Інтерактивні технології навчання на уроках музичного мистецтва

Про матеріал
Надані методи інтерактивного навчання на уроках музики у 5 класі, дозволяють учням не тільки глибше проникнути в світ музики і образотворчого мистецтва, а й творчо розкрити свій внутрішній світ, виявити все краще, що в них є.
Перегляд файлу

Інтерактивні технології  навчання на уроках музичного мистецтва

 

Із впровадженням у навчально-виховний процес інноваційних технологій вважають, що учень, досягаючи будь-якого результату, має почуватися успішним, бо це відчуття допомагає  самоствердженню його особистості.

Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської мови від слова «interact», де – «inter» – взаємний, а «act» – діяти. Таким чином, інтерактивний – означає «здатний до взаємодії, діалогу». Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність

Інтерактивне навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної активності, що має за мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень почувається успішним та інтелектуально спроможним.

Сенс  інтерактивного  навчання  полягає  в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів; учитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання. Таке навчання сприяє формуванню навичок і вмінь як предметних,

так і загальнонавчальних; виробленню життєвих цінностей; створенню атмосфери

співпраці,  взаємодії;  розвитку  комунікативних якостей.  Технологія  передбачає  моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем.

Інтерактивне навчання — це навчання діалогу, під час якого учасники педагогічного процесу взаємодіють між собою з метою взаєморозуміння, спільного розв’язання навчальних завдань, розвитку особистісних якостей учнів.

 Інтерактивність сприяє розвитку креативного мислення, активності учнів, формуванню навичок і умінь дослідницької та пошукової роботи.

    Звертаючись на уроках музики до методів інтерактивного навчання, вчитель може залучити дітей до активної творчої діяльності. Їх застосування  залежить як від теми, так і від навчальної інформації конкретних уроків, термінів та понять, які необхідно засвоїти. За допомогою методів інтерактивного навчання вчитель може  швидко й якісно перевірити знання дітей, цікаво розпочати нову тему, використовуючи гру підвести підсумок уроку.

Ось деякі з них, які можна застосувати на уроках музики.

    (Приклади будуть надаватися, стосовно програми «Музичне мистецтво 5 клас)

    1. Слово-слово-речення-запитання-відповідь.

    Учитель (або учень), звертаючись до одного з учнів, показує портрет композитора і каже: «Слово». Учень відповідає. Іншому учню пропонується продовжити гру, називаючи нове слово (це може бути час, коли жив композитор, країна, де він народився, або його музичний твір тощо). Третій учень, до якого звертаються з завданням – «Речення», складає речення з названими словами. Четвертий – ставить запитання до цього речення. П’ятий – дає відповідь.

     Цю гру можна урізноманітнити, починаючи, наприклад, з уривка одного з музичних творів тощо.

      Приклад. «Портрет».

    а) Чайковський. –  Композитор. –  П. І. Чайковський - видатний російський композитор ХІХ, який походив з українського роду Чайок. – Які були перші музичні враження

П .І .Чайковського? -  Свої перші музичні враження маленький Чайковський отримав від народних пісень.

б)Чайковський. – Дитячий альбом. – «Дитячий альбом» П. І. Чайковського складається з 24 пєс. – Кому П. І. Чайковський присвятив «Дитячий альбом»? – П. І. Чайковський присвятив «Дитячий альбом»? своєму племіннику.

     Варіантів цієї гри може бути дуже багато. Цю гру можна використати як підсумок уроку, як повторення перед уроком, на підсумковому уроці. Вона допомагає перевірити знання з попередніх тем, а також стимулює розвиток мови і мислення.  

2.    Вірю -  не вірю.

   Таку гру можна використати в будь-якій темі. Її можуть проводити як учитель, так і діти, об’єднанні в групи між собою.

    Складаються питання і зачитуються в класі. Кожне запитання починається словами: «Чи вірите ви, що…?». Учні погоджуються, або ні. Кожну відповідь треба обґрунтувати, або виправити помилку.

   Приклад.

-        Чи вірите ви, що у Бетховена є симфонія№2 «Богатирська»?

-        Чи вірите ви, що лібрето – це літературний текст опери?

