Урок "Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу."

Про матеріал
Урок № Тема: Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу. Мета: Навчити: працювати з доступними джерелами інформації, формувати власну думку та доводити її, розпізнавати історичні пам’ятки і пам’ятники; ставити запитання до отриманої інформації; розпізнавати символічний зміст пам’ятників, у залежності від епохи, в якій вони були встановлені. Розвивати навички роботи в колективі. Розвивати в учнів уміння аналізувати, виділяти головне, ставити питання, оцінювати історичні пам’ятки, працювати з текстовими та візуальними матеріалами. Розвивати критичне мислення. Виховувати в учнів повагу до національної історії, ставлення до пам’яток історії як скарбу, гордості і надбання народу. Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок. Форма уроку: практичне заняття. Основні терміни і поняття: «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник» Обладнання: підручник, електронна презентація, комп ютер. Епіграф уроку. Ніхто не вічний у світі, все піде Але вічне ім’я довго живе. Сааде Хід уроку І. Організаційний момент Емоційне налаштування Який у вас настрій? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з друзями. Я б дуже хотіла б, аби такий настрій був у нас усіх до кінця уроку. Тому зараз ми прочитаємо гасло нашого уроку «Якщо хочеш щоб життя тобі посміхнулося, спочатку сам посміхнися життю». ІІ. Актуалізація опорних знань Бесіда: 1. Пригадайте, що таке історичне джерело? 2. Які види історичних джерел ви знаєте? Робота в групах. Гра «Музеєзнавець» До музею привезли пам’ятки, вам потрібно їх розсортувати, щоб передати на дослідження: - Археологам - Архіваріусам - Етнографам - Фольклористам - Мистецтвознавцям Згрупуйте пам’ятки за їх видом. Аудіозапис історичної пісні, літопис, давньокитайський одяг, газета, поховальна статуетка, збірка прислів’їв, українські шаровари, вишиті народні рушники, кремінний ніж, ікона, щит, указ міністра, ескіз української хати всередині, давньогрецька амфора, портрет князя, оголошення про продаж, скляний келих, бухгалтерська книга торговців, альбом з малюнками, записи легенд, стародавня карта, коралове намисто, аудіозапис міфів про появу людини, уламок статуї, копії графіті зі стін церкви, фотографія невідомої родини. III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Робота з епіграфом уроку. Ніхто не вічний у світі, все піде Але вічне ім’я довго живе. Сааде Як ви розумієте ці слова? А як люди увічнюють пам'ять про події чи особистостей? Про кого люди увічнили пам'ять. Бесіда 1. Як ви думаєте, усі ці речі, що були привезені до музеї – звідки взяли їх вчені (розкопали, знайшли…, передали інші люди ) 2. Чи зберігає ваша родина якісь предмети старовини або оповідання про минуле вашої родини? Для чого вони це роблять? 3. На одному з минулих уроків ви робили родове дерево. Що ви дізнались про своїх рідних? Чи зберігає ваша родина пам'ять про предків? Які почуття у вас викликало створення родового дерева та вивчення минулого своїх рідних? Мозковий штурм Навіщо люди здавна збирали та зберігали старовинні речі та оповіді про минуле? - цікавились - щоб знати своє минуле - щоб знати про свою родину, її походження Сьогодні ми з вами дізнаємось про те, які пам’ятки розповідають нам про минуле нашого краю, яких історичних особистостей люди увічнили в пам’ятниках та за які заслуги? Пропоную учням до теми «Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації» визначити, що вони хочуть і повинні дізнатися на уроці. Щоб дізнатись про який витвір мистецтва буде йти мова, пропоную розгадати ребус: Ребус «Пам’ятник» ) ва Знання, які ви отримаєте на уроці, допоможуть вам усвідомити, що пам’ятки історії - це скарб, гордість і надбання народу. А вміння і навички, які ви будете розвивати виконуючи завдання, зможете застосовувати у різноманітних життєвих ситуаціях IV. Вивчення нового матеріалу 1. Історична пам'ять. Пам’ятки історії та пам’ятники. Учитель Дійсно, здавна люди звертали увагу на речі, що дійшли до них від предків, цікавились їх минулим. Часто збирання старовинних речей, документів та оповідей робилось навмисно - щоб довести, що твій рід славетний та має право на привілеї. У народі з вуст в уста передавались спогади, легенди та перекази про історичне минуле – так народ пояснював свій родовід, свої звичаї, доводив своє право на існування на цій землі. Усе це називається історичною пам’яттю. Робота з поняттям Історична пам'ять – це усі знання та уявлення суспільства про спільне минуле. Учитель Історичну пам'ять зберігають у собі пам’ятки історії та пам’ятники. Щоб сформулювати визначення до поняття «пам’ятка історії», застосуємо прийом «асоціативний кущ». Посередині дошки вчитель пише поняття «Пам’ятка історії». Діти, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте дане поняття? Називайте всі слова, які спадають вам на думку. Вчитель робить записи, зв'язок між словами позначає прямими лініями. Коли колективний творчий продукт буде готовий, а саме – визначення поняття, пропонується формулювання подане нижче, щоб порівняти їх Робота з підручником (з поняттям) (с. 93, 92 підр. І.Щупака) + запис у зошити Пам'ятки історії – це місця, споруди та предмети, пов’язані з важливими історичними подіями та життям видатних осіб. Пам'ятки культури – це незамінні визначні споруди, твори мистецтва та культури народу. Робота з інтелект-картою (с. 93 підр. І.Щупака) Назвіть різновиди пам’яток історії, спробуйте дати їм визначення: - Пам’ятні місця (місця, де відбулися значущі події) - Пам’ятки архітектури (визначні будівлі, споруди) Пам'ятки культури - Музейні експонати (речі, пов’язані з минулим людства) - Твори мистецтва (художньої культури) – (художнє відображення моральних цінностей та уявлень людей) - Пам’ятники історичним особам - твори мистецтва, створені для увіковічення події чи особи) Завдання Визначте, що з пам'яток історії можна віднести до пам'яток культури. Чому? Пам'ятки культури: пам’ятки архітектури, музейні експонати, твори мистецтва, пам’ятники історичним особам . Фізхвилинка Станем в коло, дітвора, До ялинки вже пора. Станем в коло й покружляєм Зупинились й поплескаєм. Тупаємо ніжками, Мов йдемо доріжками. Наче зайчики, йдемо, Поплигали, поскакали І за парти посідали. 2. Історичні пам’ятники Читання з передбаченням 1) Робота з ілюстраціями (с.94-95 підр. І.Щупака) Ми дізнались, що до пам'яток історії належать і пам’ятники. Давайте зараз з вами переглянемо фотографії деяких з них. Подивіться на них, давайте прочитаємо підписи. 2) Робота в групах із зошитом. Подумайте, хто і навіщо створив ці пам’ятники? Запишіть свою думку у зошит. 3) Робота з текстом підручника (с.94-96) Прочитайте текст пункту «Хто і навіщо створює пам'ятники». Знайдіть факти, що суперечать, або підтверджують вашу думку. Поставте у тексті відповідні позначки (V або - ) 4) Обговорення: Хто і навіщо створює пам'ятник Подумайте, які пам’ятники найчастіше можна зустріти в містах/селах України? Що вони символізують? Звичайно, що діти назвуть і пам’ятники Тарасу Шевченку. Вчитель • Що вам відомо про Т.Г.Шевченка? • Пропоную переглянути фрагмент відео. До перегляду діти мають ознайомитись із завданнями та питаннями. • Робота з відео .Фрагмент відео «Гордість України. Тарасу Шевченку встановили найбільшу кількість пам'ятників у світі», 00.21-02.58 хв. (режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=gKn-XC-rTdM&t=11s) 1.Чому, на вашу думку, Т. Шевченку встановлено пам’ятники у 35 країнах світу. V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу Виконати завдання 1. Визначте вид пам’ятника на ілюстрації відповідно до згаданої у тексті (с.94-95). - Скульптурна група - Тріумфальна арка - Колона - Статуя - Бюст (погруддя) - Меморіальна дошка 2. Діаграмма Венна (с.97) . Порівняйте пам'ятку історії та пам’ятник Пам'ятка історії Пам'ятник Відмінне Спільне Відмінне Є свідком події Створена у давнину Не зажди є твором мистецтва Не завжди викликає почуття Є історичним джерелом Увіковічнює подію Створений сучасниками Сам пам’ятник є окремою пам’яткою історії Є твором мистецтва Викликає почуття пошани VІ. Підсумки уроку 1. Бесіда за запитаннями. Чи цікаво було працювати на уроці? Що сподобалося найбільше? Що відкрили для себе нового?. Про що б хотіли дізнатися? Чи сподобався вам урок? VІІ. Домашнє завдання Опрацювати параграф 17, завд. с. 96 (скласти опис пам’ятки)
Перегляд файлу

  Урок №

Тема: Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу.

  Мета: Навчити: працювати з доступними джерелами інформації, формувати власну думку та доводити її,  розпізнавати історичні пам’ятки і пам’ятники;  ставити запитання до отриманої інформації; розпізнавати символічний зміст пам’ятників, у залежності від епохи, в якій вони були встановлені. Розвивати навички роботи в колективі. Розвивати в учнів уміння аналізувати, виділяти головне, ставити питання, оцінювати історичні пам’ятки, працювати з текстовими та візуальними матеріалами. Розвивати критичне мислення. Виховувати в учнів повагу до національної історії, ставлення до пам’яток історії як скарбу, гордості і надбання народу.

       Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.

      Форма уроку: практичне заняття.

      Основні терміни і поняття: «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник»

     Обладнання: підручник, електронна презентація, комп ютер.

       Епіграф уроку.

                                                                            Ніхто не вічний у світі, все піде

                                                                           Але  вічне ім’я довго живе.

                                                                           Сааде

 

                                                              Хід уроку

  І. Організаційний момент

        Емоційне налаштування

     Який у вас настрій? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з друзями. Я б дуже хотіла б, аби такий настрій був у нас усіх до кінця уроку. Тому зараз ми прочитаємо гасло нашого уроку «Якщо хочеш щоб життя тобі посміхнулося, спочатку сам посміхнися життю».

      ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда:

  1. Пригадайте, що таке історичне джерело?
  2. Які види історичних джерел ви знаєте?

   Робота в групах.

  Гра «Музеєзнавець»

До музею привезли пам’ятки, вам потрібно їх розсортувати, щоб передати на дослідження:

  • Археологам
  • Архіваріусам
  • Етнографам
  • Фольклористам
  • Мистецтвознавцям 

Згрупуйте пам’ятки за їх видом.

Аудіозапис історичної пісні, літопис, давньокитайський одяг, газета, поховальна статуетка,  збірка прислів’їв, українські шаровари, вишиті народні рушники, кремінний ніж,  ікона, щит, указ міністра, ескіз української хати всередині, давньогрецька амфора, портрет князя,  оголошення про продаж, скляний келих, бухгалтерська книга торговців, альбом з малюнками,   записи легенд, стародавня карта, коралове намисто, аудіозапис міфів про появу людини, уламок статуї, копії графіті зі стін церкви,  фотографія невідомої родини.

  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

     Робота з епіграфом уроку.

                                                                                Ніхто не вічний у світі, все піде

                                                                                Але  вічне ім’я довго живе.

                                                                                                                    Сааде

           Як ви розумієте ці слова?

           А як люди увічнюють пам'ять про події чи особистостей?

     Про кого люди увічнили пам'ять.

Бесіда

  1. Як ви думаєте, усі ці речі, що були привезені до музеї – звідки взяли їх вчені (розкопали, знайшли…,  передали інші люди )
  2. Чи зберігає ваша родина якісь предмети старовини або оповідання про минуле вашої родини? Для чого вони це роблять?
  3. На одному з минулих уроків ви робили родове дерево. Що ви дізнались про своїх рідних? Чи зберігає ваша родина пам'ять про предків? Які почуття у вас викликало створення родового дерева та вивчення минулого своїх рідних?

Мозковий штурм

 Навіщо люди здавна збирали та зберігали старовинні речі та оповіді про минуле?

  •       -  цікавились
  •       -  щоб знати своє минуле

          - щоб знати про свою родину, її походження

Сьогодні ми з вами дізнаємось про те, які пам’ятки розповідають нам про минуле нашого краю, яких історичних особистостей люди увічнили в пам’ятниках та за які заслуги?

  •       Пропоную учням до теми «Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації» визначити, що вони хочуть і повинні дізнатися на уроці. Щоб дізнатись про який витвір мистецтва буде йти мова, пропоную розгадати ребус:  Ребус
  •       «Пам’ятник» ) ва   Знання, які ви отримаєте на уроці, допоможуть вам усвідомити, що пам’ятки історії - це скарб, гордість і надбання народу. А вміння і навички, які ви будете розвивати виконуючи завдання, зможете застосовувати у різноманітних життєвих ситуаціях

 IV. Вивчення нового матеріалу

1.  Історична пам'ять. Пам’ятки історії та пам’ятники.

Учитель

   Дійсно, здавна люди звертали увагу на речі, що дійшли до них від предків, цікавились їх минулим. Часто збирання старовинних речей, документів та оповідей робилось навмисно - щоб довести, що твій рід славетний та має право на привілеї.  У народі з вуст в уста передавались спогади, легенди та перекази про історичне минуле – так народ пояснював свій родовід, свої звичаї, доводив своє право на існування на цій землі. Усе це називається історичною пам’яттю.

Робота з поняттям

Історична пам'ять – це усі знання та уявлення суспільства про спільне минуле. 

Учитель

   Історичну пам'ять зберігають у собі пам’ятки історії та пам’ятники.

Щоб сформулювати визначення до поняття «пам’ятка історії», застосуємо прийом «асоціативний кущ». Посередині дошки вчитель пише поняття «Пам’ятка історії». Діти, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте дане поняття? Називайте всі слова, які спадають вам на думку. Вчитель робить записи, зв'язок між словами позначає прямими лініями. Коли колективний творчий продукт буде готовий, а саме – визначення поняття, пропонується формулювання подане нижче, щоб порівняти їх

Робота з підручником (з поняттям) (с. 93, 92 підр. І.Щупака) + запис у зошити

Пам'ятки історії – це місця, споруди та предмети, пов’язані з важливими історичними подіями та життям видатних осіб.

Пам'ятки культури – це незамінні визначні споруди, твори мистецтва та культури народу.

Робота з інтелект-картою (с. 93 підр. І.Щупака)

 Назвіть різновиди пам’яток історії, спробуйте дати їм визначення:

  • Пам’ятні місця (місця, де відбулися значущі події)

 

  • Пам’ятки архітектури (визначні будівлі, споруди)

Пам'ятки культури

  • Музейні експонати (речі, пов’язані з минулим людства)
  • Твори мистецтва (художньої культури) – (художнє відображення моральних цінностей та уявлень людей)
  • Пам’ятники історичним особам  - твори мистецтва, створені для увіковічення події чи особи)

 

Завдання

Визначте, що з пам'яток історії можна віднести до пам'яток культури. Чому?

Пам'ятки культури:  пам’ятки архітектури, музейні експонати, твори мистецтва,  пам’ятники історичним особам  .

Фізхвилинка


Станем в коло, дітвора,
До ялинки вже пора.

Станем в коло й покружляєм
Зупинились й поплескаєм.
Тупаємо ніжками,
Мов йдемо доріжками.
Наче зайчики, йдемо,
Поплигали, поскакали
І за парти посідали.


2. Історичні пам’ятники

Читання з передбаченням

  1. Робота з ілюстраціями (с.94-95 підр. І.Щупака)

Ми дізнались, що до пам'яток історії належать і пам’ятники. Давайте зараз з вами переглянемо фотографії деяких з них. Подивіться на них, давайте прочитаємо підписи.

  1. Робота  в групах із зошитом.

Подумайте, хто і навіщо створив ці пам’ятники? Запишіть свою думку у зошит.  

  1. Робота з текстом підручника (с.94-96)

Прочитайте текст пункту «Хто і навіщо створює пам'ятники». Знайдіть факти, що суперечать, або підтверджують вашу думку. Поставте у тексті відповідні позначки (V або - ) 

  1. Обговорення:  Хто і навіщо створює пам'ятник

 


          Подумайте, які пам’ятники найчастіше можна зустріти в містах/селах України? Що вони символізують? Звичайно, що діти назвуть і пам’ятники Тарасу Шевченку. Вчитель Що вам відомо про Т.Г.Шевченка? Пропоную переглянути фрагмент відео. До перегляду діти мають ознайомитись із завданнями та питаннями.

Робота з відео .Фрагмент відео «Гордість України. Тарасу Шевченку встановили найбільшу кількість пам'ятників у світі», 00.21-02.58 хв. (режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=gKn-XC-rTdM&t=11s)

1.Чому, на вашу думку, Т. Шевченку встановлено пам’ятники у 35 країнах світу.

V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу

Виконати завдання

  1. Визначте вид пам’ятника на ілюстрації відповідно до згаданої у тексті (с.94-95).
  • Скульптурна група
  • Тріумфальна арка
  • Колона
  • Статуя
  • Бюст (погруддя)
  • Меморіальна дошка
  1. Діаграмма Венна (с.97) . Порівняйте пам'ятку історії та пам’ятник

Пам'ятка історії

Пам'ятник

Відмінне

Спільне

Відмінне

Є свідком події

Створена у давнину

 

Не зажди є твором мистецтва

Не завжди викликає почуття

Є історичним джерелом

Увіковічнює подію

Створений сучасниками

Сам пам’ятник є окремою пам’яткою історії

Є твором мистецтва

Викликає почуття пошани

 

VІ. Підсумки уроку

  1.    Бесіда за запитаннями.

     Чи цікаво було працювати на уроці?   Що сподобалося найбільше?

Що відкрили для себе нового?. Про що б хотіли дізнатися?  Чи сподобався вам урок?

VІІ. Домашнє завдання

Завд. с.94 ( до с.80-81), завд. с. 96 (скласти опис пам’ятки)

docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
1594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку