Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу

Про матеріал
охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення, показати вплив історичних умов на формування характеру героя; з’ясувати сутність понять «честь», «гідність», «обов’язок», «співчуття»,«милосердя»;розвивати навички характеристики літературного героя; виховувати почуття обов’язку, честі і гідності.
Перегляд файлу

Тема: Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу

Мета: охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення, показати вплив історичних умов на формування характеру героя; з’ясувати сутність понять «честь», «гідність», «обов’язок», «співчуття»,«милосердя»;розвивати навички характеристики літературного героя; виховувати почуття обов’язку, честі і гідності.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: тексти роману „Айвенго”, ілюстрації до роману, картки із завданнями.

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

   1) Назвіть основні конфлікти роману „Айвенго”.

   2) Як зображується історія в романі?

   3) Що вам відомо про завоювання норманами Англії?

 

     

IІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

Словникова робота

   Честь – певний моральний статус людини, певний стандарт її оцінки згідно з належністю до тієї чи іншої групи людей – соціальної, професійної, національної, статево-вікової тощо, який дає право на шану, повагу, визнання.

   Гідність – усвідомлення людиною своєї цінності як людини загалі. Як представника людства.

   Обов’язок – таке моральне  усвідомлення справи, за якого її здійснення стає для людини практичним завданням.

   Співчуття – чуйне ставлення до чужого горя, до чиїхось переживань; здатність поділяти радість і тугу, пристрасть і страждання іншої людини, жаліти її в її болях і невдачах.

   Милосердя – діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в тому потребу.

   Великодушність – риса людини, яка має прекрасні душевні якості, благородні почуття.

ІV. Засвоєння навчального матеріалу

1. Мотивація навчальної діяльності

   У передмові до роману «Айвенго» В. Скотт писав про те, що автор історичного роману має точно наслідувати природу. Він не повинен зображувати нічого, що не відповідає епосі. Однак письменник, на думку митця, «може дозволити собі змалювати почуття і пристрасті героїв більш докладно, ніж у старовинних хроніках». У своєму романі В. Скотт змалював історію через показ життя окремих людей, серед яких вирізняється образ лицаря Айвенго, що став втіленням і самого духу середньовічного лицарства, і найкращих людських якостей. У чому ж полягає принадність цього образу? Які ідеали втілив автор у ньому? Ці питання і будуть в центрі нашої уваги.

2. Історична довідка про середньовічне лицарство та його закони (випереджувальне завдання).

 

 

План повідомлення

   І. Кого називали лицарями. Феодальна драбина.

   ІІ. Кодекс честі лицаря:

     1. Не можна бути лицарем нехрещена людина.

     2. Головна справа лицаря – охороняти Церкву.

     3. Не менш важливо захищати слабих, вдів і сиріт.

     4. Весь шлях лицаря освячений любов’ю до Батьківщини.

     5. На цьому шляху він повинен бути незмінно мужнім.

     6. Він повинен боротися із невірними, ворогами Церкви і Батьківщини.

     7. Обов’язок лицаря – вірність сеньйору.

     8. Лицар зобов’язаний говорити правду і додержуватися свого слова.

     9. Ніщо так не прикрашає лицаря, як щедрість.

     10. Лицар зобов’язаний боротися із злом, захищаючи добро.

   ІІІ. Хрестові походи.

   ІV. Лицарські турніри.

   V. Замки лицарів.

   VІ. Одяг і геральдика.

3. «Мозковий штурм»

   Учні називають риси характеру Айвенго (лицарська доблесть, сміливість, мужність, благородство, відданість королю і батьківщині, вірність у коханні, чесність, безкорисливість, вдячність, справедливість, простота у спілкуванні, незлопам’ятність, вірність синовому обов’язку, певна забобонність).

  Протягом уроку, аналізуючи текст, учитель відмічає ті риси з названих, наявність яких доводить той чи інший епізод роману.

4. Інтерв’ю з літературним героєм (на матеріалі розділів 5-6)

   - Розкажіть про своє походження? (Я син англосаксонського феодала (тана) Седріка Роттервудського, який пишається давністю й честю свого старовинного роду).

   - Чому батько вигнав вас з дому? (Батько мав намір одружити леді Ровену з Аттельстаном, щоб об’єднати англосаксонські політичні партії для опору норманам. Моє кохання до леді Ровени та її прихильність до мене заважали здійснити ці наміри).

   - Кому ви служите? (Я визнаю себе васалом короля Ричарда І).

   - Чому це не подобається вашому батькові? (Бо Ричард –  норман, хоча і здобув прихильність народу хоробрістю та справедливістю).

   - Що говорили про вас в домі Седріка Бріан де Буагільбер і леді Ровена? (Бріан де Буагільбер визнає мою силу: мені вдалося вибити його із сідла. Леді Ровена своїм добрим ім’ям і славою поручилася за мене – за те, що я „прийму виклик на чесний бій”).

   - Як слуги Седріка ставляться до вас? (Я знаю, що свинопас Гурт готовий піти заради мене навіть на смерть. Інші слуги теж, мені здається, ставляться прихильно до мене).

5. Переказ тексту з елементами аналізу

   Перекажіть, як Айвенго врятував єврея Ісаака від жорстокості Бріана де Буагільбера? У чому тут виявилися лицарські якості Айвенго?

6. Усне малювання

   Усно опишіть турнір в Ашбі: хто проводив його, хто брав участь у ньому, правила турніру, хто із героїв був присутній на турнірі.

7. Виразне читання

   Прочитайте портретний опис Айвенго, коли він несподівано з’явився на турнірі. Як ви гадаєте, чому він не відкривав свого обличчя і виступав під іменем лицаря, позбавленого Спадку?

 

8. «Рекламна кампанія»

 

Изображение 1 508

 

9. Бесіда за змістом VІІІ-ХІІ розділів

   1) Які подвиги здійснив Айвенго у перший день турніру? Кого він переміг?

   2) Як глядачі сприйняли появу Айвенго? Чому він одразу викликав симпатію 

       у присутніх?

   3) Як відреагували на появу Айвенго нормани?

   4) Кого із жінок обрав Айвенго королевою турніру?

   5) Доведіть, що Айвенго не був користолюбним, для нього головне лицарська

       честь, а не здобич.

   6) Як в епізоді виплати боргу Ісааку виявилася щедрість Айвенго?

   7) Як розкриває образ Айвенго ставлення до нього його раба Гурта? Чому

       Гурт був ладен пожертвувати своїми грошима, але не скарбом Айвенго?

   8) Чому шахраї не взяли у Гурта грошей Айвенго? Чим лицар заслужив на

       їхню повагу?

   9) Як Айвенго показав себе у другий день змагань?

   10) Яким було завершення турніру? Кого визнали переможцем?

   11) Як розкрилася таємниця лицаря, Позбавленого Спадку?

10. Творчий переказ

   Розкажіть від імені Ребеки про долю Айвенго від кінця турніру до моменту, коли герой опритомнів у замку Фрон де Бефа.

11. Виразне читання в особах діалогу Ребеки та Айвенго (розділ ХХVІІІ).

12. Бесіда за прочитаним

   1) Як у цьому діалозі виявилася сила почуття Айвенго?

   2) Про кого він весь час запитував?

   3) Як до цього поставилася Ребека?

13. Творчі завдання

   1) Які почуття, на вашу думку, переживав Айвенго, перебуваючи у полоні?

   2) Що означала для Айвенго лицарська честь, лицарський дух? Наведіть

      цитати.

   3) Як розкривається характер Айвенго у сцені штурму замку?

14. Бесіда за змістом ХLІІ-ХLІV розділів

   1) Завдяки чому Седрік пробачив Айвенго?

   2) Як ставився до Айвенго король Річард? Як Айвенго до Річарда?

   3) Чому Айвенго взяв на себе обов’язок захисника Ребеки під час суду над нею?

   4) Що сприяло щасливому з’єднанню Айвенго з леді Ровеною?

   5) Як кохання Ребеки до Айвенго розкриває його образ?

   6) Чому Айвенго досить часто згадував Ребеку?

   7) Як склалася подальша доля Айвенго? Чи залежала вона від історичних обставин?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Запитання

   1) Як ви ставитеся до Айвенго, дайте власну оцінку його вчинкам і рисам характеру.

   2) Які ідеали втілив автор в образі Айвенго?

2. «Думай – Працюй у парі – ділись»

   На прикладі вчинків Айвенго поясніть зміст понять честь, гідність, співчуття, милосердя, обов’язок.

3. Метод «Прес»

Чи відрізняється ставлення до Ісаака та Ребеки (євреїв) Айвенго та інших персонажів?

  1) ПОЗИЦІЯ.

            Я вважаю, що...

(висловіть свою думку з приводу того, чи відрізняється ставлення Айвенго до євреїв від ставлення інших персонажів).

   2) ОБҐРУНТУВАННЯ

            ... тому що...

      (наведіть причину появи Вашої думки, тобто на чому ґрунтуються докази на 

     підтримку вашої думки).

  3) ПРИКЛАД

            ...наприклад...

   (наведіть факти, які демонструють Ваші докази, вони підсилять Вашу       

   позицію; зробіть припущення).

  4) ВИСНОВКИ

             Отже, це свідчить про те, що...

  (узагальніть Вашу думку, зробіть висновок, дайте поради).

VІ. Домашнє завдання

   1. Скласти характеристику Айвенго за планом:

      1. Сила і могутність.

      2. Ставлення до багатства.

      3. Шляхетність.

      4. Чесність.

      5. Вірність законам лицарства.

      6. Ставлення до жінки.

      7. Слава.

   2. Підготувати історичну довідку про Орден тамплієрів (індивідуальне завдання)

 

docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
5903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку