Тема уроку. Інтимна лірика Л.Костенко як спонукання до роздумів про суть кохання. Поезія «Недумано,негадано...».
Мета уроку.
Навчити вдумливо читати твори художньої літератури, зіставляючи образ ліричного героя з постаттю самого автора . Вчити досліджувати поезію.
Поглибити знання учнів про розмаїття поетичної творчості Л.Костенко, вивчити зразок інтимної лірики поетеси, її багату образність, художність;виробляти власні підходи до його аналізу.
Виховувати критичне мислення, обстоювати власну точку зору, берегти любов як високе, всеосяжне, могутнє почуття душі й серця
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення:урок-дослідження
Хід уроку:
І. Організаційний момент 1 хв
ІІ. Актуалізація знань 12 хв
Кахут
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 5 хв
Кохання... Це почуття прекрасне і чарівне, воно надихає людину якоюсь дивовижною силою, примушує робити дурниці й здійснювати подвиги, воно окрилює, робить людину трішечки божевільною. Це почуття світле, радісне. Ми старіємо і помираємо, але кохання залишається вічно.Послухайте легенду про любов, про її силу, красу і велич.
Легенда про Любов
Колись, дуже давно, на Землі був острів, на якому мешкали усі духовні цінності. Та одного разу вони зауважили, що острів почав опускатись під воду. Усі цінності сіли на свої кораблі і поплили світ за очі. Залишилась тільки Любов. Вона чекала до останнього, але коли вже чекати було нічого, їй теж закортіло податися геть. Тоді вона звернулась до Багатства і попросилась до нього на корабель. Але Багатство відповіло:
– На моєму кораблі багато дорогоцінностей і золота, для тебе тут не вистачить місця.
Коли повз пропливав корабель Суму, вона попросилась до нього, але той відповів:
– Вибач, Любове, я такий сумний, мені треба завжди залишатися на самоті.
Тоді Любов побачила корабель Гордості і попросила про допомогу її, але та сказала, що Любов порушить гармонію на її кораблі.
Поруч пропливала Радість, але вона така була перейнята веселощами, що навіть не почула, як її кликала Любов.
Тоді Любов впала у відчай. Але раптом вона почула голос десь позаду:
– Ходімо, Любове, я заберу тебе з собою.
Любов озирнулася і побачила старого. Він довіз її до суші, і коли старий поплив, Любов спохопилась, адже вона забула запитати його ім'я. Тоді вона звернулась до Знання:
– Скажи, Знання, хто врятував мене? Хто був цей старий?
Знання подивилось на Любов:
– Це був Час.
– Час? – перепитала Любов. – Але чому він врятував мене?
Знання ще раз поглянуло на Любов, потім вдалеч, куди поплив старий:
– Тому, що тільки Час відає, якою важливою в житті є Любов.
-чи є це почуття справжнім коханням?
-а як воно буває в інших людей?
-чому любов приносить не тільки радість, а й сльози?
-чи може перше кохання бути єдиним?
-чи буває друге, третє кохання?
-чи довго живе кохання між подружжям, а кохання без взаємності – як з ним бути?
Тисячі запитань, які однаково хвилюють і геніїв, і звичайних людей.
Ми будемо вчитися любити…
Отже, тема нашого уроку:…………………………..
IV.Вивчення нового матеріалу шляхом досліджень. 15 хв
«Я кохаю тебе..» ці слова звучать усіма мовами , тисячі літ в усіх куточках Всесвіту. Це вічна тема, яка змушувала творити митців. До неї завжди зверталися поети й художники, композитори й скульптори, драматурги й філософи, бо немає тих, хто б не оспівував любов – вже надто значне місце вона посідає у спектрі людських почуттів.
Іноді кохання було проблемою, а іноді саме життя являло собою суцільне кохання.
Сьогоднішня наша розмова присвячена інтимній ліриці Ліни Костенко. Кредо видатної українськаої письменниці – свобода і правда. Нас вражає потужна громадянська та філософська лірика поетеси, захоплює її мужність і сила духу.
Та Ліна Костенко – жінка, і їй як кожній жінці дароване Всевишнім щастя кохати й бути коханою. На жаль, вона дуже мало розповідає про себе, про свою жіночу долю. Якось Гете сказав, що жінка-поет не здатна писати про речі, які вимагають аналізу, зусилля розуму. Жіноча область творчості — це почуття. Ліні Костенко вдається усе. Вона говорить про серйозне, важливе, вічне, аналізує, робить висновки, розмірковує — і все це пропускає через своє чутливе серце. Уся її творчість по-чоловічому поміркована, мудра і по-жіночому пристрасна.
У неї до теми любові свій підхід, своє бачення світу закоханих. Це ціла симфонія почуттів. Свято. Полон. Шаленство. Наслання. Хвороба. Сон. Чаклунство. Драма. Трагедія. Це самозреченість і відчай, втіха і смуток, беззахисність і сила, безмежжя ніжності.
Я пропоную поринути у світ інтимної лірики, проаналізувавши поезію «Недуманно, негаданно…»
2. Виразне читання вчителем
3. Протягом уроку ми спробуємо дати відповідь на питання : «Щасливе чи нещасне кохання у героїні?»
Образ-символ |
Тлумачення |
Глухомань (сосни, берези) (слайд ) |
|
Кадильниця,ладан |
|
Світання ,вечір |
|
Проміння |
|
Коньяк, шампань |
|
5.Словникова робота
Кадильниця–металевий посуд на довгих ланцюжках із прорізною накривкою для куріння ладаном (ароматично смолою) під час відправи православного й католицького релігійного культу.
6. Дослідження (Кожного разу перевіряти написане в зошитах!!!!!)
-У чому зізнається лірична героїня?
-Чому недуманно, негаданно? (невідоме, нез’ясоване,загадкове почуття)
-З чим у вас асоціюється глухомань.Якою ви її собі уявляєте? Чому забігла в глухомань?Що це значить? (слайд)(Глухомань світла, насичена світлом)
- Що таке кадильниця?Чому використовує слово кадильниця та ладан?(Відчуває все зі святістю, з чимось сокровенним)
-Коли відбуваються подіїї?(коли світало, вечір)
-Чому ?Як ви вважаєте?(Бо є ще якась невизначеність, в якій є місце надії і сподіванням, болі та щастю)
- Чому тричі повторює люблю?
- Що символізує проміння? (Світло, тепло, яке відчуває від кохання)
-То яке ж тоді у неї кохання:щасливе чи нещасне?
-Якщо все так ідеально, то чому ж тоді далі йдуть сльози, стогін…
- Що таке коньяк? (міцний напій)
-А шампань? (теж хмільний , п,янкий напій)
-Коли люди їх вживають, за яких обставин?
-Що має на увазі ЛГ, коли говорить, що п,яна? ( Легкість, радість, ейфорію.Їй не потрібно вживати міцні напої,аби бути щасливою)
-Які висновки ви зробили з почутого вірша?Дайте відповідь на поставлене проблемне питання: «Щасливе чи нещасне кохання у героїні?»
7. Метод «гронування» Word.pro 4 хв (Показ результатів)
Романс Ольги Богомолець « Недуманно, негаданно…»
Учні малюють «гроно» своїх думок, роблять висновки.
VII. Підсумок уроку. 5 хв
Слово вчителя.
Таким чином, виходячи із прослуханого, сказаного, робимо висновки. Її струни закоханих сердець спонукають до роздумів, узагальнень.Не забудеться, впевнена, спілкування з інтимною лірикою поетеси, бо в ній виражені сокровенність і чистота людських стосунків, хвиля почуттів то спокійних, то буремних, то сонячних, то хмарних, то драматичних, але ніколи не байдужих. Її поезії виховують красу почуттів, облагороджують, викликають радощі й тривоги. Вони, як несподіваний сполох душі, вчать бути гідною Людиною, яка вміє красиво любити, красиво жити, бути багатою на думки й почуття особистістю. Це так важко, але вкрай потрібно.
Саме цього вчить поезія душі, щедрості серця Л.Костенко, її ліричні герої. У житті, стосунках із дорогими серцю коханими дотримуйтеся принципу: «Люди, будьте взаємно красивими!»
VIІI. Домашнє завдання