Конспект уроку 39
Тема: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва
Мета: ознайомити учнів з історією відкриття періодичного закону, показати на прикладі 18 елементів періодичне повторення властивостей елементів в залежності від відносних атомних мас, сформулювати періодичний закон і показати ,що він є основою для створення періодичної ситеми; дати поняття період, група, підгрупа; вивчити зміну металічних і неметалічних властивостей в періодах
Обладнання: Періодична система хімічних елементів ( ПСХЕ)
Тип уроку: ВНМ (О)
Форми роботи: бесіда „ хімічний крос”,робота в парах, робота з ПС, демонстрація 14.Періодична
система хімічних елементів Д.І.Менделєєва (довга і коротка форми)
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Розповісти про першу спробу класифікації хімічних елементів?
2. Назвати відомі вам групи елементів що були створені в залежності від їх властивостей.
Клас поділяємо на 3 варіанти по рядах. Завдання парам:
1 варіант
2 варіант
3 варіант
Після закінчення роботи обговорюємо результати парної роботи по основним питанням завдань.
Після класифікації хімічних елементів Берцеліусом пройшло 60 років і за чей час були створені групи хімічних елементів, але такі групи елементів розглядались відособлено і як їх поєднати між собою не знав ніхто. Але спроби об’єднати їх були, так як знали, що між ними існує взаємозв’язок.
В 1864 році нім. хім.. Лотар Мейє склав таблицю в якій об’єднав елементи за властивостями. Але із 63 відомих на той час елементі в розмістити в цю таблицю зміг лише – 27. Ці 27 елементів він розмістив в порядку збільшення атомних мас. А маси інших елементів були ще невідомі тому він не зміг їх розмістити в таблиці.
Відкрив закон який об’єднує всі елементи в систему в 1869 році рос. вч. Д.І.Менделєєв..
На відміну від усіх свої попередників Менделєєв був переконаний, що між усіма хім.. елементами як подібними за властивостями, так і відмінними існує загальний зв’язок., який об’єднує елементи в єдину систему.
За основу класифікації хімічних елементів Менделєєв взяв їх відносну атомну масу, але він не вважав, що це єдина характеристика, велике значення він надавав і властивостям елементів.
Пояснення ведемо у вигляді лекції з елементами бесіди.
1)Для більш повного розуміння відкриття періодичного закону пропонуємо учням записати у рядок 18 елементів за зростання їх атомної маси.
2) Далі пропонуємо знайти елементи з подібними властивостями і підкреслити їх.: лужні- одною рискою, галогени- двома і інертні елементи- трьома рисками.
3) Звертаємо увагу учнів на те , що елементи з подібними властивостями повторюються через певні, однакові проміжки, тобто ПЕРІОДИЧНО.
4) Формулюємо періодичний закон .
5) Показуємо учням, як була побудована періодична система хімічних елементів . Демонструємо її форми – довгу і коротку.
6) Формулюємо поняття – період, група, підгрупа.
7) Показуємо зміну металічних( неметалічних) властивостей у періодах.
VI. Закріплення вивченого