Історія України (Вступ до історії) 5 клас Тема уроку: Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) та їх зміни.

Про матеріал
Історія України (Вступ до історії) 5 клас Тема уроку: Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) та їх зміни.
Перегляд файлу

                             Історія України (Вступ до історії) 5 клас

Тема уроку: Україна на картах (мапах) упродовж історії. Територіальні межі (кордони) та їх зміни.

Мета:  ознайомити учнів зі змінами територіальних меж України; розвивати вміння користуватися історичними картами, читати їх;  виховувати інтерес до історії.

Обладнання: історична карта

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань:

1.Бліц -опитування

1. Чому історію називають подорожжю в часі та просторі.

2. Що таке карта? Як з’явилися карти і навіщо вони потрібні.

3 . Про що можна дізнатися з історичних карт.

4. Які карт карти ви вже знаєте?

5. Що позначають на цих картах?

6. А як ви вважаєте, що можна позначити на історичній карті?

7. Навіщо складають історичні карти?

Господарство — це все, що виробляється, на чому це виробляється та як обмінюється

 

2. Продовжи речення

Господарство це … (все, що виробляється, на чому це виробляється та як обмінюється)

топоніми це … назви долин, рік, населених пунктів.

Міграція населення — це.. переселення людей в межах однієї країни або з

однієї країни в іншу

 

Пам’ятка для роботи з історичною картою

1. За кольорами відрізняють одну територію від іншої.

2. Штрихуванням позначають події та явища, що пов’язані з певною територією, приміром перехід району від однієї держави до іншої.

3. Місця битв позначають перехрещеною зброєю.

4. Стрілками позначають пересування військ і народів.

5. Кордони держав, інші межі позначають кольоровими лініями.

6. Міста позначають кружечками, квадратиками або малюнками

 

III. Мотивація навчальної діяльності

   Історія постійно змінюється. Сьогодні ми з вами ознайомимось з предками українців – давніми слов’янами та зі змінами територіальних меж України упродовж історії.

    Запис теми і плану уроку в зошити.

План: 1. Звідки українці родом. 2. Русь 3. 3. Україна

IV. Вивчення нового матеріалу:

Розповідь

Для дослідження історії народу потрібно насамперед встановити час, коли народився цей народ, і територію його проживання впевні культурно-історичні епохи. Умови проживання людей можна визначити, якщо відтворити характерний для даної території природний ландшафт, тобто

рельєф місцевості у поєднанні з кліматом, ґрунтами, рослинним і тваринним світом.

Розрізнені свідчення про час виникнення та батьківщину українців містять

давні карти й описи, що їх у різні часи виготовляли мандрівники, службовці й учені. Згідно з відомостями часів Античності, слов’яни українці належать до слов’янських народів).

 

Робота з підручником с.52,53

- Прочитайте, де оселились і жили словяни на території  України (робота з картою).

- Прочитати, що таке племена на с.53.

 

Розповідь з елементами бесіди

Розселення супроводжувалося самоорганізацією в союзи племен. За свідченнями середини І тисячоліття, на теренах між Дніпром та Дністром існував міжплемінний союз антів. Заселивши рідколісся та частину степів України, анти пристосували своє господарство, знаряддя,

житла, одяг, харчування, суспільну організацію до нових для себе природно-

кліматичних умов. Вони змішалися з місцевим населенням – скіфами і

сарматами – та перейняли його життєвий досвід, зокрема окремі вірування, звичаї і слова.

 

Робота з підручником с.53

- Прочитайте, яким господарством займались праукраїнці.

 

Розповідь

У VІІ ст. союз антів розпався. Вірогідно, тоді ж виникли нові

міжплемінні союзи. Як розповідає літопис, у ІХ ст. на теренах України проживали хорвати, волиняни, деревляни, поляни, сіверяни, уличі і тиверці (мапа 3). Активна торгівля між цими союзами племен та утворення держави зі столицею в Києві сприяли поступовому усвідомленню своєї єдності та перетворенню цих слов’янських спільнот в окремий народ.

 

Робота з підручником с.53

- Прочитайте, що таке народ.

 

Робота з підручником с.54

-Прочитайте 1-й абзац «Русь» і скажіть, як називалось перше державне утворення і в яких столітях?

- Запишемо в зошит  Київська держава (ІХ—ХІІІ ст.)

- Прочитайте, які племена утворили Київську державу (ІХ—ХІІІ ст.)?

Запишемо в зошит : до складу якої увійшли землі племінного

союзу полян, деревлян та сіверян.

-хто був засновником Києва?

- Запишемо в зошит Кий – засновник міста Києва

--хто були останні володарі Києва? Дир і Аскольд – це останні

володарі з династії Києвичів.

Робота з підручником с.54

-Прочитайте, що таке династія?

Робота з підручником с.54

-Прочитайте, ким був Олег?

- Що таке імперія?

 

Розповідь

У ХІІ ст. Київська держава розпалася на окремі князівства. З-поміж них

найкраще розвивалися Галицьке і Волинське, віддалені від степів Північного

Причорномор’я, заселених войовничими кочовиками. У 1199 р. волинський князь Роман Мстиславович підкорив Галич, а його син Данило (1205 — 1264) став першим володарем нової могутньої української

держави – Королівства Руського (Галицько_волинське князівство) ХІІ- 14 ст. – увішло до складу Литви і Польщі.

 

Робота з підручником с.54

- Прочитайте, що далі сталось із Королівством Руським.

 

Розповідь

Відновлення української державності пов’язане з новою провідною

верствою українців – козацтвом. Козаки в ХVІ ст. заселяли прикордонні зі степами Північного Причорномор’я землі, які називали Україною. Назву «Україна» вживали ще автори руських літописів.

Але тільки в часи козацтва вона почала означати окрему країну – територію, що становить єдність з погляду природних умов, населення, його звичаїв та історії. У Західній Європі цю назву використовували з середини ХVІІ ст., коли з’явилися карти французького інженера-фортифікатора

Гійома Левасера де Боплана (рис. 11). Її застосовували до козацьких земель

Середнього Подніпров’я й козацької держави, заснованої 1648 року гетьманом Богданом Хмельницьким

Самі козаки, щоправда, використовували інші терміни – Військо

Запорозьке або Гетьманщина(ХVІ- ХVІІІ ст) Вживанняцих назв мало підкреслити, що влада в Україні належить виключно козацтву. Поширення нових назв країни й держави не означало, що козаки не знали про давнішу самоназву українців – руси, чи про назви їхніх держав. Зокрема Богдан Хмельницький (1648—1657) іменував себе «єдиновладцем та самодержцем руським».

На відміну від Русі-України та Галицько-Волинської держави, Військо Запорозьке було республікою. На Генеральній раді козацтво обирало гетьмана і всю старшину. Рада розглядала питання про безпеку

держави, різні громадські справи, а також заслуховувала звіти гетьмана, мала право висловити йому недовіру.

 

Робота з підручником с.57

- Як поширювалась і чому не зникла назва «Україна»?

 

Робота з підручником с.58

- Прочитайте до складу, яких країн входила Україна вХХст?

Українська Народна Республіка (УНР), а на підавстрійській – Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР). 22 січня 1919

року ЗУНР добровільно увійшла до складу УНР

     1922 р. – східна частина України приєднана до складу Радянського Союзу, а  1939 по 1945р.р до нього приєднанні і західні території.

    У 1954 році Крим став частиною УРСР.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з картами с.61-68

2. Бесіда за запитаннями

VІ. Підсумки уроку

Рефлексія: я сьогодні дізнався…

VIІ. Домашнє завдання:

Опрацювати §

 

docx
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку