Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з історією відкриття періодичного закону, показати на прикладі 18 елементів періодичне повторення властивостей елементів в залежності від відносних атомних мас, сформулювати періодичний закон і показати ,що він є основою для створення періодичної ситеми; дати поняття період, група, підгрупа; вивчити зміну металічних і неметалічних властивостей в періодах
Перегляд файлу

Конспект уроку 39

 

Тема: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва

 

Мета: ознайомити учнів з історією відкриття періодичного закону, показати на прикладі 18 елементів періодичне повторення властивостей елементів в залежності від відносних атомних мас, сформулювати періодичний закон і показати ,що він є основою для створення періодичної ситеми; дати поняття період, група, підгрупа; вивчити зміну металічних і неметалічних властивостей в періодах

 

Обладнання:  Періодична система хімічних елементів ( ПСХЕ)

 

Тип уроку: ВНМ (О)

 

Форми роботи: бесіда „ хімічний крос”,робота в парах, робота з ПС, демонстрація 14.Періодична

                           система хімічних елементів Д.І.Менделєєва (довга і коротка форми)

 

Хід уроку:

І. Організація класу

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

     1.  Розповісти про першу спробу класифікації хімічних елементів?

     2.  Назвати відомі вам групи елементів що були створені в залежності від їх властивостей.

Клас поділяємо на 3 варіанти по рядах. Завдання парам:

1 варіант

  1. Назвіть лужні елементи.
  2. На прикладі натрію записати рівняння реакцій, що характеризують властивості лужних металів. Вкажіть валентність їх у сполуках.
  3. Запишіть формули оксидів і гідроксидів, утворених лужними металами Натрієм, Рубідієм . Який характер цих сполук( оснсвний, кислотний, амфотерний)?

2 варіант

  1. Назвіть галогени.
  2. На прикладі хлору запишіть рівняння реакцій, що характеризують властивості галогенів? Вкажіть валентність їх у сполуках.
  3. Запишіть формули сполук Галогенів з Гідрогеном . Який характер цих сполук у водних розчинах?

3 варіант

  1. Назвіть лужноземельні елементи, якщо відомо що це сполуки ІІ групи.
  2. Запишіть рівняння реакцій Барію і Кальцію з водою, знаючи ,що вони подібні до властивостей лужних металів.( Зверніть увагу на валентність цих елементів).
  3. Запишіть формули оксидів і відпоідних їм гідроксидів Цезію і Францію. Як змінюєть активність лужних металів зверху вниз?

Після закінчення роботи обговорюємо результати парної роботи по основним питанням завдань.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

        Після класифікації хімічних елементів Берцеліусом пройшло 60 років і за чей час були створені групи хімічних елементів, але такі групи елементів розглядались відособлено і як їх поєднати між собою не знав ніхто. Але спроби об’єднати їх були, так як знали, що між ними існує взаємозв’язок.

     В 1864 році нім. хім.. Лотар Мейє склав таблицю в якій об’єднав елементи за властивостями. Але із 63 відомих на той час елементі в розмістити в цю таблицю зміг лише – 27. Ці 27 елементів він розмістив в порядку збільшення атомних мас. А маси інших елементів були ще невідомі тому він не зміг їх розмістити в таблиці.

     Відкрив закон який об’єднує всі елементи в систему в  1869 році рос. вч. Д.І.Менделєєв..

     На відміну від усіх свої попередників Менделєєв був переконаний, що між усіма хім.. елементами як подібними за властивостями, так і відмінними існує загальний зв’язок., який об’єднує елементи в єдину систему.

     За основу класифікації хімічних елементів Менделєєв взяв їх відносну атомну масу, але він не  вважав, що це єдина характеристика, велике значення він надавав і властивостям елементів.

      

  1. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення ведемо у вигляді лекції з елементами бесіди.

1)Для більш повного розуміння відкриття періодичного закону пропонуємо учням записати у рядок 18 елементів за зростання їх атомної маси.

2) Далі пропонуємо знайти елементи з подібними властивостями і підкреслити їх.: лужні- одною рискою, галогени- двома і інертні елементи- трьома рисками.

3) Звертаємо увагу учнів на те , що елементи з подібними властивостями повторюються через певні, однакові проміжки, тобто ПЕРІОДИЧНО.

4) Формулюємо періодичний закон .

5) Показуємо учням, як була побудована періодична  система хімічних елементів . Демонструємо її форми – довгу і коротку.

6) Формулюємо поняття – період, група, підгрупа.

7) Показуємо зміну металічних( неметалічних) властивостей у періодах.

 

VI. Закріплення вивченого

  1. Що поклав в основу класифікації елементівД.І. Менднделєєв?
  2. Сформулюйте періодичний закон.
  3. Що є графічним відображенням періодичного закону?
  4. З чого складається періодична система?
  5. Що таке період?
  6. Де розміщуються елементи з подібними властивостями?
  7. Знайдіть елемент за координатами: ІІ період, ІІІ група, головна підгрупа.
  8. Учні наводять власні приклади одне одному за ПСХЕ.

 

  1. Підведення підсумків уроку

 

  1. Домашнє завдання &20, 21, вивчити поняття група, підгрупа, період

 

doc
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
1414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку