Історико - географічні регіони України

Про матеріал
Розробка уроку з предмету - ''Вступ до історії України та громадянської освіти'' 5 клас НУШ
Перегляд файлу

 

 

Підготував учитель історії та правознавства Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 31 Харківської міської ради Харківської області, спеціаліст вищої категорії

                 Раєвський Костянтин Анатолійович

Розробка до предмету – ‘‘Вступ до історії України та громадянського суспільства’’ 5 клас НУШ

 

Тема: Історико-географічні регіони України

Мета: дати визначення поняття «історико-географічні» регіони України, сформувати в здобувачів освіти уявлення про історико-географічні регіони України та походження їх назв, пояснити відмінність між адміністративно-територіальною одиницею в Україні та історико-географічним регіоном, продовжувати формувати вміння та навички роботи з картою, виховувати інтерес до історії України, повагу до минулого українського народу.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: дошка, крейда, підручник, роздатковий матеріал

Перебіг уроку

І. Вступна частина

Організаційний момент

Вчитель:     

Дзвоник всім нам дав наказ –

До роботи швидше, клас!

Попрацюємо  старанно,

Щоб сказати у кінці.

Що у нашім дружнім класі,

Діти, просто,  молодці!

Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда з учнями

1.Давайте пригадаємо, яку тему ми вивчали на попередніх уроках? (Карта)

Вчитель: Протягом вивчення цієї теми, ми з вами опрацьовували поняття, що стосуються карти давайте пригадаємо їх розгадавши кросворд.

«Картографічний кросворд»

«Карткова хронологія»

Гра «З усіх усюд»

Мотивація навчальної діяльності

 

традиційний костюм слобожанщини На Слобожанщині вважалося, що весілля у  листопаді веде до щасливого подружнього життя … | Ukrainian clothing,  Costumes, Folk costume

 Слобожанщина

Евристична бесіда

1.Роздивіться ілюстрацію. Що на ній зображено?

2. Чим подібні зображення, а чим відрізняються?

3. Як ви думаєте, чому в різних регіонах України, склались свої традиції національного вбрання? З чим це пов’язано?

Вчитель: Отже, давайте з вами підсумуємо. На шляху до незалежності наша держава пройшла достатньо тривалий шлях розвитку. Історично склалось так, що на території України у різні часи проживали не лише українці, а й представники інших народів: росіян, поляків, угорців, молдован, румун, греків, сербів. Природні умови нашої держави теж різноманітні десь переважають степи, хтось живе поряд з лісом, комусь випала нагода проживати біля моря, а комусь навпаки насолоджуватись красою гір. Ці умови вплинули на спосіб життя українців, їх мову, звичаї, традиції і приз вели до формування так званих історико-географічних регіонів з якими ми й познайомимось на сьогоднішньому уроці.

Повідомлення теми та мети уроку.

Розповідь учителя

ІІ. Основна частина

Вивчення нового навчального матеріалу

1.Поняття історико-географічний регіон

Робота з роздатковим матеріалом

Для називання різних частин нашої країни з давніх часів використовують ще й такі назви: Волинь, Полісся, Середня Наддніпрянщина, Закарпаття та ін. Кожна з них має свою історію, виникали вони за різних часів, тож усі є прикладом історичного минулого на території України. Саме тому ці назви є історичними (іноді їх називають історико-географічними). Окреслені історичними назвами землі вирізняються особливостями одягу, будівництва, господарськими заняттями, що сформувались під впливом природного середовища та історичних особливостей. Цікава інформація про особливості життя кожного регіону міститься в музеях народного побуту та архітектури.

Запитання до тексту

  1. Погляньте на карту. Які землі здавна використовували для називання різних частин нашої держави?
  2. Чому ці землі називають історичними?
  3. Чим відрізняються ці землі?
  4. Погляньте на назву регіону (територія, що має свої особливості). Чи співпадає він з територією окремої області? (Ні, не співпадає ) Чи має він чіткі кордони? (Ні, не має) Чи збігається він з адміністративно-територіальним поділом України (Ні, не збігається)

Формування поняття

Отже, давайте підсумуємо

«Історико-географічний регіон»-це велика територія, що має свою історію, звичаї та традиції, але не має чітких кордонів і не збігається з адміністративно-територіальним поділом України.

Запитання до тексту

  1. Де можна знайти цікаву інформацію щодо особливостей життя кожного регіону? (В музеях народної архітектури)

Перегляд відео про Пирогово

https://www.youtube.com/watch?v=1XviyFJ43VI

а також коротке відео «Шарівський палацово-парковий комплекс «Садиба»

https://youtu.be/1LNEEUmvODg?t=48

  1. Походження назв історико-географічних регіонів.

Робота з картою. Заповнення таблиці

Від природних умов у якому розташований регіон

 

Від назв населених пунктів

 

Від назви народів, правлячих королів, що колись проживали і правили на цій території

 

Від корисної копалини, залежами якої славиться ця територія.

 

Назва запозичена з мови інших народів.

 

Легенди про Буковину для дітей.

Запитання до учнів.

1.Знайдіть у якому історико-географічному регіоні ви проживаєте?

2. З якими історико-геграфічними регіонами він межує?

3. Які регіони межують з іншими країнами?

Евристична бесіда

  1. Як ви вважаєте, а на території України сьогодні проживають лише українці?
  2. Розгляньте ілюстрацію на с. 55. Які народи проживають на території України?
  3. Як українці мають ставитись до інших народів?

ІІІ. Заключна частина

Закріплення вивченого матеріалу

Фронтальне опитування

  1. Про що ми говорили сьогодні на уроці?
  2. Що таке історико-географічний регіон?
  3. Від чого походять назви історико-географічних регіонів?

Гра «Асоціація»

Відгадайте назву регіону зашифровану в малюнку

Перекуємо" терикони нам супермаркети або Що робити з символом Донеччини? -  Новини | ibud.uaСіль технічна 15кг купити в інтернет-магазині Леруа Мерлен | Київ, Одеса,  доставка по УкраїніПівнічне Причорномор'я | Незвідана Україна - YouTube
 

3.Гра «Мандрівник»

Знайдіть найбільші річки України, простежте якими історико-географічними землями вони протікають?

4 .Гра «Та чи ні»

  1. Назва «Слобожанщина» походить від назви давніх поселень «слобід», що засновували переселенці на цих землях.(+)
  2. Історико-географічні регіони мають чітко окреслені кордони(-)
  3. Кордони історико-географічних регіонів збігаються з кордонами областей.(-)
  4. З історією розвитку окремих регіонів ми можемо познайомитись в Музеях народної  архітектури та побуту (+)
  5. В Україні не існує Музеїв народної архітектури та побуту.
  6. На території України нині проживає лише один народ звичаї та традиції якого ми маємо поважати. Це український народ. (-)

Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Д/З Опрацювати відповідний параграф у підручнику, вивчити конспект, виконати завдання на контурній карті.

 

docx
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
5671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку