Творчість Т.Г. Шевченка на уроках української мови

Про матеріал
У розробці підібрані інтерактивні технології до уроків української мови для 5 класу, які об'єднані шевченківською тематикою. Такі завдання виховують глибоку пошану до Кобзаря.
Перегляд файлу

Творчість Т.Г. Шевченка на уроках української мови.

Учитель-методист: Діденко Н.І.

1. «Творча лабораторія»

    Продовжити розповідь за поданим початком

    Постать Т.Шевченко, його життя гідні подиву, пошани і вдячності. Слово поета написане любов'ю  до всіх людей на землі. Для мене український геній…

    - Як ти ставишся до творчості Т.Г.Шевченка?

2. «Нескінченність»

    До поданого початку речення підібрати другу частину, яка б містила арґументи .

    Основа: Великого Кобзаря шанують всі люди, бо…

3. Ігри:

«Хто швидше»

1. Провідміняти словосполучення Великий Кобзар

2. Записати назви п’яти творів, автором яких є Шевченко. Пояснити їх правопис.

«Хто перший»

   Побудувати речення, використовуючи слова в ролі підметів

   Т.Шевченко, пророк, поет, патріот, Кобзар.

 

Гра «Згадай літературу».

   Команди отримують речення відомого автора, в яких пропущені службові слова. Хто найбільш точно відтворить речення, той виграв.

                                          На панщині пшеницю жала,

                                          Втомилася;_спочивають

 Пішла_снопи,пошкандибала

                                          Івана сина годувать.

                                          _ сниться їй той син Іван

                                          _ уродливий, _ багатий,

                                          _ одинокий,_ жонатий

                                          _ вольній, бачиться,_сам

                                          Уже _ панський, _ _ волі; _

                                         Поглянув я _ ягнята -

                                         _ мої ягнята!

                                         Обернувся я _ хати –

                                        Нема _ хати!

                                        _ дав мені бог нічого!

                                        _ хлинули сльози…

4. Літературна хвилина «Я – поет»

    Скласти сенкан про Т.Г.Шевченка

5. «Синтез думок»

    Скласти речення, використовуючи словосполучення збірка «Кобзар», геніальний поет. Підкреслити головні і другорядні члени речення.

6. Пунктуаційний практикум

    Прочитати речення. Переписати, розставляючи потрібні розділові знаки. Обґрунтувати свій вибір.

1. Люди шанують у Шевченкові не тільки геніального поета а через нього вони усвідомлюють себе. 2. На земній кулі мабуть немає людини яка б не шанувала Т.Шевченка. 3. Дорогий Кобзарю Схиляємо в пошані голову перед тобою.

7. «Коректор»

    Переписати речення, поставити слова в дужках у потрібному відмінку й числі. На яке питання вони відповідають? Яким членом речення виступають?

1. Вітер з (гай) розмовляє, шепче з (осока)(Т.Шевченко). 2. За (сонце) хмаронька пливе, червоні (пола) розстилає (Т.Шевченко). 3. Світить (ми) у віки пророцтво (Тарас). 4. Пишається над (вода) червона калина (Т.Шевченко). 5. По (діброва) вітер виє, гуляє по (поле) (Т.Шевченко).

8. «Творча лабораторія»

    Поставити подані іменники у кличному відмінку. Із трьома (на вибір) скласти речення, пояснити вживання розділових знаків.

    Україна, рідне слово, великий поет, народ, Вітчизна, Тарас Шевченко, рідна земля, Кобзар.

 

 

9. «Конструктор»

    Прочитати речення. Визначити їх будову. Скласти схеми до речень із прямою мовою. Пояснити вживання розділових знаків.

1. Світить нам у віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля». 2. «Широка моя тюрма» - думає Тарас. 3. «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте!» - закликав Т.Шевченко.

10. «Клуб розумників і розумниць» 

   Кодоване письмо.

    Прочитайте речення, поясніть вживання розділових знаків. Визначте, які члени речення є однорідними. Зробіть запис, використовуючи код: А (підмети),Б (присудки),В (додатки),Г (означення),Д (обставини)

1. Степи, лани мріють (Т.Шевченко). 2. Реве та стогне Дніпр широкий (Т.Шевченко). 3. Вогненною піснею, віщим словом повернувся Кобзар на Україну. 4. Розцвітає життя багатирське й прекрасне (П.Тичина). 5. І в Україні, і в усьому світі шанують Т.Шевченка.

11. Відтворення деформованого тексту.

    Прочитати текст. Хто бере участь у розмові? Списати, розставляючи розділові знаки при діалозі.

1. Біжить Оксанка чепурненька.

                                           Який я Тарас Я – гайдамака

                                           Що ж ти тут робиш

                                           Не заважай Бач – панам голови рубаю

                                           І я І я

                                           Ну, добре, хай і ти будеш гайдамака

                                           На рушницю стріляй

2. Тута ж він і почав прохати дяка, щоб прийняв його за учня…

   А чому й ні      Мені вже давно треба учня

   Коли ж можна прийти загорівся хлопець

   На мене то хоч і завтра Батько

   Ні я сирота

 

12. «Мозковий штурм»

    Прочитати речення, довести, що вони є складними. Зробити синтаксичний розбір першого і третього речення. Пояснити розділові знаки

1. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів (Т.Шевченко). 2. Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами, над ставами верби зеленіють (Т.Шевченко). 4. Защебетав соловейко – пішла луна гаєм (Т.Шевченко).

13. «Синтез думок»

    Прочитати речення, обґрунтуйте вживання розділових знаків при прямій мові. Перебудуйте речення, замінивши пряму мову непрямою.

1. Шевченко закликав: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь!»  2. Поет говорив: «Я на сторожі коло їх поставлю слово».

Тема. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.

1. Колективна робота з текстом

    Записати текст.

Шевченко співає

    Він не міг жити без пісні. Він співає, ховаючись від дяка, співає в панському передпокої, порушуючи наказ свого пана, співає, коли заарештовують, коли везуть до фортеці, співає і в самій фортеці.

    Художник А.М.Жемчужников, який чув Шевченка напередодні його смерті, писав: «І тоді, коли співав покалічений страдник, то в кожній нотці відчувалась душа співця-художника, справжнього народного співця». (З календаря)

Завдання до тексту:

а) виписати слова, в яких при переносі можливі помилки; позначити правильні варіанти переносу;

б) зробити письмовий фонетичний розбір кількох слів;

в) записати слова, в яких наголос падає на другий склад;

г)виділити слова, в яких усі склади є відкритими.

2. «Мозковий штурм»

    Прочитати текст. Пояснити чергування у – в, і – й.

    Нудна і тяжка була наука в тодішніх школах: учили з-під різок, по церковних книжках. Та малий Шевченко брався і до цієї науки охоче. Він відчував інстинктом, що за цією дяківською безтолковою школою десь далі ховається справжня наука. І цей чарівний світ, мов магнітом, тягнув до себе крізь убогі грати дяківської школи.

    Цікавіша для учнів ставала наука, коли після часослов ця і псалтиря в школі починали учити «скоропису» - писанню. Для школяра Шевченка після довгої і нудної церковщини це була справжня утіха. Папір був тоді дорогий, а кріпаки бідні. Отже, грамотіям залишились для науки стіни, ворота, двері для шкільного писання.

                                                                             (За С. Васильченком)

3. Орфографічний практикум

    Виразно прочитати уривок із вірша Т.Шевченка. Підкреслити ненаголошені голосні у коренях слів. Пояснити, як перевірити їх написання

Реве та стогне Дніпр широкий,

                                        Сердитий вітер завива,

                                        Додолу верби гне високі,

                                        Горами хвилю підійма.

4. Записати речення. Підкреслити букви, що позначають ненаголошені [е], [и], [о]. Пояснити, як перевіряється їх написання.

1. Веселе сонечко ховалось у веселих хмарах весняних (Т.Шевченко). 2. Пишається над водою червона калина (Т.Шевченко). 3. Розцвітає життя богатирське й прекрасне (П.Тичина). 4. Ліс шепоче зеленими кронами (В.Лучук).

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2021
Переглядів
1355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку