|
Підготував учитель історії та правознавства Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 31 Харківської міської ради Харківської області, спеціаліст вищої категорії Раєвський Костянтин Анатолійович Розробка до предмету – ‘‘Вступ до історії України та громадянського суспільства’’ 5 клас НУШ
|
Тема: Історико-географічні регіони України
Мета: дати визначення поняття «історико-географічні» регіони України, сформувати в здобувачів освіти уявлення про історико-географічні регіони України та походження їх назв, пояснити відмінність між адміністративно-територіальною одиницею в Україні та історико-географічним регіоном, продовжувати формувати вміння та навички роботи з картою, виховувати інтерес до історії України, повагу до минулого українського народу.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Обладнання: дошка, крейда, підручник, роздатковий матеріал
Перебіг уроку
І. Вступна частина
Організаційний момент
Вчитель:
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше, клас!
Попрацюємо старанно,
Щоб сказати у кінці.
Що у нашім дружнім класі,
Діти, просто, молодці!
Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда з учнями
1.Давайте пригадаємо, яку тему ми вивчали на попередніх уроках? (Карта)
Вчитель: Протягом вивчення цієї теми, ми з вами опрацьовували поняття, що стосуються карти давайте пригадаємо їх розгадавши кросворд.
«Картографічний кросворд»
«Карткова хронологія»
Гра «З усіх усюд»
Мотивація навчальної діяльності
|
Слобожанщина |
Евристична бесіда
1.Роздивіться ілюстрацію. Що на ній зображено?
2. Чим подібні зображення, а чим відрізняються?
3. Як ви думаєте, чому в різних регіонах України, склались свої традиції національного вбрання? З чим це пов’язано?
Вчитель: Отже, давайте з вами підсумуємо. На шляху до незалежності наша держава пройшла достатньо тривалий шлях розвитку. Історично склалось так, що на території України у різні часи проживали не лише українці, а й представники інших народів: росіян, поляків, угорців, молдован, румун, греків, сербів. Природні умови нашої держави теж різноманітні десь переважають степи, хтось живе поряд з лісом, комусь випала нагода проживати біля моря, а комусь навпаки насолоджуватись красою гір. Ці умови вплинули на спосіб життя українців, їх мову, звичаї, традиції і приз вели до формування так званих історико-географічних регіонів з якими ми й познайомимось на сьогоднішньому уроці.
Повідомлення теми та мети уроку.
Розповідь учителя
ІІ. Основна частина
Вивчення нового навчального матеріалу
1.Поняття історико-географічний регіон
Робота з роздатковим матеріалом
Для називання різних частин нашої країни з давніх часів використовують ще й такі назви: Волинь, Полісся, Середня Наддніпрянщина, Закарпаття та ін. Кожна з них має свою історію, виникали вони за різних часів, тож усі є прикладом історичного минулого на території України. Саме тому ці назви є історичними (іноді їх називають історико-географічними). Окреслені історичними назвами землі вирізняються особливостями одягу, будівництва, господарськими заняттями, що сформувались під впливом природного середовища та історичних особливостей. Цікава інформація про особливості життя кожного регіону міститься в музеях народного побуту та архітектури.
Запитання до тексту
Формування поняття
Отже, давайте підсумуємо
«Історико-географічний регіон»-це велика територія, що має свою історію, звичаї та традиції, але не має чітких кордонів і не збігається з адміністративно-територіальним поділом України.
Запитання до тексту
Перегляд відео про Пирогово
https://www.youtube.com/watch?v=1XviyFJ43VI
а також коротке відео «Шарівський палацово-парковий комплекс «Садиба»
https://youtu.be/1LNEEUmvODg?t=48
Робота з картою. Заповнення таблиці
Від природних умов у якому розташований регіон |
|
Від назв населених пунктів |
|
Від назви народів, правлячих королів, що колись проживали і правили на цій території |
|
Від корисної копалини, залежами якої славиться ця територія. |
|
Назва запозичена з мови інших народів. |
|
Запитання до учнів.
1.Знайдіть у якому історико-географічному регіоні ви проживаєте?
2. З якими історико-геграфічними регіонами він межує?
3. Які регіони межують з іншими країнами?
Евристична бесіда
ІІІ. Заключна частина
Закріплення вивченого матеріалу
Фронтальне опитування
Гра «Асоціація»
Відгадайте назву регіону зашифровану в малюнку
3.Гра «Мандрівник»
Знайдіть найбільші річки України, простежте якими історико-географічними землями вони протікають?
4 .Гра «Та чи ні»
Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Д/З Опрацювати відповідний параграф у підручнику, вивчити конспект, виконати завдання на контурній карті.