Інтерактивні вправи "Формування національної та громадянської самосвідомості на уроках української мови та літературного читання. 2 клас.

Про матеріал
В роботі відображено широкий спектр теоретичного і практичного матеріалу, який всебічно демонструє важливість проблеми формування національної та громадянської самосвідомості у процесі розвитку творчої особистості в сучасній школі. Матеріал цієї роботи розкриває важливість і способи засвоєння і застосування навчальної інформації у повсякденному житті. Надані приклади застосування інноваційних технологій навчання у процесі розвитку творчого потенціалу учнів, формування громадянської та національної самосвідомості.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування національної та громадянської самосвідомості на    уроках літературного читання та української мови

 Інтерактивні вправи

 

2 клас

1.«Асоціативний кущ».

Тема.Т Шевченко «Світає...», «Встала й весна...».

Етап уроку -Поглиблений аналіз тексту.

На дошці записано ключове слово - «Весна».

Завдання, Назвати слово та словосполучення, що спадають на думку, із заданої теми .

 

Весна  - співають птахи – квітуча – замріяна – ніжна – співуча – з`являються квіти – молода дівчина – зеленокоса  -  радіють  люди – різнобарвна

 

 

Коли всі слова та словосполучення будуть записані, учні складають речення з ними. Придумані речення вводять у зв'язне висловлювання , встановлюючи, де це можливо, зв'язки між поняттями.

  •     Ви склали твір про весну, описали її чарівність і неповторність.А тепер прослухайте, як описує весну Тарас Шевченко у вірші «Встала й весна»...».Порівняйте своє висловлювання  зі словами поета.( Учні слухають вірш).
  •     Якою побачив поет весну?
  •     Що є спільного у ваших висловлюваннях і вірші?

1. «Віднови вірш».

Групова робота

Тема. Т.Шевченко « Світає...», «Встала й весна...».

   Під час вивчення напам'ять вірша доцільно провести творчу роботу «Віднови вірш».Кожна група (до 4-5 учнів) одержує «розсипану» строфу (рядки подано на окремих аркушах) і за завданням учителя відновлює вірш, розмістивши рядки в певному порядку відповідно до його змісту на магнітній дошці або записавши їх на папері. Доповідає лідер. Потім проводиться виразне читання вірша.

 І група                                                                                               II група

Соловейко в темнім гаї                                                 Степи, лани мріють,

Світає,                                                                             Верби зеленіють.

Сонце зузтрічає.                                                             Між ярами над ставами

Край неба палає,                                                             Тихесенько вітер віє,

                

               

 ІІІ група

Розмовляють з полем.

Сади рясні похилились,

 Мов сторожа,

 Тополі поволі стоять собі,

 

3.«Криголам».

Цю вправу можна використати під час вивчення напам'ять вірша Т.Шевченка.

   1.Вчитель читає напам'ять вірш, супроводжуючи читання показом малюнків..

               Защебетав жайворонок,

               Угору летючи;

              Закувала зозуленька,  

              На дубі сидячи;

              Защебетав соловейко--

              Пішла луна гаєм;

              Червоніє за горою;

              Плугатар співає.

     2.Учні повторюють за вчителем вірш з опорою на малюнки.

     3.Учні колективно, без учителя, повторюють вірш з опорою на малюнки.

     4.Окремі учні декламують вірш з опорою на малюнки.

4.«Незавершені речення».

Таку вправу доцільно використати на підсумковому етапі уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми дізналися... .

- Майбутній поет народився... .

 

- Перша книжка віршів називається... .

- В дитинстві Тарас любив … .

- Шевченко став … .

- Помер поет … .

-Тарас Григорович похований … .

- Сьогоднішній урок навчив мене … .

5. «Роз'єднай слова».                                                                                            Шевченковітвори сяють, мовяснізорі.

(Шевченкові твори сяють, мов мов'ясні зорі).

- Чому твори Шевченка народ порівнює із зорями?

-Які емоції викликають у вас вірші Тараса Григоровича?

- З чим би ви порівняли твори Великого  Кобзаря?

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

6. «Вилучи  зайве».

Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом «Тарас Григорович Шевченко-Великий народний поет і художник».

  •     Прочитайте девіз уроку, вилучивши зайві слова.

      Тадварасові думкіньки бутридуть жисомти віодинки.

    ( Тарасові думки будуть жити віки).

  •     Про якого Тараса йдеться в цьому вислові?
  •     Як ви розумієте зміст цього прислів'я?
  •     Поясніть вислів «жити віки».
  •     Чому люди захоплюються поезією Шевченка ?
  •     Чому вас вчать його твори?

7.« Кубування».

Тема.Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом «Тарас Григорович Шевченко — великий народний поет і художник».

  Узагальнюючи вивчене про життєвий і творчий шлях Т.Шевченка , рекомендуємо використати інтерактивну вправу «Кубування».

    Не даючи запитань учням, а лише демонструючи грані куба, на яких записані ключові слова, можна усно або письмово підсумувати вивчений матеріал.

          Завітав сьогодні в клас

          На урок знову до нас

          Кубик, діти , не простий,

          Кубик, діти , чарівний.

          Він знання перевіряє-

          Мислити нас спонукає.

  •     Увага! Аналізуймо завдання « Чарівного куба».

Ключові слова:дитинство; батьки; художник; поет; «Кобзар»;пам'ять народу.

Русский орнамент и Хохломская роспись Картинки

 

Отже, застосовуючи в такий спосіб на уроках літературного читання, технологію інтерактивного навчання, ми, вчителі, зможемо донести Шевченкове слово до сердець учнів, виховати у них почуття національної гордості за славних синів України.

    

 

 

 

 

docx
Додано
22 жовтня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку