Щоб історію писати, треба так багато знати І літопис прочитати, що монах давно писав. Документи повивчати, ті, що князь колись складав. І послухати легенди, давні вірші і казки. Сиві думи, що складались всім народом залюбки, Роздивитись дивний посуд, і прикраси, і взуття. Дивний одяг, що носили наші предки за життя. Все зробив історик вправно, все читав і розглядав І завзято та докладно нам історію писав. Що ж йому допомогло? Історичне
Номер слайду 3
Iсторичнi джерела та їх різновиди. Підготувала вчитель історії Артюх О.М.
Номер слайду 4
Закресліть букви, що повторюються. Поясніть значення слова, яке ви отримали. б і л к о р т с к л я б
Номер слайду 5
Номер слайду 6
1. Поняття про історичні джерела. Речові джерела. Археологія. За час свого існування й розвитку люди залишили чимало «слідів» своєї діяльності. Історики старанно відшукують їх і за їхньою допомогою намагаються як найвірогідніше відтворити життя минулого. Усе, що залишилося від людської життєдіяльності та збереглося до нашого часу, називають історичними джерелами. Найчисленнішими джерелами є речові. Вони дають уявлення про всі періоди життя людства — від найдавніших часів до сьогодення. До них належать кістки тварин і людей, знаряддя праці, посуд,будівлі, гроші, печатки, прикраси — усе, що свідчить про життя та діяльність людей.
Номер слайду 7
Значну частину речових джерел досліджує археологія. Археологія — галузь історичної науки,що вивчає речові пам’ятки від найдавніших часів і реконструює за ними давню історію суспільства. На завершальному етапі роботи археолог виступає як історик, що використовує для своїх висновків і речові, і писемні джерела. Т. Шевченку належать слова: «Люблю археологію — таємничу матір історії» Археолог – це людина, яка займається археологією
Номер слайду 8
Опис, фотографування замальовка знахідки. З маленьких шматочків збирають і склеюють предмети
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Номер слайду 11
2. Писемні, усні та інші джерела До писемних джерел належать будьякі написи на будьякій поверхні, що збереглися (на стінах,каменях, монетах, речах тощо): літописи, книги, грамоти, документи, спогади, листи, художні твори тощо. Появі писемності в історії людства передувала дописемна доба. У цей період існували лише усні перекази про минуле. Свідченням тих далеких часів є легенди, міфи, прислів’я, народні пісні, казки, перекази тощо. Усі вони не тільки є витвором народної фантазії, але й розповідають про справжні події, що відбувалися й запам’яталися людям. Ці свідчення минулого історики називають усними джерелами. Допомогти дізнатися про минуле можуть також етнографічні джерела — народні звичаї, обряди, традиції українців та інших народів. Так, досліджуючи звичаї і традиції племен, які ще перебувають на рівні розвитку первісного суспільства, можна створити уявлення про давні часи нашої Батьківщини
Номер слайду 12
Деякі джерела можна віднести одразу до декількох видів. Так, стародавня монета, зброя є речовим і водночас писемним джерелом, якщо на них є напис. Книга теж є і писемним, і речовим джерелом, а також може бути й усним, якщо в ній описано звичаїі традиції. Велику кількість джерел (речові, етнографічні, писемні, фото і кінодокументи тощо), які містять зображення, іноді виділяють у самостійний вид — зображальні джерела
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Номер слайду 15
ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА поділяються на:
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Словникова робота Історичні джерела — усе створене в процесі діяльності людини, збережене до наших днів, що дозволяє вивчати минуле людського суспільства та відображає його історичний розвиток.
Номер слайду 18
Палеографія — історична дисципліна, що вивчає зовнішні ознаки рукописних пам’яток, історію походження давніх систем письма, їхню зміну і розвиток, характерні особливості з метою прочитання та пояснення ким, коли та для чого написаний цей текст. Літопис — історичний твір, що розповідає про історичні події за роками. Етнографія — наука, яка вивчає походження, розселення, культуру й побут, суспільний устрій народі