Інтерактивний діалог "Хореографія -найдавніший вид мистецтва"

Про матеріал
Рекомендую використовувати, як перше вводне заняття перед початком навчального року ТЕМА: «Хореографія- найдавніший вид мистецтва» МЕТА: за допомогою активного діалогу познайомити вихованців з історією виникнення і хореографічного мистецтва, її розвитком, самобутністю та впливом на життя людини. Форма: інтерактивний діалог з вихованцями вищого рівня 1,2 року навчання- віком 13-15 років
Перегляд файлу

            

                                                                                   КОНСПЕКТ

                       Інтерактиву  «Хореографія- найдавніший вид мистецтва»

                                                для вихованців вищого рівня

 ТЕМА: «Хореографія- найдавніший вид мистецтва»

МЕТА: за допомогою активного діалогу познайомити вихованців з історією виникнення і хореографічного мистецтва, її розвитком, самобутністю та впливом на життя людини.

ЗАВДАННЯ:

Навчальні:  розповісти і проаналізувати основні етапи розвитку танцю від первинних до сучасного мистецтва, закріпити знання за допомогою тестування за даною темою;

Розвиваючі: розширити світогляд за допомогою нової інформації, розвинути інтерес до історії  історико-побутового танцю, балету та сучасної хореографії

Виховні: виховати поціновувачів та шанувальників мистецтва танцю і естетики в цілому, шанобливого ставлення до обраного виду  діяльності

Тип заняття: вивчення нової теми, перевірка та закріплення матеріалу

Методі: словесні, наочні, практичні

Форма: інтерактивний діалог з вихованцями вищого рівня 1,2 року навчання- віком 13-15 років

Використані технології: конструктор Гійома- «мозковий штурм», «зроби як я», «мікрофон», «журі», технологія співпраці, методи розвитку творчого мислення: «дзеркало», «живе фото», творчі вправи з хореографії: поєднання і комбінування декілька елементів, командна робота над складанням малюнків танцю, асоціативного ряду

Прогнозований результат: закріплення у вихованців інформації про джерело танцювального мистецтва, пробудити потяг до самоосвіти, пошуку нових відомостей,  змусити активно діяти, творчо мислити, не боятись висловлюватись

Обладнання: картки с завданням, тести по темі заняття для перевірки засвоєння   матеріалу лекції, аркуші паперу, олівці, ручки, стільці, музичний супровід

 

 

 

Етапи

Зміст

Тривалість

Дії вихованців

Текст педагога

Вступна частина

Вхід вихованців в зал, привітання педагога з початком нового навчального року, дає коротенький підсумок попереднього року перевірка за списком, анкетні дані, зауваження на рахунок репетиційної форми, уточнення розкладу, огляд фізичного стану, вільне спілкування на тему літа

10хв

Діти роблять привітний уклін, вітають педагога з початком нового навчального року, розміщуються на стільцях та розповідають, як провели літо, відповідають на експрес питання

Любі наші щиро вітаємо вас з початком нового навчального року! Бажаємо щоб цей рок був дуже результативним, яскравим, насиченим плідною роботою, визначними подіями, фестивальними виїздами та власним розвитком! Попередній рік був насичений: 10 фестивалів, яскравий звітній концерт, нові постанови, знайомство з провідними фахівцями-хореографами, тому сподіваюсь в цьому році ми докладемо ще більших зусиль для розвитку нашого колективу та підняття його іміджу. Поділіться враженнями від літнього відпочинку! Перед початком нашої бесіди хотілось би задати одне питання- що є для вас хореографія? Одним словом!

Основна частина

Розповідь педагога про історію виникнення мистецтва танцю, прийом «мозковий штурм»

 

 

10хв

Вихованці уважно слухають відповідають на запитання, активно включаються в діалог, висказують свою точку зору

 

Текст лекції в додатку№1. По ходу розповіді педагог задає навідні  питання: коли зародився танець? Які події відзначались танцями? Які види були? Перший організованій танець з малюнками був…?

 

Практична частина

15хв

Активно підключаються до практичної частини

Пропоную розподілитися на 2 команди, та скласти малюнки хороводу, яка команда більше, потім одна вихованка складе повноцінний хоровод з різними малюнками, що витікають один з одного

 

Тестування по перевірці почутого

10хв

Вихованці сідають на стільці та письмо відповідають на питання тематичного оцінювання

Педагог ставить питання (додаток№2) а потім підраховує бали

 

Роздуми та тему самореалізації в танці

 

 

 

15хв

Вихованці висловлюють свою думку з приводу імпровізації

Педагог:Завдання імпровізації: усвідомити тіло, бути набагато чутливішим до внутрішніх сигналів; розвинути відчуття партнера (контактна імпровізація);дослідити елементи композиції:

 

Творчі завдання, засновані на принципі імпровізації та творчої активності

 

Розподіляються на команди вибирають капітана, беруть картки с завданням

Розподіліться  на 4-5 команд , кожній дається завдання зобразити якесь дійство: весілля, ярмарок, повний розпродаж в супермаркеті, конкурс красоти, здача  ЗНО в школі, пляжний відпочинок

 

Прийом «Дзеркало»

10хв

Розподіляються по парам та імпровізують

Пропоную розподілитись по парах та показувати один одному танцювальні елементи

 

Гра в асоціації

5хв

Розподіляються по командах та пишуть на листах слова, що асоціюються зі словом танець

Напишіть на листах всі слова, що асоціюються зі словом танець, у кого буде більше той і виграв

 

Зроби рухи по звуку

5хв

Шикуються в коло, роблять рухи

Хтось із дітей ведучий робить незвичні звуки, а інші намагаються відтворити їх в русі

 

Ланцюжок рухів

5хв

Шикуються в декілька колон, виконують рухи сучасної хореографії, поєднанні між собою

Завдання: рухатися вперед використовуючи рухи сучасної хореографії партерної акробатики, враховується оригінальність, креативність

Заключна частина

Релаксація та самоаналіз

5хв

Вихованці діляться враженнями, та висказують свою думку

Педагог підводить підсумки

 

                                                                                                                                                ДОДАТОК 2

  1. Вираження емоційних переживань різними пластичними рухами зародилося ще на зорі людства.

Танець - можливо, найдавніше з мистецтв; воно відбиває вихідну до самих ранніх часів потребу людини передавати іншим людям свої радість або скорботу за допомогою свого тіла. Майже усі важливі події життя первісної людини відзначалися танцями: народження, смерть, війна, обрання нового вождя, зцілення хворого. Танцем виражалися моління про дощ, про сонячне світло, про родючість, про захист і прощення. Танцювальні па (від фр. - "крок") - ведуть походження від основних форм рухів людини - ходи, бігу, стрибків, підскакувань, ковзань, поворотів і розгойдувань. Сполучення подібних рухів поступово перетворилися в па традиційних танців. Головними характеристиками танцю є ритм - відносно швидке або відносно повільне повторення і варіювання основних рухів; малюнок - сполучення рухів у композиції; динаміка - варіювання розмаху і напруженості рухів; техніка володіння тілом і майстерність у виконанні основних па і позицій. У багатьох танцях велике значення має також жестикуляція, особливо рухи рук. У первісному суспільстві участь у ритуальних танцях була стихійно-загальноюТочно встановити час появи танців в Україні досить важко. Однак можна припустити, що вони виникли ще в Антській державі. Танцюючі прагнули до того, щоб кожен рух, жест, міміка виражали яку-небудь думку, дію, вчинок. Виражальні танці мали величезне значення в побуті та в суспільному житті. Дуже часто свята починалися і супроводжувалися танцями. Так утворюються ритмічні, виразні рухи, вибудовуються у визначену композицію і виконуються з музичним супроводом. Утворюється вид мистецтва, у якому основним засобом створення художнього образу є рух - зміна положення тіла танцівника. Найдавнішим видом народних танців є танці-ігри, що відображають трудові процеси. Спочатку вони виконувалися у суворій відповідності згідно проведення тих або інших сільськогосподарських робіт. До найдавніших танців відносяться також мисливські танці, що копіюють рухи і звички звірів і птахів, звичайно виконуються до і після полювання. У давні часи з'явився і релігійний культовий танець. Первісна людина, бажаючи пояснити незрозумілі йому явища природи, приписувала їхнє виникнення волі таємничих вищих істот - божеств. Щоб домогтися сприятливих умов для своєї праці, людина всіляко ублаготворяла богів особливими магічними діями - обрядами. З виникненням релігійного культу виник і культовий танець. У зв'язку з тим, що на зорі цивілізації окремі періоди сонцевороту мали першорядне значення в житті народу, усі присвячені сонцю свята відрізнялися особливою пишністю і супроводжувалися численними танцями. Найдавнішим народним танцем культового походження є хоровод. На визначених ступенях розвитку він зустрічається у всіх народів. Хоровод - масовий танець, виконання якого супроводжується хоровою піснею, що раніше присвячувалася сонцю. Своїм малюнком уособлюючи сонце, хоровод звичайно рухається по колу ліворуч-праворуч. Як правило, він водиться дівчатами і хлопцями, що тримають один одного за руки, і має форму кільця, це перший танець зі зміною малюнків, який виник ще в епоху ідолопоклоніння.  Боротьба племен між собою привела до зіткнень між ними і викликала появу військових танців. Участь у них означала згоду йти в похід. Перші танці стародавності були далекі від того, що в наші дні називають цим словом. Вони мали зовсім інше значення. Різноманітними рухами і жестами людина передавала свої представлення про навколишній світ, вкладаючи в них свій настрій, свій щиросердечний стан. Вигуки, спів, пантомімна гра були взаємозалежні з танцем. Сам же танець завжди, за всіх часів був тісно пов'язаний з життям і побутом людей. Тому кожен танець відповідає характеру, духу того народу, у якого він зародився. Танці тих віддалених часів не дійшли до нас у своєму первісному вигляді. З роками, у зв'язку з удосконаленням прийомів праці, змінами в суспільних відносинах, вони піддалися значним змінам, а частково і зовсім зникли. Тепер усі ці танці-ігри, культові і військові танці втратили своє первісне значення і перетворилися там, де вони виповнюються, у звичайні побутові.

  1. Виникнення класичного балету в світовому суспільстві

Народний і побутовий танець Франції XIII-XVІІ ст. зіграв винятково велику роль у розвитку балетного театру і сценічного танцю. Не дивлячись на церковні заперечення, простий люд відстоює своє право на весілля, танець, добрий настрій. На всіх святах виконуються бранль, ригодон, пізніше вольту вже на балах вельмож,  та дуже популярний менует,  гавот,полонез. Танцмейстери створюють канонічні форми танців, які старанно і пунктуально вивчає привілейоване суспільство. Цьому сприяють підручники, де систематизуються рухи і робиться спроба зафіксувати танцювальні композиції. Хореографія оперно-балетних вистав XVІ, XVІІ і початку XVІІІ століття складалася з тих же танців, що придворне суспільство виконувало на балах і святах. Тільки наприкінці XVІІІ століття відбувається остаточне розмежування побутового і сценічного танців. Ряд рухів, на яких побудовані гавот, гальярда і особливо менует, ліг в основу лексики класичного танцю.  Танець став важливою складовою цих жанрів. Він, як і раніше, виконувався в князівських палацах. Але тепер танцювальні інтермедії проходили не між подачею блюд, а між діями античних трагедій і комедій або оригінальних драматичних пасторалей, що належали італійським поетам і музикантам. Ставили інтермедії хореографи-професіонали, що часто володіли європейською славою. Видовищність, як мета інтермедій, тіснила і поетичний текст, і музику. Фабриціо Карозо, один з основоположників академічної школи, італійський майстер танцю XVІ ст. Книга Карозо "Танцівник", де він описав танці Венеції, техніку їхнього виконання, основні танцювальні рухи, містяться дані про класифікації танців і правила їхнього виконання. Книга побачила світ у Венеції в 1581 році. Поєднуючи варіаційність танцю з розмаїтістю музичних ритмів, Карозо вже користувався позиціями, близькими першій, третій і четвертій позиціям сучасного нам класичного танцю, рухами plіe, battement tendu, passe, glіssade, demі-rond de jambe par terre, releve, pas de bourree, coupe, а також піруетами і різними видами стрибків, включаючи заноски (антраша).

Процес відновлення мистецтва хореографії пов’язаний з добою Відродження, але справжній його розвій починається у XVII ст., коли у Франції було створено Королівську академію танцю (1661). Новерр Жан Жорж (1727–1810) – французький хореограф, реформатор західноєвропейського балету.. Згідно з позицією Ж. Ж. Новерра, професійна майстерність виконавця повинна органічно поєднуватися з емоційним началом, що сприятиме процесу створення повноцінного художнього образу. Теоретичні міркування щодо природи і специфіки балетного мистецтва були викладені хореографом на сторінках роботи «Листи про танець».

Провідними школами класичного балету на початку XIX ст. стають італійська і французька, які удосконалюють, розвивають на новому рівні основні принципи балету XVII–XVIII ст., ведуть пошуки нових засобів і прийомів, значно ускладнюють техніку стрибка, обертання тощо. Процес розвитку балетного мистецтва XIX ст. мав взаємовпливо-вий характер. Так, пошуки, що відбувалися у європейській хореографії, стимулювали становлення цього виду мистецтва у Росії, що згодом приведе до зворотного процесу – впливу мистецтва російського балету на західноєвропейський

XIX – на початку XX ст. і пов’язаний передусім з іменем М. Петіпа (1818–1910), який здійснив новаторські балетні постанови. Всесвітнє визнання Петіпа принесли балети «Спляча красуня» і «Лебедине озеро» (у співавторстві з Л. Івановим), а імена О. Преображенської, М. Кшесинської, П. Гердта увійшли до історії балетного мистецтва. Новий етап у розвитку російського балету пов’язаний з іменем О. Горського (1871–1924) – постановника балетів «Дон Кіхот» та «Саламбо». Він відмовився від застарілих прийомів пантоміми, зробив дію чіткішою і динамічнішою, почав активно залучати до художнього оформлення своїх спектаклів відомих художників, зокрема К. Коровіна та О. Головіна. Справжнім авангардистом хореографічного мистецтва XX ст. став М. Фокін (1880–1942). Його творчість формувалась під безпосереднім впливом художнього доробку М. Петіпа та О. Горського. Водночас він шукав нові засоби виразності, удосконалював, а багато у чому видозмінював малюнок танцю, створював нові танцювальні форми. У постановках М. Фокіна «Єгипетські ночі», «Дафніс і Хлоя», «Петрушка» засяяли зірки російського балету А. Павлова, В. Ніжинський, Т. Карсавіна, О. Спесивцева. Саме з іменами цих представників мистецтва хореографії і пов’язаний тріумф всесвітньо відомих «Російських сезонів» у Парижі, що були організовані видатним театральним діячем С. Дягилевим.
Аналізуючи мистецтво хореографії, слід наголосити, що воно представлене не тільки класичним балетом, а й безпосередньо пов язане і з традиціями народного танцю, який відтворює у русі та пластиці специфіку національної самосвідомості (ансамбль танцю ім. П. Вірського}.

  1. Види: народний, історико-побутовий, класичний, бальний, модерн, джаз, спортивні танці.

Народний танець - створений народом. Один із давніх видів фольклору. Тісний зв'язок з життям народу з'являється ще в первісному суспільстві. Розвиваючись і видозмінюючись передавався з покоління в покоління і кожна епоха вносила свій внесок у танцювальний фольклор.   

Характерний танець - цей термін стали вживати до сценічних обробок народних танців. Поступово вироблялася академічна форма окремих національних танців. На відміну від танцю народного, у його основі прийоми професійної класичної танцювальної системи. Наприклад у балетах М. Петипа: сюїти національних танців у балетах "Лебедине озеро" і "Раймонда".

Історико-побутовий танець - народний танець. Його корені ідуть у народну творчість. Багато танців будучи приналежністю однієї країни поширювалися по всій Європі і швидко ставали модними (XVІ ст. - бранль, XVІІ ст. - менует, XVІІІ ст. - гавот).

Бальний. Багато хто пов'язує його назву з назвою танцювальних залів, у яких танцювали в епоху Відродження. "Бал-куля" - великі більярдні. Є інше - бальний від слова балет. Корені йдуть у побутові танці (XІІІ - XІV ст. - танці-променади, XІX ст. - вальс, мазурка). У XX ст. до танців європейського походження приєдналися танці Північної й Латинської Америки (самба, румба, фокстрот, танго).

Класичний танець - формувався протягом століть. Його елементи склалися в Античності, збагатилися в Середньовіччі. Як танцювальна система сформувався в XV ст. в Італії. Подальший розвиток одержав у Франції. Звідси термінологія французькою мовою. Термін "класичний" виник у Росії і витиснув термін "серйозний", "шляхетний". У XІV ст. три основні школи - французька, італійська, російська - склали головні національні школи танцю XX ст.

Модерн - танець ідеї, форми. Кожен виконавець досягає розкриття образу, застосовуючи імпровізацію, тільки йому властиву пластику (А. Дункан, Марта Грекхем, Моріс Бежар).

