Іващенко О.М., старший
учитель Узинського ліцею
«Обдарованість»
Розділ: Я досліджую світ
Рівень (клас): 3-4
Інтерактивний урок з використанням кейс-технології
«Досліджуємо колообіг води в природі»
Розгортки предметів: Я досліджую світ, українська мова, математика, літературне читання.
Тривалість уроку: 80 хв.
Тип уроку: інтерактивний урок з використанням кейс-технології.
Дидактична мета: сформувати уявлення учнів про роль води в природі, колообіг води в природі, три стани води, властивості води, формувати цілісне сприйняття природничо-наукової картини світу.
Розвиваюча мета: розвивати вміння виявляти причинно-наслідкові зв’язки в природі, вміння аналізувати природні явища, робити висновки.
Виховна мета: сприяти гармонійному розвитку учнів, опануванню способів навчально – пізнавальної і природоохоронної діяльності, виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до пошукової та дослідницької діяльності.
Методично – дидактичне забезпечення уроку: схема колообігу води в природі, групові картки-вказівки для роботи в групи, мікрофон, зображення хмаринки та крапельок води для вправи «Очікування», картки для індивідуальної, парної та групової роботи, опорні схеми, скринька з «секретом» (завдання від водички), картки для оцінювання, ілюстрації, відеоролики.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи
Пролунав уже дзвінок,
Розпочнемо ми урок!
Світ довкола пізнавай,
Все досліджуй та вивчай!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Кейс «Літературне читання»
1.Вправа „Мікрофон”
- Уявіть себе справжніми синоптиками. Передаючи мікрофон один одному, розкажіть про стан погоди та ваші плани на сьогоднішній день.
2. Вправа „Вилучи зайве”
- Сьогодні девізом нашого уроку буде прислів’я. А яке саме, ви повинні здогадатися. На дошці записані слова. Вилучіть зайві слова та прочитайте прислів’я.
Водиця /дощ/ всьому/ гроза/сніг / цариця
"Водиця — всьому цариця "
- Як ви розумієте це прислів’я?
3.Робота із загадками
Так хочеться вам показати, діти,
чарівний світ у крапельці роси.
І наші серденька відкрити
для радості і сприйняття краси.
- Ой, що це? Білесенька сніжиночка вродилася з води, легенька, як пушинка, спустилася сюди та принесла нам завдання. Це загадки, давайте відгадаємо.
- Мене просять і чекають, а як їду, то всі тікають. (Дощ)
- Намистиночки нові ніч згубила у траві, вранці сонечко встало – намистинки позбирало. (Роса)
- Круглий, ніби горох, з хмар торох, торох. Падає – сонцю не рад, кризі й дощику – брат. (Град)
- Я біленький і м’якенький, посипаю твій поріг, називаюсь просто … (Сніг)
- Не дід, а сивий, не спить, а стелиться, вкриває землю й океан і називається … (Туман)
- Само з води і по воді плаває. (Крига)
- Що спільного в цих словах?
(Дощ, лід, сніг, град, туман, пара, роса – це вода)
- Отже, про що будемо говорити на сьогоднішньому уроці? (Про воду)
4. Перегляд відеоролика «Властивості води» [Відеододаток 1]
- Давайте подивимося відеоролик та пригадаємо, які властивості має вода.
5. Дидактична гра ««Так» чи «Ні»»
- Отже, діти, давайте перевіримо, що ми вже знаємо про воду.
Я вам пропоную пограти в гру. Приготуйте сигнальні картки. Я зараз буду вам зачитувати твердження. Якщо воно правильне - ви обираєте зелену картку, а якщо ні, то червону. Маєте сумніви щодо відповіді – обираєте жовту картку.
Вода - найбільш поширена речовина на Землі. (+)
Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, повітрі. (+)
Вода може бути лише в двох станах. (-)
Вода стає твердою при 0 °С. (+)
Життя на Землі можливе без води. (-)
Вода входить до складу всіх живих організмів. (+)
При нагріванні вода замерзає. (-)
Вода відноситься до живої природи ( - )
Вода в газоподібному стані називається снігом (-)
Вода може бути в рідкому, твердому та газоподібному станах (+)
ІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних навчальних результатів
Кейс «Я досліджую світ»
1. Проблемна ситуація
- У нас сьогодні незвичайний урок, котрий захопить велику кількість різної інформації, яку вам потрібно знати. (Учитель дістає скриньку і ставить її на свій стіл.)
- Ця скринька чарівна. В ній є для вас багато завдань від Хмаринки, яка завітала сьогодні до нас в гості. Якщо ми успішно виконаємо всі завдання, то отримаємо подарунки. Тому будьте на уроці уважними, кмітливими і активними.
- Відкриваю чарівну скриньку, а там лист. Давайте прочитаємо.
[Додаток 1]
- Як ви вважаєте, чому воду називають вічною мандрівницею?
( Відповіді дітей)
- А що ви знаєте про її подорожі?
- Точну відповідь на дане питання ми отримаємо сьогодні на уроці, тема якого «Кругообіг води в природі».
2. Вправа «Очікування». Робота в групах
- Спочатку об'єднаємося у три групи. Пропоную кожній групі обрати назву, що буде стосуватися води у різних станах.
(«Краплинка», «Сніжинка», «Хмаринка»)
- Оскільки ви вже дізналися тему, над якою ми будемо працювати, я вам хочу задати таке питання: «Що ви очікуєте від даного уроку?». Кожній групі я роздам малюнки – краплинки. Напишіть на них ваші очікування від уроку та прикріпіть на дошку.
Перед вами варіанти можливих тверджень. Вам потрібно обрати твердження і зачитати його, починаючи фразою «Ми очікуємо…».
(Групам роздаються варіанти краплинок – відповідей для вправи «Очікування» і діти обирають потрібні твердження.) [Додаток 2]
- Кожна група зачитує свої очікування від уроку, починаючи фразою «Ми очікуємо…».
III. Дослідження нової інформації
1.Вправа «Гронування». Робота в групах [Додаток 3]
- Ну що ж, заглянемо до скриньки та прочитаємо наступне завдання. Кожна група повинна дослідити цікаву інформацію що є на картках, виписати виділені слова та дати відповідь на запитання: «Чому воду називають вічною мандрівницею?».
- Земля – єдина з планет Сонячної системи, де є вода. Гідросфера вкриває 71% поверхні Землі. Саме завдяки воді нашу планету називають блакитною. Вода є повсюди – річки й озера, джерела й криниці, болота й льодовики, хмари й водяна пара, моря й океани – з них складається гідросфера.
Перетворення води з одного стану в інший в природі відбувається
постійно. Сонце нагріває землю. Під впливом сонячного тепла з усіх водянистих поверхонь: річок, ставків, озер, морів, океанів, ґрунту і рослин -випаровується вода. Легенька водяна пара піднімається високо вгору, де набагато холодніше, ніж біля поверхні Землі. Під дією холодного повітря вона охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки збираються у великій кількості і становляться такими важкими, що починають падати на землю у вигляді дощу. Але це відбувається у теплі періоди погоди.
Пізньої осені та взимку холоднішає. Стовпчик термометра опускається нижче 0о. Настають морози, випадає сніг. Сніжинки утворюються з водяної пари високо над землею, де надто холодно. Спочатку це дуже маленькі кристалики – крижинки, схожі на шестикутні зірочки. А за той час, поки падають, вони значно збільшуються. Це відбувається тому, що на їхньому шляху зустрічається водяна пара, яка осідає на їх поверхні й замерзає.
Таким чином, вода, що випарувалася, повертається на землю у вигляді опадів (дощу, снігу, граду). Частина цієї води просочується в ґрунт, потрапляє в озера, ставки і річки, а з них – у моря й океани. Решта води знову випаровується з поверхонь землі, водойм та рослин. І знову у вигляді пари вона піднімається вгору. Вода в природі постійно рухається.
- Перетворення води в природі з одного стану в інший називають колообігом води.
- Гарно вслухайтеся в ці слова: КОЛО-ОБІГ – БІГАТИ ПО КОЛУ.
- Ось чому воду називають вічною мандрівницею. Таким чином, вода в природі не утворюється з нічого і нікуди не зникає.
2. Перегляд відеоролика «Казка про хмаринку» [Відеододаток 2]
- Діти, зараз ми подивимося відео про чарівну хмаринку та подумаємо, чому хмаринка стала темною.
3. Мозковий штурм
- Розгляньте ілюстрації в підручнику на с. 24 та розкажіть, як відбувається колообіг води в природі та дайте відповіді на запитання.
- Що відбувається з водою, яка знаходиться в озерах, ставках, морях і
океанах під дією сонця?
- Що стається з водяною парою, коли вона підіймається над землею?
- Що випадає із хмар улітку? восени? взимку?
- Куди знову повертається вода?
- Чи можливе існування всього живого без води?
IV. Інтерактивні вправи
Кейс «Математика»
1.Хвилинка-цікавинка. Робота в групах
- Прослухайте цікаві факти про воду та виконайте завдання.
1. В організмі дорослої людини масою 70 кг води 50 %; в серці – 80%; в крові – 83%. Порівняйте два останні числові значення та зробіть висновки.
2. Щодоби доросла людина споживає в середньому 2 л води. За сімдесят років життя людина випиває 50 т води. А скільки літрів води людина споживає за тиждень?
3. Для того, щоб виростити 1 кг овочів, необхідно витратити 2 т води. Скільки води потрібно для вирощування 1 кг моркви?
2. Вправа «Перетворення фігури»
- За допомогою циркуля накресліть кола так, щоб утворилися фігури, які будуть означати будь-який стан води. (Сніжинка, дощ, град, хмаринка…)
3. Робота в групах. Метод „Прес”
- А зараз, діти, давайте знову заглянемо до чарівної скриньки та прочитаємо наступне завдання.
- Кожна група отримає картку із завданням. Прочитайте. З'єднайте стрілками пору року та вид перетворення води при колообігу. Поясніть свій вибір скориставшись схемою – поясненням. [Додаток 4]
1) Позиція: „Ми вважаємо, що...”
2) Обґрунтування: „... тому що... ”
3) Приклад: „... наприклад...”
4) Висновки „ Отже (тому), ми вважаємо...”
4. Фізкультхвилинка
Ось пливе товста хмаринка, Почали вони кружляти,
А везе вона сніжинки, Ніби танець танцювати.
Їм набридло так сидіти, Вітерець із ними грав,
Закортіло полетіти. Сніжну віхолу підняв.
(рух по колу) Та сніжинки покрутились
І на землю опустились.
5. Дидактична гра «На що скаржиться вода?». Робота в групах
Кейс «Українська мова»
- Дістаємо із скриньки наступне завдання. Водичка послала сигнали тривоги кожній групі окремо, в яких йдеться про те, на що вона скаржиться, якої шкоди їй завдають люди. [Додаток 5]
- Ви, учні - «лікарі природи». Запишіть поради як допомогти воді, щоб вона не страждала.
6. Інтерактивна гра «Загублене слово»
- І знову відкриваємо чарівну скриньку та читаємо наступне завдання.
А зараз ми поп’ємо водички
Із поетичної кринички.
До неї в гості завітаємо.
Секрети творчості згадаємо.
- Давайте пограємо у гру «Загублене слово». Кожна група отримає картку. Прочитайте речення та доберіть влучні слова. [Додаток 6]
(шумить, дзвенить, бринить).
(хлюпоче, дзюркоче, плескоче).
- Отже, діти, що ми можемо сказати про воду?
- Розкажіть про колообіг води в природі.
V. Рефлексія.
1. Ярмарок успіхів. Тестування [Додаток 7]
- Зараз, діти, ми перевіримо знання, які ви отримали протягом уроку. Кожен учень отримає картку із завданнями, що знаходяться у чарівній скринці.
2. Вправа « Абетковий суп».
- Підсумки уроку підведемо за допомогою вправи «Абетковий суп».
Я підготувала кожній групі картки з літерами та поклала їх до чарівної торбинки. Завдання для групи: кожен учень витягує картку з літерою та говорить підсумкове речення на тему уроку, яке починається з цієї літери.
- На початку уроку кожна група прикріпила на дошці під хмаринкою краплинки з вашими очікуваннями від уроку. Давайте перевіримо, чи отримали ви бажане.
3. Творча робота вдома
- Підготуйте на наступний урок проєктну роботу «Подорож чарівної краплинки».
- Наш урок добігає кінця. Сподіваюся, що ви будете працювати і надалі над новими темами із задоволенням. До нових зустрічей!
Додатки до уроку
Додаток 1
Лист
Дякую тобі за те, що ти багато про мене знаєш та піклуєшся про моє життя на Землі.
Водичка - мандрівниця
Додаток 2
Варіанти тверджень для вправи «Очікування», розміщених на краплинках
1 група
Я очікую, що на уроці буде цікаво.
Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.
Навчитися аналізувати спостереження за природою.
Очікую дізнатися більше про воду.
2 група
Я очікую, що ми будемо працювати в групах.
Я сподіваюсь, що дізнаюсь більше про значення води та її охорону.
Висловлювати власні думки, своє ставлення до природи.
Очікую почути щось нове про воду.
3 група
Я навчусь робити висновки.
Я очікую, що будемо творчо працювати.
Знайти шляхи збереження води чистою.
Очікую дізнатися про властивості води.
Додаток 3
Ілюстрації «Колообіг води в природі»
Додаток 4
Картка «Пори року. Стан води».
Завдання: З'єднати стрілками пору року та вид перетворення води при колообігу.
ЗИМА |
|
Перетворення води з рідкого стану в твердий. |
Перетворення води з рідкого стану в газоподібний.
|
ВЕСНА |
ЛІТО |
|
Перетворення води з газоподібного стану в рідкий. |
ОСІНЬ |
|
Перетворення води з твердого стану в рідкий.
|
Схема – пояснення.
1) Позиція: „ Ми вважаємо, що...”
2) Обґрунтування: „ ... тому що... ”
3) Приклад: „ ... наприклад...”
4) Висновки „ Отже (тому), ми вважаємо...”
Додаток 5
Картки «Скарги водички»
Група 1
Викопали ставок. Що потрібно зробити для того, щоб він не замулювався? Чому потрібно піклуватися про чистоту води?
Група 2
З крана постійно капає водичка. Що потрібно зробити?
Чому потрібно піклуватися про збереження води?
Група 3
Водій миє біля річки автомобіль. Чим це загрожує річці та навколишньому середовищу?
Чому потрібно піклуватися про чистоту води?
Додаток 6
Картка «Загублене слово»
Відеододаток 1
https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI
Відеододаток 2
https://www.youtube.com/watch?v=g9zrExiuDHg
Додаток 7
Картка – тестування
1. Відобразити стрілками колообіг води в природі. 2 бали
2
3
4
1
2. Пронумеруйте етапи руху води при колообігу. 4 бали
O Повернення води на землю.
O Перетворення пари на воду, сніг, лід.
O Випаровування.
O Утворення дощових хмар.
3. Опишіть явища, що відбуваються з водою під час колообігу. 6 балів
12 балів – високий рівень.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Ситуаційний аналіз або анатомія кейс-методу / за ред. Ю.П. Сурміна – Київ: Центр інновацій і розвитку, 2002.
2. Журба О. Кейс-метод як засіб реалізації технологічного поля компетентнісного уроку. Інноваційна педагогіка. Випуск 11. Т. 2. 2019. С. 174– 177.
3. Плющ Ю. Кейс-технології у навчальному процесі: порадник для вчителя, Харків: Основа, 2019. 60 с. 4. Полтавська О. Кейс-метод як інтерактивна форма організації навчальної діяльності учнів. Початкова школа. 2013. №6. С. 14-24.
4. https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI
5. https://www.youtube.com/watch?v=g9zrExiuDHg