Тема: Чотирикутники
Мета:
Тип уроку : узагальнення і систематизація знань, вмінь , навичок.
Обладнання: демонстраційні таблиці, презентація.
Назва уроку: «Чотирикутники і мистецтво»
«Геометрія – це прообраз краси світу»
(І. Кеплер)
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку:
1. Відгадай назву групи:
Завдання І групи : що це за чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні?
Завдання ІІ групи : що це за чотирикутник, у якого лише протилежні сторони паралельні?
Завдання ІІІ групи : що це за чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні і всі кути прямі?
Завдання ІV групи : що це за чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні ,а всі сторони рівні?
Завдання V групи : що це за чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні, а всі сторони рівні і всі кути прямі?
2. Гра «Острів правильних та неправильних відповідей» (перевірка теоретичних знань)
Чи правильні твердження?
____________________________________________________________
____________________________________________________________
_____________________________________________________
________________________________________________________________
3. Перевірка домашнього завдання
Учитель. Важко уявити собі життя без чотирикутників. Розгляньте предмети побуту, окремі конструкції будівель, зайдіть до супермаркету чи в картинну галерею, - і ви побачите безліч речей у вигляді чотирикутників.
Художники ХХ ст.. Джозеф Альберс – видатний американський мистецтвознавець-абстракціоніст, французький художник Вазарелі, голландський мистецтвознавці Тео ван Дусбург та Модріан Піт, російський художник (дитинство та юнацькі роки якого пройшли на Україні) К.Малевич, стали початківцями створеного ними напряму в абстрактному мистецтві – супрематизму (від латинського слово supremus, що означає «найвищий»).
Супрематизм – комбінування зафарбованих найпростіших фігур: квадрат, трикутник, прямокутник, коло.
Демонстрація картин
ІІ. Розв’язування задач:
Учитель: З метою повторення основних властивостей та ознак чотирикутників, що вивчалися, пропоную розв’язати задачі
А) на доведення:
І група :Доведіть, що коли в паралелограмі всі кути рівні , то він є прямокутником.
ІІ група : Доведіть, що коли в паралелограмі хоча б один кут прямий , то він є прямокутником.
ІІІ група : Доведіть, що коли в паралелограмі діагоналі рівні , то він є прямокутником.
ІV група : Доведіть, що чотирикутник , у якого всі сторони рівні , є ромбом.
V група : Доведіть, що коли діагоналі прямокутника перетинаються під прямим кутом , то він є квадратом.
Б). за малюнками:
В С
Е
А D F
ІІ група .За рис.2 доведіть, що АВ=СД
B C
A D
ІІІ група. За рис.3 ВЕ СД знайти кути трапеції
В С
75
40
А Е Д
ІV група. За рис.4 доведіть, що < АОВ=
В С
ОО
А D
V група . За рис. 5 знайдіть кути трапеції, якщо що < C - <А =
В С
А D
ІV. Осмислення та вивчення нових знань
Учитель. Додому вам було завдання дослідити ще один вид чотирикутників з попарно рівними сусідніми сторонами. Як називається такий вид чотирикутників та назвати його властивості.
Відшукайте такі чотирикутники на малюнках:
Дельтоїд - це чотирикутник, що володіє двома парами сусідніх сторін однакової довжини.На відміну від паралелограма, рівними є не протилежні, а саме дві пари сусідніх сторін.
Опуклий та неопуклий дельтоїд
∆ δ – дельта буква грецького алфавіту. За формою цієї букви отримали назву дельтоїд, дельтовидний м’яз, дельтаплан
Дельтаплан – літальний апарат важчий за повітря, виконаний за схемою безхвостка зі стріловидним крилом, управління польотом якого виконується зміщенням центра маси за рахунок переміщення пілота відносно точки підвіски (балансу планера). Характерна особливість – старт з ноги і посадка на ноги.
Дельтоїд має форму, схожу на повітряного змія.
V. Закріплення набутих знань
Задача. Менша сторона дельтоїда АВСД – 20 см, а менша діагональ утворює з нерівними сторонами рівні кути. Точка О – точка перетину діагоналей дельтоїда. Кут, що утворює бісектриса кута АВО з меншою стороною дельтоїда дорівнює . Знайти периметр дельтоїда АВСД.
VІ. Підсумок уроку
Учитель. Геометрія – це не тільки школа логічного мислення, але й джерело , що сприяє розвитку асоціативного мислення. Кожен з вас намалюйте геометричну фігуру, що вам до вподоби: або квадрат, або прямокутник.
Квадрат. Символізує такі позитивні риси характеру людини як потреба довести справу до кінця, терпіння, методичність, впорядкованість. Хто обирає квадрат, - спроможні концентруватися на головній меті.
Прямокутник. Свідчить про перехідний стан особистості, невпевненість, непослідовність, але водночас відкритість до нових ідей, цікавість та сміливість. Вибір прямокутника, як правило, свідчить, з одного боку, про низьку самооцінку, а з іншого боку - про довірливість.
VІІ. Домашнє завдання
Повторити §§1-9, запитання 1-12 на стр.76, тестові завдання №3 на стр.77.
1