Інтерактивний плакат за новелою І.Франка «Сойчине крило»
Ярова А.В., учитель української мови та літератури
Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3
Лиманської міської ради Донецької області
10 клас
Тема уроку: І.Франко. Новела «Сойчине крило», зображення в ній жіночої долі в новітній інтерпретації.
Інтерактивний плакат до теми передбачає організацію роботи учнів на уроці і вдома.
https://www.thinglink.com/scene/1214497686946840581
На етапі опрацювання нової теми:
1 група складає опорну схему «Новела як жанр» (https://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/2736-novela)
Проблемне запитання: Чому про новелу кажуть «Цілий світ у краплі води»?
2 група має навести аргументи, чому «Сойчине крило» - це новела, а не оповідання (опрацювавши матеріали сайту https://dovidka.biz.ua/riznitsya-mizh-novela-ta-opovidannya/).
«Спостереження»
Голос сойки-пересмішниці https://www.youtube.com/watch?v=cJ4rfCSPZJI
Прослухайте відеозапис голосу сойки. Скориставшись інформацією про сойку, висловіть власне припущення, чому І.Франко вибрав саме цю пташку як символічний образ новели.
Сойка – птах родини воронових. Довжина тіла близько 34 сантиметрів, вага 146-196 г. Сойка має здатність переймати звуки інших птахів, тобто має хороші імітаторські здібності. Пташка належить до найбільш обдарованих пересмішників. Їй підвладні не тільки всі звуки живої природи, а й нескінченна різноманітність механічних звуків. Іноді можна почути спільний спів сойок. Кожна з них навперебій спочатку видає мінорну свистячу трель, після якої йдуть тихий клекіт, глухий передзвін. До квітня подібні концерти закінчуються, після чого спів сойки можна тільки іноді почути на гніздовій ділянці. У всіх випадках спів сойки – явище вкрай короткочасне і нерегулярне. Воно припиняється, щойно пташка зів’є гніздо.
До уваги учнів пропонуються два буктрейлери:
Наталії Чернишенко https://www.youtube.com/watch?v=5zR1YHWSjG4
Миколаївська ЗОШ №11 https://www.youtube.com/watch?v=zic0iZRaouk
Завдання: порівняти два відео (відеоряд, музичне оформлення, цитати тощо). Обрати, який із буктрейлерів краще передає ключову ідею новели.
Дати відповідь на поставлене в кліпах запитання. («Що обрати: ненависть і ворожнечу чи любов і пристрасть? А що думаєш ти?»).
На етапі закріплення матеріалу учням пропонується ознайомитися із сайтом Київського театру на Подолі http://theatreonpodol.com/afisha/sojchyne-krylo/, переглянути театральну програмку вистави «Сойчине крило», фотографії.
Творче домашнє завдання
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=5903
Прочитайте новелу Стефана Цвейга «Лист незнайомої». Порівняйте її сюжет із сюжетом новели «Сойчине крило» І.Франка. Визначте спільне і відмінне двох творів, відобразіть у діаграмі «Кола Вена».