Джаз-танець - заснований на ритмічній структурі та з появою джаз музики

Контемпорарі (від англ. contemporary та фр. contemporain) –вид сучасної хореографії неокласичного спрямування європейського походження. Саме причетність цього виду до неокласики і відповідає його другій назві – контампорен. На сьогодні контемпорарі (контампорен) є сукупністю синтезованих авторських технік неокласичного спрямування (танцювальні лабораторії, студії, авторські та академічні театри Франції, Люксембурга, Великої Британії, Німеччини, Нідерландів, Данії), які містять фундамент класичного танцю (системи), неокласичні балетні прийоми, а також техніки модерн джазу, імпровізацїі. Термінологія – головним чином, французька, другорядна – англійська. Урок складається з розігріву (warm-up), вправ біля станку (exercises sur la barre), вправ на середині (exercises dance le centre), швидкої частини та стрибків (allegro & sautes), комбінацій (combinations). Важливим чинником у цьому виді є часте поєднання вправ на дрібну техніку та велику амплітуду, поєднання рухів par terre зі стрибками (petit et grand saute).

Афроджаз - це спроба з'єднати джаз сьогоднішній з його африканським попередником. Розходження полягає в тім, що африканський танець несе в собі велике функціональне навантаження і не настільки віртуозний, як його нинішня інтерпретація.

 

Література:

 Быкова М. С. Учебно-воспитательная работа в детских самодеятельных хореографических коллективах. Учебно-методическое пособие. – М.: «Искусство», 1982. – 244с. 79. Тараканова А.П. Система хореографічного виховання у школах і позашкільних закладах: Навчальний методичний посібник. – К.: ІЗМН, 1996. – 284с. 80. Уральская В.И. Рождение танца. – М.: «Советская Россия», 1982. – 144с Тарасов Н.И. Классический танец. – М.: Искусство, 1981. 5. Рева Я.Г. Структура уроку класичного танцю та його основні поняття. Методичні рекомендації для студентів хореографів. – Полтава: ПДПУ, 2003. 6. Рева Я.Г. Група battements та її різновиди. Методичні рекомендації для студентів хореографів. – Полтава: ПДПУ, 2003. 7. Словник хореографічної термінології /Укл. Я.Г. Рева – Полтава: ПДПУ, 2003. 8. Березова Г.0. Класичний танець у дитячих хореографічних колективах. – К.: Музична Україна, 1990. 9. Ваганова А.Я. Основы классического танца. – Л.–М.: Искусство,1963.

Інтернетресурси:

історія хореографічного мистецтва - Сумський державний ...sspu.sumy.ua › repository

Історія хореографічного мистецтва - Коллекция Otherreferats Allbest.ru › otherreferats

Історія виникнення хореографії - Моя майбутня професія ...Google.com › sites

ТЕОРІЯ Й ІСТОРІЯ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ...lnu.edu.ua › publications

Хореографія — Вікіпедія  wikipedia.org › uk

Стилі сучасної хореографії сьогодення  rusnauka.com


 

 

                       

 

                 ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ ВИЩОГО РІВНЯ НАВЧАННЯ    ДОДАТОК 2

                                    за темою «Хореографія-як найдавніший вид мистецтва»

  1. Коли зародився танець?________________________________________________________
  2. Види первинних танців, чому вони були присвячені?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  3. Перший танець, що мав малюнки та перебудови_______________________________________
  4. Хто мав великий вплив на розвиток та популізацію танцювального мистецтва _________________________________________________________________________________
  5. В якому віці побутові танці почали проникати в палаци та свята вельмож та королів?_________________________________________________________________________
  6. Назвіть побутові танці того часу __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  7. В якій країні зародилися канони класичного мистецтва?_________________________________
  8. Провідні діячі російського класичного балету _________________________________________________________________________________
  9. Види танцювального мистецтва_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  10. Що таке contemporary __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                         

                                 ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ ВИЩОГО РІВНЯ НАВЧАННЯ

                                    за темою «Хореографія-як найдавніший вид мистецтва»

  1. Коли зародився танець?________________________________________________________
  2. Види первинних танців, чому вони були присвячені?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  3. Перший танець, що мав малюнки та перебудови_______________________________________
  4. Хто мав великий вплив на розвиток та популізацію танцювального мистецтва _________________________________________________________________________________
  5. В якому віці побутові танці почали проникати в палаци та свята вельмож та королів?_________________________________________________________________________
  6. Назвіть побутові танці того часу __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  7. В якій країні зародилися канони класичного мистецтва?_________________________________
  8. Провідні діячі російського класичного балету _________________________________________________________________________________
  9. Види танцювального мистецтва________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  10. Що таке contemporary_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     
docx
Додано
22 травня 2020
Переглядів
986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку