Історичний колорит твору і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор. Порівняльна характеристика персонажів

Про матеріал
визначити особливості сюжету та композиції роману; показати широку панораму життя середньовічної Англії в романі „Айвенго”; схарактеризувати другорядних персонажів роману, визначити їхню роль у розкритті ідейного змісту роману; дати поняття про повагу та пошану; розвивати навички аналізу літературного твору, характеристики персонажів; виховувати інтерес до історичної літератури, повагу до людини.
Перегляд файлу

Тема: Історичний колорит твору і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор. Порівняльна характеристика персонажів

Мета уроку: визначити особливості сюжету та композиції роману; показати широку панораму життя середньовічної Англії в романі „Айвенго”; схарактеризувати другорядних персонажів роману, визначити їхню роль у розкритті ідейного змісту роману; дати поняття про повагу та пошану; розвивати навички аналізу літературного твору, характеристики персонажів; виховувати інтерес до історичної літератури, повагу до людини.

Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: тексти роману „Айвенго”, ілюстрації до роману, картки із завданнями.

Хід уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

   1) Які національні та релігійні суперечності висвітлює автор? (Автор показав боротьбу саксів проти загарбників-норманів, а також зневагу християн-європейців до єврейського народу та юдейської віри, до мусульман. У висвітленні цих конфліктів автор виступає як гуманіст, утверджуючи право кожного народу й кожної віри на існування).

   2) Які традиції та звичаї епохи знайшли відображення в романі „Айвенго”? (Лицарські турніри, королівські прийоми, укладання шлюбів з політичних причин, союз між церквою та владою тощо).

   3) Які фольклорні персонажі діють у романі? (Робін Гуд та його військо – це втілення ідеї боротьби за свободу і справедливість). 

   4) Визначте теми роману. (Зображення історичного минулого Англії 12 ст., боротьба англосаксів проти норманів, доля лицаря Айвенго, який є живим втіленням епохи).

IІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми

1. Словникова робота

   Повага – визнання на практиці людської гідності; почуття, ставлення до когось, яке ґрунтується на визнанні його гідності, чеснот, заслуг тощо; вияв такого почуття.

   Пошана – визнання особистих чеснот індивіда та його належності до певних спільнот.

2. Мотивація навчальної діяльності

   На попередніх уроках ми говорили про добу, зображену у творі, про славетного і мужнього короля, про двох лицарів з різними моральними позиціями, про двох чарівних жінок з такими несхожими долями. А якими були інші люди того часу? За що вони боролися, чого прагнули, якими засобами намагалися досягти своєї мети? Мабуть, варто спробувати це з’ясувати.

ІV. Засвоєння навчального матеріалу

1. Характеристика особливостей сюжету та композиції роману. Евристична бесіда

   Сюжет динамічний, розгалужений – багато сюжетних ліній:

   1) Любов (Айвенго і Ровена, Ребека і Айвенго, Ровена і Аттельстан, Ровена і де Брасі, Ребека і Буагільбер).

   2) Політика (боротьба Річарда І і принца Джона; саксів і норманів; Бомануара і Буагільбера).

   3) Батьки і діти (Айвенго і Седрік).

   4) Дружба, відданість (Гурт, Вамба).

   Композиція складна: передмова автора, 46 розділів. Події викладені не завжди у хронологічній послідовності. Багато відступів. Сюжетні лінії простежуються з різним ступенем докладності.

   Сюжетно-композиційні елементи: пролог, експозиція (І розділ – історичні обставини); в кожній сюжетній лінії можна визначити свою зав’язку, кульмінацію, розв’язку; епілог.

   Позасюжетні компоненти: передмова автора, епіграфи, роздуми автора, історичні, ліричні відступи, описи (пейзажі, портрети, інтер’єри). 

   Така складна композиція дає можливість автору змалювати широку панораму життя середньовічної Англії.

2. Літературний розподільний диктант «Англійське суспільство ХІІ ст. в романі „Айвенго”» (вчитель диктує імена персонажів; учні заповнюють картку).  

   Кожен з персонажів змальований докладно і виразно, всі вони включені у загальну панораму подій.

3. Запитання

   1) Які соціальні прошарки представлені в романі? Назвіть їх представників.

   2) Як зображує В. Скотт представників різних класів? Чи вирізняє він когось за майновим станом чи соціальною приналежністю? (Автор правдиво зображує представників різних класів. Думки кріпака Гурта цікавлять митця неменше, ніж життя королів та принців. В. Скотт з історичною достовірністю змальовує вчинки різних персонажів. Вони показані всебічно, мають як позитивні, так і негативні риси. Отже, автор дотримується принципу об’єктивності).

4. Групова робота «Блеф - клуб».

   І група – характеристика Вамби

   ІІ група – характеристика Гурта

   Запитання:

   1) Зачитайте портретні описи Гурта та Вамби (розділ І).

   2) Чому, на вашу думку, діалог Гурта та Вамби автор уміщує на початку роману? Чи важливо це? (Так. Ці образи виражають народну оцінку ситуації в країні).

   3) Про що говорять Гурт та Вамба? Як вони характеризують норманів?

   4) Знайдіть слова Гурта, в яких виражений протест проти пригнічення.

   5) Перекажіть епізоди, коли Гурт і Вамба виявляють сміливість, відданість, чесність.

   6) Порівняйте ставлення цих персонажів до свободи

   ІІІ група – характеристика Седріка

   Запитання:

   1) Що ви знаєте про Седріка? Як характеризує його автор?

2) Зачитайте його портрет (розділ 3) та авторську характеристику.

   3) Яких звичаїв дотримувався володар Ротервудського замку? Що більш за все цінував у житті?

   4) Як поводиться Седрік, зустрівшись з Бріаном де Буагільбером, принцом Джоном, чи приховує своє ставлення до норманів?

   5) Чому Седрік не хоче чути про свого сина?

   6) Як поводиться він під час турніру в Ашбі, під час полону?

   7) Як характеризує Седріка його поведінка під час бенкету в Ашбі?

   ІV група – характеристика принца Джона

   Запитання:

   Охарактеризуйте образ принца Джона. У чому виявляється його хитрість та підступність?

   V група – характеристика Моріса де Брасі

   Запитання:

   Як поводився лицар Моріс де Брасі? Визначте позитивні та негативні риси його характеру. Дайте оцінку його вчинкам. Що свідчить про те, що він не остаточно втратив поняття про лицарську честь?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Запитання та завдання

   1) Що викриває письменник в образах норманських завойовників? Що протиставляє їм?

   2) Які ідеї утверджуються в образах Гурта та Вамби?

   3) Поясніть на прикладі героїв твору, як ви розумієте поняття повага та пошана.

   4) Доведіть, що звичайні раби заслуговують на повагу й пошану і гідні її не менш найшляхетніших лицарів.

2. Групова робота. «Круглий стіл» («Пущений по колу лист паперу»)

   Визначити ідейний зміст твору. Можливі варіанти:

   - Справжнє кохання долає всі перешкоди.

      - Чесноти і гідність людини не залежать від її походження.

   - Добро перемагає зло.

   - Ідеї свободи, політичного об’єднання країни, людської гідності, честі, кохання, рівності всіх людей незалежно від їхнього походження та віри тощо.

VІ. Домашнє завдання:

  1. Виписати із роману «Айвенго» (або відмітити у тексті) визначення лицарської честі і складові кодексу честі середньовічних лицарів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стеценко Надія
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
4654
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку