Історичні відомості про способи класифікації хімічних елементів.Поняття про лужні метали, галогени

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з історичними відомостями про перші спроби класифікації хімічних елементів; повторити першу класифікацію елементів, їх поділ на метали і неметали, фізичні властивості металів і неметалів; ознайомити учнів з природними родинами елементів: лужні метали, галогени; вивчити їх властивості, підготувати до відкриття періодичного закону.
Перегляд файлу

Конспект уроку 38

 

Тема: Історичні відомості про способи класифікації хімічних елементів.Поняття про лужні метали,

           галогени

Мета: ознайомити учнів з історичними відомостями про перші спроби класифікації хімічних елементів; повторити першу класифікацію елементів, їх поділ на метали і неметали, фізичні властивості металів і неметалів; ознайомити учнів з природними родинами елементів: лужні метали,  галогени; вивчити їх властивості, підготувати до відкриття періодичного закону.

Обладнання: періодична система хімічних елементів

Тип уроку: ВНМ(О)

Форми роботи: бесіда, лекція, демонстрація, робота біля дошки, складання таблиці

д/д №13 Взаємодія натрію, кальцію, магнію з водою.

 

Хід уроку:

 

І. Організація класу

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

     З курсу хімії 7-го класу вам відомо, що хімія історично молода наука. Хоч хімічні поняття і використовували в давні часи, коли виготовляли ліки, фарбували тканини, добували метали, займались гончарством, хімії як науки не існувало. Алхіміки в пошуках філософського каменя відкрили велику кількість хімічних сполук, їх властивостей і коли відбулось в 19 ст. становлення хімії як науки, виникла необхідність класифікувати відомі на той час елементи.

    Ви знаєте, що це вдалося рос. Вченому Д.І.Менделєєву. Він сформулював ПЗ і створив ПСХЕ ми їх будемо вивчати ,  сьогодні ми з’ясуємо які ж були перші спроби класифікації хімічних елементів.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Спроби класифікації хімічних елементів.

1804р – шведс. Хімік Я.Берцеліус – здійснив першу спробу класифікації хімічних елементів (він поділив  відомі на той час 32 хімічні елементи на Ме і неМе за властивостями їх простих речовин).

     Але ця класифікація виявилась не придатною, так як вона не врахувала властивості перехідних металів з амфотерними властивостями, які посідають проміжне місце між Ме і неМе

     Далі були відкриті природні групи, які мали спільні властивості.

 

 Група лужні метали:

  • пояснюємо положення у періодичній системі і властивості лужних металів. Звертаємо увагу  на подібність і відмінності у властивостях. (робота біля дошки)
    • Записати у горизонтальний  ряд хімічні елементи, що належать до родини лужні метали;
    • скласти формули їх оксидів;
    • скласти формули їх гідроксидів;
    • вказати валентність їх у цих сполуках

Li                 Na                      K                   Rb                Cs                   Fr

Li2O            Na2O                 K2O              Rb2O             Cs2O               Fr2O

LiOH          NaOH               KOH            RbOH           CsOH            FrOH

  •  записати  рівняння реакцій взаємодії лужних металів з водою з утворенням лугів;
  • Назвати продукти реакції – звідси і назва – лужні метали.

    Демонструємо зразки лужних металів і їх взаємодію  з водою.

Записуємо рівняння реакцій взаємодії лужних металів з водою з утворенням лугів. Звідси і назва – лужні метали. Демонструємо взаємодію Натрію, Кальцію і Магнію з водою.

        2 Na + 2 H2O 2 NaOH + H2                                   

      За зразком пропонуємо скласти рівняння реакцій  Калію і Рубідію з водою. Далі звертаємо увагу на зміну активності цих металів від Літію до Францію і відмінність у фізичних властивостях.

Група галогени:

-  пояснюємо  склад молекул, фізичні і хімічні властивості галогенів. Звертаємо увагу на подібність і відмінність у властивостях. Записуємо рівняння реакцій взаємодії галогенів з воднем і металами. Пояснюємо назву – „ галогени”.

           Cl2  +  H2 2 HCl

           Cl2  + 2 Na 2 NaCl

По аналогії пропонуємо записати рівняння реакцій з воднем і металами Брому і Йоду.

          Br2   + H2 

          I2  +   K 

Складаємо формули сполук галогенів з Гідрогеном і металами і відзначаємо подібність , визначаємо валентність.(стр.106)

  F2                Cl2               Br2                  I2                   At2

HF                 HCl           HBr                 HI                  Hat

NaF               NaCl         NaBr               NaI                 NaAt

Звертаємо увагу на зміну активності галогенів від Флуору до Астату.

 

Група інертні гази – сполуки, хімічно пасивні;

 

Група лужноземельних металів;

 

Група Нітроген, Оксисену і Карбону.

   Але такі групи елементів розглядались відособлено і як їх поєднати між собою не знав ніхто. Але спроби об’єднати їх були, так як знали, що між ними існує взаємозв’язок.

 

В 1864 році нім. Хім.. Лотар Мейє склав таблицю в якій об’єднав елементи за властивостями. Але із 63 відомих на той час елементі в розмістити в цю таблицю зміг лише – 27. Ці 27 елементів він розмістив в порядку збільшення атомних мас. А маси інших елементів були ще невідомі тому він не зміг їх розмістити в таблиці.

     Відкрив закон який об’єднує всі елементи в систему в  1869 році рос. Вч. Д.І.Менделєєв..

     На відміну від усіх свої попередників Менделєєв був переконаний, що між усіма хім.. ел як подібними за властивостями, так і відмінними існує загальний зв’язок., який об’єднує елементи в єдину систему.

     За основу класифікації хімічних елементів Менделєєв взяв їх відносну атомну масу, але він не  вважав, що це єдина характеристика, велике значення він надавав і властивостям елементів.

      

VI. Закріплення вивченного.

  1. З даного переліку виберіть окремо лужні, інертні елементи і галогени:

Na, Cl , He , K, Cs, F , Ar , Br, Kr , Fr.

  1. Чому лужні метали називають – лужними?
  2. Чому галогени називають – галогенами?
  3. Чому молекули інертних газів одноатомні?
  4. Яка валентність лужних металів і галогенів у сполуках?

 

VII. Підведення підсумків уроку.

 

VIII. Домашнє завдання &17, повідомлення учнів

 

doc
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку