. Заохочуйте обговорювати висловлені аргументи чи заперечення. Принцип експерименту. Спонукайте шукати нові шляхи вирішення поставлених задач. Принцип довіри. Розвінчуйте стереотип суворого вчителя та пасивного учня, який сприймає готову інформацію. Принцип рівності поглядів. Не нав'язуйте власну позицію, а лише висловлюйте свою думку нарівні з іншими учасниками освітнього процесу
Класифікація інтерактивних методів навчання. За послідовністю застосування. Вступні . Налаштовують на робочий процес, створюють доброзичливу атмосферу на занятті, ознайомлюють з темою та завданнями: «Продовж речення»Основні. Розв'язують ключові проблеми: «Мозковий штурм», «Театралізовані ігри», «Карусель»Завершальні. Наштовхують на рефлексію та підсумки: «Сенкан», «Вернісаж». Допоміжні. Використовуються за потреби. Знімають напругу, допомагають змінити вид роботи: «Передай .посмішку»
Інтерактивні методи навчання «Два — чотири — усі разом», «Карусель», «Акваріум», «Діалог», «Синтез думок», «Коло ідей».«Броунівський рух», «Мозковий штурм», «Аналіз ситуацій», «Мозаїка», «Дерево рішень», «Мікрофон»Конференції, рольові ігри та інсценізації, драматичні замальовки. Дебати», «Незакінчений ланцюжок», «Займи позицію», «Зміни позицію», «Метод ПРЕС»
Дебати. Вихованці разом з педагом утворюють коло та, передаючи один одному імітований або іграшковий мікрофон, висловлюють свої думки на задану тему — запропоновані до обговорення питання чи проблеми. Висловлювання обговорюються: діти ставлять одне одному запитання, відповідають на них, шукаючи спосіб розв’язання проблеми
Снігова куля. Вихованці об’єднуються у малі групи і обговорюють проблемне питання, ситуацію або виконують спільне завдання, домовившись про чітку послідовність дій кожного члена групи. Назва методу добре відображає як його суть (в кінцевому результаті роботи групи в сніговій кулі закладений досвід кожного учасника), так і виконання (окремі ідеї та інтуїція з'єднуються в єдине ціле, як снігові малі грудки, а ті у свою чергу, у велику кулю).
Удвох. Вихованці утворюють робочі пари та виконують запропоноване завдання. Синтез думок. Вихованці об’єднуються у малі групи, виконують певне завдання, наприклад малюнок на аркуші паперу, та передають його в іншу групу, учасники якої доопрацьовують виконане завдання. Коло ідей Кожний учасник або кожна група виконує однакове завдання — обдумує певне питання, а потім вносить свої пропозиції, ідеї тощо. Загальний проект Вихованці об’єднуються у кілька груп. Групи отримують різні завдання, кожне з яких спрямоване на розв’язання певного аспекту однієї проблеми. А потім кожна група представляє свій варіант розв’язання цієї проблеми. Асоціативна квітка Вихованці об’єднуються у кілька груп. На дошці закріплюють «середину» квітки з зображенням певного поняття. Кожна група добирає словаасоціації, картинкиасоціації до цього поняття
Метод модерації дає змогу організувати інтерактивне спілкування, структуруючи та спрямовуючи групову роботу. Завдання модератора:співпраця, ознаками якої є кооперація;взаємна підтримка;розвиток ідей одне одного;змагання. Проведення заняття у формі модерації характеризується низкою переваг порівняно з традиційними формами навчання. Вона дозволяє усім учасникам сконцентруватися на суті, критично втручатися в реальність, а отримані результати є зрозумілими і доступними для всіх учасників.
Рольові та ділові ігри. Рольова гра – інтерактивна форма навчання, яка імітує виникнення проблеми. Рольова гра — неформальна постановка, у процесі якої учасники без попередньої підготовки розігрують сценки або ситуації. Вони уявляють себе вигаданими персонажами, які моделюють реальні життєві історії та ситуації. У діловій грі відтворюють предметний і соціальний зміст очікуваної моделі професійної діяльності.
Структура заняття з використанням інтерактивних технологій навчання. Мотивація. Зацікавте вихованців темою заняття під час розповіді чи бесіди з ними, продемонструйте наочність. Оголошення теми, мети та завдань. Спонукайте вихованців розуміти зміст їхньої навчальної діяльності. Викладення навчального матеріалу. Надайте вихованцям необхідну інформацію за темою, щоб на її основі вони могли виконати інтерактивні вправи. Виконання інтерактивних вправ. Сприяйте засвоєнню вихованцями навчального матеріалу шляхом інтерактивної діяльності з презентацією її результатів. Рефлексія. Спонукайте вихованців до усвідомлення набутого ними досвіду під час урокузаняття. Підбиття підсумків. Поясніть зміст здійсненої роботи, наголошуючи на тому, що вихованці можуть постійно вдосконалювати отримані знання.
Перед застосуванням інтерактивних методів навчання озвучте або сформулюйте спільно з вихованцями правила поведінки на заняттіНаприклад, такі:кожна озвучена думка — важливанеправильних думок не існуєне бійтеся висловлюватисьми всі — рівні партнериобговорюємо думки, а не людейвисловлюємося чітко, лаконічно, предметнослухаємо одне одногоозвучуємо лише обґрунтовані докази.
Як організувати інтерактивну роботу на заняттізалучіть до роботи усіх без винятку вихованців, давши завдання залежно від індивідуальних особливостей кожногоподбайте про психологічну готовність вихованцівстворіть комфортне середовище шляхом доброзичливого спілкуваннязаздалегідь підготуйте приміщення для вільного пересування учасниківвиявляйте терпимість та толерантність до будь-якої думкивислухайте всіх учасників, поважаючи їх поглядибудьте уважними до побажань вихованців під час формування групне застосовуйте на одному занятті більше трьох інтерактивних вправпам'ятайте, що інтерактивні заняття оптимально проводити при невеликій кількості учасників