Конспект уроку 38
Тема: Історичні відомості про способи класифікації хімічних елементів.Поняття про лужні метали,
галогени
Мета: ознайомити учнів з історичними відомостями про перші спроби класифікації хімічних елементів; повторити першу класифікацію елементів, їх поділ на метали і неметали, фізичні властивості металів і неметалів; ознайомити учнів з природними родинами елементів: лужні метали, галогени; вивчити їх властивості, підготувати до відкриття періодичного закону.
Обладнання: періодична система хімічних елементів
Тип уроку: ВНМ(О)
Форми роботи: бесіда, лекція, демонстрація, робота біля дошки, складання таблиці
д/д №13 Взаємодія натрію, кальцію, магнію з водою.
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
З курсу хімії 7-го класу вам відомо, що хімія історично молода наука. Хоч хімічні поняття і використовували в давні часи, коли виготовляли ліки, фарбували тканини, добували метали, займались гончарством, хімії як науки не існувало. Алхіміки в пошуках філософського каменя відкрили велику кількість хімічних сполук, їх властивостей і коли відбулось в 19 ст. становлення хімії як науки, виникла необхідність класифікувати відомі на той час елементи.
Ви знаєте, що це вдалося рос. Вченому Д.І.Менделєєву. Він сформулював ПЗ і створив ПСХЕ ми їх будемо вивчати , сьогодні ми з’ясуємо які ж були перші спроби класифікації хімічних елементів.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1804р – шведс. Хімік Я.Берцеліус – здійснив першу спробу класифікації хімічних елементів (він поділив відомі на той час 32 хімічні елементи на Ме і неМе за властивостями їх простих речовин).
Але ця класифікація виявилась не придатною, так як вона не врахувала властивості перехідних металів з амфотерними властивостями, які посідають проміжне місце між Ме і неМе
Далі були відкриті природні групи, які мали спільні властивості.
Група лужні метали:
Li Na K Rb Cs Fr
Li2O Na2O K2O Rb2O Cs2O Fr2O
LiOH NaOH KOH RbOH CsOH FrOH
Демонструємо зразки лужних металів і їх взаємодію з водою.
Записуємо рівняння реакцій взаємодії лужних металів з водою з утворенням лугів. Звідси і назва – лужні метали. Демонструємо взаємодію Натрію, Кальцію і Магнію з водою.
2 Na + 2 H2O 2 NaOH + H2
За зразком пропонуємо скласти рівняння реакцій Калію і Рубідію з водою. Далі звертаємо увагу на зміну активності цих металів від Літію до Францію і відмінність у фізичних властивостях.
Група галогени:
- пояснюємо склад молекул, фізичні і хімічні властивості галогенів. Звертаємо увагу на подібність і відмінність у властивостях. Записуємо рівняння реакцій взаємодії галогенів з воднем і металами. Пояснюємо назву – „ галогени”.
Cl2 + H2 2 HCl
Cl2 + 2 Na 2 NaCl
По аналогії пропонуємо записати рівняння реакцій з воднем і металами Брому і Йоду.
Br2 + H2
I2 + K
Складаємо формули сполук галогенів з Гідрогеном і металами і відзначаємо подібність , визначаємо валентність.(стр.106)
F2 Cl2 Br2 I2 At2
HF HCl HBr HI Hat
NaF NaCl NaBr NaI NaAt
Звертаємо увагу на зміну активності галогенів від Флуору до Астату.
Група інертні гази – сполуки, хімічно пасивні;
Група лужноземельних металів;
Група Нітроген, Оксисену і Карбону.
Але такі групи елементів розглядались відособлено і як їх поєднати між собою не знав ніхто. Але спроби об’єднати їх були, так як знали, що між ними існує взаємозв’язок.
В 1864 році нім. Хім.. Лотар Мейє склав таблицю в якій об’єднав елементи за властивостями. Але із 63 відомих на той час елементі в розмістити в цю таблицю зміг лише – 27. Ці 27 елементів він розмістив в порядку збільшення атомних мас. А маси інших елементів були ще невідомі тому він не зміг їх розмістити в таблиці.
Відкрив закон який об’єднує всі елементи в систему в 1869 році рос. Вч. Д.І.Менделєєв..
На відміну від усіх свої попередників Менделєєв був переконаний, що між усіма хім.. ел як подібними за властивостями, так і відмінними існує загальний зв’язок., який об’єднує елементи в єдину систему.
За основу класифікації хімічних елементів Менделєєв взяв їх відносну атомну масу, але він не вважав, що це єдина характеристика, велике значення він надавав і властивостям елементів.
VI. Закріплення вивченного.
Na, Cl , He , K, Cs, F , Ar , Br, Kr , Fr.
VII. Підведення підсумків уроку.
VIII. Домашнє завдання &17, повідомлення учнів