Я досліджую світ
Тема: Риби. Різноманітність риб.
Мета:
Формувати ключові компетентності.
уміння вчитися- навчати школярів організовувати свою навчальну діяльність; розвивати вміння аналізувати;
загальнокульрної- використовувати набуті знання, уміння під час виконання завдань;
соціальної-формувати навички особистісного спілкування, заоохочувати дітей до співробітництва, викликати бажання проявляти ініціативу;
інформаційно-комунікативної –розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу,
зосередженість, удосконалювати вміння аргументовано доводити свою думку;
здоров’язбережувальної-працювати над удосконаленням соціальної та духовної складової здоров’я;
формування предметних компетентностей – ознайомити учнів з рибами, їх характерними ознаками. Закріпити і поглибити знання учнів про риб, ознайомитися із особливостями будови їхнього тіла; удосконалювати навички роботи з текстом, формувати науковий світогляд; розвивати спостережливість, уміння логічно мислити, робити висновки, пам’ять; виховувати зацікавленість предметом, бережливе ставлення до природи, самостійність, дисциплінованість, любов до тварин. Навчити розпізнавати риб за характерними ознаками. Розвивати уміння порівнювати та узагальнювати отримані знання. Сприяти розвитку уваги, пам’яті учнів, вмінню міркувати: аналізувати, зіставляти, порівнювати і виділяти головне.
Обладнання: ілюстрації із зображенням підводного світу, малюнки риб,презентація «Риби»,підручник,зошит з друкованою основою,картки із завданнями.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Форма роботи: індивідуальна,групова,колективна,фронтальна.
Хід уроку
І Організаційна частина.
1.Привітання.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви і бажаю вам я.
Хай плещуть долоньки ,
хай тупають ніжки.
Кивають голівки і сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви і бажаю вам я.
Поверніться один до одного, подаруйте усмішку товаришу і хай добрий настрій буде у вас протягом усього уроку.
Бо сьогодні, ми будемо:
Діяти активно!
Думати опиративно!
Сперечатись доказово!
Для всіх обов’язково!
2. Вправа « Очікування»
До кожної літери слова «УРОК» доберіть слова, якими б ви хотіли бути.
У- уважними
Р- розумними
О- організованими
К – кмітливими
Чекаю від вас плідної і творчої праці.
Фенологічні спостереження.
Аналіз стану неба, опадів, вітру.
- Яка пора року?
- Яке число і місяць?
- Який стан неба?
- Чи були сьогодні опади?
- Який дує вітер?
Хай сьогодні в кожне серце
Наш урок додасть тепла .
А ми щиро посміхнемось,
Побажаємо добра.
ll Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
III Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: ( Слайд 2)
Подивіться уважно на глобус.
Якого кольору більше ?
А що це означає?
А хто живе у воді?
1.Відгадайте загадку.
У лусці мої боки,
вони холодні і слизькі.
Плавать можу до схочу
Та усе життя мовчу. ( риба )
2. Кейс завдання « Розшифруй речення» (Слайд 3)
Криптограми. Поміняй та склади місцями.
биРи – шкаменці доймово
Риби – мешканці водойм.
Вчитель : Усі риби живуть у воді більшість мешкає в морях і океанах.
Це морські риби. Є риби які живіть у річках , озерах і ставках.
Це прісноводні риби. Чи все ми знаємо про риб? Отже, на уроці мова буде йти про риб. (слайд 4-5)
ЯкаМетод «Асоціативний кущ». ( Технологія «Критичне мислення»)
Чим вкрите тіло риб? Де мешкають?
Чим дихають?
Чим харчуються?
Яка форма тіла? Як розмножуються?
ІІІ Повідомлення теми і завдання уроку.
Наш урок сьогодні незвичайний. А чи любите ви подорожувати?
Вчитель: -Ми вирушаємо у підводну експедицію для спостереження за рибами. Дізнаємося про місця їх існування, характерні ознаки і будову тіла.
Вчитель: Згодні ? А хто знає ,що означає експедиція?
Словникова робота.(слайд 6)
Експедиція-це подорож з конкретним завданням. Задача в експедиції одна для вас усіх. Від її рішення залежить наш успіх.
Вчитель: Як ви думаєте на чому можна подорожувати у підводне царство?
Вчитель: Відправимося ми в експедицію на підводному апараті –батискафі.
Словникова робота.(слайд 7) Батискаф-маленька підводна лодка. Він призначений для спостережень, досліджень на великій морській глибині. Згодні плисти?(Звучить лірична мелодія, чути шум хвиль)
Розгляд лодки (слайд 8,9)
Увага! Відправляємося у підводне плавання. Ми знаходимось на підводному кораблі і ви повинні дотримуватися правил. (слайд 10)
1.Не шуміти.
2.Бути уважним.
3.Відповідати на поставлені запитання.
Від чіткого виконання цих правил залежить успіх нашої експедиції. Підводна подорож буде проходити за планом, який записано в бортовому журналі.
Дата відправлення «….» ____________ 2023р.
План експедиції (на дошці)
1.Встановити ,чим риби відрізняються від інших тварин.
2.Яку мають будову.
3.Познайомитися з різноманітністю риб.
4.Ознайомитися з розмноженням риб.
Вчитель: Наша експедиція буде проходити під девізом : «Спостерігай і захоплюйся, вивчай та бережи» (слайд11)
Вправа «Очікування»
Вчитель: Що ви очікуєте від експедиції? (Відповіді учнів)
На дошці морське дно. Ми повинні заселити його мешканцями ,живими істотами. У кожного із вас на парті є уявні жителі морських глибин і за кожну правильну відповідь будемо їх заселяти у морські глибини.
Всі готові?
Починаємо занурення на морське дно.(Відео) (слайд 12)
IV Вивчення нового матеріалу.
1.Мозковий штурм.
Вчитель: До якої природи ми відносимо риб? Чому?( До живої, тому що вони народжуються, ростуть, живляться, розмножуються і помирають)
2.Постановка проблемного питання.
(Учителем демонструються малюнки морських тварин)
Вчитель: Подивіться в ілюмінатор! Як тут красиво! Діти, подивіться ,як багато мешканців морських глибин ми зустріли. А чи всі вони є рибами ми відповімо на це питання ,з’ясувавши, чим риби відрізняються від інших тварин, яку вони мають будову.
3.Розповідь вчителя з елементами бесіди і мультимедійною презентацією. Будова риб.(слайд 13)
Вчитель: На нашому батискафі є наукова лабораторія, в якій ми розглянемо особливості будови риб.
Вчитель: З яких частин складається риба?(голова, хвіст, тулуб, плавці)
Тіло риб має обтічну форму. Риби – це водні мешканці, тіло яких вкрите слизькою лускою. Воно складається з голови , тулуба, хвоста і плавників.
За допомогою плавників і хвоста риби повертаються у воді і змінюють напрямок.(слайд 14)
У більшості риб очі розташовані по обидва боки від голови. Вона бачить кожним оком окремо: відразу і перед собою і над собою,і ззаду і під собою.
Дихають риби за допомогою зябер. Вони закривають зябра і набирають повний рот води. Потім відкривають зябра і випускають через них воду, забираючи із води кисень.(слайд 15.16)
Більшість риб метають ікру. З кожної ікринки потім з’являються мальки , а вже потім дорослі риби.(слайд 17)
Взимку ,коли вода замерзає, риби опускаються на дно. Мало рухаються , мало їдять.
Чи задумувалися ви колись чому риба не тоне? Бо у більшості риб є плавальний мішечок(міхур), який наповнений повітрям і допомагає рибам триматися у воді і легше спливати на поверхню і опускатися на глибину. Немає плавального міхура у акул і скатів, тому вони повинні постійно рухатися, щоб не потонути у воді. Риби живляться різноманітною їжею. Серед них є рослиноїдні – краснопірка, товстолоб. (слайд 18) Є риби , які живляться тваринною їжею- щука, окунь, акула, сом, оселедець .- вони є хижі. (слайд 19) А такі риби ,як плітка, короп, споживають як тваринну їжу так і рослинну – це всеїдні риби.(слайд20) Риби ,які живляться рослинами ,очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин, тим самим запобігають їхньому заростанню і заболоченню.
Робота з підручником
Фізкультхвилинка « Черепаха»( слайд 21)
V Закріплення вивченого матеріалу
Ви поділені на 2 групи «Морські риби» і « Прісноводні риби»
Зараз ви будите працювати у групах .Отже,перше завдання.
5.1 Вправа «Анаграма»
Назви яких рибок зашифровані у вас? ( У кожного на парті лежать карточки)
5.2. Гра « Знайди зайве»
Жаба, акула, дельфін, щука, окунь, лелека, краснопірка, товстолоб, короп, дятел. лящ.
Мураха, акула, камбала, сорока, карась, метелик, кит, в’юн, окунь, щука, судак.
Вчитель: Наша мандрівка продовжується .Виконуємо завдання ,які поставлені нашій експедиції.
5.3. Робота в групі. Гра « Будова риби» ( Завдання на карточках)
За допомогою цієї гри ми закріпимо будову тіла риб.
Вчитель: Зазначте стрілками і підпишіть які частини тіла риб побачили?
5.4.Робота в зошитах з друкованою основою.
5.5. Гра «Склади прислів’я»
5.6.Цікавинки про риб. Розповідь вчителя.
Найбільша риба на Землі – китова акула-завдовжки до 20 метрів.
Найбільша річкова риба –сом – завдовжки 5 метрів, а вагою понад 300 кг.
« Рекордсмен» зі стрибків поміж риб- сьомга, яка долає у повітрі 3-4 м.
Вчитель: Експедиція всі завдання виконала успішно! Ви добре працювали, спостерігали, вивчали риб.
VI Підсумок уроку.
6.1.Рефлексія.Заселення морського дна.
1. Яких тварин ми називаємо рибами?
2.З яких частин складається тіло риб?
3. За допомогою чого дихають риби?
4.Чим дихають риби?
5. Як поділяються риби за місцем проживання?
6.Якою їжею живляться риби?
7. Як розмножуються риби?
8.Чи можуть риби розмножуватися на суші?
9.Як називаються дітки риб?
10.Коли відбувається нерест?
6.2.Фішбоун
1.До якої природи належать риби?(Жива природа)
2.Чому ?( Дихають, ростуть, живляться, розмножуються, вмирають)
3.Де мешкають риби? На суходолі чи у водоймах?(Водоймах)
4.У яких водоймах? ( морські і прісноводні)
5.Чим вкрите тіло риб? (Луска і слиз)
6. Як розмножуються риби?(Ікра)
7.Як називається період розмноження риб?(Нерест)
Висновок: отже риби-це тварини ,особливої будови тіла,досконало пристосовані до життя у водному середовищі.
6.3.Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
Час повертатися на поверхню. Діти, сподобалася вам наша сьогоднішня подорож на батискафі? Чи сподобалося вам працювати в групі?
6.4.Оцінювання роботи учнів на уроці.
Діти, чи справдилися ваші очікування ? Подивіться який став багатий наш підводний світ.
На уроці всі ви вчились:
Всі старались ,не лінились.
Здолали труднощі усі,
Ось які ви молодці!
VII Домашнє завдання.
Знайти цікавинки про риб. Підготувати міні-проєкт про прісноводних риб. Виконати завдання в друкованому зошиті.