3.    Музичне доміно.

  Учні об’єднані в групи. Кожній з груп пропонують аркуші, на яких записано                                                               

12 фраз, які не мають закінчення. На інших аркушах –  їх закінчення.

Необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз. 

 Приклад.

1.    Вокаліз – це музичний твір для виконання…(голосом без слів).

2.    Лібрето – літературний текст …(опери).

3.    Оркестровий вступ до опери, балету тощо називається…

(увертюрою).

4.    Квартет – це музичний твір для… (4-х виконавців).

5.    Німа гра акторів в балеті, яка складається з виразних жестів і міміки називається…(пантомімою).

6.  В увертюрі до опери М. Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня… ( «Засвистали козаченьки»).

7.   Пісню «Засвистали козаченьки» склала відома українська піснярка… (М. Чурай).

4.    Дуель                            

Цю гру застосовують під час опитування, повторення, підсумку уроку. До дошки виходять двоє учнів (або у грі приймають участь дві команди) і по черзі ставлять один одному запитання. Оцінка (перемога команди) залежить від кількості правильних відповідей.

5. Знайди пару.

За допомогою цієї гри можна закріплювати або перевіряти  знання учнів з вивченої теми.

   І варіант.

Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує однакові комплекти листівок. На них  прізвища композиторів (скульпторів, художників) і назви їх творів. Завдання: знайти листівку-пару.

  ІІ варіант.

 Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує листівки із запитаннями і відповідями на них. Перемагає та група, яка швидше добере відповіді до запитань.

 

6. Текст з помилками.

       Учитель пропонує текст з вивченого матеріалу, в якому навмисно допущено помилки. Діти на слух повинні їх помітити і виправити, обґрунтовуючи свою думку.

   Приклад.

   «М. Лисенко – український композитор,  засновник української музичної класики, диригент, піаніст, живописець і музичний педагог ХІХ-ХХ ст.

В своїх творах М. Лисенко з високою майстерністю відображав героїчну боротьбу українського народу проти поневолювачів. Так за оповіданням К. Паустовського він написав історичну оперу «Тарас Бульба», де використав багато українських народних пісень. В інтродукції до цієї опери ми чуємо українську народну пісню «Їхав козак за Дунай». Вона своїм героїчним, піднесеним характером готує нас до сприймання опери. В сцені «Запорізька Січ» теж звучить багато українських пісень,  серед них: «Засвистали козаченьки», «Ой на горі та й женці жнуть» та інші. Вони вдало завершують народну масову сцену на Запорізькій Січі».

   Таке завдання (скласти  музичну казку, невеличкий текст з помилками тощо) можна також запропонувати учням, об’єднавши їх в групи.

 7.Дерево мудрості.

 Вчитель повідомляє навчальну інформа­цію про життя й творчість компо­зитора,  у  формі розповіді. Кожна група  пише запитан­ня до почутої інформації. На­прикінці розповіді вчителя одна група зачитує свої запитання, інші — відповідають на них.

Найцікавіші запитання й від­повіді записують на окремих ар­кушах і «вішають на дереві мудрості»(на дошці). Оцінюють таким чином і відповіді, й запитання.

8.Бачено-небачено.

Можна використовувати як для закріплення пройденого, так і для вивчення нового матеріалу.

Учитель вивішує на дошці заздалегідь виготовлений плакат, на якому різними кольорами, великим і дрібним шрифтом написано 15-20 слів (наприклад творчість композитора).Після закінчення наперед обумовленого часу плакат знімається, а команди записують усі слова, що запам’яталися .

Потім команди обмінюються плакатами для перевірки. Команди вносять виправлення в чужі записи ручкою іншого кольору.

Аркуші повертаються .Вчитель знов вивішує плакат для контрольного звіряння.

    В арсеналі методичних прийомів кожного учителя  є багато цікавих форм роботи на уроці. Надані методи інтерактивного навчання  на уроках музики, дозволяють учням не тільки глибше проникнути в світ музики і образотворчого мистецтва, а й творчо розкрити свій внутрішній світ, виявити все краще, що в них є.                                                              

 

docx
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку