Інтерактивні технології на уроці української мови

Про матеріал
У розробці підібрані завдання із використанням різних інтерактивних технологій на уроці української мови для 5 класу. Матеріал спрямований на виховання пошани до творчості геніального українського письменника - Т. Г. Шевченка та любові до рідного слова.
Перегляд файлу

 

Інтерактивні технології на уроках української мови

на тему: «Шевченко – це Україна. Україна – це      Шевченко»

          

 

 

                                   

 

 

                                  

 

 

                               

Учитель-методист: Діденко Н.І.                                                             

Тема. Повторення вивченого в початкових класах

1. Літературна хвилинка

- Виразно прочитати уривок. Прокоментувати його зміст. Що ви знаєте про автора?

                                       Поховайте та вставайте

                                       Кайдани порвіте

                                       І ворожою злою кров’ю

                                       Волю окропіте.

                                       І мене в сім’ї великій,

                                       В сім’ї вольній, новій,

                                       Не забудьте пом’янути

                                       Незлим тихим словом.

                                                                       Т.Шевченко

- Назвіть відомі вам частини мови.

- Визначте їх у вірші.

2.«Синтез думок»

Прочитайте виразно текст. Визначте тему, головну думку. Дайте заголовок.

Тарас Шевченко народився на українській землі. Він був поетом, якого до того не мали. Народжений матір’ю- кріпачкою і сам кріпак, він став борцем титанічної сили.

- Пояснити значення слова «титанічний».

- Визначити частини мови у першому реченні.

Тема. Синтаксис і пунктуація

1. «Мозковий штурм»

Прочитайте виразно речення. Випишіть всі можливі словосполучення. Виконайте письмовий синтаксичний розбір п’яти із них(на вибір).

1. Невеликі три літа марно пролетіли (Т.Шевченко).2. Ой три шляхи широкії докупи зійшлися (Т. Шевченко).3. Кожен із нас має в серці заряд,силу любові і ніжності, що виведе нас до мети (О. Гончар).

2. «Творча лабораторія»

Закінчити речення.

       Тарас Шевченко геніальний…

       Його ім’я вічно…

       Твори Кобзаря завжди…

       Заповіт українського Кобзаря…

- Чому  сьогодні ми вшановуємо Великого Кобзаря?

3. Проблемне завдання

Порівняйте речення. Знайдіть головні члени речення, визначте їх кількість у кожному. Зробіть висновок, яке речення є простим, а яке складним.

1.По діброві вітер виє, гуляє по полю (Т. Шевченко).2. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива (Т. Шевченко).

4. Графічний диктант

Усно визначити головні і другорядні члени речення. Скласти схеми речень.

1. Дніпро – найбільша річка в Україні.

2. Три явори посадила сестра при дорозі (Т. Шевченко).

3. Тече вода з-під явора (Т. Шевченко).

4. Вражає безмежна любов Шевченка до України.

5. «Мозкова атака»

  Списати уривки з віршів, поширюючи речення другорядними членами.

1.Сім’я вечеря (біля чого?)

   (Яка?) зіронька встає.

   Дочка вечерять подає…    ( Т. Шевченко )

2. Зоре (чия?) вечірняя,

    Зійде (над чим?),

    Поговорим (як?)

    В неволі (з ким?)

- Які другорядні члени речення ви використали?

- Яку роль виконують другорядні члени речення?

6. «Мозковий штурм».

Виразно прочитати речення, дотримуючись інтонації. Назвати головні члени речення.

Визначити вид речення за будовою та емоційним забарвленням.

       1. Не вмирає душа наша, не вмирає воля! (Т. Шевченко).

       2. Ніяка причина не вибачає неввічливості (Т. Шевченко).

7. Коментоване письмо.

Списати речення, розставляючи розділові знаки та розкриваючи дужки. Обґрунтувати вживання розділових знаків та вибір орфограм.

    1.Вогненною пісн(е,и)ю віщим словом пов(е,и)рнувся Т. Шевченко до рідної (У,у)країни.2. До гл(и,е)бини душі вражає в(е,и)лика любов поета до (У,у)країни свого народу.3. Кобзар писав про ж(и,е)ття людини її боротьбу зі злом.

7.Практична робота.

    Списати уривки із віршів, розставляючи потрібні розділові знаки.

                             1. Реве та стогне Дніпр широкий

                                 Сердитий вітер завива

                                 Додолу верби гне високі

                                 Горами хвилю підійма.

                                                            Т. Шевченко

                             2. Хай квітне наша Україна

                                 І йде весна.

                                                            Б. Олійник

- Обґрунтувати вживання розділових знаків.

- Зробити синтаксичний розбір складених речень.

8. Творча лабораторія.

    До поданих однорідних членів речення дібрати узагальню вальні слова та скласти і записати речення. Пояснити вживання розділових знаків.

1. Казки, прислів’я, приказки, загадки…

2. Тарас Шевченко, Леся Українка,Іван Франко…

3. Берегиня, Дажбог, Перун…

4. «Синтез думок»

    Виразно прочитати уривок. Які почуття викликав він у вас? Що символізує калина?

                                          Тече вода з-під явора

                                          Яром на долину.

                                          Пишається над водою

                                          Червона калина.

                                          Пишається калинонька,

                                          Явор молодіє,

                                          А кругом їх верболози

                                          Й лози зеленіють.

                                                                 Т. Шевченко

- Підкреслити граматичні основи, визначити вид речення за будовою.

- Зробити синтаксичний розбір речень.

- Визначити частини мови у першому реченні?

 

10. Ми – мудреці

    Скласти усне зв’язне висловлювання за висловом: «Ніяка причина не вибачає неввічливості» (Т. Шевченко).

11. Графічний диктант.

    Прослухайте речення. З'ясуйте до якого виду за метою висловлювання вони належать. Речення розповідні позначте цифрою 1,питальні – 2,спонукальні3.

1. Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в с. Моринцях. 2. Нащо живем? Чого бажаєм? (Т.Шевченко). 3. Реве та стогне Дніпр широкий (Т.Шевченко). 4. Поховайте та вставайте, кайдани порвіте! (Т.Шевченко). 5. «Все йде, все минає (Т.Шевченко). 6. Не одцурайтеся моєї мови! (Т.Шевченко).

docx
Додано
13 березня 2021
Переглядів
457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку